Jump to content
Juoksufoorumi.fi



J M

Jäsenet
  • Content Count

    151
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

18 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. J M

    Pyöräpohdintaa

    Ihan suotta haaskaat rahaa maantiepyörään. Se ei ole yhtään cycloa nopeampi sopivalla rengastuksella. Jos haluat tri-käyttöön pyörän, osta fillari, joka taipuu triathlonissa käytettyyn geometriaan. Siitä mukavuudesta tulee se suurin ero(sekä tietty aerodynaamisuudesta) ja sitä et saa mistään maantiepyörästä, ellei sellaisen satulassa ole poikkeuksellisen laajaa säätövaraa. Sekään ei välttämättä auta, jos runko on liian pitkä (mitä se väistämättä on oikein mitoitetussa maantiepyörässä ). Pidä cyclo ja osta kaveriksi tri-pyörä. Siinä sulla on kaikki tarvittava. Eikä tarvii lähteä alasel
  2. J M

    Pyöräpohdintaa

    Kypärä/ajolasivalinnalla voi vähän vaikuttaa. Jos lasien kehyksen yläreuna ei tule näkökenttään, ei päätäkään tarvitse nostaa niin paljon. Sitten se lepuuttajien paikkakin voi vähän vaikuttaa. Pään kannattelu on hieman helpompaa ainakin itselle, jos paino tulee suoraan olkavarren varaan. Jos olkavarsi ei ole suoraan alaspäin ajoasennossa, menee niska jumiin helpommin. Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  3. J M

    Pyöräpohdintaa

    Heh, mä just tänä keväänä nakkasin kaikki speiserit mäkeen stemmin alta ja lyhensin sen samalla 90->70mm. Tuli tosi jees. Päätä nyt joutuu vähän kannattelemaan, mutta se ei mua haittaa, kun hartiat ovat muuten sopivassa asennossa. Jos kädet olis edempänä, olis niskakin jumissa. Nyt on olka/kyynärvarsi just tasan 90 astetta. En olis uskonut, että asento paranee stemmin slämmäämisellä, mutta niin se vain meni. Ei se korkealla ollut alunperinkään. Potta täytyy olla kyllä vähän takaraivolla ja sangallisilla laseilla yläpokat olis takuulla näkökentässä. Air attackin kanssa ei oo onneks si
  4. J M

    Pyöräpohdintaa

    Se nyt on aika yks lysti, onko alla cyclo vai tavallinen maantiepyörä. Niiden eroa liioitellaan melkoisesti. Käytännössä ovat ihan yhtä nopeita samanlaisilla rengastuksilla. Kaposet renkaat (vaikka contin GP4000 joku variantti), käännetty satulatolppa, sekä lisätangot ovat mun mielestä ne tarvittavat jutut. Ei välttämättä sitä satulatolppaakaan tarvitse, mutta kyllä se asento selkeästi mukavammaksi muuttuu, kun pääsee ajamaan edempää. Tämä asia korostuu matkan pidentyessä. Ehkä sitten vielä semmonen satula, jonka nokalta on kiva ajaa. Millään hypriidillä en kyllä lähtisi tuulta halkomaan
  5. Sis ja zipvit geelit ainakin hyvän makuisia ja helppoja nauttia. Niistä tosin puuttuu elektrolyytit. Xenofitin tuotteita vetelin viimeisellä triathlonilla ja hyvin pelasivat. http://www.xenofit.de/kohlenhydrate/xenofit-carbohydrate-gel.html Jos xenofitin tuotteita haluaa koittaa, kannattaa tilata näyteboksi. Maksoi muistaakseni 7e ja siitä riitti helposti eväät yhteen täyden matkant triathloniin. Esim bike24 myy noita. Mä olen tykännyt ja käyttänyt. Tankkaukseen/nesteytykseen ennen kisaa tullut juotua saman firman mineral lightia ja mineral energyä.
  6. J M

    Vinkkejä uintiin

    Jatketaas yksinpuhelua. Taas kaksi reeniä takana ja nyt edistys näkyy kellossa. Rento palautus oli se, juttu mikä oli kateissa. Lisäksi veto jäi vajaaksi, jonka takiä kädet pyörivät liian kovaa. Nyt nuo kaksi asiaa ovat järjestyksessä ja 1:05 aikaan tuli vedeltyä 3000m sisältäen pikku taukoja (5-15sek vetojen keskimäärin 100m vetojen välissä). Sain vetopuolen jo pumppaaman aika kivasti, mutta fysiikka ei kyllä kestä vielä sellaista etenemistä yhtäjaksoisesti. 2500m tuli vedeltyä erilaisilla raskauksilla, kun matkavauhti oli kateissa. Jälleen kerran kroppa väsytettynä se sitten alkoi
  7. J M

    Pyöräilykunto

    Mä olen ajanut lähinnä pitkään ja mahdollisimman kovaa. Sillä tavalla,että lenkin lopussa ukkokin on loppu ts. koivet tyhjät. Harjoitellut siinä samalla voimien jakoa ja suorituksen aikana tulevien fiilisten tulkintaa. Aika normi setti on 70-100km loppua kohti kiristäen. Tuosta on tullut aika hyvä perstuntuma siihen, millaisia tuntemuksia jaloista saa tulla ja mikä on sitten semmonen merkki, että ollaan menossa yli sietokyvyn aikayksikössä x, jos tätä jatketaan. Nyt on kuitenkin käynyt niin iloisesti, että nää rajat eivät enää olekaan pitäneet paikkansa ja vastoin opittuja juttuja olen
  8. J M

    Pyöräilykunto

    Hyvä lämmittely voi myös olla paikallaan tommosissa testeissä.  Niin, että hiki on härnätty hyvin pintaan, mutta ei yhtään liikaa.  Tänään juuri huomasin, miten se kone lähtee käyntiin, kun starttaa sopivan rauhassa.  Lenkin kuluessa tarkoitukseksi muodostui ajaa tunnin tempo, mutta suunniteltu reitti loppui kesken 55min kohdalla. keskarinksi tuli 37,9km/h ja mennessä oli vielä vastatuulta.  Alunperin suunnitelmana oli vain aja reipas vähän yli tunnin lenkki sillä aikaa kun muksut olivat maastopyörätreeneissä. Reitti oli kumpuileva, muttei mitään varsinaisia mäkiä, muutamaa jyrkempää ny
  9. J M

    Vinkkejä uintiin

    Voi elämän kevät, nyt meni taas jotain kohdalleen. Tänään älysin, miten se käden rento heitto tehdään ja johan muuttui uinti. Kertalaakista löytyi semmonen rento fiilis uimiseen ja mikä parasta, ilmat riittää taas mainiosti joka kolmannella hengittelyyn. Samalla sain aikaan jo pientä pumppaavaa liikettäkin, kun vetoon saattoi lisätä vähän voimaa. Eilen tuota valmentajan kanssa säädettiin ja pikkusen jäi jotain takaraivoon itämään. Tänään menin jatkamaan eilisiä touhuja ja sitten se loksahti jotenkin kohdalleen. Kun olin aikani raahannut sormia palautuksen aikana veden pintaa pitkin,
  10. J M

    Vinkkejä uintiin

    Joo, ei se olekaan.  Olin vaan jo kerran päässyt hyvin kiinni tuohon tahtiin, niin että 3km meni yhtä kyytiä. Nyt se on taas kateissa :D  Se on vaan toistaiseksi hiton tarkkaa hienosäätöä sen kanssa, miten paljon laittaa voimaa vetoon. Â
  11. J M

    Vinkkejä uintiin

    Voi hitto, että ollaan taas lähtöruudussa. Â Lattari + pulli-kuuri teki terää selkään/rintaan, mutta nyt on taas sopiva kuormitus hukassa perus uinnissa joka kolmannella hengitettäessä. Â 100m vedot kulkee ihan ok ja ne jaksaa uidakin rivakasti ilman kamalampaa hapotuksen tunnetta, mutta matkavauhti on kateissa. Â Liian rauhallinen tahti -> hengitysvälit liian pitkät ja homma kusee. Â Liian kovaa -> no loppuhan siitäkin tulee :DÂ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, vai miten se nyt meni :D Â Kyllä se sieltä taas löytyy, Â mutta on tää kyllä hyvä muistutus taas siitä, että liian pit
  12. J M

    Vinkkejä uintiin

    Mulla noiden rytmitysten ja hengittelyjen opetteluun auttoi isot määrät pullin kanssa uintia. Pään oikea asento kannattaa ensimmäisenä tarkistaa, kun opettelee tuota "väärältä" puolelta hengittelyä. Katse aavistuksen takaviistoon ja leuka kiinni olkapäähän, niin eiköhän sitä ilmaa ala osua suuhun ;) Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, ettei jännitä niskaa uidessa. Varsinkin jos tekniikka aiheuttaa ongelmia, saattaa ihan tiedostamattaan "jäkittää" niskaa. Itse opettelin myös heti alkuun myös molempien puolien hengityksen. Tein tosin niin, että vetelin ensin 50m yhdeltä puolelta
  13. J M

    Vinkkejä uintiin

    Mulla vetojen määrä on aikalailla samaa. Käsien duuni kevenee ilman pullia ja jalat käyttää sitten sen ylimenneen reservin. Parhaimmillaan 50 vetoa/50m. Se ei siitä juuri muutu oli pulli käytössä tai ei. Käännöksiä en osaa ja parhaimmillaankin saan vain muljautettua itseni kyljen kautta toiseen suuntaan. Mulla menee vettä ihan helvetisti poskionteloihin aina, kun yritän volttikäännöstä. Sen jälkeinen olotila on tosi "raikas". Ei auta, vaikka korostetusti puhallan ilmaa ulos sieraimista käännöksen aikana. Nenäklipsiä en halua käyttää, kun hengittelen ulos sekä suun, että nenän kautta. J
  14. J M

    Vinkkejä uintiin

    Woohoo! Ihan saakelin hyvä reeni takana. Ensin 2000m pulli + kumppari + lattarit ja perään 1000m matkavauhtista uintia. Koko setti ilman taukoja ja joka kolmannella hengittäen. Talven reenit ovat vihdoin tuottaneet tulosta ja selässä riitti paukut kivasti koko setin uintiin. Keskityin puhtaisiin vetoihin ja tarkkailin koko ajan, ettei veto vuoda. Aikaa tais mennä joku 1:15. En kovin tarkkaan seurannut kelloa, kun tällä kertaa keskityttiin oikeaan voimanjakoon ja tasaiseen suoritukseen. Yleensä sekoan vielä allasvälien laskuissakin :P Selästä on meinannut välillä loppua paukut pidemmi
  15. J M

    Vinkkejä uintiin

    Mun oma havainto oli lähinnä se, että se asento tarttis löytyä ilman niitä jalkojakin. Kun se liuku alkaa löytyä, ei jaloilla tarvitse potkia kovinkaan paljon, että asento pysyy hyvänä. Se pysyy etenemiskelpoisena, vaikkei jalat tekis juuri mitään. Alkuun korjasin itsekin heikkoa käsityöskentelyä jaloilla, joka teki uinnista entistä raskaampaa. Pullin kanssa reenaaminen on auttanut mulla paljon. Salilta on myös haettu ihan reilusti voimaa selkään ja rintaan. Leukoja ja punnerruksia tai yleisliikettä muistuttavaa näiden kahden liikkeen yhdistämistä. Kaksi leukaa-kaksi punnerrusta taputuksill
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy