Jump to content
Juoksufoorumi.fi

marika_

Jäsenet
  • Content Count

    950
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    12

marika_ last won the day on October 17 2018

marika_ had the most liked content!

Community Reputation

1 766 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sielläkin joo, mutta enimmäkseen kyllä noiden mäkien takia muualla 😄 Jääladuilla kävin muutaman kerran ja etukäteen niitä kovasti odotinkin kun olisivat meidän "lähiladut" ja siis ainoat joihin pääsee ilman autoa ellei halua kävellä muutamaa kilsaa sukset olalla. Mutta ne oli kyllä usein tallottu aika huonoon kuntoon 😞 Korkalovaara-Mäntyvaara suunnalla oli omat suosikkiladut, vaikka sinne vähän matkaa tästä keskustasta onkin. Täällä on edelleen talvi ja nyt kieltämättä alan olla sitä mieltä et huspois äkkiä. Ensviikoks on kyllä luvattu plussakelejä ja tiistaiks kaatosadetta, jes! 5kk on nyt ollut lunta ja olihan se ihan kivaa, mutta kyllä nyt jo huhtikuussa pitäis ihmisen pikkuhiljaa päästä juoksemaan paljaalla asfaltilla. Huomaan lisäksi, että jostain syystä noilla Sarvan Xeroilla jalat alkaa kipeytyä, jos lenkkejä tulee enemmän kun 2 viikossa. Satunnaisen plussan puolella sahailun takia Ounasvaarallakin oli kuitenkin niin jäistä, että ei poluillekaan ollu oikein ilman niitä asiaa (siis kun ihan keskitalvella polkukengillä ois pärjänny siellä hyvin). Lenkit on kulkenu vaihtelevasti, nyt selkeesti raskaat kelit kyllä syö tosi paljon. Tällä viikolla esim oli sellasta, et oisin todellakin menny matolle jos se olis nyt vaihtoehto. Mutta onneks toi tosiaan näyttää pikkuhiljaa kääntyvän kevääksi täälläkin! Valosuuden puolestahan on jo kovin keväistä, päivät on jo pidempiä kun Helsingissä. Kesän ensimmäinen tavote eli Jukola jo peruuntukin, mutta YPH:n suhteen elättelen edelleen pientä toivoa... En tiedä pitäskö siitäkin jo luopua, mutta kun siihen kuitenkin vielä se 3kk on, niin haluaisin ajatella et eihän sitä tiedä josko siihen mennessä tilanne helpottais.
  2. 4 kuukautta Lappia takana. Lyhyesti kuulumiset: - Työt on kuormittanu oletettua enemmän varsinkin alkuun. - Hiihtäminen (vapaa) on ollut oletettua vaikeampaa ja raskaampaa, vaikka kurssinkin kävin. Välineistä ei pitäisi olla kiinni (kuulemma nuo alkaa olla kisasuksitasoa jotka menin ostamaan - voi tietysti olla, että ne on liian hyvät alottelijalle...). Pk:ta ei voi hiihtää millään, keskisyke aina n. 160. Vauhtikaan ei päätä huimaa, kohtuu tasaisella reitillä ja hyvällä kelillä mennään ehkä 10km/h keskarilla... Pisimmillään olen putkeen hiihtänyt 10km. - Hiihtämistä enemmän on innostanut laskettelu. Siihenkin ostin omat kamat ja kausikortin Ounasvaaralle. Laskemista tulee helposti 5-10h/viikossa, mutta harmillisesti se nyt ei tuon kestävyyskunnon kannalta taida olla kauhean kehittävää... - Salilla olen käynyt ihan ok:sti. 1-2 kertaa viikossa. - Juossut olen ihan nolon vähän. 1 tai max 2 lenkkiä viikossa. Pisin lenkki kymppi.... Että tällain. 4kk minimaalisella kestävyysliikunnalla ja nyt heräsin siihen, että joo, se YPH on muuten 4kk päästä. Pitää vissiin alkaa järjestellä näitä vuorikauden tunteja vähän erilailla, jos maaliin meinaa päästä. Jukolaankin olen menossa, kun se nyt täällä on. Suunnistaa en tietenkään luonnollisesti osaa. Jotain tällasta progressiota mielessäni kehittelin: Maaliskuu: viikkokilometrit n. 20-25-30-25 (saa jäädä vielä allekin sen mukaan miten hiihtoa tulee, yht n. 80-100km) Huhtikuu: 35-40-45-30 (yht n. 150km) Toukokuu: 50-55-60-35 (yht n. 200km) Kesäkuu: saman suuntainen kuin toukokuu En tiedä kestäisinkö nopeampaakin progressiota, aiemmalla kokemuksella kuvittelisin että tuon suuntainen ei ainakaan pitäisi olla liikaa. Toki oikeasti viikko kerrallan tarkastellaan jaksamisen tasoa. Tällä hetkellä olen sairaana (kuumeeton flunssa viidettä päivää, ehkä nyt parempaan päin jo), mutta toivottavasti nyt jo viimeistään keskiviikkona pääsis treenailemaan.
  3. Ja nähtävästi vain Nutsin oma sivu nurin. Ilmottautumispalvelu my.raceresult.com toimi kyllä kun vaan meni suoraan sinne. Eli ilmottautuminen viiskasille hoidettu.
  4. Taitaa tänne jokunen ihminen haluta, koska sivu kaatu samalla sekunnilla kun ilmottautumisaika alko. No, odotellaan tässä nousisko taas ylös ja ehtikö joku ehkä jo päästä läpi ennen kaatumusta (epäilen ettei kovin moni voinut, ihan siis oikeasti aikalailla sekunnilleen meni nurin kellon lyödessä 18).
  5. Joo, ne ajattelin vuokrata ja vasta sitten tuon jälkeen pohtia sitä, olisiko laji vapaa vai pertsa. Vapaa siis kiinnostaisi, mutta katsotaan nyt miltä se tuon perusteella tuntuu.
  6. Joo tästä laitoinkin sinne kysymyksen, mutta en ole saanut vastausta. Olen siis tänne menossa: https://santasport.fi/product/reijo-jylhan-hiihtokoulu-vapaa-tekniikka/ Ainakinhan Santasportista saa tietysti vuokravälineitä, mutta olisihan se kiva jos vähän saisi makustella ja tustua erilaisiin suksiin. No, katsellaan. Pitää myös seurailla joskos Rovaniemellä järjestettäis jotain testitilaisuuksia. Kiitos runsaista kommenteista! Näistä oli paljon hyötyä pohdintohiin.
  7. Tarkoitus on ruveta hiihtämään. Olen hiihtänyt viimeksi pakotettuna ala-asteella, mutta nyt olen muuttamassa vuodeksi pohjoiseen ja ajattelin vihdoin kokeilla, olisiko hiihtäminen näin aikuisena sittenkin ihan siedettävää puuhaa. Viikonlopun mittaiseen hiihtokouluun marraskuun alkupuolella jo ilmottauduin - luisteluhiihtoa, koska siitä nyt sattui sopivana ajankohtana kurssi olemaan. Nyt kuitenkin mietityttää: 1) Pertsaten vai luistellen? Miksi? Molemmat eivät ole vaihtoehto, kaksiin suksiin en halua nyt heti satsata. 2) Voideltavat vai jotkut muut? Miksi? Tänä talvena tulisin hiihtämään lapin pakkasilla, jatkossa sitten Helsingin nollakeleissä (jos tulisin). 3) Paljonko aloittelevan harrastajan, joka todennäköisesti ei hiihdä tuhansia kilometerejä vuodessa, kannattaa suksipaketista maksaa? 4) Onko monoissa, sauvoissa ja siteissä jotain erityistä huomioitavaa? 5) Voiko sukset ostaa käytettynä, vai kannattako satsata uusiin? Tarkoitus on siis vierailla jossain asiantuntevassa liikkeessä hankintaa tekemässä, mutta ajattelin että olisi kiva kuulla jo ennakkoon näkemyksiä ja huomionarvoisia seikkoja näistä, jottei sitten ole ihan yhden myyjän kommenttien varassa ja osaisi ehkä itsekin vähän paremmin kysellä ja ihmetellä.
  8. Itse juoksen 42 2/3 koon bostoneilla (arkikengät 41) ja ostan ihan vaihdellen miesten ja naisten malleja, ero ei omaan jalkaan tunnu suurelta. Tilaan pääsääntöisesti netistä, kun koko ei mallien välillä tunnu mihinkään muuttuneen niin en ole kokenut tarvetta enää sovitella. Ja kiitos talvikenkävinkistä. Sellaiset olikin ostoslistalla, eli lähden kokeilemaan noita.
  9. Boston 8:t oli ne jotka aiheutti kivut ja jotka oli myös maralla jalassa - mara meni ihan kummemmitta kivuitta tuon osalta, joten voi olla että kipu johtui jostain muusta tai sitten jalka ehti tottua niihin. Edelliset oli Boston 7:t - joiden nyt välttämätät ei olisi tarvinnut vielä lähteä roskiin (olin ottanut ne käyttöön huhtikuun alussa ja kilsoja niillä oli kertynyt kai inan vajaa 700), mutta pääsivät tosiaan vähän reissussa rähjääntymään. Mutta Bostoneissa pitäydyn jatkossakin varmasti. Olen ainakin viisi paria juossut jo hyvällä menestyksellä loppuun. Välikokeiluina olen hairahtanut ostamaan yhdet Adidaksen Energyt ja yhdet jotkut New Balancet, mutta ei. Ei ole Bostonin voittanutta enkä ole enempää vaimennustakaan osannut kaivata.
  10. Joo, kai se vaan omaan silmään näyttää erityisen pahalta, mutta jotain rentouttahan tuo kaipais. Ja varmaan etunojaa. Ja ehkä tosiaan pitää vaan opetella juoksemaan kovempaa, ennenkun homma alkaa näyttää juoksemiselta. Alla vielä pari kuvaa, jotka löysin itsestäni. Kertoo kaiken meiningistä. Kuvaaja kahdessa ekassa Ari Lassila ja lopuissa Petteri Jokela. la:
  11. Vantaan maraton 12.10.2019 Kuten täällä kirjoittelinkin, oli mieli maratonia edeltävät viikot ihan muualla. Maratonia aloin oikeastaan jännittää vasta kun lauantaina kymmenen jälkeen tulin kisakeskukseen. Siinä kohtaa meinasikin sitten ihan kunnolla vyöryä paniikki päälle. Ei huvittanut, ajatus 4,5 tunnin juoksemisesta tuntui ihan mahdottomalta. Ennen starttia treffasin @Pasi_P:n kanssa, kävin kolmasti vessassa ja tiuskin puolisolle. Vielä vartti ennen lähtöä satoi ihan kunnolla, mutta onneksi se loppui ennen kuin oli pakko lähteä ulos. Matkaan ilman lämmittelyjä. Täähän sujuukin ihan hyvin. Jarru pohjassa eteenpäin n. 6:10 kilsoja, mieli olis ollut menossa tosi paljon kovempaa. Löysin samaa vauhtia etenevän juoksijan ja lähdin imuun. Vauhti lähti huomaamatta nousemaan, neljäs kilsa 6:05 ja viides 5:56. Toisen juomapisteen (n. 7km) kohdalla menetin tän juoksukaverini, koska oli pakko pysähtyä bajamajaan. Olin mennyt juomaan liikaa ennen starttia. Onneksi ei ollut jonoa ja käynti vei aikaa ehkä 20-30 sekuntia. Matka jatkui yksin. Vauhti pysyi hiukan kutosen molemminpuolin. Ensimmäinen kierros tosi helppoa menoa. Toinen kierros helpohkoa menoa, puolikkaan kohdalla fiilis vielä aika hyvä, vaikka ensimmäisiä oikeita väsymyksen tunteita alkoikin jaloissa olla ja teki mieli hidastaa. Koitin keksiä itselleni ohjelmaa ja aloin miettiä koska @Seppo tulee ohi. Tuli aiemmin kuin arvelin, jossain siinä Peltolantien ja Osmankäämintien risteyksen nurkilla (se olin minä joka siinä huusi). Kaksvitosen jälkeen väsymys kasvoi, teki mieli lopettaa. Kadehdin kaikkia, jotka olivat jo viimeisellä kierroksella. Olisinpa oikea juoksija, niin tämäkin olisi kohta ohi. Miksi en juossut enemmän ja pidempiä lenkkejä? Yritin hokea itselleni että ei ole mitään seinää, hyvin jaksaa. Vielä kolmannen kierroksen lopussa olin nippanappa 4:20 alittavassa loppuajassa kiinni (keskitahti kellon mukaan siinä kohtaa 6:05, mutta koska ylimatkaa oli jo kohtalaisesti niin ei siinä pelivaraa 4:20:n ollut ihan niin paljon). Ei kuitenkaan jaksanut. Kolmenkympin kohdalla alkoi vauhti painua enkä saanut sitä enää nostettua vaikka kuinka hammasta purren yritin ja kolmenkahden jälkeen kaikki kilsat 6:20-6:38 haarukassa. Jossain ehkä kolmenkuuden tai kolmenseitsemän jälkeen puolimaratonin kärkijuoksijoita alkoi tulla laumoittain ohi. Tuntui että en pysty kuin enää hiipimään ja nämä tästä menee ohi kuin gasellit. Mietin että kuinka paljon puolikkaalla 1:20 pintaan tai alle juoksevia täällä oikein on (vastaus: puolikkaalta tuli maaliin 27 juoksijaa ennen kuin itse maaliin selvisin - tosin nyt tajusin, että ehkä etenkin monet ohi menneet juniorit olivat vartilla, sehän lähti 14:30). Kilsa ennen maalia uskalsin miettiä, että nyt vaikka kävelisin niin taitaisin ehtiä alle 4:30. Pää oli sen verran sekaisin, etten ihan luottanut laskelmaan ja koitin vähän painaa kaasua. Vasta Talvikkitien ylittävän sillan päälle päästyäni uskalsin luottaa siihen, että ehkä tälläkin kertaa pääsen maaliin joutumatta konttaamaan. Netto 4:22:45, brutto 4:23:21. Alla Garminin speksit juoksusta: Mitäs seuraavaksi? No seuraavaksi vois vaikka opetella juoksemaan. Kyllä taas hirvitti katsoa omaa hiippailua videoilta. Alla taidonnäyte maaliviivalta ja toinen jostain n. 30km kohdilta. Ihankun en osais ollenkaan taivuttaa polvia. (Videot lopussa, en saanut tätä mitenkään suostumaan laittamaan niitä tähän) Siis en tiedä yhtään mitä tästä pitäis sanoa, muuta kun lopettaa koko touhu. No, ehkä jos nyt otan tosisaan jotain voimakuuria talvelle ja yritän löytää kadonneet pakaralihakset, niin voisin oppia sen askellajin jota yleensä juoksuksi kutsutaan. Tosin en tiedä mitä tolle yläkropalle pitäis tehdä... Ja kuten aiemmin kirjoitin, niin ei siitä juoksemiselle haittaa olis jos pari-kolme kiloa painoa pois. Tai ennemmin ehkä rasvaprosenttia alas, painon ei tarttis varmaan tippua jos läski korvaantuis jollain tehokkaammalla. Seuraavan kerran kun jaksan taas ottaa tavotteellisempaa juoksutreeniä (keväällä?), niin tavotteet vois olla kyllä lyhyemmillä matkoilla. Ihan ekaks nyt vihdoin vitonen alle 25min ja seuraavaks kymppi alle 50min. Sitten kun ne menee (kymppi nyt välttämättä ei ihan ensvuonna), niin vois alkaa miettiä pidempiäkin matkoja taas. Sinne YPH viisvitoselle aion kyllä, mutta ihan retkeilynä ja kokemuksena. Kai sen melkeen sauvakävellenkin aikarajassa pääsis maaliin? WhatsApp Video 2019-10-12 at 17.21.50.mp4 WhatsApp Video 2019-10-12 at 17.21.48.mp4
  12. 4:22:45! Huh ja pari kirosanaa. Olihan se taas hirveetä. Tarkempi rapsa myöhemmin.
  13. Mä oon ottanu kaks (yhden 2h ennen starttia ja yhden vähän ennen) jotta varmasti vaikuttais koko kisan 😛 Mutta yks lienee turvallisin valinta toki.
  14. Starttiaika 8:15 CEST eli 9:15 Suomen aikaa. Aika möh, jää suurin osa näkemättä kun pitää ite olla muka juoksemassa. Kaikille huomenna vaan penkkiurheileville toki hyvä, voi siirtyä tästä kivasti suoraan SeppoChallengen seuraamiseen.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy