Jump to content
Juoksufoorumi.fi



HelppoHeikki

Jäsenet
  • Content Count

    1 674
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    34

HelppoHeikki last won the day on November 20 2018

HelppoHeikki had the most liked content!

Community Reputation

2 053 Excellent

About HelppoHeikki

  • Rank
    UTTF Liivijengiläinen 2017

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lievä offtopic, mutta pyöräilyssä on sama tilanne, voi lähteä lähteä kotiovelta ja harrastus on halpaa. Itse asiassa maantiepyöräily saattaa olla vuosien saatossa yhtä halpaa kuin juoksu. Mä harrastin nuorempana triathlonia, mutta koko homma loppui pitkälti siihen, kun alkoi lähinnä veetättämään se, että massimiehet voivat ostaa fillariosuudelle niin tolkuttoman etumatkan, että en halua tätä enää harrastaa. Juoksuhommissa ei pysty rahalla ostamaan kovin kummoista etumatkaa, ei edes polkujuoksussa, vaikka siinä onkin hiukan enemmän varustepuolta mukana. Toki joku Nike pystyy luomaan työkalut, millä saavutetaan isompia etuja, mutta näiden etujen saavuttamiseen ei riitä kymppitonnin fillari ja tonnin märkäpuku.
  2. Olisin ehdottomasti ilman. Nuo ovat niin leluja, että saattavat olla jo reippaaseen kävelyynkin sopimattomia. X-Caliberin infopaketissa on kaikki oleellinen. XXL:ssä on aina satunnaisesti ihan hyviä juoksumattotarjouksia, eli jos tarve ei ole todella akuutti, niin kannattaa tilata XXL:n tarjouskirje ja seurata millaisia mattoja tulee tarjoukseen. Mutta hyvässä tarjouksessakin, budjetin pitäisi venyä ikävä kyllä vähintään 600 euroon. Ja juoksumatolle pitäisi toki olla hyvä tilakin. Mulla se on tallissa, mikä on hyvä paikka, kun lämpötila on noin 15 astetta ja melusaaste ei haittaa ketään. Ja melua se matto tuottaa, varsin paljon. Jos juoksee asunnossa sisällä, niin hikeä puskee varsin runsaasti ja kukaan ei samassa asunnossa ainakaan nuku. Kerrostaloon en edes harkitsisi maton hankkimista.
  3. No mä tekisin mielelläni kerran viikossa 3-4 tunnin treenin rauhallisilla tehoilla. Ja toinen 2-3 tunnin treeni vielä oheen. Nämä treenit ovat edellisessä elämässä luoneet hyvää pohjaa 12-30 tunnin kisasuorituksiin. Nyt ei ole aikaa näihin, vaan lähes kaikki lyhyemmät treenit pitää roiskia sinne ja tänne. Mihin väliin nyt sattuvat sopimaan. Ei ole mitään säännöllisyyttä tai suunnitelmallisuutta.
  4. Kai tämä on ihan luonnollista elämän kiertokulkua. Ennen kotikylän maratoni tai HCM oli se iso juttu kuntoharrastajalle, mutta nyt kuntoharrastajien isot elämykset löytyvät maailman suurkaupunkien massamaratoneilta, Suomen poluilta tai vuorijuoksuista. Tai triathlonista, OCR:stä, viinimaratoneista, aavikoilta,... Jos on elämyksiä etsimässä, niin vaikea näitä vastaan on tapella suomalaisella kaupunkimaratonilla, minkä reitti yleensä seikkailee vielä jossain aivan muualla kuin kaupungin keskusta-alueilla. Jos oma ykköstavoite on parantaa omaa ennätystä, niin siihen toki riittää mikä vain riittävän nopea kisareitti. Parempi toki, että olisi jonkun verran porukkaa jakamaan vetovastuita. Ja onhan näitä kisoja kuitenkin edelleen Suomessa. Vaikkapa Vantaa. Itse asun Vantaalla, mutta jos nyt pitäisi päättää paikka lokakuiselle maratonille, niin kyllä minä mielummin menisin vaikka Luzerniin, Dubliniin tai vaikka Tartoon, kuin Vantaalle. Ja syynä vain se, että nämä paikat tuntuvat mielenkiintoisemmilta maratonkohteilta kuin Vantaa.
  5. En nyt ole riippuvainen, mutta huomaan ikävä kyllä mitä tapahtuu, kun arjen hässäkät saavuttavat sellaiset mittasuhteet, että treeneihin ei vain löydy riittävästi aikaa. Silloin ukkoa alkaa veetättämään, alkaa kulumaan lohturuokaa, eli pikaruokaa & karkkia, elopaino alkaa nousemaan, kunto alkaa laskemaan, alkaa veetättämään enemmän, alkaa kulumaan lohturuokaa enemmän... Jos taas saan treenata säännöllisesti, niin mieli voi hyvin ja sitä kautta myös ukkokin voi hyvin. Ja näiden sivuvaikutuksena tuloskunto kohenee ja elopainokin laskee. Eli mennään kohti valoa. Mutta kun arkinen elonkaari on välillä sellaista, että aikaa ei vain ole pidempiin treeneihin, niin aina ei voi voittaa. Pakko hyväksyä arkielämän karut faktat. Jos olisin liikunnasta riippuvainen, niin ottaisin toki avioeron ja hylkäisin perheen. Sitten olisi aikaa treenata vaikka kuinka paljon. Mutta vaikka liikunta onkin tärkeä osa elämääni, niin ei se kuitenkaan ole ihan niin tärkeä. Ja just tässä menee mun mielestä riippuvuuden raja.
  6. Just näin. On aivan fantastinen kenkä juoksijalle, jolla on leveä päkiä. Ja tarkoitan nyt siis tilannetta, missä päkiä on oikeasti leveä, eikä juoksijasta vain tunnu siltä, että on mullakin pakko olla leveä päkiä. Ja seuraavassa lauseessa hän kehuu, että mun leveään jalkaan sopii hienosti vaikkapa Hokat tai Addut. Ne eivät sovi leveään päkiään, piste. Wide-lesteissä on tosiaan sitä ongelmaa minulle, että kenkä on sitten joka puolelta leveä ja siten aivan liian väljä nilka ja jalkapöydän osalta. Altra on tähän mennessä ainoa valmistaja, jonka kaikki mallit ovat tuntuneet hyviltä ja mukavan napakoilta jalkaan, mutta silti riittävän tilavilta varpaiden osalta. Topoja en ole vielä ikävä kyllä päässyt testaamaan, kun ei ole jaksanut ajella Espooseen asti niiden takia. Muiden valmistajien osalta pitää vain testata koko ajan ja sitten aina joskus, tosin todella harvoin, osuu kohdalla joku yksittäinen malli, missä onkin leveä toe box.
  7. Altrassa pitää muistaa se, että lesti itsessään ei ole itse asiassa leveä, vaan niissä reilusti leveyssuuntaista tilaa päkiälle ja varpaille. Kaikilta muilta osin lesti on normaali. Minun jalkaani just täydellinen kokonaisuus. Nolladroppi on vaan vähän turhan raju, joten käytän kantapäiden alla pieniä geelityynyjä. Kun taas esimerkiksi Hokan leveälesti on todellakin leveä joka puolelta. Varvastilaa ei leveässäkään ole mitenkään tolkuttomasti. Saman verran kuin vaikka NB 1080 v6/v7 normilestissä. Mulla on ATR:t leveällä lestillä ja ne on aavistuksen naftit varpaista, mutta myös aavistuksen liian leveät kengän muista osista.
  8. Helsingissä on ollut leveälestistä Cliftonia Mikonkadun Intersportissa ihan hyllyssä. Nythän siellä on loppuunmyynti meneillään, joten kannattaa käydä tarkastamassa tilanne, jos on ytimeen asiaa.
  9. Sanotaan nyt näin, että joidenkin housuissa olisin nyt ihan aidosti huolissani. Lainaan Baltsun blogista tähän yhden pätkän: "Mikäli mikään ei muutu, niin foorumilla käynnissä olevien lokakampanjoiden ja ajojahtien seurauksena joku menettää vielä henkensä, mutta se joku ei ole minä." Tämä on sellaista kamaa, että poliisiahan tässä jo tarvitaan.
  10. Itse tuossa tilanteessa pitäisi treenit vielä pääsääntöisesti hölkkä-kävelyssä. Eli esim yksi puhdas hölkkätreeni viikossa ja loput treenit hölkkä-kävelynä. Yleisestikin olen sitä mieltä, että harrastuksen alkuvaiheissa mielummin 5km hölkkä-kävelyä inhimillisillä sykkeillä, kuin 3km hölkkää kuoleman partaalla. Ensimmäinen vaihtoehto kehittää kuntoa tulevaisuutta ajatellen paljon turvallisemmin ja treenimotivaatiokin pysyy paremmin hanskassa.
  11. Siltajonoista ei ollut perusmatkalaisille tänäkään vuonna haittaa, kun minut ja kaikki tuntemani perusmatkalaiset päästettiin tai suorastaan komennettiin heti jonon ohi 👍
  12. Mutta ensi vuonna porrastusta on aivan julmetusti tähän vuoteen verrattuna. Koko 34-massa on siirretty iltapäivästä aamuun ja lähdöt vielä porrastettu viidelle tunnille. Kun tänä vuonna kaikki lähti keskellä päivää, kahden tunnin sisään. Myös 55 porukkaa on porrastettu 90 minuuttiin. Oliko niin, että tänä vuonna koko 55 massa lähti samaan aikaan?
  13. Luulisi, että näin suurella porrastuksella osallistujia voi ottaa melko surutta mukaan. Reitillä ei kuitenkaan tähän aikaan vuodesta ole juuri ketään muita liikkujia, joten eipä liene mitään merkitystä, onko mukana 2500 vai 3000 juoksijaa. 34km porrastus koko aamupäivälle on varmasti hyvä muutos. Vaatii toki lisää resursseja vapaaehtoisten osalta, kun huoltopisteet pitää olla kunnolla miehitettynä koko lauantain, mutta jotain tällaista oli pakko tehdä. Kun 34km lähdöt ajoituvat välille 07-12 ja 55km eka startti on klo 12, niin todella iso osa 34km juoksijoista ehtii 55 massojen alta pois. 55 kärjelle tilanne on toki hiukan haastava, varsinkin pitkospuilla ja portaissa. 83:kin porrastuu hienosti suhteessa viisvitoseen, kun kaikki kasikolmoset ehtii Oulangan ohi ennen ekaa 55 starttia. Ja suurin osa ehtii varsin kauaksi Oulangasta ennen viisvitosen starttia, eli kasikolmoset on siinä vaiheessa levittäytyneet jo todella harvaksi jonoksi ja 55:sen massat eivät edes saavuta suurinta osaa kasikolmosista. Ihan päteviltä muutoksilta vaikuttaa. Onneksi Nutsin poppoo reagoi kunnolla tämän vuoden ongelmiin, koska ei juoksijat sellaisia ongelmia montaa kertaa olisi valmiita kokemaan. Itse laitoin tällä kertaa nimen 83km sprinttimatkalle, jos vaikka olisi sitten vähän virkeämpi after runeissa 😎
  14. Kyllä se on just näin. Itseäni ei yhtään naurata ne legendaariset vitsit siitä, että olisit käynyt vessassa ennen lähtöä. Ihan kuin siellä ei muka olisi yritetty vääntää ohimot punaisina sitä itseään, mutta kun mitään ei vaan tulee. Tulee sitten voimalla 25-35km kohdilla. Imodium on tähän ratkaisu, kun on ensin pari kisaa pilannut järkyttävällä paskahädällä. Ja minä en ole kärsinyt ikinä ummetuksesta kisan jälkeen. Jos tabut ottaa tuntia ennen starttia, niin suoli toimii aivan normaalisti 1-2 tuntia maaliin tulemisen jälkeen.
  15. Taidan ensi vuonna jättää kotimaan kisat väliin ja käydä muutaman kerran vuorilla taapertamassa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy