Jump to content
Juoksufoorumi.fi



KristianS

Jäsenet
  • Content Count

    204
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by KristianS

  1. Onnea, Seppo! Projektiasi, videoitasi ja päivityksiäsi on ollut mahtavaa seurata. Aivan upeaa, että tällä sub 3h-projektilla oli tällainen loppu. Nyt on aika nauttia pitkän kaavan mukaan, mutta toivottavasti tämä ei jää tähän! Vielä kerran, isot onnittelut!
  2. Puolikkaalle menossa ja tällä hetkellä hihaton+shortsit tuntuu helpolta valinnalta. Puolikkaan startti klo 14, joten silloin käsillä lienee joka tapauksessa päivän lämpimin ajankohta. Kokonaiselle starttaavilla voi olla vähän vaikeampi valinta: startti klo 11, jolloin voi hyvin olla vielä hieman aamuviileyttä ilmassa, varsinkin jos on sumua. Esim. tällä hetkellä Vantaalla asteita on 7, joten pahimmassa tapauksessa lämpötila saattaa maratonin aikana nousta kymmenellä asteella - ja samalla tietty kroppakin lämpenee koko ajan. Tähän aikaan vuodesta olisi kuitenkin todennäköisempää, että joutuisi arpomaan sen välillä tuleeko vettä vaakatasossa, räntää vaiko molempia. Tässä suhteessa t-paita vai hihaton tuntuu oikein mukavalta ongelmalta.
  3. Täytyy yhtyä tähän, kiitos hienosta tekstistä! Raporttia lukiessa alkoi tosiaan tehdä mieli laittaa maratonilmoittautumista sisään heti seuraavaksi viikonlopuksi. Noita tiettyjä tunteita en ole itse onnistunut kokemaan missään muualla kuin maratonin loppuvaiheessa tai maaliintulon jälkeen. Kai niihin jollain tavalla jää koukkuun. Itse tunnistan myös tuon, että itse juoksusuorituksesta jää valju maku. Olin Tukholmassa viime vuonna ja hienosta tunnelmasta huolimatta itse juoksusuorituksesta jäi aika tyhjä olo. Ihan lopussa tuli jonkinlainen flow-tila, mutta muuten en muista suorituksesta kovinkaan paljoa. Vantaa, puolikkaana tai kokonaisena, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Yksi motivoiva näkökulma kokonaisen kannalta voisi olla se, että lämpöä on helposti parikymmentä astetta vähemmän kuin Tukholmassa ja jo reittiprofiili vaikuttaisi todennäköisesti loppuaikaan minuuttikaupalla. Tähän alle vielä kunnon palautumisen jälkeen hyvä treenikesä, niin uutta ennätystä pukkaisi aivan varmasti.
  4. Siltä vaikuttaa, tosin pelkäsin tuon hivenen hiipuvan vauhdin kilsoilla 20-35 tarkoittavan sitä, että 5h alitus tulee olemaan tosi tiukassa. Mun maratoneilla edes vähän hidastuvasta vauhdista ei ole koskaan seurannut mitään hyvää, ei ainakaan paluuta tavoitevauhtiin tai sen alle. Korkeintaan muodon vuoksi viimeiselle sadalle metrille! Joka tapauksessa kova suoritus pistää uutta vaihdetta silmään 35km jälkeen tuollaisessa lämmössä. Hienoa! :)
  5. 4:57:40! Kirkkaasti alle, onnittelut hienosta juoksusta!
  6. Ennuste muutaman sekunnin yli viiden tunnin, toivottavasti maalisuora tuo sen tarvittavan kirivaihteen vielä! Tuossa edellisellä vitosella vauhti joka tapauksessa on kiristynyt edellisiin vitosiin verrattuna.
  7. Siinä vaiheessa kun lähestytään henkilökohtaisuuksiin menemistä, silloin mennään pahasti metsään ainakin minun arvoasteikollani. Sellaiset muotoilut kuin "...sen (kirjan) keskeinen sisältö on erään kypäräpään tyhjääkin tyhjempi elämä viinan ja huumeitten parissa" ja juurikin tuo edellä siteerattu "Syksyn myydyimmän kirjan henkilö on täysi mäntti" menevät mielestäni jo henkilökohtaisuuksien puolelle. Kärjistää toki saa, ja se on välillä tervetulluttakin, mutta loukkaavaan sävyyn esitetyt mielipiteet eivät palvele ketään. Kokonaisuutena kolumni vaikuttaa varsin harkitsemattomalta - ja itse olisin oikolukuvaiheessa pyytänyt Hannusta muotoilemaan uusiksi ainakin nuo mainitsemani kohdat. Muistuu mieleen Ari Paunosen taannoinen (taisi olla syksy -16) kirjoitus naisnyrkkeilystä joka taisi mennä suurinpiirtein niin, että lopetetaas moinen pelleily ja annetaan naisten olla naisia.
  8. Mielenkiintoisia ja tärkeitä pointteja on tullut esille tässä keskustelussa. Mielestäni keskustelemalla, soveltamalla ja suunnittelemalla lapsiperhearjessakin viikkoon saa usein mahdutettua 4-5 lenkkiä. Tämä onnistuu varsinkin jos on joustava ajan ja paikan ja joskus myös lenkin keston suhteen. Ongelmia tulee nähdäkseni silloin jos juokseva puoliso ei ymmärrä tai halua hyväksyä sitä, että myös puolisolla on oikeus harrastaa tai tehdä jotain muuta mielekästä yhtä monta tuntia viikossa sen lisäksi että kotitöistä sun muista pitäisi sopia. Tässä saattaa tulla eteen niitä tilanteita, joissa keskustellaan siitä kumman harrastus on "tärkeämpi". Viiden lenkin sijoittaminen kalenteriin voi vielä sujua ihan hyvin, mutta sitten kun päälle ympätään toisen puolison jumpat, kielikurssit ja muut menot, niin aikamoista palapeliä ja kompromissien tekemistähän se on. Erityisesti siis jos perheessä on pieni(ä) lapsi(a).
  9. Isot onnittelut Sepolle huikeasta suorituksesta! Varsinkin kun tässä tammi-helmikuussa taisi mennä hieman taisteluksi motivaation kanssa, niin nyt on varmasti mukava suunnata hyvin ansaitulle juoksutauolle onnistuneen suorituksen jälkeen. Mielenkiinnolla odottelen kisaraporttia!
  10. Juu, iso tapahtuma on! Osallistuin itse vuonna 2014 ja oikein mukavat fiilikset jäi. Ennätysjuoksuun tosin huono vaihtoehto juuri osallistujamäärän ja reitin raskauden vuoksi. Reitin alussa on muutamia aika raskaita nousuja ja samoin reitin lopussa. Varsinkin sillan ylitykset tuntuvat raskailta. Itse pääsin takapään lähtöryhmästä juuri alle 1.50, mutta kolme viikkoa myöhemmin Helsinki Half Marathonilla jo seitsemän minuuttia nopeammin. Ongelmalliseksi koin sen, että ensikertalaisena oli lähdettävä peräpään lähtöryhmästä. Olihan siellä ruuhkaa, mutta lähtöryhmiäkin oli sen verran, että yllättävän sujuvasti siellä sai juosta. Ei yksin, mutta sujuvasti. Myös liikkuminen Göteborgissa sujui todella hyvin ja lähtöpaketin noudossa ei ollut perjantaina laisinkaan ruuhkaa. Pitempään olen saanut jonottaa HCR:n numerojaossa ennen tapahtuman suurinta kasvua joskus ennen vuotta 2010. Lähtöpaikalle pääsi myös hyvin ratikalla ja samoin takaisin keskustaan pääsi ratikalla ja istumapaikkojakin löytyi. Myös tunnelmaa ja kannustusta oli reitin varrella kivasti ja reittikin oli hieno. Voin suositella tapahtumaa jos kaipaa esimerkiksi karnevaalimaista juoksujuhlaa kauden avaukseksi. Jos tärkein kriteeri on oman ennätyksen lyöminen, niin Göteborgiin sitä ei ehkä kannata lähteä tekemään. Tietysti jos kunto on kovassa nousussa, niin ennätys on tuollakin ihan mahdollinen. Myöhemmin kesällä/syksyllä on sitten hyvät lähtökohdat lähteä lyömään Göteborgin aikaa tasaisemmalla ja väljemmällä reitillä. ;)
  11. Icebug DTS BUGrip on mulla käytössä pääkallokeleillä. Pari talvea sitten ostettu, eikä suunnitelmissa ole uusien hankkimista tilalle vielä ainakaan muutamaan vuoteen. Etelärannikolla noita tarttee ehkä kymmenellä lenkillä talvessa, jos sitäkään. Esim. mökillä olisi monta kertaa jäänyt lenkki jäisellä hiekkatiellä tekemättä ilman noita. Juoksuominaisuuksiltaan nuo on mielestäni sellaiset, että mieluiten niillä lönkyttelee perus pk:ta. Toisaalta, eipä pääkallokeleillä muutenkaan ole erityistä tarvetta tehdä tonnin vetoja tai sitten ne tekee sisätiloissa. Sellaisella pitävällä lumella juoksen mieluiten normilenkkareissa. Nuo Icebugit ovat niin lämpimät, että vielä -10 asteen lämpötiloissa jalka tuntuu jopa turhan lämpimältä lenkin jälkeen.
  12. Hienoa, onnittelut komeasta ennätyksestä! Ei tosiaan ole mukava tunne kun 10km ennen maalia alkaa tuntua vaikealta. Siinä sitä sitten ynnäilee minuutteja ja sekunteja, että minkänlaiseen hyytymiseen tässä on vielä varaa tavoitteen kannalta. Mutta eihän tuo mennyt edes sekuntitaisteluksi, reilu alitus!
  13. Hyvältä näyttää, varsinkin kun näytät selättäneen nuo taudit varsin nopeasti. Nyt olisi varmaan hyvä huolehtia siitä, että saat riittävästi energiaa kroppaan tuon lievän vatsataudin jälkeen. Mulla tosiaan meni maraton Vantaalla suurinpiirtein samaan haarukkaan johon itse pyrit. Jos sulla viimeistely sujuu hyvin, eivätkä tautien jälkiolot paina, niin hyvät mahdollisuudet on varmaan hyökätä lähemmäs tuota 3.45-vauhtia (5.20/km) ? Mulla kaatui tuo 3.45-tavoite näin jälkikäteen ajateltuna selvästi pitkien (yli 25km) lenkkien puutteeseen. Pitkisten pituutta täytyy hilata pikkuhiljaa sinne 25-30+km-tasolle, jotta paukkuja jäisi vikallekin kympille. Flunssaa oli mullakin tuossa syyskuun alussa, jonka jälkeen sitten varsin tiukalla otteella palasin treenien pariin. Oli vähän samat tuntemukset kuin sulla siis, että näinköhän tuli kuormitettua kroppaa vähän liiaksikin. Neljä viimeistä viikkoa sisälsivät kolme pitkää (21+30+20) ja tehotreenejäkin 1-2 viikkoon. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ilman noita treenejä juoksu olisi mahdollisesti muuttunut raskaaksi mahdollisesti jo parin tunnin jälkeen.
  14. Joo, ainakin omasta kokemuksesta painottaisin just noita 30 kilometrin pitkiksiä. Mä en edelleenkään ole saanut raahattua omaa maratonaikaani "oikealle" tasolle suhteessa puolikkaan aikaani (3.52-1.40). Varmaan jotkut pärjäävät lyhyemmilläkin pitkiksillä, mutta mulla tulee selvä notkahdus just siinä 30km jälkeen – varmaan siitä syystä, että 90 % pitkistä lenkeistäni on tasan 20km.
  15. Pakko oli heti maaliintulon jälkeen tsekata tuloksista miten Sepon tavoitteen kävi kun on tätä päiväkirjaa tullut seurattua suht aktiivisesti. Ite olin hyytymässä hyvää vauhtia kolmannen kiekan lopussa, joten vähän jäin jo odottamaan painaako oranssipaitainen äijä kohta ohi. Joka tapauksessa onnittelut enkasta, vaikka harmituksen ymmärrän hyvin. Kyllä se tavoite vielä täyttyy, ja sitten se kolmosen alitus tuntuu entistä makeammalta, vaikka toki voi tuntua että sen eteen joutuu ponnistelemaan kohtuuttoman paljon. Treenipäivyriäsi on ollut mukava seurata, ja puolitoistavuotiaan taaperon isänä olen välillä hengästyneenä miettinyt millaista palapeliä oma arkesi mahtaa olla perheineen kaikkineen. Hatunnoston arvoinen suoritus!
  16. Onnittelut, hieno aika! Pakko lisätä että mulla kello näytti Vantaalla kaksi vuotta sitten 1.40.07! Silloin maalisuoran pituus "yllätti", koska olin mielestäni kellosta kattonut, että 1.40 alittuu varmasti.
  17. Onnittelut kaikille hienoista suorituksista! Oma päiväni toi nettoajan 3:52:25 ja pari vuotta vanha enkka parani kolmella minuutilla. Tämä oli nyt päivän kunto ja kropasta sain irti sen mikä oli otettavissa, joten hyvin tyytyväiset on fiilikset vaikka matkaan lähdin 3.45-alitus mielessä. 25km jälkeen oli pakko antaa siimaa, sen verran rupesi etureidet pistämään vastaan. Keskisyke kisassa 173, joten hirveästi energiaa ei jäänyt varastoon. Mites muut pärjäsivät tuulen kanssa? Tällä mun vauhdilla tuuli aika kovaa vastaan siinä kierroksen toisella puoliskolla 2-3km kierroksilla 1-3, ja kyllä se jonkin verran energiaa otti. Vikalla kierroksella tuuli oli mielestäni tyyntynyt, mutta ehkä hidastunut vauhtini vaikutti tähän tunteeseen. Toisaalta kierrosten ekalla puoliskolla sai painaa aika tyynessä säässä. Ekat 2km mulla oli käsineet, mutta pian kävi ilmi, että lyhyet hihat ja shortsit olisivat riittäneet vallan mainiosti. Onneksi sentään päädyin shortseihin, mutta pitkähihasessa meinasi jo tulla lämmin.
  18. Juu, välillä tarjottiin jopa yli 10m/s lukemia, tuollainen 6-7 sopii siihen nähden ihan hyvin. Onneksi mahdollinen sää, tuuli, sade ja helle yleensä häiritsevät huomattavasti enemmän ennen starttia kuin sitten itse kisassa. Pari vuotta sitten New Yorkissa järjestäjät lähettivät juoksijoille oikein varoitusviestejä kovasta tuulesta kisa-aamuna. Silloin rupesi kyllä hieman jänskättämään, että miten tässä käy. Ennen starttia tuuli vielä ärsytti, mutta ei se sää sitten enää kisassa tuntunut erityisen tuuliselta. Muuten tämä kisaviikko on sujunut yllättävän rauhallisissa merkeissä. Onhan tuo maratoni pyörinyt mielessä monta kertaa päivässä, mutta levoton hermoilu tuntuu jääneen nyt kisa-aatoksi. Tänään on kieltämättä tuntunut siltä, että saisi se kisa olla jo tänään niin saisi sen juostua alta pois. Myös erilaisia kiputiloja toki löytyy. Penikat arastelevat, samoin pohkeet, etureidet ja välillä jalkapöydässäkin tuntuu "jotain outoa". Välillä taas tuntuu siltä, että onpa olo energinen, että jos se kisa olisi tänään, niin varmasti tulisi ennätys – mutta entä jos huomenna onkin ihan vetelä olo eikä juoksusta tule mitään? Kova halu olisi myös lähteä testaamaan maravauhtia, vaikka ihan pikaisesti korttelin ympäri. Huomaa kyllä, että edellisestä kisasta on kulunut vuosi. Huomenna sitten nähdään oliko kisatauko hyvä vai huono juttu. Mites muilla sujuu valmistelut ja loppumetrien hermoilut?
  19. Koillistuulta 6-7m/s, asteita starttihetkellä n. 6. Forecan mukaan "tuntuu kuin 0 astetta". Ainakin tuulen suunta näyttäisi vakiintuneen. Viime viikolla lenkkien jälkeen oli vielä helppo todeta, että ihan sama millaiseksi sää kääntyy, lyhyissä startataan. Nyt kun lähti aamulla kotoota, niin lähinnä oli toppatakkia ikävä. Pukeutumispäätöksen vaikeus iskee joka kerta, vaikka koskaan ei ole vielä tullut sitä tilannetta eteen, että siinä 30-37 kilsan paikkeilla harmittaisi ettei tullut otettua lisää vaatetta päälle.
  20. Laitetaanko sääarvuuttelut pystyyn? Ilmatieteen laitos la klo 12: 6C ja pilvistä, pohjoistuulta 2m/s Foreca la klo 11-12: 11-12C puolipilvistä, pohjoistuulta 4m/s Mulle sopisi hyvin molemmat, joskin jälkimmäisessä vaihtoehdossa hihaton+shortsit olisi helpompi päätös kisa-asuksi.
  21. Joo, ymmärrän hyvin tuon mainitsemasi kalibroinnin. Itse olen treenaillut välillä jonkun ohjelman mukaan ja välillä oman fiiliksen mukaan. Yhteinen tekijä on kuitenkin ollut, että maratonvauhtisia on tullut juostua aika vähän. Nyt olen tietoisesti lisännyt maratonvauhtisia lenkkejä, jotta tulisi treenattua tarpeeksi sitäkin vauhtia. Viime vuonna tuli "huomaamatta" treenattua siten, että paljon tuli pk-vauhtisia (6-7min/km) lenkkejä ja kerran, pari viikossa vk:ta ja jopa mk:ta - mutta sillä tavalla, että sitä suunniteltua maravauhtia tuli juostua huomattavan vähän. Oikeastaan sitä tuli vain pieninä annoksina ohi mennen esim. kiihtyvissä harjoituksissa. Ei siis ihme, että kilpailutilanteessa maratonvauhti ja -vaihde tuntui ihan vieraalta. Nyt kun olen juossut enemmän maratonvauhtista, niin selvästi huomaan, että se vaihde on tullut tutuksi. Ei tarvitse koko ajan vilkuilla kelloa, että mitä vauhtia oikein menen. Siksi oikeastaan kyselinkin tästä, koska olen miettinyt, että pitäisiköhän sitä maravauhtista rohkeasti - ehkä vastoin yleisiä käsityksiä - vielä entisestään lisätä. Pitkikset olen mennyt maltillisesti reilusti yli 6min/km, mutta olen pyrkinyt vauhdinnostoon lenkin loppupuolella (n. 3-5km). Jos katsoo esim. Janne Holménin maratonohjelmia, niin niissähän tuota maravauhtista tulee viikkoannoksina suhteellisen paljon, myös pitkien lenkkien yhteydessä. Sen verran on aika kortilla - tai halua tehdä muutakin kuin juosta pitkiä lenkkejä viikonloppuisin - että yli 30km lenkkejä ei taatusti tulisi tehtyä ihan Holménin ohjelman mukaisesti. Muuten vaikuttaa kyllä kiintoisalta, nimenomaan siitä näkökulmasta, että kilpailuvauhtia tulisi treenattua järjestelmällisesti ja paljon. No, joka tapauksessa jään mielenkiinnolla seuraamaan millaiseen tulokseen päädyt kokomatkalla! Hyvältä vaikuttavat sekä määrät että vauhdit tässä vaiheessa, joten tsemppiä lopputreeneihin! :)
  22. Mielenkiinnolla katselin treenipäivityksiäsi ja treenitietojen/tuntemusten mukaan tavoitteen täyttyminen näyttää todennäköiseltä. :) Sen verran erilaista treenaamisesi on esim. mun tekemiseen verrattuna, että teki mieli esittää pari kysymystä. Ensinnäkin maratonvauhtisia (n. 5.40min/km +/- 5-10 sekkaa) lenkkejä tunnut juoksevan aika usein. Onko se tietoinen valinta vai tuntuuko tuo vauhti vain sopivalta? Kysyn tätä siksi koska itse en kykenisi ainakaan palautuneena tekemään maratonvauhtisia yhtä tiheään kuin sinä. Mulla on suunnitelmissa taittaa Vantaan maratoni n. 5.20min/km-keskivauhdilla, mutta treeneissä pidän tuota vauhtia suht reippaana. Kevyet lyhyehköt lenkit ovat mulla vauhdiltaan sellaista 6.00-6.30 ja pitkikset päivästä, päivän kunnosta, maastosta ja säästä riippuen 6.10-6.45min/km. Ihmettelen tässä siis sitä, että mielestäni treeneissäsi ja tuntemuksissasi näyttäisi olevan ainakin mun treeninäkökulmasta pieni ristiriita. Sanot, että sellainen 170-syke on sulla hyvin kevyttä menoa, mutta toisaalta tekemäsi maratonvauhtiset ovat syketasoltaan juuri tätä luokkaa. Eikö silloin pitäisi kisatilanteessa olla varaa kiristää? Tai jos ei ole, niin tuntemus siitä, että meno on sillä sykkeellä erittäin kevyttä ei pidäkään täysin paikkaansa. Tämä ei siis ole mitään kritiikkiä, vaan silkkaa uteliaisuutta. :)
  23. Pitkä lenkki juostu ja Squeezyn geelit ja urheilujuoma testattu. Itse ainakin taidan uskaltaa lähteä luottavaisin mielin matkaan järjestäjän tarjoamien tuotteiden voimin. Sekä juoma että geelit olivat mun makuun sopivan mietoja. Onhan geeleissä makua ja makeutta, mutta ei mielestäni liikaa. Myös suutuntuma oli varsin miellyttävä, ei mielestäni yhtä paksua kuin jotkut muut geelit. Ei tullut sellaista pakonomaista tarvetta juoda kaksi litraa vettä heti geelin päälle, jotta sen maun saa pois suusta. Ehkä vielä tuo kolmaskin geeli pääsee testiin lähiviikkoina, mutta ainakin vadelma- ja sitruunageelit pääsevät kirkkaasti jatkoon.
  24. Onko niin, että väliaikatietoja maratonilta ei ole saatavilla vai enkö osaa etsiä oikeasta paikasta? Nettisivuilla pääsee katsomaan vuosien 2009-2015 tuloksia, mutta "Tulokset 2016" on siinä vain otsikkona. Facebookissa on kuvia ja videoita, mutta ei nähdäkseni linkkiä mihinkään tulosseurantaan. Twitterissä tuorein tviitti ilmoittaa, että hintaporras on vaihtumassa 31. maaliskuuta.
  25. Kävin tänään hakemassa geelejä ja urheilujuomaa kyseisestä liikkeestä, eli sieltä niitä ainakin saa. Huomenna sitten testataan mitä vatsa sanoo noista tuotteista pitkiksellä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy