Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Alex

Jäsenet
  • Content Count

    141
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

280 Excellent

Recent Profile Visitors

513 profile views
  1. Tänään 3*3km radalla 3,5 min palautuksin. Ei ollut todellakaan paras mahdollinen päivä, mutta tulipahan juostua silti. Vedot 13:30, 13:00, 12:30. Ensimmäinen todella helppo, toinen vähän työläs ja vikassa joutui jo ahtaalle. Vetojen perusteella arvioisin anakynnyksen vauhdin olevan nimenomaan 4:10 min / km tuntumassa. Enemmän täytyy vaan saada tuota anakynnyksen vauhtia alle, niin alkaa sekin sujumaan.
  2. Eilen varsin turha päivä. Töiden ja opiskelun parissa vierähti aamuysistä jonnekkin iltaseiskaan jonka jälkeen lähdin vaimon kaveriksi kuntosalille jottei toisen olemassaolo ihan täysin unohdu. Treenin näkökulmasta salireissuun mahtui noin 10 minuuttia spinningiä, kolme kierrosta lankutusta minuutin toistoilla sekä kehonhuoltoa (=dynaamista venyttelyä sekä putkirullailua). Tänään 60 min / 11.2 km juoksua. Tälle viikkoa vasta toinen juoksulenkki ja sen kyllä huomasi. Varmaan helpoin 11.2 km/h juoksulenkki ikinä. Viikko takaperin perjantaina kipeytynyt (oikea) pohjelihas tuntuu jo t
  3. Maanantaina punttijunttina kuntosalilla. Pitkät palautukset ja lyhyet sarjat (4*4 pääliikkeissä). Pääliikkeinä takakyykky sekä maastaveto. Takakyykyssä sarjapaino 90 kg, ja maastavedossa 10 kg nousuilla 90 kg -> 120 kg. Hommaan meni kaikkineen reilu tunti, ja illasta otin vielä telkkaria tuijotellessa noin 30 minuuttia kehonhuoltoa (=rullailua sekä venyttelyä). Tänään oli ohjelmassa nopeustreeni radalla. 200m kävelypalautuksin seuraava setti: 8*600m + 4*200m. Noiden sarjojen välissä meni varustuksen ja muun kanssa sählätessä tauko vähän pitkäksi, mutta semmosta se on joskus. 600
  4. Aikaisemmista puheista poiketen jätinkin sisäpyöräilykauden avaamisen myöhempään ajankohtaan, ja keskityin viikonloppuna vain juoksemaan. Homma näytti tältä: Lauantai 60 min / 10 km / keskisyke 117 Sunnuntai 85 min / 15 km / keskisyke 124 Eli ihan perusmättöä siis. Lauantaiaamuun herätessä pohkeet oli perjantain ratajuoksusta siinä määrin jumissa / kipeät ettei ole aikoihin ollut, ja samaa oli vielä aistittavissa sunnuntainakin. Lauantaina vähän raskas jalka, mutta sunnuntaina jo huomattavasti parempi. Menneen viikon juoksut kaikkiaan 70.3 km, j
  5. Tänään 1,5 min palautuksin 12*400m radalla tarkoituksena kehittää ja testaila nopeutta. Todella pitkän ja huolellisen (30 min) alkuverran jälkeen työosuuden kimppuun. Ennen treeniä pyörittelin mielessäni ajatusta aloittaa 1:36 / 400m vauhdista, ja kiristää jokaisella vedolla sekunti pois. Ajatuksena oli keskeyttää homma mikäli 12 vetoa tulee täyteen tai epäonnistun tavoitevauhdissa kaksi kertaa putkeen. Ensimmäiset 11 vetoa ihan tismalleen suunnitelman mukaan: lähinnä sain jarrutella vauhtia. Tästä innostuneena juoksin viimeisen suuremmin jarruttelematta, ja kuten videolla hengityksestä kuulee
  6. Tiistaille mahdutin vielä iltaan voimatreenin, ja samalla teemalla jatkoin keskiviikkoaamuna. Kaksijakoinen ohjelma jossa pääpaino isoissa moninivelliikkeissä (pystypunnerrus, leuanveto, penkkipunnerrus, takakyykky ja maastaveto). Vähemmän yllättäen puntilla sain lihakset jumiin, mutta se oli tosiaan ihan odotettavissa. Tälle aamulle oli ohjelmassa todella kevyt 10 km johon tuhlasin 60 minuuttia aikaani. Kevyttä puuhastelua siis, mutta askel melko raskas. Loppuviikkoon olisi tarkoitus sisällyttää kaksi juoksua: yksi reippaampi lenkki (jonka sisältöä en ole vielä päättänyt), yksi p
  7. Kuten ennakkoon aavistelin, jäi viime viikko liikkunan suhteen todella kevyeksi. Perjantaina otin 43 min / 6.5 km jaloittelun valtatien varrella, mutta muuten viikonlopun aktiviteetit oli lähinnä pihahommia sekä muita arkisia askareita. Eilen 60 min / 306.84 km kevyttä (Polarin mukaan). Kävipä ensimmäistä kertaa ikinä niin, että kellon gps tilttasi ihan täysin kesken lenkin. Vajaan puolen tunnin hölkkäilyn kohdalla kävin nimittäin kellon mukaan itänaapurissa melko nopeasti. Ihan kovat ennätykset tuli TrainingPeaksiin kirjattua. En välttämättä noita saa enää paranneltua...
  8. Tänään 1 h 36 min / 17.5 km hölkkäilyä. Intoa olisi ollut juoksennella kovempikin setti, mutta pidetään nyt tietoisesti tämä viikko kevyempänä. Kolmen päivän mittainen rinkka selässä suoritettu vaellus tuntui alussa hieman pohkeissa, mutta helpotti lenkin edetessä. Loppuviikkoon otan 1-2 pk-lenkkiä, eli tämän viikon treenitunnit tulee jäämään noin viiteen. Pitäis ainakin ens viikolla löytyä sitten kunnolla lenkki- ja treeni-intoa.😃
  9. Tänään 63 min / 12 km hölkkä jossa 6*1 km 4:10 min / km vauhdilla 2 min palautuksin. Oli aika raikas keli juoksennella kun lähti heti seiskan aikoihin ovesta ulos. Jalat tuntui yllättävän voimakkailta, ja tuo 4:10 min / km vauhti ei hirveitä ponnisteluita vaatinut. Kokonaisrasitusta on kuitenkin viimeisen vajaan kolmen viikon aikana tullut ylitöiden ja muiden puuhastelujen kautta tullut niin paljon, että tämä alkava kevyempi treeniviikko tulee todellakin tarpeeseen.
  10. Tänään 1 h 48 min / 18 km pitkis. Huomattavasti parempi kulku kuin eilen. Aikaisemmin tarinoin pitäväni kevyet kevyenä, ja vaikka verrattain pitkä lenkki onkin rasitustasosta riippumatta kuormittava, oli tämä nimenomaan sitä kevyttä. Omasta mielestä ihan varsin hyvä tapa totuttaa jalkoja juoksuun sekä lisätä iskukestävyyttä. Viikon juoksukilometrit 68.3 km. Tuleva viikko tulee olemaan treenien puolesta todella maltillinen: alkuviikko menee vaelluksen parissa, ja loppuviikko matkustellessa sekä pihahommissa. Aktiivista palautumista siis luvassa reippaasti, mutta eiköhän tuossa johon
  11. Tänään 60 min / 10 km höpöhölkkää. Odotusten mukaisesti jalat hieman raskaat eilisen jäljiltä, ja keli melko lämmin hölkkäilyyn kun lähti vasta puolen päivän jälkeen liikkeelle, mutta eipä tuo haittaa. Syksyn tullessa saa sitten ainakin hetkittäisen "kilpailuedun", kun pääsee viileämpään keliin juoksemaan. Varsinkin kun tää allergiakausi nyt väistyisi kokonaan. Illalla vielä kevyt jumppa salilla mikäli sinne ehtii sekä kehonhuoltoa (rullailua ja venyttelyä) kotioloissa.
  12. Hyvä täsmennys noista keskisykkeistä. Eipä niitä tosiaan liikaa (jos ollenkaan) ainakaan noiden lyhyiden vetojen kohdalla kannata tuijotella. Vetoja juostessa (pituudesta riippumatta) ainoana mittarina treenin aikana käytänkin keskivauhtia. Eiliset vedot tuli muuten juostua kadulla, joten tasavauhtisista ei ollut juurikaan tietoakaan. Matkaan mahtui molempiin suuntiin loivaa mäkeä, ja koska en ole pieneen ikuisuuteen juossut näin lyhyttä ja reipasta, oli tuntuma tähän ihan hukassa. Sen takia vauhtigraafikin näytti tältä: Noin muuten, katselin tuossa aikani ratoksi vanho
  13. Eilen 40 min yläkropan voimailua kuntosalilla aamusta sekä ~30 min rullailu sekä venyttely illalla. Onnettomuudesta kymmenen viikkoa, ja olkapää alkaa olemaan hiljalleen täysin kivuton, eli tilanne varsin hyvä. Tänään kahden hölkän päivä. Ensin aikaisin aamusta 20 min / 3.2 km todella kevyt jaloittelu (keskisyke 109), ja iltapäivästä 70 min / 12.5 km sisältäen 6*1 km @4:10 min/km minuutin palautuksin. Vetojen keskisykkeet oli vk1:n keskivaiheilla / yläpäässä, ja Polarin mukaan treenin vaikutus oli seuraavanlainen: Vähän olen ymmälläni tästä. Kulku ja tuntuma
  14. Eilen 11 km / 66 min kevyttä hölkkää keskisykkeellä 118. Tossu tuntuu liikkuvan tällä hetkellä paremmin ja kevyemmin kuin koskaan aikaisemmin. Viimeisen kuuden viikon aikana onkin tullut hölkkäiltyä enemmän kuin aikoihin, ja uskon sekä kuvittelen määrän alkavan puremaan. Lenkit olen juossut pääasiallisesti FEET:n Evo+:t jalassa, ja jalat tuntuu kestävän juoksua tällä hetkellä ihan kivasti. Tuntuu muuten aika kohtalaisen hyvältä, koska jalkavaivoja on tullut kärsittyä melko paljon, ja välillä kilometrit on ollu nollassa tai lähellä nollaa kuukausia. Viime syksynä kaavailin mielessän
  15. Elossa ollaan vaikkei aikoihin ole tullut tätä päivitettyä. Joulukuusta tähän päivään tiivistetysti: vuodenvaihteessa iski eräänlainen motivaatiokuoppa / yleinen väsymystila, ja alkuvuosi meni siitä palautuessa. Sitten tulikin tämä COVID-19 pandemia joka ainakin omalla kohdalla esim. peruuntuneiden kisojen myötä vaikutti treenaamiseen, mutta siitäkin palauduttiin. Toukokuussa olin jo pääsemässä ihan hyvään vauhtiin, mutta sitten tein elämäni ensimmäisen stuntin aikuisiällä törmätessäni pyörällä auton kanssa. Tapahtuneessa ei onneksi syntynyt vakavia henkilövahinkoja, eli aivan mieletön tuuri s
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy