Jump to content
Juoksufoorumi.fi


J M

Jäsenet
  • Posts

    151
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

J M's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

18

Reputation

  1. J M

    Pyöräpohdintaa

    Ihan suotta haaskaat rahaa maantiepyörään. Se ei ole yhtään cycloa nopeampi sopivalla rengastuksella. Jos haluat tri-käyttöön pyörän, osta fillari, joka taipuu triathlonissa käytettyyn geometriaan. Siitä mukavuudesta tulee se suurin ero(sekä tietty aerodynaamisuudesta) ja sitä et saa mistään maantiepyörästä, ellei sellaisen satulassa ole poikkeuksellisen laajaa säätövaraa. Sekään ei välttämättä auta, jos runko on liian pitkä (mitä se väistämättä on oikein mitoitetussa maantiepyörässä ). Pidä cyclo ja osta kaveriksi tri-pyörä. Siinä sulla on kaikki tarvittava. Eikä tarvii lähteä alaselkä juntturassa juoksemaan. Eikä niistä tri-pyöristä tartte sen enempää maksaa kuin maantiepyöristäkään Edit: Kannattaa ajaa reenit enimmäkseen sillä fillarilla, jolla ajaa kisoissakin. Mieluiten vielä kisojen kaltaisissa olosuhteissa. Saa siihen cycloon vaihdettua myös renkaat. alle vartin homma, jos haluat ajaa sitä maantierenkailla. Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  2. No tolleen noi nyt ovat olleet ja pullonkin saan pois suht helposti. Spessun oma teline on jo kaks lenkkiä kestänyt. Kaipa siinä ekassa oli vaan valmistusvika. Toi nyt on lähinnä kisaa ajatellen tuolla. Bentossa on geelit ja muu safka ja lisätangoissa tankki. Ei se pullon tippuminenkaan oikeastaan edes haitannut täydellä matkalla, kun säiliö oli täysi lähtiessä. Silloin sai vaihtopullon kipata suoraan säiliöön ja kuskata vaan tyhjää pulloa takana. Tyhjällä pullolla ja täydellä tankillä lähden seuraavaan koitokseen, niin kyllä se tyhjä pullo tuolla kulkee.
  3. J M

    Pyöräpohdintaa

    Kypärä/ajolasivalinnalla voi vähän vaikuttaa. Jos lasien kehyksen yläreuna ei tule näkökenttään, ei päätäkään tarvitse nostaa niin paljon. Sitten se lepuuttajien paikkakin voi vähän vaikuttaa. Pään kannattelu on hieman helpompaa ainakin itselle, jos paino tulee suoraan olkavarren varaan. Jos olkavarsi ei ole suoraan alaspäin ajoasennossa, menee niska jumiin helpommin. Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  4. No juttuhan on vähän niinku periaatteellinen. Kun on aerorunkoo, aerokiekkoo jne, niin ei kyllä millään viittis törkätä siihen alaputkeen isoa pyöreää pulloa, joka on about 4x leveämpi, kuin runko. Ei sillä, että mä noista ominaisuuksista niin hyötyisin... Ruuvasin spessun siteroon kuuluvan telineen paikoilleen ja tuo hajonneen tilalle saatu teline on nyt ainakin toistaiseksi pysynyt ehjänä ja pullokin on pysynyt paikoillaan. Jos se kestää kesään asti niin kyllä se kisatkin sitten kestää. Toisaalta sinne kisoihin ei välttämättä tarttis edes vaihtopulloa, kun on jo tankki lisätankojen välissä. Mä en saa nestettä kulumaan millään niin paljon, ettei se 750ml riittäis huoltojen välillä Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  5. Nyt alkaa käpy palaa noiden pullotelineiden ja tippuneiden pullojen kanssa. Mikä malli olisi sellainen, jossa potut pysyvät satulan takana? Mulla on spessun sitero satula, jonka oma pulloteline ei todellakaan ole kovin vakuuttavaa tekoa. Ensimmäinen naksahti poikki 500m ajon jälkeen ja uutta ehjää en oo raaskinut edes koittaa sinne. Laitoin sen kiltisti maantiepyörään kiinni ja siinä se on toiminut. Profilen kahden pullon systeemi naksahti niin ikään varresta poikki. Kahden täyen pullon paino ja tärinä oli liikaa. Tuolla satulan takana on nyt koitettu profile designin telinettä, eliten jotain perus telinettä, spessun omaa ja on siellä ollut joku neljäskin. Kaikissa sama vaiva. Täysi pullo tippuu tosi herkästi. Lahden kisassa tiputin oman pulloni eliten telineestä 30km kohdalla. Onneks oli tankki sarvien välissä. Xlabin gorillaa mainostetaan napakkana vaihtoehtona, mutta onko se sitä? Ei viittis kokeilla huvkseen 60e + pk telinettä.
  6. J M

    Pyöräpohdintaa

    Heh, mä just tänä keväänä nakkasin kaikki speiserit mäkeen stemmin alta ja lyhensin sen samalla 90->70mm. Tuli tosi jees. Päätä nyt joutuu vähän kannattelemaan, mutta se ei mua haittaa, kun hartiat ovat muuten sopivassa asennossa. Jos kädet olis edempänä, olis niskakin jumissa. Nyt on olka/kyynärvarsi just tasan 90 astetta. En olis uskonut, että asento paranee stemmin slämmäämisellä, mutta niin se vain meni. Ei se korkealla ollut alunperinkään. Potta täytyy olla kyllä vähän takaraivolla ja sangallisilla laseilla yläpokat olis takuulla näkökentässä. Air attackin kanssa ei oo onneks sitä ongelmaa. Pikku miinus ohjaamon lähentämisellä oli putkelta ajoon. Nyt saa asetella itsensä tarkemmin, ettei reidet ota kiinni kyynärnojiin. Ihan hyvin tuolla silti edelleen kiipeää. Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  7. J M

    Pyöräpohdintaa

    Se nyt on aika yks lysti, onko alla cyclo vai tavallinen maantiepyörä. Niiden eroa liioitellaan melkoisesti. Käytännössä ovat ihan yhtä nopeita samanlaisilla rengastuksilla. Kaposet renkaat (vaikka contin GP4000 joku variantti), käännetty satulatolppa, sekä lisätangot ovat mun mielestä ne tarvittavat jutut. Ei välttämättä sitä satulatolppaakaan tarvitse, mutta kyllä se asento selkeästi mukavammaksi muuttuu, kun pääsee ajamaan edempää. Tämä asia korostuu matkan pidentyessä. Ehkä sitten vielä semmonen satula, jonka nokalta on kiva ajaa. Millään hypriidillä en kyllä lähtisi tuulta halkomaan. Siinä antaa vähän liikaa tasoitusta. Maantiepyörällä samalla teholla ajettaessa pelkän ylä ja alaotteen välinen nopeusero voi olla useita kilsoja (esimerkiksi tuulesta riippuen). Sitten jos hybribillä ajelee vielä kädet levällään pystyssä asennossa, alkaa asento olla nopeutta ajatelen huonoin mahdollinen. Cyclo voi olla siinä mielessä maantiepyörää parempikin, että sen runko on yleensä lyhyempi, kuin vastaavankokoisessa maantiepyörässä. Pitkä runko ja lisätangot on hankala yhdistelmä. Ajoasennosta tulee ainakin itselle melkoisen tukala. Mun maantiepyörässä ETT on 550 ja stemmi 120mm. Tri pyörässä ETT 525 ja stemmi 70 tai 80mm. Lisäksi tri pyörän satulatolppa on paljon pystympi (78 astetta) ja sitli satula on niin edessä, kuin sen saa. Satula on myös sen mallinen, että sillä voi istua ihan etureunalla. Kokonaisero ohjaamoiden pituudessa on jo todella suuri. Tri-pyörä on kyllä mukava ajaa juuri tuon geometrian takia. 180km menee ihan mukavasti niin, ettei ala-asennosta tarvitse nousta kuin pullojen vaihtoon. Nää erot ei varmaan sprintissä vielä konkretisoidu, mutta puolikkaalla alkaa jo olla selkeä etu paremmasta mukavuudesta.
  8. Planetin kiekoista lähtee lakka pois päältä, mutta ei ne loppu kyllä ole sen jälkeen. Vaikea noiden kestosta on mitään sanoa, kun eivät ole menneet käytössä miksikään. Ainakin itsellä tuo jarruttelun tarve treenikäytössä ja kisoissa on aika minimaalista. Eipä sitä tuu lenkeillä montaa kertaa kahvasta puristeltua. Jossain kimppalenkeillä tilanne onkin ihan toinen, kun junan kyydissä joudut vähän väliä painelemaan jarrua. Mä oon ostanut kaikki kiekkoni käytettynä (tosin lähes uutta vastaavassa kunnossa) ja hyvin niillä on pärjätty. "Miten vanhan liiman saa parhaiten pois hiilikuitukiekolta ennen uuden tuubin asentamista ?" Liimanpoistoaineella. " Esim kiekon hiilikuitukuoren irrotessa vaahtoytimestä (vaikkapa iskusta) romahtaa rakenteen jäykkyys dramaattisesti." Mulla on kahdet kuitukiekot, eikä niissä ole mitään vaahtorakennetta sisällä. Varmaan joissain kuitenkin on.
  9. Noniin, tänne mennään tänä vuonna. Ajomatkaa tulee varsin reippaasti, mutta tapahtuma vaikuttaa hyvältä. Erityisesti starttiaika miellyttää kovasti. Koko päivä aikaa elpyä ja tankkailla ja sitten mennään. Vättern yöllä ajettuna oli tosi jees, enkä usko, että tämä jää kakkoseksi. Lahti oli pakko skipata, koska kuun lopussa odottaa toinen kauden kohokohta Ötztaler radmarathon ja sinne täytyy mennä täysin palautuneena, tai jää maaliviiva ylittämättä.
  10. Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta. Vois olla hyvä vaihtoehto Lahden kisalle. Olis vielä "ulkomailla" :D Sent from my SM-T315 using Tapatalk
  11. Tarkoitin sitä, että tekniikan ei tarvitse olla altaassa läheskään optimaalista, että saisi matkan uitua kohtuullisessa ajassa märkkärillä. Mitä tuohon hankalaan keliin tulee, niin olen huomannut, että mitä pahempi keli, sitä rennompi ote täytyy olla uimiseen. Kovemmassa aallokossa tiputan vauhdin ensin alas ja lähden ihan rauhassa hakemaan sopivaa rytmiä. Jos koittaa väkisin ja hermostuneesti vaan puskea läpi, ei hommasta tule mitään. Hengästyy liikaa menee vettä suuhun jne. Veikkaan, että on enemmän päänsisäinen ongelma, kuin fyysisen kyvyn puutetta. Juuri tuon takia pitää nollata se pääkoppa ja lähteä hakemaan sitä rentoa otetta.
  12. J M

    Käringsund 2015

    Taas tuli kausi päätettyä Ahvenanmaalla ja kivaa oli. Sää oli paras mahdollinen, vähän tuuli, mutta se ei menoa haitannut. Reitti oli sama hieno kuin ennenkin ja ongelmat tasan samat kuin viime vuonna. Huolto tökki taas lievästi sanottuna, briiffi oli vähän sekava, mutta muuten oli hauskaa. Tää nyt ei tuu mitenkään vittuiluna, mutta mun mielestä briiffin pitävä henkilö voisi miettiä pienen hetken, miten asiat esitettäisiin jäsennetysti niin, että kenenkään ei tarvitse kysellä mitään. Lisäksi ei haittaisi, jos Suomessa briiffin saisi suomeksi. Valtaosa taisi kuitenkin olla suomalaisia. Ei tuo itseä haitanut, mutta moni kyseli biiffin sisällöstä yhtä ja toista kun eivät olleet ihan kokonaan ymmärtäneet sen sisältöä. Uinnissa en vielä lähdössä osannut kuvitella millaisia ongelmia reitillä ollut pienempi poiju itselle tuli aiheutamaan. Reitin viidestä poijusta neljä oli isoja keltaisia ja hyvin erotettavissa. Sitten oli yksi osanssi kolmion mallinen selvästi pienempi. Sitä oli helvetin vaikea nähdä ilman rillejä vastavalossa. Tästä johtuen tuli molemmilla kierroksilla vedeltyä vähän harhan. Lisäksi aikaa kului siihen, kuin koitin ihan paikoiltaan paikantaa tuota pienempä poijua. Rannalta poiju oli ihan erotettavissa, mutta ainakin minulle sen havainnoiminen kalaperspektiivistä oli oikeasti hankalaa. Olis pitänyt rannalta katsela etukäteen hyvät maamerkit ja uida niiden mukaan... No aina oppii uutta. Eniten otti päähän se, että vedellä sai vedellä tämänkin vuoden fillarit. Huusin suomeksi ja ruotsiksi itselle urheilujuomaa, mutta vettä sieltä vain tuli. Kaksi henkilöä jakoi pulloja ja molemmat tarjoavat vettä... Vaimo kävi sitten mökissä sekoittamassa pullon, jonka sain viimeiselle 40km pätkälle mukaan. Juoksun alkaessa kaikkia eväitä ei ollut pöydässä. Suolakurkut ilmestyivät joskus 10km paikkeilla banaanit vähän aikaisemmin. Nopeammat kaverit olivat tässä kohtaa jo vedelleet hyvän matka juoksuosuutta. Kääntöpaikalla pelkkää vettä. Kävin vähän kisan jälkeen juttelemassa, että mikä tässä huoltojutussa oikein tökkii. Sponsorilta (powerade) ei kuulemma ollut herunut enempää urheilujuomaa!? Maalistakaan sitä ei enää saanut, oli vain vedellä täytettyjä powerade pulloja. Sillä ei nyt juurikaan ollut enää väliä siinä kohtaa. Ei näitä karkeloita kuitenkaan ihan vedellä pitäisi joutua vetelemään... Täytyy vaan nyt todeta, että pliis, ilmoittakaa etukäteen jos ja kun tiedätte huollon kusevan, niin hoidetaan omat eväät pöytään. Kaikesta huolimatta olen varmasti viivalla ensi vuonnakin. Toivottavasti nämä pikku jutut ovat hoidettu kuntoon, niin ei muita puolikkaita tarvitse edes harkita. Kauniit maisemat, erittäin hyväkuntoinen pyöräreitti (lukuunottamatta yhtä vähän karheasa kunnossa olevaa mäkeä) ja mukavan haasteellinen juoksu ovat kyllä kiva setti. Jos vaikka taas nostaisi vähän tasoa ja ottaisi ensi reissuun oikein saunallisen mökin. Nii juu, vähän vajaa 5:05 oli aika. Pyörä kulki kovaa (oman mittapuun mukaan) ja silti juoksukin sujui ihan mukavasti. Ensi vuodeksi täytyy ottaa helpot minsat pois uinnista ja pyörä pitää saada kyllä kulkemaan yli 35 keskarilla. Ei siitä kovin kaukana olla, mutta hommia on. Lahden täysmatka ei ainakaan painanut jaloissa. Kaipa siitä voi kuukaudessa ihan hyvin palautuakin.
  13. Mitäs malleja kannattaisi metsästää, kun ei oikei tuo avonainen malli napostele. Silti lajispesifiset vähän kiinnostaisivat. Onko fizikeistä kokemuksia? Näyttäisivät oleva iltillistä mallia. Tänä kesänäkin olis saanut ajella koivet sinisenä, jos olis jalkapöydät paljaana pistellyt menemään.
  14. Sis ja zipvit geelit ainakin hyvän makuisia ja helppoja nauttia. Niistä tosin puuttuu elektrolyytit. Xenofitin tuotteita vetelin viimeisellä triathlonilla ja hyvin pelasivat. http://www.xenofit.de/kohlenhydrate/xenofit-carbohydrate-gel.html Jos xenofitin tuotteita haluaa koittaa, kannattaa tilata näyteboksi. Maksoi muistaakseni 7e ja siitä riitti helposti eväät yhteen täyden matkant triathloniin. Esim bike24 myy noita. Mä olen tykännyt ja käyttänyt. Tankkaukseen/nesteytykseen ennen kisaa tullut juotua saman firman mineral lightia ja mineral energyä.
  15. Nää on tietty hankalia juttuja. Jos sadasta pari eksyy, niin eihän se ole paljon, mutta kun kukaan ei saisi eksyä... Opasteita oli, ei se reitti merkkaamaton ollut. Opasteet olisi voineet kyllä olla isommilla kylteillä. Mäkin ajan iman rillejä, niin se näkö ei oo ihan tarkin mahdollinen. Olin käynyt ajamassa reitin läpi edellisenä päivänä autolla, niin en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata niiden seuraamisen vaikeudesta. Jos on outo reitti, tuota taktiikkaa kyllä suosittelen. Osaa jakaa voimat ihan eri tavalla, kun tietää, mitä on tulossa. No mä kyllä poltelin kaikki tikut siitä huolimatta tasaiseen tahtiin. Ehkä se auttoi sitten henkisesti :D Suomi nyt on vaan semmonen maa, että täällä ei teitä saada suljettua mitenkään kilpailujen ajaksi. Silloin ei oo mahdollista vetää risteyksiä nauhoilla. Viivat voisi kyllä piirtää maahan. Se onkyllä helvetin noloa, jos järjestäjät ovat jo vetäytyneet reiteiltä pois kisan aukioloajan puitteissa. Mä huomasin juoksun vimpalla kympillä, että porukka oli kadonnut kuin tuhka tuuleen. Sitten rupes jo tulemaan puutteita huollon tarjontaankin. Taisin vetää vimpat kolat sen tiilimakasiinin nurkalla. Silloin kokonaisaika oli jossain 10:45 nurkilla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy