Jump to content
Juoksufoorumi.fi



HelppoHeikki

Jäsenet
  • Content Count

    1 692
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    34

Everything posted by HelppoHeikki

  1. Mä kävelin tämän joskus 2001 tai 2002, kun joku minulle tuntematon tyyppi aikansa uhosi yhdellä ulkoilufoorumilla, että joku päivä hän sen vielä kävelee. Uhosi ja uhosi, mutta mitään ei tapahtunut. Ajattelin sitten yksi kaunis päivä, että hemmetti soikoon, mä käyn kävelemässä sen huomenna. Tankkasin Hesessä jotkut hillittömät hampparimätöt pohjille ja sitten menoksi😆 Lähdin muistaakseni Pirkkolasta, kun tavoitteena oli tasan 100km reissu. Reissu meni muuten hyvin, mutta opin sillä reissulla, että vaseliini on hyvä keksintö. Ihan raavaalle miehellekin😎
  2. Joo, joku pilli olisi hyvä. Mulla on vain pullo, missä on parin sentin nokka.
  3. Noita ruuvejahan on käytännössä pakko löysätä reilusti, kun voitelee maton. Ja voitelu tehdään noin 50-60 käyttötunnin välein.
  4. Pidätkö käsillä tai kädellä kiinni kahvasta, kun juokset? Tai juoksetko aivan maton toisessa reunassa?
  5. Tässä nämä asiat kiteytyy varsin hyvin. Kaikista pahin aikasyöppö on kännykkä ja netti. Kyllä me kaikki tiedetään mitä tapahtuu, kun katsoo luurista vain "pari juttua". Yllättäen ei olekaan enää aikaa treenata. Ainakin omalla kohdalla toimii kaikista parhaiten just tämä hatapan periaate. Kun tulee kotiin, niin tekee pakolliset hommat ensin (safkat muksuille ja mahdolliset harrastuksiin viemiset) ja sitten heti lenkille. Ei todellakaan katso niitä paria nopeata juttua netistä. Kyllä treenin jälkeenkin on aikaa nettiä katsella. Jos ei ole, niin mitään ei ole menettänyt.
  6. Kuulostaa todella oudolta. Aivan kuin joku lukitus ei pitäisi ja säädöt pääsisivät muuttumaan. Mutta tämän ei pitäisi olla edes teoriassa mahdollista. Oletko siis keskittänyt maton siten, että matto pyörii noin 5 km/h ja säädät kiristyksen siten, että matto pysyy pyöriessä keskellä? Jos näin tekee ja matto silti vaeltelee puolelta toiselle, niin jotain vikaa siinä on.
  7. No mun vanhassa mallissa se on tässä:
  8. Ylläs jää tänä vuonna väliin ja Rukan majoituskuviot on vähän auki, kun yhdestä porukasta olen alustavasti varannut petipaikan. Pitääkin varmistaa, että saiko ne mökkiporukkaa kasaan. Jos ei, niin tämä on toinen hyvä vaihtoehto. Seurakin on hyväksi havaittua 🤗
  9. Ja reissukavereita löytää todella helposti täältä ja Facebookin juoksuryhmistä. Aina on löytynyt kisareissuille matka- ja majoituskulujen jakajia, kun olen kysellyt. Sen takia tätä lähinnä painotan, että halutessaan nämä reissut voi tehdä varsin edullisillakin kokonaiskuluilla.
  10. Suomen kisojen kulut riippuvat todella paljon matkustamisen tasosta. Dieselautolla ja kimppakyydillä matkakulut on noin 30-50 euroa per nassu, kimppamajoitus 25-40 euroa yö ja jos kokkaa itse majapaikassa pöperöt, niin ruokaan menee se mitä kotonakin, kun ostaa safkat matkalla marketista. Varustepuolella 300 - 400 eurolla saa jo hyvän perussetin* ja jos ei ole maaninen shoppailija, niin uutta kamaa ei ole mikään pakko ostaa koko ajan. Lenkkareita ja juoksuvaatteita kuluu siinä missä muillakin hölkkääjillä. *Ohut kalvotakkia, juoksuliivi, lötköpullot, otsalamppu ja sauvat.
  11. Ei riitä, pitää olla vähintään 10 itra pistettä kahdesta kisasta.
  12. Itse olen vähän hämmästynyt, että Pyreneiden byUTMB kisa ei ole vielä loppuunmyyty. Sinne ei kuitenkaan ole karsintoja ja paikalle pääseminen ei vaadi kovin kummoista logistiikkaa. Ja Stoneja on tarjolla varsin avokätisesti.
  13. Tai sitten just päinvastoin. Ennen tätä murrostahan piti olla kolme pitkää kisaa kahdessa vuodessa taskussa. Nyt riittää kaksi noin 100km kisaa kahteen vuoteen. Eli heikommalla kuntopohjalla nyt pääsee lähtöviivalle.
  14. byUTMB kisoissa pitää muistaa se, että myös lyhyemmiltä matkoilta saa reilusti Stoneja. Esim. Pyreneiden 101km reitiltä saa 15. Kun taas UTWT-kisoista saa Stoneja vain ja ainoastaan pisimmältä matkalta. Ja vain 5 tai 6 per kisa.
  15. Eipä sitä tiennyt, että itkeäkö vai nauraa, kun kävin tänään Keravan Keinukalliossa juoksemassa. Pururadat täysin kuivat ja oikeastaan paremmassa kunnossa kuin marraskuussa. Ja siinä kun hölköttelin, niin katselin 10-15 hiihtäjän porukkaa, jotka lykkivät edestakaisin jotain 300 metrin keinolumiuraa, mikä on tehty tykeillä ja lumikissalla. Nurmikko vaan vihersi tämän 2,5 metriä leveän lumiuran vieressä 😲 Ja tänään on kuitenkin tammikuun 9. päivä. Ja ollaan Suomessa.
  16. Mä koin saavani säännöllisistä kävelylenkeistä hyvää pohjaa pidempiin polkukisoihin. Toki juoksinkin ohessa, mutta vedin myös 1-3 kertaa viikossa 16km reippaita kävelylenkkejä. Ja paino sanalla reipas, ei mitään koirankusetuslonnimista, vaan koko ajan määrätietoisesti eteenpäin. Näillä lenkeillä sai kuitenkin keskisykkeet noin sataan ja mäkisestä maastosta johtuen hyvää sykevaihtelua koko lenkin ajaksi. Ja iskutustahan näistä ei tule kuin juoksemisesta, joten jalat kestää ohessa hyvin juoksuakin. Toisaalta, minun on vaikea uskoa, että muutaman kilometrin kävelylenkeistä olisi mitään todellista hyötyä. Toki niistä saa hyvää mieltä, raitista ilmaa ja verenkierto pääsee töihin, jos muuten vain röhnöttää sohvalla, mutta treenimielessä kävelylenkkien pitänee olla jossain määrin pitkiä ja oikeasti reippaita, jotta niistä saa todellista hyötyä irti.
  17. Eikös olekin aika koominen juttu tämä kropan tottuminen ulkolämpötilaan. 26 astetta on kuitenkin Suomessa sellainen lämpötila, missä mediat alkavat varoittelemaan kansalaisia, lööppeihin tulee käristyskupolit ja suomijuoksijat alkavat hokemaan, että on täysin mahdotonta juosta ulkona. Ja nyt sun mielestä onkin miellyttävä sää juosta 😄 Sama juttu se oli mulla, kun asutiin Etelä-Euroopassa. Kun koko kesän oli ollut 30-40 astetta, niin 25 asteessa teki ulkona mieli käyttää farkkuja ja vähän T-paitaa paksumpaa paitaa. Ja ennen sinne muuttoa minäkin olin yksi niistä suomijuoksijoista, jotka hokivat täysin turhaa mantraa siitä, että ei helteellä voi juosta. Kyllä kroppa tottuu, kun laittaa vaan tottumaan.
  18. Miten sinun maratonenkat korreloivat omiin polku-ultriisi verrattuna? Jos nyt otetaan vaikka Suomessa juostuja polkukisoja, niin saadaan jonkinlaista yleistä vertailupohjaa. Mun maratonenkka on 3:26 ja jokainen yli 100km polku-ultrani on ollut kokonaiskuormitukseltaan selvästi rajumpi koettelemus kuin yksikään maratonini, vaikka poluilla kävelen kaikki ylämäet & tekniset pätkät. Ja loppua kohden tasamaatkin. Ja otan kuviakin.
  19. Lievä offtopic, mutta pyöräilyssä on sama tilanne, voi lähteä lähteä kotiovelta ja harrastus on halpaa. Itse asiassa maantiepyöräily saattaa olla vuosien saatossa yhtä halpaa kuin juoksu. Mä harrastin nuorempana triathlonia, mutta koko homma loppui pitkälti siihen, kun alkoi lähinnä veetättämään se, että massimiehet voivat ostaa fillariosuudelle niin tolkuttoman etumatkan, että en halua tätä enää harrastaa. Juoksuhommissa ei pysty rahalla ostamaan kovin kummoista etumatkaa, ei edes polkujuoksussa, vaikka siinä onkin hiukan enemmän varustepuolta mukana. Toki joku Nike pystyy luomaan työkalut, millä saavutetaan isompia etuja, mutta näiden etujen saavuttamiseen ei riitä kymppitonnin fillari ja tonnin märkäpuku.
  20. Olisin ehdottomasti ilman. Nuo ovat niin leluja, että saattavat olla jo reippaaseen kävelyynkin sopimattomia. X-Caliberin infopaketissa on kaikki oleellinen. XXL:ssä on aina satunnaisesti ihan hyviä juoksumattotarjouksia, eli jos tarve ei ole todella akuutti, niin kannattaa tilata XXL:n tarjouskirje ja seurata millaisia mattoja tulee tarjoukseen. Mutta hyvässä tarjouksessakin, budjetin pitäisi venyä ikävä kyllä vähintään 600 euroon. Ja juoksumatolle pitäisi toki olla hyvä tilakin. Mulla se on tallissa, mikä on hyvä paikka, kun lämpötila on noin 15 astetta ja melusaaste ei haittaa ketään. Ja melua se matto tuottaa, varsin paljon. Jos juoksee asunnossa sisällä, niin hikeä puskee varsin runsaasti ja kukaan ei samassa asunnossa ainakaan nuku. Kerrostaloon en edes harkitsisi maton hankkimista.
  21. Kolmosen alitus oli kyllä upea työvoitto. Ja se on vuosien aikana käynyt selväksi, että työtä se on todellakin vaatinut. Ja mun on erittäin helppoa samaistua siihen fiilikseen, että moni ei voi luultavasti ymmärtää miten iso juttu tämä oli sinulle. Mun kohdalla oli sama juttu 2017 UTTF-liivin kanssa. Ja se liivi onkin sulle just hieno tavoite ensi vuodeksi 👍
  22. No mä tekisin mielelläni kerran viikossa 3-4 tunnin treenin rauhallisilla tehoilla. Ja toinen 2-3 tunnin treeni vielä oheen. Nämä treenit ovat edellisessä elämässä luoneet hyvää pohjaa 12-30 tunnin kisasuorituksiin. Nyt ei ole aikaa näihin, vaan lähes kaikki lyhyemmät treenit pitää roiskia sinne ja tänne. Mihin väliin nyt sattuvat sopimaan. Ei ole mitään säännöllisyyttä tai suunnitelmallisuutta.
  23. Kai tämä on ihan luonnollista elämän kiertokulkua. Ennen kotikylän maratoni tai HCM oli se iso juttu kuntoharrastajalle, mutta nyt kuntoharrastajien isot elämykset löytyvät maailman suurkaupunkien massamaratoneilta, Suomen poluilta tai vuorijuoksuista. Tai triathlonista, OCR:stä, viinimaratoneista, aavikoilta,... Jos on elämyksiä etsimässä, niin vaikea näitä vastaan on tapella suomalaisella kaupunkimaratonilla, minkä reitti yleensä seikkailee vielä jossain aivan muualla kuin kaupungin keskusta-alueilla. Jos oma ykköstavoite on parantaa omaa ennätystä, niin siihen toki riittää mikä vain riittävän nopea kisareitti. Parempi toki, että olisi jonkun verran porukkaa jakamaan vetovastuita. Ja onhan näitä kisoja kuitenkin edelleen Suomessa. Vaikkapa Vantaa. Itse asun Vantaalla, mutta jos nyt pitäisi päättää paikka lokakuiselle maratonille, niin kyllä minä mielummin menisin vaikka Luzerniin, Dubliniin tai vaikka Tartoon, kuin Vantaalle. Ja syynä vain se, että nämä paikat tuntuvat mielenkiintoisemmilta maratonkohteilta kuin Vantaa.
  24. En nyt ole riippuvainen, mutta huomaan ikävä kyllä mitä tapahtuu, kun arjen hässäkät saavuttavat sellaiset mittasuhteet, että treeneihin ei vain löydy riittävästi aikaa. Silloin ukkoa alkaa veetättämään, alkaa kulumaan lohturuokaa, eli pikaruokaa & karkkia, elopaino alkaa nousemaan, kunto alkaa laskemaan, alkaa veetättämään enemmän, alkaa kulumaan lohturuokaa enemmän... Jos taas saan treenata säännöllisesti, niin mieli voi hyvin ja sitä kautta myös ukkokin voi hyvin. Ja näiden sivuvaikutuksena tuloskunto kohenee ja elopainokin laskee. Eli mennään kohti valoa. Mutta kun arkinen elonkaari on välillä sellaista, että aikaa ei vain ole pidempiin treeneihin, niin aina ei voi voittaa. Pakko hyväksyä arkielämän karut faktat. Jos olisin liikunnasta riippuvainen, niin ottaisin toki avioeron ja hylkäisin perheen. Sitten olisi aikaa treenata vaikka kuinka paljon. Mutta vaikka liikunta onkin tärkeä osa elämääni, niin ei se kuitenkaan ole ihan niin tärkeä. Ja just tässä menee mun mielestä riippuvuuden raja.
  25. Just näin. On aivan fantastinen kenkä juoksijalle, jolla on leveä päkiä. Ja tarkoitan nyt siis tilannetta, missä päkiä on oikeasti leveä, eikä juoksijasta vain tunnu siltä, että on mullakin pakko olla leveä päkiä. Ja seuraavassa lauseessa hän kehuu, että mun leveään jalkaan sopii hienosti vaikkapa Hokat tai Addut. Ne eivät sovi leveään päkiään, piste. Wide-lesteissä on tosiaan sitä ongelmaa minulle, että kenkä on sitten joka puolelta leveä ja siten aivan liian väljä nilka ja jalkapöydän osalta. Altra on tähän mennessä ainoa valmistaja, jonka kaikki mallit ovat tuntuneet hyviltä ja mukavan napakoilta jalkaan, mutta silti riittävän tilavilta varpaiden osalta. Topoja en ole vielä ikävä kyllä päässyt testaamaan, kun ei ole jaksanut ajella Espooseen asti niiden takia. Muiden valmistajien osalta pitää vain testata koko ajan ja sitten aina joskus, tosin todella harvoin, osuu kohdalla joku yksittäinen malli, missä onkin leveä toe box.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy