Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sissonen

Jäsenet
  • Content Count

    456
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

153 Excellent

Recent Profile Visitors

1 054 profile views
  1. On kyllä käsittämätöntä pelleilyä! Onhan tämä jo kohtalaisen tietoista doping toimintaa, tai vähintäänkin avointa hyväksymistä. Mikäli oikeasti haluttaisiin päästä dopingista eroon, niin pitäisi sulkea kaikki norskit pois laduilta, kunnes on oma pesä kunnossa. Käsittämätöntä, että kukaan ei kattojärjestössä tai muultakaan taholta ole väläytellyt poissulkemis -korttia.
  2. Putkirullalla alaselkää/lantion/pakaroiden seutua, sekä kylkiasennossa etureiden ulkoreunaa. Varsinkin alaselästä/pakaroista löytyi todella kipeitä kohtia. Sitten tietysti ahkeraa lantion / pakaroiden venyttelyä.
  3. Lyhyen urani ensimmäinen DNS. Jalkavaivat kiusannut. 17.9 juostu lenkki hampaat irvessä... 18.9 oli vika "oikea" treeni, jonka halusin vetää. Buranan voimalla taistelin 20 km + 10 km loppunostolla. Jälkikäteen helppo sanoa, että ei olis pitänyt. Tämä lenkki oli ilmeisesti se viimeinen pisara ja veti oikean jalan säären etuosan kalvon/lihakset ja pohkeen semmoiseen juntturaan, että vieläkin näin kolmen viikon jälkeen askeltaessa säteilee. Laskin sen varaan, että treenistä saatu hyöty olisi isompi, kuin "muutama päivä" telakalla, koska pelkät keventelyt oli enää edessä. Olin väärässä. Ei ole onneksi tulehdusta tai muutakaan vakavaa. Hierojan kanssa kokeiltu availla ja oma ehtoisesti rullailtu, mutta ei sille lihakselle voinut määräänsä enempää runtua antaa. Painoa ei voinut jalalle kunnolla laittaa ja lopputulemana linkkauksesta oli, että etureiden lihas alkoi oireilemaan, sekä lantio/alaselkä. Munilleen meni kaiken kaikkiaan koko kausi. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! Onnnittelut kaikille hienoista juoksuista. Paloa olisi itselläkin ollut eilen aseltaa kauniissa syyssäässä.
  4. Nyt nosti Kipsang käden kässäriltä... race status Race Time / 32 km 01:32:30 last split / 32 km 00:02:33 Average KM 00:02:54 Predicted Finish time 02:01:59 Actual world record 02:02:57 World record pace -00:00:58 Tehtävissä, jos Bekele jaksaa vielä hiostaa...
  5. race status Race Time / 10 km 00:29:00 last split / 10 km 00:02:59 Average KM 00:02:54 Predicted Finish time 02:02:20 Actual world record 02:02:57 World record pace -00:00:37 Kymppi menty. ME juoksua ollaan -8s.
  6. Das Erste uhkailee näyttävänsä streamin... http://www.daserste.de/live/index.html http://www.sportschau.de/
  7. Alkukesästä vaivasi omaa polvea. Ei kestänyt edes astua. Vika omassa tapauksessa löytyi lantiosta. Ahkera lantion rullailu pelotti polvikivun pois.
  8. Sissonen

    HCM 13.8.2016

    Kerrotaanpa omakin arvio. HCM on ollut nyt lyhyen juoksu-urani vakkarimara. Kolmas kerta viivalla ja kolmannen kerran maaliin. Kertaakaan en ole kylläkään lähtenyt vetämään räkäposkella, koska syksyn päätavoite on myöhemmin ja HCM sopii kivasta pitkänä pitkiksenä pari kuukautta ennen sitä oikeaa H-hetkeä. Osallistumisinto johtunee kyllä varmasti osittain siitä, että kertakaan ei ole tarvinnut maksaa osallistumisestani. Eli aina saanut jotain kautta osallistumisen kinuttua. Voi olla, että alkaisi jäämään väliin, kun tästä ihanuudesta pitäisi alkaa maksamaan oikeaa rahaa ja omasta pussista. Alin hintaporras 59 € ja kallein 96 €. Ei siinä. Maksoinhan keväisestä Pariisin marasta 99 € ja olin ostanut osallistumiseni jo edellisen vuoden syyskuussa. Monet muutkin isot kaupunkimarat ovat siinä 100 € luokassa. Erona tosin taitaa olla, että ovat kulttimaineessa ja sinne jonotetaan tai mennään arvonnoilla sisään. Eli isot kasvaa (tai ainakin pysyy kokoluokka samana), kun taas HCM kuihtuu, kuten tässä muutama edellä maininnut. En tiedä vaikuttaisiko HCM:n osallistuja määrään, jos kokeilisivat pienentää osallistumismaksua. Mielestäni reitissä ei ole paljoakaan parannettavaa. Ainahan se voisi omaan makuuni olla tasaisempi ja enemmän pyöriä keskustassa, mutta ihan ok tämäkin on. Tuo, että top 100 törmää 4,5h -5h juoksijoiden selkään on huolestuttavaa. Vaikka täällä muutamat kirjoittivat, että tykkäsivät, että kakkoskierros on lyhyempi, niin ainoa lääke estää kärjen törmäys peräpään kanssa olisi nykyisellä reitillä, että kakkoskierroksella pyörähdetään Espan kautta. Vaihtoehtoisesti baanalle ja töölönlahdelle tehtäsiin kaksi kaistaa, ensimmäisen kierroksen juoksijat ja toisen kierroksen juoksijat (ei mahdoton toteuttaa). Järjestelyt toimivat. Reitti oli hyvin merkattu. Liikenteenohjaajia mielestäni tarpeeksi. Omalta osaltani siis kaikki toimi jouhevasti ja hyvin. En keksi järjestelyistä kritisoitavaa tänäkään vuonna. Aika 3.18:xx osui tavoitehaarukkaani 3.15 - 3.20 väliin. Henkisesti pahin rasti oli lähteä toiselle kiekalle. Tunsin, että hyytyvänä tulee menemään ja keskeyttäminen alkoi hiipiä 23km tolpalla. Oli hilkulla, etten hypännyt sivuun 25km kohdalla, kun kuuluttaja toivottaa tsemppiä "lyhyelle" 17,2km jälkimmäiselle kierrokselle...
  9. Viikko 23 PK 8 / ? Ma: Easy Run 8,00 km @ 5:38 139 (72%) 86,7 / Hieronta 90min Ti: lepo Ke: lepo To: lepo Pe: Easy Run 5,00 km @ 5:30 141 (73%) 86,9 La: 21,1km Helsinki Half Marathon 21,1 km 1:34.12 @ 4:27 166 (86%) 90,9 Su: lepo Total: 36 km Melkoisen onneton viikko takana. Maanantaina perinteinen lounaslenkki kaverin kanssa, siitä hierontaan moukaroitavaksi. Loppuviikko meni sitten enemmän lorvaillessa. En tiedä kumpi oli. Joko orastava flunssa veti kokovartalo kohmelon tai sitten olin edellisellä viikolla revitellyt liikaa. Kolmas vaihtoehto näiden yhdistelmä. Oli mikä tahansa, niin vituiksi meni. Lauantaina tosin oli puolikas edessä, jonne olin lupautunut mennä kiskomaan kaverin sub 1:35 aikaan. Ihan potenssiin sata ei vituttanut, kun tiesi, että kohtuu kova koitos luvassa lauantaina. Sain vedettyä kaveria perässä 14km havinoille. Tässä vaiheessa huomasin, että vedettävä alkoi jäämään. Vielä ennen pasilaa 15-16km nurkilla jäin odottamaan kaveria. Hitain kilsa tähän 4:56. Kyselin kuulumisia ja kamala kasa seliseliseliselityksiä... Koitin vielä kiskoa perässä 4:39 yhden kilsan, mutta tämäkin oli liikaa ja tippui lopullisesti. Ajattelin suorittaa kuitenkin sub 1:35 suoritukseni. Mäkeen lähdin nostelemaan... 18km 4:18,81 1,00 4:18,81 173 (89%) 176 (91%) 91,1 19km 3:58,01 1,00 3:58,01 172 (89%) 176 (91%) 91,8 20km 4:16,87 1,00 4:16,87 170 (88%) 173 (89%) 90,8 21km 4:15,20 1,00 4:15,20 169 (87%) 175 (90%) 90,7 00km 0:20,52 0,10 3:18,03 176 (91%) 176 (91%) 94,0 1/2M 1:34:12 21,1 4:27,05 166 (86%) 178 (92%) 90,9 Kohtalaisen hapokkaat vikat 4km sain itselleni taiottua... Muuten oli melko rentoa rallattelua. Vasemman jalan polvikivun (keväinen vamma) sain houkuteltua esille. Eilen koitin käydä jaloittelemassa, mutta puolen kilsan jälkeen oli pakko pistää kävelyksi. Venyttelin hyvin ja rullailin lonkkaa. Tänään otan vielä saman setin ja huomenna käyn taas kokeilemassa juoksua. Tänään ei ole onneksi enää kävellessä tarvinnut ontua, joten toivotaan, että venyttely + rullailu auttaa!
  10. Onnittelut enkasta! Tuoko se idea niillä jänöillä sitten oli... Itse jänistelin kaveria 1:35 aikaan ja hämmästelin ääneen kaverille, että mikä järki lähteä 4:20 vauhtia tykittämään alkuun. Toinen mikä jänöjen toiminnassa ihmetytti taustalta katsottuna oli se, että eivät näyttäneet ottavan juomaa huoltopisteillä, mutta kompensoivat toimintantaansa kiihdyttämällä kuitenkin vauhtia jokaisen juoma-aseman kohdalla. Reilua... :) Näytti aiheuttavan jonkintasoista jojoilua suurella osalla porukkaa, joka yritti ryhmässä pysyä.
  11. Ei käy ilmi onko tuo nykyinen ohjelma räätälöity sinulle ja onko siinä kerrottu vauhteja. Nuo valmis ohjelmat on tarkoitettu niin monen tasoiselle urheilijalle ja harrastajalle, että niitä pitäisi osata hiukan tulkita. Myöskään ne ei monesti ota kantaa harjoitusvauhteihin ja vaikka ottaisi, niin ne eivät voi tietää kyseisen yksilön vahvuuksia tai heikkouksia. Itsekin käytän Garminin valmisohjelmaa valmistautuessa maratoneille, mutta oppinut sen, että niitä pitää kyllä osata soveltaa. Ei näy niissäkään ohjelmissa selkeitä kevennyksiä, joten ne pitää osata itse tehdä. Kevennyshän ei välttämättä tarkoita määrän vähentämistä, vaan vaikka viikkokilometrit pysyisivätkin samana, niin tehoja pitää osata ottaa pois kevyemmällä viikolla selvästi. Vastaavasti harjoittelun pitäisi olla progressiivista, joten vastaavasti tehoja pitäisi myös osata lisätä tasaisesti. Ohjelmia ei myöskään voi noudattaa orjallisesti. Jos aikataulut eivät osu kohdilleen ja joku treeni jää välistä, niin sitten se jää. Joitain treenejä voi kyllä siirtää, mutta tehotreenejä ei kannata siirtää peräkkäisiksi päiviksi, vaan jättää kylmästi toinen tehotreeni tekemättä ja korvaa sen kevyemmällä pk lenkillä, jotta paukkuja on siihen toiseen kehittävään tehotreeniin. Itse joudun elämäntilanteen vuoksi tekemään useimmat treenit illalla myöhään. Tästä syystä usein uni kärsii (palautuminen). Monesti todennut, että pään laittaminen tyynyyn ja treenin poisjättäminen väsyneillä jaloilla on parempi treeni kehityksen kannalta, kuin väkisin ja orjallisesti toteutettu harjoitusohjelma
  12. Viikko 22 PK 7 / ? Ma: Recovery Run 8,00 km @ 5:56 125 (65%) 85,0 / Easy Run 10,00 km @ 5:01 144 (74%) 87,8 Ti: Threshold run: Easy 3km + 7,00 km @ 4:29 162 (84%) 89,8 + 2 km TOTAL: 12 km Ke: Easy Run 13,00 km @ 5:37 133 (69%) 86,2 To: lepo Pe: Threshold run: easy 2km + 4km @ 4:31 159 (82%) '5min + 4k @ 4:27 161 (83%) + easy 1km TOTAL: 11,5 km La: Easy Run 20,00 km @ 5:28 137 (71%) 86,5 Su: Long Run 27,00 km @ 5:13 146 (75%) 87,1 Total: 101,5 km Melkoisen raskas viikko. Torstaina piti vetää perjantainen setti, mutta kintuissa ylimääräisiä tuntemuksia, joten päätin ottaa lepopäivän. PK vauhteja kiristelin tarkoituksella ja pidempää raastoa tuli ohjelmaan. Vaikka ei noissa tv kovissa vielä kovin kova vauhti ole, niin harjoitusolosuhteisiin kyllä melkoista raastoa. Kertonee karua kieltä, että lisää näitä ja mahdollisuuksien mukaan vielä pidempänä... Ensi viikoll napsun verran kevennellen, jotta jaksaa nykiä kaverin 1:35 aikaan HHM:llä ensi lauantaina.
  13. Minä olen viivalla. Urotekojen sijaan on tarkoitus toima 1:35 jäniksenä kaverille.
  14. Viikko 20 PK 5 / ? Ma: Recovery Run 6,00 km @ 5:47 134 (69%) 85,8 Ti: Intervals: easy 3km + 1km x 8 '90s @ 4:04 + easy 3km TOTAL: 15,22 km Ke: Recovery Run 8,00 km @ 5:49 139 (71%) 85,3 / Sulkkis 60min To: Easy Run 6,22 km @ 5:44 135 (70%) 84,7 Pe: lepo La: Long Run 23,40 km @ 6:20 138 (71%) 82,4 Su: lepo Total: 60 km Ti: Intervals: easy 3km + 1km x 8 '90s @ 4:04 + easy 3km TOTAL: 15,22 km Väliaika Välimatka Vauhti Ka-syke Maksimisyke Ka-poljintahti 4:10,78 1,00 4:10,78 155 (80%) 164 (84%) 88,9 4:10,77 1,00 4:10,77 157 (81%) 167 (86%) 89,3 4:08,80 1,00 4:08,80 160 (82%) 167 (86%) 90,0 4:05,34 1,00 4:05,34 162 (84%) 171 (88%) 90,7 4:04,50 1,00 4:04,50 162 (84%) 173 (89%) 90,6 3:57,86 1,00 3:57,86 167 (86%) 174 (90%) 91,6 3:58,60 1,00 3:58,60 166 (86%) 175 (90%) 91,8 3:56,80 1,00 3:56,80 167 (86%) 175 (90%) 92,7 32:33,45 8,00 4:04,18 162 (83%) 175 (90%) 90,7 Torstaina oli aamusta aikaisin lähtö duunimatkalle Roomaan. Illalla ehdin käydä pikasen eksymisen tekemässä. Loistava keksintö gps kellon "palaa alkuun" - toiminto :) Perjantaina oli ohjelmaa koko päiväksi. Tosin jaloilla aamusta iltaan, niin ihan hirveästi ei kyllä kiinnostustakaan löynyt... La: Long Run 23,40 km @ 6:20 138 (71%) 82,4 +28 c näytti mittari, kun lähdin sompailemaan kylille. Tuli nähtyä Colosseum ja Piazza del Campidoglio. Juoksin Vatikaanin ympäri (kuinka moni voi sanoa juosseensa valtion ympäri? :) ). Vatikaanista lenkki jatkui Tiberiä pitkin kohti Olympia kylää. Stadionin nurkilta suunnat kohti hotellia. Lämmintä piisasi ja jengiä nähtävyyksien nurkilla niin jumalattomasti, että vaikeuksia oli koittaa pitää matkavauhtia... Sunnuntai oli taasen täysi ohjelmaa + kotiutuminen. Viikko 21 PK 6 / ? Ma: Easy Run 17,00 km @ 5:25 138 (71%) 85,5 Ti: Test Run 2 x 3,6 km @ 4:38 163 (84%) 87,6 / lepo 2,5min + 4:38 166 (86%) 88,4 TOTAL: 11,75 km Ke: Sulkkis 60min To: Easy Run 8,00 km @ 5:38 140 (72%) 87,0 / golfkierros Pe: golfkierros / Recovery Run 10,00 km @ 5:44 129 (67%) 86,0 La: Easy Run 20,00 km @ 5:35 134 (69%) 86,3 Su: Long Run 30,00 km @ 5:25 136 (70%) 86,2 Total: 97 km Ti: Test Run 2 x 3,6 km @ 4:38 163 (84%) 87,6 / lepo 2,5min + 4:38 166 (86%) 88,4 TOTAL: 11,75 km Väliaika Välimatka Vauhti Ka-syke Maksimisyke Ka-poljintahti 16:33,89 3,57 4:38,68 163 (84%) 174 (90%) 87,6 16:37,72 3,58 4:38,80 166 (86%) 177 (91%) 88,4 33:11,62 7,15 4:38,74 164 (85%) 177 (91%) 88,0 Perinteinen 3,6km raastolenkki kuntoradalla. Tarkotus oli painaa 3 kierrosta, mutta ensimmäinen oli jo niin hapokas, että hyvä kun toinen tuli kunnialla maaliin. Ehkä joku päivä... Taasen työasiat häiritsemässä harrastetoimintaa. To ja pe yritysgolf skabat. Torstaina ehdin lenkille ennen rundia ja perjantaina yllätin itseni nähdessäni itseni illalla vielä juoksemassa... Su: Long Run 30,00 km @ 5:25 136 (70%) 86,2 Pisin pitkis miesmuistiin. 20km nurkilla alkoi kapulat painamaan. Meinasin lintsata muutaman kilsan, mutta sitten krittisessä risteyksessä valitsinkin täysmatkan.
  15. http://www.xn--kestvyysurheilu-3kb.fi/kestavyysjuoksu/13170-jarkko-jarvenpaa-alitti-puolimaratonin-em-rajan-yyterissa Hyvältä tosiaan näytti jo maastoissa meno. Toivotaan hienoa ja ehjää kautta Jarkolle!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy