Jump to content
Juoksufoorumi.fi




mp-

Jäsenet
  • Content Count

    50
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

13 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Polarin datojen mukaan nousumetrejä pyörällä Kiskossa 380, Vierumäellä 460 ja Turussa (puolimatka) 150. Vierumäellä kääntöpaikka on isoimman mäen alapäässä, jolloin vauhdit jäävät hyödyntämättä seuraavaan mäkeen, mikä taas Kiskossa oman fiiliksen mukaan menee aika hyvin. Kiskon juoksussa nousuja 140m, Vierumäellä 40m ja Turussa 30m. Tahkosta ei ole kokemusta kuin kannustajana, mutta perstuntumalta lähinnä varmaan Kiskon mäkisyyttä. Turku on Suomen nopein kisa, Kisko ja Vierumäki aika tasoissa varmaan. Kiskosta tykkäsin kisana huomattavasti Vierumäkeä enemmän ja on myös edullisempi vaihtoehto.
  2. mp-

    TrainerRoad

    On tullut käytettyä parina talvena ja tavoitteena olisi viikon päästä alkaa runttaamaan tuota midlevel half-distance ohjelmaa läpi mahdollisin henkilökohtaisen ajankäytön tuomin rajoituksin. Ilmeisesti muitakin samantyyppisiä softia on, mutta niistä ei ole kokemusta. Omaan käyttöön TR on ollut täysin riittävä ja nyt olisi tarkoitus ensimmäistä kertaa koittaa noita ohjelmia. Voin raportoida tuloksista myöhemmin.
  3. Oma Vantaan reissu arvosanana 9. Ensimmäiset 3 kierrosta pystyi menemään melko hyvin 5:25 vauhtia ja meno oli ihan mukavaa, viimeinen rundi sitten tapellen jalkojen ja keskivartalon kanssa noin tuntiin. Viimeisen rundin heikkouteen vaikuttanee, että vuoden pisin lenkki ennen Vantaata 22 km. Loppuaika 3:51:39 tms. Varustuksena pitkät trikoot + shortsit ja pitkähihainen+lyhythihainen paita. Aika sopiva, jalat tosin tuntui lämpenevän vasta jossain 15-20km kohdilla. Itselle miinusta etten testannu sykevyön toimivuutta V800 päivityksen jälkeen. Mentiin sitten ilman sykkeitä, mutta toisaalta fiiliksellä oli ihan kiva juosta. Järjestäjille (ehkä) miinusta, mutta ainakin vaikutti siltä että geelit loppui pisteellä kesken jossain 3h kohdilla. Voi olla että näin väärinkin. Kokonaisuutena kuitenkin positiivinen kokemus ja voisin toistekin juosta Vantaalla, jos vielä toiselle maratonille joskus himottaa lähteä.
  4. Hyh hemmetti kun on kylmää. Toivottavasti nyt sentään edes aurinko paistaisi niin ei ihan kalikaksi jäädy... Mukava pohjoistuuli vielä puhaltaa.
  5. Kai tuo perustuu ihan keskiarvoistuksiin polarin datasta, sieltä löytynee jokunen maratoni trackattuna mittareilla. V800 ottaa lisäksi korkeuserot jollain tavalla huomioon. Omalta kohdalta HCR antoi RI:ksi 62, joka Polarin mukaan tarkoittaisi aikaa 1:32, kun oma tulos oli 1:39. En ehkä ihan loppuun polttanut itseäni, mutta en kyllä missään maailmassa olisi tempaissut 7 min kovempaa. Nopealla matematiikkaharjoituksella iteroin, jos HCR:n gap polarin ja oman ajan välillä on 7,6%, niin maratonilla se olisi n. 10 %. Tästä sitten RI 58 mukaan 3:27*1,1 = 3:48 ja tavoitevauhdiksi mukava tasaluku 5:30. Tiedä sitten pystyisikö näistä gapeista analysoimaan jotain tarkempaakin omaa puutetta, jalat vs. hengitys/verenkiertoelimistö tms. Tai sitten Polar arvioi vähän yläkanttiin noita RI tuloksia, jolloin ihmiset uskaltaa lähteä tavoittelemaan kovempia tavoitteita ja tekevät parempia tuloksia(?)
  6. Eilen juostu viimeinen pitkis ennen Vantaata. Polar kertoi Running Indexsiksi 58, mikä tarkoittaisi 3:27 aikaa, oman fiiliksen pohjalta tuo ei kyllä ole mahdollinen. Näillä näkymin lähdetään 5:30 vauhtia ja sitten toivotaan, että tullaan lujempaa maaliin. Tai ylipäätään tullaan maaliin :)
  7. Tänne olisi tarkoitus tulla korkkaamaan maratonneitsyys. Tavoitteena mennä alle 4h, mieluummin lähemmäs 3:30. Keväällä juostu HCR 1:39 ja risat, mutta tällä hetkellä oma fiilis ainakin kunnosta huonompi mitä keväällä. Katsotaan mitä 6 viikossa vielä kerkeää.
  8. Millä trainerillä mittaat tehoja? Voiko pelkällä rattaan vaihdolla olla vaikutusta puhtaaseen teholukemaan? 10% nousu (310W-->340W) kuulostaa aika hurjalta.
  9. Reitti taitaa olla sama kuin vuosi sitten? Viime vuonna oli kympiksi n. 300m alimittainen mikä tekee ainakin itselle hankalaksi hyväksyä tuota ennätykseksi. Myöskään reitin mäet eivät saisi minua mainostamaan tuota "nopeaksi" tai "helpoksi", mutta kukin tavallaan. Näistä kommenteista huolimatta viime vuonna oli ihan mukavaa ja saatan ilmaantua myös tänä vuonna juoksemaan
  10. mp-

    Joroinen 2015

    Kiitettäviä pelotoneja oli kyllä liikkeellä. Koko porukan sakottamisessa on vain se ongelma, että sinne jää aina muutama jota peloton on ohittamassa, jotka saavat turhan rankun. Itseäni ainakin hatuttaisi tämä melko paljon kun heikkona ajajana vain valuu peesipossen läpi ja saa silti penaltin. Olin myös huomaavani, että keskimäärin ikäryhmissä pyörän hinta ja etäisyys edessä menevän takarenkaaseen vaikuttivat olevan käänteisesti verrannollisia. Pyörän hinnan kasvaessa välimatka pienenee tai sitten tämä on vain minun "kateellisessa" pienessä mielessä ;)
  11. mp-

    Pyöräilykengät

    Todennäköisesti polvikivut ei lukkopolkimilla+kengillä lähde. Oletuksena, että olet jo nyt pyöräillyt muutamilla eri kengillä ja kaikilla on polvi kipeytynyt. Oma perstuntuma polven kipuiluun on a) satula liian matalalla b) satula liian korkealla, jolloin fiksaaminen nykypyörällä taitaa olla hankalaa :) Muita vaihtoehtoja on satulan siirto eteen/taaksepäin, polven heilunta sivusuunnassa polkiessa, liian matala kadenssi (aja pienemmällä vaihteella) tai joku muu, esim. liian kireät ulkoreidet jotka vetää pyöräillessä jalan huonoon asentoon. Â Â
  12. mp-

    COBB satulat

    Spessun Siteron saa ainakin pk-seudulta Sellon Pyörästä testiin henkilötietoja vastaan, samoin muita spessun satuloita. Ei tarvitse lähteä ostamaan, jos pk-seudulla vaikutat.
  13. 1:40 oli tavoitteena ja maalissa aika 1:39 ja sekunnit päälle. Juoksu täysin suunnitelmien mukaan, negatiivinen splitti ja kaikkee. Polarin mielestä olisi tosin saumoja ollut kovempaankin, running index 62, mikä polarin taulukon mukaan tarkoittaisi 1:29 aikaa.... Pitänee tulkita siten, että pumpusta olisi löytynyt tehoja, mutta jalat löi vastaan. Ensi vuonna sitten ykkösryhmään, sen verran ohiteltavia oli vieläkin. Maalin tarjoilut ok, olisi ollut kiva jos keräilyalueelta olisi saanut muutakin juotavaa kuin Elovenan vispipuuroa.
  14. Ei pitäisi tuolla ohjelmalla olla mitään ongelmaa selvitä perusmatkasta. Omien tuntemusten mukaan perusmatka vastaa jotakuinkin puolimaratonia, eli perusmatkalle vaan, kun puolimaraton menee näköjään pk-lenkkinä ihan mukavasti. Treeniohjelmasta, oletko harkinnut uintipainotteisia viikkoja? Jälleen omaan kokemukseen peilaten, niin uinnissa ei juurikaan kehitystä tapahdu, ellei ui vähintään 3x viikossa. Tämä tosin saattaa olla yksilöllistäkin, mutta kerta viikossa uintia tuntuu itselle ainakin siltä, ettei uinnissa niin tärkeä tekniikka pääse juurikaan kehittymään ja paremmat liikeradat iskostumaan hermostoon. Paremmalla uinnilla säästää runsaasti voimia pyöräilyyn ja juoksuun
  15. mp-

    Uintikunto

    Jep, itsellä samoja ajatuksia tuosta potkujen tahdista. Jos käsivetoja kohden pitää tehdä työ x, jolla peräpää pysyy pinnalla ja syntyy myös jonkinmoinen eteenpäin vievä voima niin ei fysikaalisesti pitäisi olla väliä potkitaanko 2- vai 6-tahtia, potkua kohden tehty työ vain muuttuu 1/2x --> 1/6x. Mututuntuma-arvio, minkä takia jotkut puhuvat 2-tahdin puolesta, on se, että samalla kun ovat opetelleet 2-tahtipotkun, niin on potkutekniikka ja vartalonasento kehittynyt. Tällöin potkujen hyötysuhde on parempi ja uinti helpompaa, vaikka saman vaikutuksen olisi saanut 6-tahdillakin vain kiinnittämällä potkuihin ja asentoon huomiota. Yksilökohtaisia poikkeuksia voi toki olla, mutta jos uinnin perusideana on tuntua helpolta ja luonnolliselta, niin kannattaa myös potkia siten, mikä tuntuu luonnolliselta. Oma uintikunto tuntuu olevan tällä hetkellä mukavasti ylöspäin, alkutalvesta tehdyn CSS-testin vauhdit (1:40) alkaa olla aika hyvin hanskassa perustuen 2x800, 4x400 ja 14x100 setteihin. Pitää ottaa harkintaan uuden testin teko. Uinnissa kehittymisessä saa kyllä hurjat kiksit verrattuna pyöräilyssä tai juoksussa kehittymiseen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy