Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sophie

Jäsenet
  • Content Count

    81
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

24 Excellent

Converted

  • Coopperi
    2450
  • Puolimaraton
    2:10

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Osallistuin syyskuussa ensin aikuisten yleisurheilun moniotteluun (100 m, pituus ja 800 m) ja sitten puolimaratoniin kuuden päivän kuluttua tuosta edellisestä. MOniottelu oli siis ihan huumorimielellä läpivedetty kisa mutta kuitenkin tietty kilpailuhenkisenä oli pakko yrittää parastaan. Puolimaratoniin osallistuin spontaanisti kaverin sairastuttua. Harjoitteluni oli kesän aikana aika vähäistä. Juoksentelin silloin tällöin puolen tunnin lenkkejä ja välillä tunnin. Venyttelyni on olematonta ja lihaskuntoakaan en treenaa satunnaisia porrastreenejä lukuunottamatta ollenkaan. Olen mennyt tällä tyylillä jo muutaman vuoden ja aina olen ajatellut, että jossain vaiheessa varmaan jalat pettää, kun en tee asioita kovin oikeaoppisesti. Tuon puolimaratonin jälkeen (syyskuun lopusta asti siis) jalat eivät ole palautuneet oikein kunnolla. Pitkään toinen polvitaive oli arka ja jalat ovat tuntuneet jotenkin hassuilta tai voimattomilta. En osaa selittää sitä. Arkielämää tämä ei ole haitannut mutta lenkeillä en ole käynyt. Eilen päätin kokeilla ja kävin noin 40 minuutin juoksulenkillä. Loppuvaiheessa alkoi tuntua ja tänään jalat olleet taas hieman kipeät kauttaaltaan. Pystyn ihan hyvin kävelemään ja pyöräilemään, mutta jotain outoa jaloissa on. Olen juossut aiemmin neljä puolimaratonia ja yhden kokonaisen. Harjoittelu on aina ollut aika vähäistä enkä mielestäni kovin paljon enemmän kylmiltään tällä kertaa mennyt juoksemaan. Aina olen palautunut ihan hyvin noista juoksuista. Kysymys kuuluukin, että vaikuttikohan se moniottelu eli erityisesti se satanen ja pituushyppy nyt niin, että se puolikas siihen päälle oli liikaa. Mulla oli jalat aika kipeät muutamia päiviä sen moniottelun jälkeen. Voin ihan hyvin olla juoksematta nyt vaikka koko talven, ajatus ei ahdista, mutta mietin, että pitääkö mennä lääkärille tai fysioterapeutille vai ei minnekään vai jonnekin muualle? Riittääkö pelkkä lepo vai pitääkö tehdä jotain liikkeitä, jotka auttavat. Osaako joku näin epämääräisen oirekuvauksen avulla vastata? Kiitos jo etukäteen, jos joku osaisi sanoa jotain. :-)
  2. Tämä olisi minulla nimenomaan se ajatus eli kokeilla, miltä tuntuu juosta maratonia pidempi matka. Tuossa kuuden/kahdentoista tunnin juoksussa houkuttaa myös se ajatus, että kaikki osallistujat tulevat "maaliin" samaan aikaan. Usein esim. HCR:ssä tuntuu hieman tylsältä, kun nopeimmat tulevat maaliin, kun osa vasta aloittelee.
  3. Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitat tuolla, että suoritukset ovat ristiriidassa. Juoksin tuon ainoan maratonini ilman yhtään pitkää lenkkiä pohjalla, ellei kahta puolikkaan juoksutapahtumaa sellaiseksi lasketa. Nyt olen juossut jonkin verran noita pitkiksiä myös ja olen ajatellut, että maratonennätys voisi olla ihan mahdollinen.
  4. Minua on kiinnostanut muutaman vuoden tällaiset kuuden tunnin juoksut mutten ole saanut aikaiseksi ilmottautua/treenattua. Olen menossa Vantaan maratonille 14.10. En ole mikään ultra- enkä maratonjuoksijakaan vaan lähinnä sunnuntaihölkkäilijä. Yritän nyt kyllä kesällä juosta pitkiä lenkkejä ja lyhyitä myös. Kerran olen maratonin juossut aikaan 4:38. Puolikas mennyt 1:55. Uskaltaisikohan sitä kokeilla nyt syyskuussa tuota kuuden tunnin juoksua ilman sen kummempaa kilometritavoitetta vai onko se tällaiselle harrastelijalle liian lähellä sitä Vantaan maratonia?
  5. Sophie

    Vantaan maraton 14.10.2017

    Aloitan nyt ketjun muistuttaakseni itseäni tästä syksyn koitoksesta. Olin viime vuonna menossa mutta jouduin sairastumisen vuoksi jättämään matkan väliin. Tänä vuonna en ole vielä sisäistänyt osallistuvani maratonille. Talvi taas meni ilman kovinkaan montaa lenkkiä. Toukokuu meni pienessä flunssassa lähes kokonaan ja nyt on pieni juoksutauko sitten viisaudenhampaan poiston takia. Edellisen lenkin olen juossut 1.5. eli yli kuukausi sitten. Olen viime lokakuun jälkeen juossut yhteensä alle 20 lenkkiä. PItuudetkin ovat tavallisimmin noin 6 km. Talvet tosiaan eivät ole minulle parasta aikaa. Toivottavasti nyt kesällä pysyisi terveenä ja pääsisi juoksemaan, ettei jää taas maraton väliin.
  6. Sophie

    Vantaan maraton 8.10.2016

    Mä joudun myös jättämään syystaudin takia maratonin väliin. :-( Toisaalta nyt on kova motivaatio treenata kunnolla ensi vuotta varten.
  7. Sophie

    Vantaan maraton 8.10.2016

    Jee jee. Tänään juoksin 27 kilometriä. Tuntui vielä viimeviikkoista mukavammalle tuo hölkkäily. Aikaa meni 2h50min. :-)
  8. Sophie

    Vantaan maraton 8.10.2016

    Parempi myöhään kuin ei milloinkaan: juoksin tänään elämäni ekan harjoituspitkiksen (24,5 km). Onhan tässä vielä viitisen viikkoa aikaa juosta vielä muutama lisää. Ei mennyt kesätreenit taaskaan ihan niin kuin maralle ilmottautuessani suunnittelin, mutta pitäähän siellä joku peränpitäjä olla kisoissa joka tapauksessa.
  9. Käyn usein kaverin kanssa lenkeillä, joiden vauhti on noin 7:30 min/km. Kyllä se minusta ihan kunnon juoksulta tuntuu. Kyllä sillä vauhdilla ihan jokaisesta kävelijästä on ohi menty eikä se hankalalta tunnu ollenkaan juosta niin "hitaasti".
  10. Sophie

    Vantaan maraton 8.10.2016

    Päätin äsken hetken mielihäiriössä ilmottautua Vantaan maratonille. Nyt olisi tarkoitus valmistautua vähän järkevämmin kuin vuoden 2014 HCM:lle, jonne lähdin kohtuullisen kehnolla harjoittelulla. Tykkään juurikin jostain +10 asteen juoksukelistä, joten sellainen olisi tilauksessa. Pidän mäkisessä maastossa juoksemisesta eikä esim. HCM:n mäet olleet kauhistus, mutta kyllähän ne toki voimia vei jonkin verran tällaiselta sunnuntaijuoksijalta. Tuo Vantaan tasaisuus siis kiinnostaa myös. Mietin myös, että neljä kertaa saman lenkin juokseminen voi olla ihan kivakin, kun voi helposti seurata omaa vauhdinpitoa.
  11. Tässä muiden tavoitteita lukiessani päätin katsoa, mitkä olivat omat juoksumäärät viime vuonna. Tulos oli 471 km (48 h). :-) Oman lyhyen juoksu-urani isoimmat kilometrimäärät nuo ovat kyllä. Onhan tuossa toisaalta paljonkin kilometrejä, jos vertailuna olisi vaikka pelkkä sohvalla makaaminen, mutta on tuossa myös paljon nostettavaa ilman, että koko vapaa-aika menisi vain juoksemiseen. Omat tavoitteeni voisivat siis olla seuraavat: Juoksua 1000 km. Siitä iso osa pitäisi nyt vihdoin olla hitaita pitkiksiä, joita olen aiemmin juossut tosi vähän ja nekin "pitkikset" olleet max 1h30 min. Maraton alle 4 h (vuonna 2014 melko vähällä/"väärällä" treenillä elämäni ainoa maraton 4:38) Puolikkaalle ei ole oikein motivaatiota. Olen juossut niitä neljä kappaletta ja kesällä 2015 se meni alle 1:55. Jos päätän mennä maratonille, niin sitten täytynee kyllä yksi testipuolikas juosta. Kymppi olisi mahtava juosta alle 50 min (nyt oma ennätysmittaus vuodelta 2014 on noin 52:30). Kesällä 2015 vitonen meni ensimmäisen kerran alle 25 minuuttia, mutta sillä kunnolla en olisi mitenkään jaksanut juosta toista vitosta samaa vauhtia putkeen. Magen cooperille voisin taas osallistua. Siellä olisi hienoa päästä 2800 m, mutta kaikki riippuu kyllä siitä, lisääntyykö nuo harjoituskilometrit oikeasti merkittävästi vai ei.
  12. Mulla oli aloittelijan tuuria ja jalat tuli melko hyvin alas vesiesteeseen. Mulla tulee varmasti ongelmia sitten siinä vaiheessa, kun pitäisi useampi kierros kiertää ja alkaa jaloissa painaa. Nyt kun veivasi vain yhtä kuivaestettä ja sitten vesiestettä ja palautteli hyvin välissä, ei tullut ongelmia. Mun lähikentällä on vaihtelevasti vettä ollut vesiesteessä. Varmaan riippuu siitä, kuinka aktiivista seuratoimintaa ja siellä esteharjoittelijoita kentällä on. Luulisi, että kentänhoitajat laittavat veden sinne, jos pyytää. Tai en tiedä. En usko, että siihen vesiesteeseen ilman vettä kannattaa hypätä. Kai se vesi sitä alastuloa vähän pehmentää. Tai mistä minä tiedän, kun kerran vasta olen lajia kokeillut :-) Meitä kanssa varoiteltiin, että joskus voi liuskahtaa naamalleen sinne veteen, jos piikkarin piikit osuu huonosti esteen päälle. Meillä ei kellään ollut piikkareita.
  13. "IAAF:n sääntöjen mukaan esteen korkeus on miehillä 91,4 senttimetriä ja naisilla 76,2 senttimetriä." Wikipedia Parasta estejuoksussa on se, että tarvittaessa, jos askel ei oikein osu kohdalleen, voi aina astua kuivaesteenkin päälle. Vesiesteellä toki aina.
  14. Sulla on TeTi paljon kovemmat ajat kuin minulla pitkillä matkoilla. Mä luulen, että mulla voisi olla realistinen tavoite joku 16-17 minuuttia tossa 3000 m esteissä eli ihan harrastelijapohjalla tässä olisin. Katselin huvikseni jotain veteraanituloksia jossain seurassa eikä mulla olisi mitään jakoa edes naisten 70-vuotiaiden sarjassa :-) En tiedä taustojasi, mutta naisten korkeus ei ainakaan ole niin paha kuin miltä ehkä näyttää. Miesten este tosin näyttää vähän hurjalta.
  15. Eilen löysin uuden innostuksen ja se on estejuoksu. Pääsin kokeilemaan vesiestettäkin ja olen vieläkin ihan haltioissani tosta lajista. Treenattiin monta kertaa noin 150 m (yksi kuivaeste ja vesieste) kävelypalautuksella. Oma kunto on sen verran huono vielä, että selvästi alkoi painaa aitojen ylitys, kun otettiin lopussa yksi kokonainen kierros yhtä soittoa. Nyt aion alkaa treenata vähän intervalleja, että vauhtikestävyys kasvaisi ja talvella tota lihaskuntoakin aion parantaa. Ensi kesänä on ihan pakko testata, kuinka kauan menee 3000 metrin estejuoksuun. :-)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy