Jump to content
Juoksufoorumi.fi










erkka

Jäsenet
  • Content Count

    325
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

340 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Åbo

Converted

  • Puolimaraton
    01:26:25
  • Maraton
    03:04:18
  • Tavoite
    Kohti "perusterveyttä"

Recent Profile Visitors

1 039 profile views
  1. Tuulen tuiverteleva puokki juostiin. 01:26:33 SB ja P2 M45. Paluumatka joen vartta pitkin oli uuvuttava. Paras tulos mitä näillä jaloilla sai aikaiseksi.
  2. erkka

    Hoka One One

    Baltsu voin yhtyä mielipiteeseesi että pohjallinen voisi olla parempi. Itse huomasin että se on liian leveä edestä, ja siten nousee sivulta ylös ukkovarpaan luona. Tämä ainakin itsellä ahdistaa varpaita. Sisäänajon tarve olisi minulla tiedossa ulkomaisten testien perusteella ja osasin varautua siihen. Omissa toki päällinen vaatinee enemmän sisäänajoa että eivät osu varpaisiin taitoksesta. Iskunvaimennus on omasta mielestä hyvällä tasolla maratonille sillä jalan pohjat eivät ottaneet turpiin köpiksessä.
  3. Telenor Copenhagen Marathon 21.5.2017 Koska kyseiselle kisalle ei ollut kerjua ajattelin kirjoittaa tänne omat mietteet kisasta. Tälle vuodelle reitti oli uusittu siten että mukulakivi osuudet poistettiin, mutta jäljelle jäi muutama nupukivi osuus. Reitti kiertää Kööpenhaminan ja nyt myös Fredriksbergin sisällä. Reittillä juostaan muutamaa paikkaa lukuun ottamatta kahteen kertaan, näin varmistetaan hyvä kannatus ja katsojille suotuisat siirtymät. Reitin varrella oli 5 (joista kaksi reitillä ja yksi maalissa) live stream paikkaa sekä monta power zonea sekä bändi/DJ aluetta. Itselle kisa valikoitui suunnitelmiin koska olin muutenkin menossa tervehtimään siskoani ruotsin puolella, joten kulkeminen junalla kisapaikalle ja majoittuminen oli hoidettu hyvin. Kisa oli toki vaarassa jäädä väliin kun +7 viikoa ennen kisaa sain kevyellä lenkillä "tennis pohkeen", eli pitkittäinen lihasrepeämä, vasempaan pohkeeseeni. Parantuminen meni alussa hyvin mutta hippaleikki koittui kohtalokkaaksi, jolloin juoksu/treenitauko venyi 4 viikon mittaiseksi. Tuolloin pohje oli kipeä ja mieli maassa joten korvaaviakaan en pahemmin tehnyt. 3 viikoa ennen kävin kokeilemassa hieman juoksua ja sitten sain 3 viikon sisällä yhden "pitkiksen", yhden VK "maravauhtisen" sekä 10 kevyttä PK lenkkiä kasaan. Mieli muuttui joten päätin mennä juoksemaan "sightseeing" lenkin köpiksessä. Kisa expo oli järjestävän seurtan "kotistadikalla" hieman kaupungin kesustasta, mutta sinne pääsi helposti bussilla ja expo oli mukavan kevyt ja numeron, paidan sekä drop bagin sai helposti. Expo sisälsi myös pakolliset markkinat jossa pystyi niin tarvittaessa täydentämään geeli yms varastoja. Expo oli kuten sanottu hyvin oganisoitu sekä sjoittelu oli tehty siten että ellei tahtonut katsella turhuuksia niin asian sai hoidettua nopeasti. Itse kävin expossa lauantaina, ja homma hoitui nopeasti sekä ilman pinnan palamista. Expon jälkeen matka vei tivoliin jossa pyörittiin perheen kanssa kunnolla. Kisan tankkaus oli itsellä suhteellisen kevyt, muutama pullollinen High 5 energiajuomaa ja hiilihydraatti painoista ruokaa. Kisa aamuna herätys kello 06:40, aamiainen, tyhjennys ja kamat kantoon kohti junaa ja startti alueella olin tuntia ennen lähtöä. Statti alue oli sopivan kokoinen, toki bajamajojen määrä olisi voinut olla suurempi (itse oli "ajoissa" joten viimeinen neste tyhjennys hoitui hyvin). Alueella oli pukeutumis teltta, sekä lähtönumeron mukaiset drop bag pisteet teltoissa. Alueella oli myös tarjolla vettä jos siihen oli tarvetta. Suoritin kevyen lämmittelyn sekä nautin viimeisen voitelun (0,5l urheilujuomaa + 2 geeliä) puolituntia ennen lähtöä. Järjestäytyminen lähtöalueella suoritettiin "pupujen" sekä tavoitellun loppuajan mukaan, joten siirryin 3:10 ja 03:00 jänöjen välimaastoon. Sitten oli vain jäljellä eliitin esittely sekä lähtölaskenta ennen paukkua. Tavoitteeni kisaan oli yrittää ylläpitää ensimmäisen puolikkaani (01:31:52) vauhtia maratonin ajan, jolloin loppu aika olisi 03:03:44. Taktiikka oli pyrkiä mahdollisimman tasaiseen splittiin ilman suurempia keulimisia. Vauhtia tulisin seuraamaan virallisten 5km väliaikapisteiden mukaan jolloin olisi helppo todeta missä ollaan aikataulullisesti. Toki olin päättänyt että jos matkan varrella tapahtuu jotain muokkaan taktiikkaa ja olin myös valmis keskeyttämään jos jalat eivät kestä. Sää kisan aikana tulisi olemaan aurinkoinen ja tuulinen, joten haastetta tulisi löytymään jos joutuu yksin puskemaan vastatuuleen. Energia taktiikkani oli että 5km välein geeli ja jokaisessa juottolassa urheilujuomaa. Jaloissa minulla oli HOKA Clayton 2set, joilla olin juossut viimeiset 3 viikoa, toki hieman arvellutti niiden sopivuus kun kyseessä uusi merkki minulle. Paukusta matkaan ja lähtöviivan ylitin 28s kohdilla. Alussa sai himmailla ja varoa ettei vauhti karkaisi käsistä, 3-tunnin jänöt painelivat aika haipakkaa ja ajattelin että monella tulee olemaan kova kisa jos tuolla vauhdilla menevät loppuun. Pääsin nopeasti omaan rytmiin ja löysin paikan jossa juosta ilman tönimisiä. Kuten sanottu niin juoksu lähti hyvin käyntiin ja etenimme pitkin Kööpenhamninan katuja, 3km kohdilla perhe oli vilkuttelemassa ja siitä sitten eteen päin kohti 5km väliaikaa. Ensimmäinen vitonen meni aikaan 21:36, eli aikataulussa oltiin. Vitosen kohdilla oli kevyt ylämäki jossa vastatuuli puhisi, ja totesin että tämä voi olla paha paikka kun sinne saavutaan seuraavan kerran 32km jälkeen. Sitten pieni puisto kierros josta päästiin myötätuuli osuudelle. Ennen kymppiä oli loiva ja pitkä ylämäki josta saavuttiin kastelletin kohdille ja 10km väliaika pisteelle. Toinen vitonen aikaan 21:12, eli pientä keulimista mutta porukka oli hyvä ja juoksu maittoi. Kympin jälkeen juostiin rannan lähellä ja Nyhavnin läpi kohti Langebrota ja 15km väliaikapistettä. Rantaa pitkin oli mukava juosta, toki tuuli osui ikävästi ja oli aika avointa eli aurinkokin porotti. Meitä oli noin 5 pienessä porukassa jossa juostiin aika tasaisesti. 3-tunnin jänöt olivat jo kadonneet horisonttiin. 15km kohdalla vastatuuli haittasi hieman, mutta voimia riitti eikä väymyksen merkkejä. Vitonen meni aikaan 21:42, joten hieman aikataulau edellä oltiin. Tämä osuus (14km - 28km) juostiin vain yhden kerran, ja reitti meni edes takaisin katuja pitkin ja vaikka oltiin hieman keskustan ulkopuolella niin kannustusta riitti. Saavuttaessa 20km väliaikapisteelle niin meidän pieni porukka oli huvennut ja jäljellä oli vain 3 ukkoa. Vitonen aikaan 21:29. Vastatuuli oli alkanut haitata joten annoin hieman vauhdin hiipua vastatuuli osuuksilla. Myöhemmin sain kuulla että oli ollut epätavallisen tuulinen ja aurinkoinen päivä. Puolikas meni aikaan 01:30:57, eli 55 sekunttia oltiin aikatalua edellä. 3-tunnin jänöt olivat painelleet puolikkaan aikaan 01:28:00-30, eli aika haipakkaa siinä ryhmässä mentiin. Osuus 20km - 25km välillä oli juoksun rauhallisinta kannustuksen osalta, ja meno oli muuttunut tasaiseksi jyystöksi. Voimia riitti eikä missään kolottanut. Vitonen meni aikaan 22:05, eli hieman vauhti hiljennyt ja ensimmäinen 22 alkuinen vitonen. 25km jälkeen käännyttiin Nørrebrogadenille joka oli pitkä ja myötätuulinen joten sai hieman levätä vaikka vauhti pysyi hyvänä. Olimmen palaamassa kohti keskustaa ja ennen 30km väliaikapistettä oli vuorossa aikamoinen mutkaosuus, joka vei voimia kun piti kiihdytellä useasti. Vitonen aikaan 21:30, joten aikataulu piti vielä. Olin huomannut että oikean jalan ukkovarpaan viereinen varvas oli hieman arka ja tuntui kuin se olisi välillä ukkovarpaan alla. Kipua ei ollut joten jatkoin matkaa. Puolimatkan ryhmä oli tässä vaiheessa hajonnut mutta löysin aina silloin tällöin seuraa ja selkiä, 32km jälkeinen loiva nousu vastatuulella oli aikamoista puskemista kun ei tahtonut löytyä sopivaa selkää itselle, mutta yksi kaveri iskeytyi selkäni suojiin (ei toki iso ja leveä, mutta ehkä se hieman auttoi). Tämä puskeminen söi voimia, ja nyt aloin huomata että tauon takia jaloissa ei ehkä ole tarpeeksi iskutuksen kestoa ja juoksuvoimaa jäljellä. Oikeassa kankussa, reiden takaosassa ja pohkeessa oli pieniä tuntemuksia, mutta vasen puoli oli kunnossa. Onneksi edessä oli myötätuuli osuusa ja kohta oltiin jo 35km kohdilla. Vitonen aikaan 22:20, pientä hyytymistä näkyvissä. Tästä alkoi pienten sattumuksien ketju. Lähetyessämme Kastelletiä toistamiseen huomasin että kengän päällinen teki vekin joka ikävästi painoi vasemman jalakn pikkuvarpaan naapuria, mutta se on osa maratonia ajattelin ja jatkoin menemistä. Juoksin kahdestaan 32km kohdalla saaneen kaverini kanssa kohti Nyhavnia mutta hänellä tuntui olevan hieman enemmän voimia joten hän repi kaulaa ja jäin yksin hakemaan selkiä joita oli koko ajan tullut tasaisesti vastaan. Oikean jalan tuntemukset vahvistuivat 40km lähestyessä pohkeessa ja muutin askellusta enemmän kantapää painoitteiseksi ja se auttoi hieman. Vitonen aikaan 22:22, oliko se selkien puute vai yksin puskeminen tai lihaskivut joiden takia oli vaikea piiskata itseään vauhtiin. Mutta hieman 40km jälkeen tuntemukset oikeassa pohkeessa kasvoivat ja kipua alkoi olemaan aika paljon. Vauhdin pito oli vaikeaa nuostessani Langebrolle loppusuoraa varten ja välillä teki mieli heittää kävelyksi. Sillan korkeimman kohdan jälkeen alkanut alamäki auttoi ja sain taas juoksuvauhdin ylös, askellus oli varmaan koomisen näköistä kun hieman linkuttaen pistelin loppusuoralla alle 4min/km vauhtia ja napsin viimeiset selät. Maaliviivan yli ja onnellisena maalissa, viimeiset 2,195km olivat vieneet 9:58 ja oman kellon mukaan viimeinen kilometri tuli silti 4:15min/km. Loppuaika jäi 34 sekunttia tavoitteesta mutta silti melkein 4min parannus ennätykseen joka nyt on 03:04:18. Splitti oli positiivinen joka hieman harmittaa, mutta datan mukaan tavoite oli mahdollinen ja suurimman loven siihen iski pohkeen kivut. Splitti ensimmäinen ½M 01:30:57 ja toinen ½M 01:33:21, 2:24 minuuttia oli toinen puolikas hitaampi. Maaliaulueella oli tarjolla vettä, urheilujuomaa, proteiinipatukkaa, proteiinijuomaa yms yms sekä alkoholitonta olutta. Oikea pohje oli kireä kuin viulunkieli ja käveleminen oli vaikeaa. Maalin tulon jälkeen nautin hiljakseen nestettä ja energiaa sekä hain drop bagin. Menin vaihtamaan vaatteet, ja jos pyyhe olisi ollut mukana niin olisi ollut tarjolla myös suihku. Mitalli kaulassa portista ulos ja perheen luo jonka jälkeen junalla kämpille lepäämään ja antamaan kylmää pohkeelle. Kaiken kaikkiaan voi suositella Kööpenhamninan maratonia, reitillä on hyvin kannustusta, järjestelyt toimivat ja seuraa löytynee jos vauhdit osuu kohdilleen. Miinusta tulee monista jyrkistä mutkista erityisesti siinä 28km-31km, jotka vievät paljon voimia. Tuulelle ja auringolle ei voi mitään ja ovat osa paikan ilmastoa.Paikalle pääsee helposti lentokoneella Helsingistä ja majoituksia löytyy monen moista. Itse aijon juosta kyseisen kisan uudelleen lähitulevaisuudessa, toki toivottavasti paremmin valmistautuneena. 3 päivää maratonin jälkeen jaloissa on pientä lihaskipua ja oikea pohje ei ole parhaimmillaa, mutta ei siellä isoa vahinkoa ole tapahtunut koska hieman lämmenneenä voi hyvin kävellä ilman kipuja. Varpaista kaksi tulee menettämään kyntensä joten täysin varauksetonta suositusta en voi antaa HOKA Clayton 2:sille. Huomasin että pohjallinen nousee hieman ylöspäin ukkovarpaan puolella (pohjallinen on hieman leveämpi kuin kengän sisäpohja) joten se on ehkä painanut varpaita kasaan. Muuten mukavat ja kevyet kengät.
  4. Myynnissä Copenhagen Marathon 2017 osallistumisoikeus. Tapahtuma ajankohta 21.5.2017, lue lisää järjestäjän kotisivuilta Normaali hinta 640DKK (~86€) Hinta: Tarjous (joka maksetaan minulle) + 115DKK (Joka maksetaan siirron yhteydessä järjestäjälle) Jos siirto hoidetaan ennen 30.4 niin ehdit vielä saada nimesi ja lipun numeroosi. Tarjoukset yksityisviestein tai tähän viestiketjuun.
  5. Optimistinä veikkaan baja-majaa.
  6. Itse näen tärkeänä että vyö on tarpeeksi kireällä sekä kosketuspinnat tarpeeksi kosteat (myös iho) . Näin olen aina välttynyt haamusykkeiltä.
  7. Pitänee ilmoittautua tähän ketjuun, kun Vantaalla meni hyvin. Tarkoitus on ensin päästä lähelle ja sitten ali.
  8. Ketju kuitattu tänään Vantaan Maratonilla 03:08:15. Matka jatkuu seuraavaan ketjuun.
  9. erkka

    Vantaan maraton 8.10.2016

    M45 4.s sija ja uusi PB tuli juostua. 03:08:15 ks.165. Oikea reisi ei ollut parhaassa iskussa Ruisrääkin jäljiltä ja yksin sain puskea baja-maja käynnin jälkeen (toisen kierroksen eka juottola). 3 kierrosta reisi kiukutteli ja mehut tuli juotua jolloin lopusta tuli pienimuotoinen taistelu. 9min7sek parani PB joten en valita (pahemmin).
  10. Pitänee ilmoittautua tähän ketjuun kun napsahti nyt puolikas aikaan 01:26:25, maratreenin viimeisenä kovana harjoituksena. Ensi vuonna olisi kyseinen raja tarkoitus puhkaista .
  11. Ketju kuitattu tänään Ruisrääkissä 01:26:25 (netto) ja matka jatkuu kohti seuraavaa tavoitetta .
  12. Mää vähän luulen, että me tavattiin tänään, kun juoksit lenkkiäsi.
    Mä ulkoilutin Kideä ja Friscoa!

    1. erkka

      erkka

      Kyllähän se niin on että tavattiin. 

      Pitää yrittää saada kuntoon kohdilleen, että Vantaalla tulee uusi ennätys. 

    2. Lanttu

      Lanttu

      Vantaalle mäkin olen harkinnut osallistua.
      Mutta ennätystä en havittele, jos nyt SB:n tekisi!

      Mä olin aktiivinen täällä foorumissa muutama vuosi sitten, mutta nyt kirjaan lenkkini OnTrailiin.
      Lanttuna sielläkin...

       

    3. erkka

      erkka

      Itse luen enimmäkseen, välillä jotain kirjoitan. Oma PB on suht helppo saavuttaa, kun viime vuonna joutui juoksemaan ruuhkassa Berliinissä. Kyse myös vasta uran toinen Marathon, niin pitää ottaa ilmat pois tuloksesta. 

  13. erkka

    New Balance

    Saman olen itsekin huomannut, koko/lesti on nykyisin sama kuin vazee pacessa.
  14. erkka

    New Balance

    Komppaan että 1600v2:set eivät ainakaan itselle tarjoa tarpeeksi vaimennusta pitkiin tempoihin/kisoihin, ihan max puokki. Mutta muuten ovat erittäin hyvät ja tarkat.
  15. erkka

    Polar M400

    Niin se tekee aina ja syy on että ensin vanhat tiedot talteen ja sitten päivitetään jonka aikana puhelin menee tehdas asetuksille kunnes synkin jälkeen asetukset yms palautetaan takaisin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy