Jump to content
Juoksufoorumi.fi



KristianS

Jäsenet
  • Content Count

    204
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

39 Excellent

Converted

  • 10km
    44:31
  • Puolimaraton
    1:40:07
  • Maraton
    3:52:25

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Onnea, Seppo! Projektiasi, videoitasi ja päivityksiäsi on ollut mahtavaa seurata. Aivan upeaa, että tällä sub 3h-projektilla oli tällainen loppu. Nyt on aika nauttia pitkän kaavan mukaan, mutta toivottavasti tämä ei jää tähän! Vielä kerran, isot onnittelut!
  2. Puolikkaalle menossa ja tällä hetkellä hihaton+shortsit tuntuu helpolta valinnalta. Puolikkaan startti klo 14, joten silloin käsillä lienee joka tapauksessa päivän lämpimin ajankohta. Kokonaiselle starttaavilla voi olla vähän vaikeampi valinta: startti klo 11, jolloin voi hyvin olla vielä hieman aamuviileyttä ilmassa, varsinkin jos on sumua. Esim. tällä hetkellä Vantaalla asteita on 7, joten pahimmassa tapauksessa lämpötila saattaa maratonin aikana nousta kymmenellä asteella - ja samalla tietty kroppakin lämpenee koko ajan. Tähän aikaan vuodesta olisi kuitenkin todennäköisempää, että joutuisi arpomaan sen välillä tuleeko vettä vaakatasossa, räntää vaiko molempia. Tässä suhteessa t-paita vai hihaton tuntuu oikein mukavalta ongelmalta.
  3. Täytyy yhtyä tähän, kiitos hienosta tekstistä! Raporttia lukiessa alkoi tosiaan tehdä mieli laittaa maratonilmoittautumista sisään heti seuraavaksi viikonlopuksi. Noita tiettyjä tunteita en ole itse onnistunut kokemaan missään muualla kuin maratonin loppuvaiheessa tai maaliintulon jälkeen. Kai niihin jollain tavalla jää koukkuun. Itse tunnistan myös tuon, että itse juoksusuorituksesta jää valju maku. Olin Tukholmassa viime vuonna ja hienosta tunnelmasta huolimatta itse juoksusuorituksesta jäi aika tyhjä olo. Ihan lopussa tuli jonkinlainen flow-tila, mutta muuten en muista suorituksesta kovinkaan paljoa. Vantaa, puolikkaana tai kokonaisena, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Yksi motivoiva näkökulma kokonaisen kannalta voisi olla se, että lämpöä on helposti parikymmentä astetta vähemmän kuin Tukholmassa ja jo reittiprofiili vaikuttaisi todennäköisesti loppuaikaan minuuttikaupalla. Tähän alle vielä kunnon palautumisen jälkeen hyvä treenikesä, niin uutta ennätystä pukkaisi aivan varmasti.
  4. Siltä vaikuttaa, tosin pelkäsin tuon hivenen hiipuvan vauhdin kilsoilla 20-35 tarkoittavan sitä, että 5h alitus tulee olemaan tosi tiukassa. Mun maratoneilla edes vähän hidastuvasta vauhdista ei ole koskaan seurannut mitään hyvää, ei ainakaan paluuta tavoitevauhtiin tai sen alle. Korkeintaan muodon vuoksi viimeiselle sadalle metrille! Joka tapauksessa kova suoritus pistää uutta vaihdetta silmään 35km jälkeen tuollaisessa lämmössä. Hienoa! :)
  5. 4:57:40! Kirkkaasti alle, onnittelut hienosta juoksusta!
  6. Ennuste muutaman sekunnin yli viiden tunnin, toivottavasti maalisuora tuo sen tarvittavan kirivaihteen vielä! Tuossa edellisellä vitosella vauhti joka tapauksessa on kiristynyt edellisiin vitosiin verrattuna.
  7. Siinä vaiheessa kun lähestytään henkilökohtaisuuksiin menemistä, silloin mennään pahasti metsään ainakin minun arvoasteikollani. Sellaiset muotoilut kuin "...sen (kirjan) keskeinen sisältö on erään kypäräpään tyhjääkin tyhjempi elämä viinan ja huumeitten parissa" ja juurikin tuo edellä siteerattu "Syksyn myydyimmän kirjan henkilö on täysi mäntti" menevät mielestäni jo henkilökohtaisuuksien puolelle. Kärjistää toki saa, ja se on välillä tervetulluttakin, mutta loukkaavaan sävyyn esitetyt mielipiteet eivät palvele ketään. Kokonaisuutena kolumni vaikuttaa varsin harkitsemattomalta - ja itse olisin oikolukuvaiheessa pyytänyt Hannusta muotoilemaan uusiksi ainakin nuo mainitsemani kohdat. Muistuu mieleen Ari Paunosen taannoinen (taisi olla syksy -16) kirjoitus naisnyrkkeilystä joka taisi mennä suurinpiirtein niin, että lopetetaas moinen pelleily ja annetaan naisten olla naisia.
  8. Mielenkiintoisia ja tärkeitä pointteja on tullut esille tässä keskustelussa. Mielestäni keskustelemalla, soveltamalla ja suunnittelemalla lapsiperhearjessakin viikkoon saa usein mahdutettua 4-5 lenkkiä. Tämä onnistuu varsinkin jos on joustava ajan ja paikan ja joskus myös lenkin keston suhteen. Ongelmia tulee nähdäkseni silloin jos juokseva puoliso ei ymmärrä tai halua hyväksyä sitä, että myös puolisolla on oikeus harrastaa tai tehdä jotain muuta mielekästä yhtä monta tuntia viikossa sen lisäksi että kotitöistä sun muista pitäisi sopia. Tässä saattaa tulla eteen niitä tilanteita, joissa keskustellaan siitä kumman harrastus on "tärkeämpi". Viiden lenkin sijoittaminen kalenteriin voi vielä sujua ihan hyvin, mutta sitten kun päälle ympätään toisen puolison jumpat, kielikurssit ja muut menot, niin aikamoista palapeliä ja kompromissien tekemistähän se on. Erityisesti siis jos perheessä on pieni(ä) lapsi(a).
  9. Isot onnittelut Sepolle huikeasta suorituksesta! Varsinkin kun tässä tammi-helmikuussa taisi mennä hieman taisteluksi motivaation kanssa, niin nyt on varmasti mukava suunnata hyvin ansaitulle juoksutauolle onnistuneen suorituksen jälkeen. Mielenkiinnolla odottelen kisaraporttia!
  10. Juu, iso tapahtuma on! Osallistuin itse vuonna 2014 ja oikein mukavat fiilikset jäi. Ennätysjuoksuun tosin huono vaihtoehto juuri osallistujamäärän ja reitin raskauden vuoksi. Reitin alussa on muutamia aika raskaita nousuja ja samoin reitin lopussa. Varsinkin sillan ylitykset tuntuvat raskailta. Itse pääsin takapään lähtöryhmästä juuri alle 1.50, mutta kolme viikkoa myöhemmin Helsinki Half Marathonilla jo seitsemän minuuttia nopeammin. Ongelmalliseksi koin sen, että ensikertalaisena oli lähdettävä peräpään lähtöryhmästä. Olihan siellä ruuhkaa, mutta lähtöryhmiäkin oli sen verran, että yllättävän sujuvasti siellä sai juosta. Ei yksin, mutta sujuvasti. Myös liikkuminen Göteborgissa sujui todella hyvin ja lähtöpaketin noudossa ei ollut perjantaina laisinkaan ruuhkaa. Pitempään olen saanut jonottaa HCR:n numerojaossa ennen tapahtuman suurinta kasvua joskus ennen vuotta 2010. Lähtöpaikalle pääsi myös hyvin ratikalla ja samoin takaisin keskustaan pääsi ratikalla ja istumapaikkojakin löytyi. Myös tunnelmaa ja kannustusta oli reitin varrella kivasti ja reittikin oli hieno. Voin suositella tapahtumaa jos kaipaa esimerkiksi karnevaalimaista juoksujuhlaa kauden avaukseksi. Jos tärkein kriteeri on oman ennätyksen lyöminen, niin Göteborgiin sitä ei ehkä kannata lähteä tekemään. Tietysti jos kunto on kovassa nousussa, niin ennätys on tuollakin ihan mahdollinen. Myöhemmin kesällä/syksyllä on sitten hyvät lähtökohdat lähteä lyömään Göteborgin aikaa tasaisemmalla ja väljemmällä reitillä. ;)
  11. Icebug DTS BUGrip on mulla käytössä pääkallokeleillä. Pari talvea sitten ostettu, eikä suunnitelmissa ole uusien hankkimista tilalle vielä ainakaan muutamaan vuoteen. Etelärannikolla noita tarttee ehkä kymmenellä lenkillä talvessa, jos sitäkään. Esim. mökillä olisi monta kertaa jäänyt lenkki jäisellä hiekkatiellä tekemättä ilman noita. Juoksuominaisuuksiltaan nuo on mielestäni sellaiset, että mieluiten niillä lönkyttelee perus pk:ta. Toisaalta, eipä pääkallokeleillä muutenkaan ole erityistä tarvetta tehdä tonnin vetoja tai sitten ne tekee sisätiloissa. Sellaisella pitävällä lumella juoksen mieluiten normilenkkareissa. Nuo Icebugit ovat niin lämpimät, että vielä -10 asteen lämpötiloissa jalka tuntuu jopa turhan lämpimältä lenkin jälkeen.
  12. Hienoa, onnittelut komeasta ennätyksestä! Ei tosiaan ole mukava tunne kun 10km ennen maalia alkaa tuntua vaikealta. Siinä sitä sitten ynnäilee minuutteja ja sekunteja, että minkänlaiseen hyytymiseen tässä on vielä varaa tavoitteen kannalta. Mutta eihän tuo mennyt edes sekuntitaisteluksi, reilu alitus!
  13. Hyvältä näyttää, varsinkin kun näytät selättäneen nuo taudit varsin nopeasti. Nyt olisi varmaan hyvä huolehtia siitä, että saat riittävästi energiaa kroppaan tuon lievän vatsataudin jälkeen. Mulla tosiaan meni maraton Vantaalla suurinpiirtein samaan haarukkaan johon itse pyrit. Jos sulla viimeistely sujuu hyvin, eivätkä tautien jälkiolot paina, niin hyvät mahdollisuudet on varmaan hyökätä lähemmäs tuota 3.45-vauhtia (5.20/km) ? Mulla kaatui tuo 3.45-tavoite näin jälkikäteen ajateltuna selvästi pitkien (yli 25km) lenkkien puutteeseen. Pitkisten pituutta täytyy hilata pikkuhiljaa sinne 25-30+km-tasolle, jotta paukkuja jäisi vikallekin kympille. Flunssaa oli mullakin tuossa syyskuun alussa, jonka jälkeen sitten varsin tiukalla otteella palasin treenien pariin. Oli vähän samat tuntemukset kuin sulla siis, että näinköhän tuli kuormitettua kroppaa vähän liiaksikin. Neljä viimeistä viikkoa sisälsivät kolme pitkää (21+30+20) ja tehotreenejäkin 1-2 viikkoon. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ilman noita treenejä juoksu olisi mahdollisesti muuttunut raskaaksi mahdollisesti jo parin tunnin jälkeen.
  14. Joo, ainakin omasta kokemuksesta painottaisin just noita 30 kilometrin pitkiksiä. Mä en edelleenkään ole saanut raahattua omaa maratonaikaani "oikealle" tasolle suhteessa puolikkaan aikaani (3.52-1.40). Varmaan jotkut pärjäävät lyhyemmilläkin pitkiksillä, mutta mulla tulee selvä notkahdus just siinä 30km jälkeen – varmaan siitä syystä, että 90 % pitkistä lenkeistäni on tasan 20km.
  15. Pakko oli heti maaliintulon jälkeen tsekata tuloksista miten Sepon tavoitteen kävi kun on tätä päiväkirjaa tullut seurattua suht aktiivisesti. Ite olin hyytymässä hyvää vauhtia kolmannen kiekan lopussa, joten vähän jäin jo odottamaan painaako oranssipaitainen äijä kohta ohi. Joka tapauksessa onnittelut enkasta, vaikka harmituksen ymmärrän hyvin. Kyllä se tavoite vielä täyttyy, ja sitten se kolmosen alitus tuntuu entistä makeammalta, vaikka toki voi tuntua että sen eteen joutuu ponnistelemaan kohtuuttoman paljon. Treenipäivyriäsi on ollut mukava seurata, ja puolitoistavuotiaan taaperon isänä olen välillä hengästyneenä miettinyt millaista palapeliä oma arkesi mahtaa olla perheineen kaikkineen. Hatunnoston arvoinen suoritus!
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy