Jump to content
Juoksufoorumi.fi


iridium

Jäsenet
  • Posts

    162
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by iridium

  1. Täällä on ihmeen(?) vähän ollut juttua lonkan nivelrikoista, joten avaan ketjun. Itselläni todettiin pitkälle edennyt lonkan nivelrikko.(*) Ortopedi suositteli "paljon ja kaikkea liikuntaa paitsi iskuttavaa sellaista, eli juoksut saat nyt jättää" - satunnaiselle suunnistamiselle on vihreää valoa. Fysioterapeuttikin oli iskuttavan liikunnan suhteen varsin kriittinen, mutta sanoi ettei asia ole ihan niin yksinkertainen, koska juoksualustoja on erilaisia. Molemmat puhuivat liikkumisesta tuntemusten mukaan, eli jos jostain suoritteesta oireet eivät (merkittävästi?) lisäänny, niin se olisi vielä ok - tosin missä tässä nyt sitten menee pituus- ja iskukuormittavuusraja... Millaisia kokemuksia ihmisillä on juoksemisesta lonkan nivelrikon kanssa? Onko suosituksia ortopedeistä / fysioterapeuteista, jotka olisivat niin erikoistuneita että osaisivat antaa hyviä tarkempia ohjeita juuri juoksutyyppistä toimintaa ajatellen? (*) Tästä enemmän kiinnostuneille: ensilöydös oireiden perusteella röntgenin kautta, ja varsinainen tarkempi diagnoosi ja analyysi magneettikuvan perusteella ortopedillä.
  2. Hyvää vauhtia oot tavoitteeseen matkalla. Itse pari vuotta sitten läpäisin keväällä Bodomin 2:58 ja syksyllä Nuuksion 6:20, vieläpä aika samanlaisella liikuntakokonaisuudella (ei pelkkää polkujuoksua vaan suunnistusta ja pyöräilyä oheen). Eli hyvältä näyttää. Tsemppiä seuraavalle puolikkaalle!
  3. Takareiden alaosan hankalaksi jäänyt kipu vaivaa. Ongelma alkoi talvella, ehkä jossain hiihdossa (venähdys??). Pisimmän hiihtolenkin (P 90km) jälkeen vaiva tuntui pidempään ihan levossakin ja muutaman viikon ajan tuntemus välittyi pohkeen kautta alas jännästi niin, että osa jalkapohjasta oli lievästi puutunut. Hieroja ei osannut auttaa. Nyt kun olen alkanut (tai olisin alkanut, ilman tätä sekä yhtä tapaturmavammaa) juosta kevään kunniaksi enemmän, takareisi haittaa reippaampia juoksuja niin paljon etten sellaisia uskalla tehdä. Eikä se tavallisestakaan juoksusta nauti. Pyöräilyssä vaiva ei tunnu, salilla kyykkyä ei häiritse, mutta rullaluistelussa tuntuu ja äityy juoksun tapaan. Onko kellään muulla ollut samantapaista takareiden alaosan / takareiden ja polvitaipeen liitoskohdan ongelmaa? Onko löytynyt syytä tai apua jostain? Totaalilepojakso on ollut max. vajaa viikko, mutta "älä tee mitään missä takareisi tuntuu" -lepoa on kyllä ollut parikin viikkoa putkeen. Ongelma on silloin vallan pois, mutta äityy taas jos esim. juoksee reiippaammin. Â Â
  4. Jos sykkeet pysyvät tarpeeksi matalalla niin juuri noin, ei sillä pituudella niin väliä. Minusta kannattaa pitää ennen kaikkea huoli, että ulkoilee tuon pitkisajan ja keskisyke pysyisi pk-alueen alemmalla puoliskolla. Jos ei käytä sykemittaria niin sitten mieluummin niin, että vauhti tuntuu välillä vähän jopa liian hitaalta, näin ensimmäisten pitkisten kohdalla. Ne on kuitenkin ennen kaikkea kova iskutusrasitus jaloille.
  5. iridium

    Luistelusukset

    Ei nyt liity merkkeihin, mutta voiko suksea lyhentää onnistuneesti kotikonstein? Sain mieheni vihdoin kokeilemaan myös luisteluhiihtoa! ja kokeilu oli ihan onnistunut muuten, mutta selkeästi nuo vanhat combikapulat 200 cm pituudella olivat ihan liian pitkät (mies noin 176). Varmaa on etten saa miestä ostamaan vielä luistelusuksia hetkeen (=todennäköisesti kymmeniä lenkkejä eli ei tapahdu enää tänä keväänä), joten voisiko tuolta suksen peräosasta katkaista kotona esim. 15 cm pois, vai tuleeko siitä jotain ylittämättömiä ongelmia?
  6. Enemmän se tosiaan suksesta riippuu ja optigripillä kelistä, itselläni (huipputason) pertsasukset hakkaa alamäessä selkeästi (halpatason) luistelusukseni. Voideltavia molemmat. Jos hakee perustason voideltavia suksia ja edustaa itse jotain "helppoa" mittaa eikä mitään ääripäätä, niin vähän käytettyjä suksia löytyy aika hyvin tori.fi-tyyppisiltä sivustoilta. Tämä näin kompromissina, jos uuden hankinta hirvittää ;)
  7. iridium

    Pitopohjasukset

    Kiitän kommenteista, päädyin Fischer zeroihin. Kaksi testilenkkiä on takana. Eka: noin +1 astetta, pito: 5/5 luisto: 4-/5 Toka: noin -2 C (piti olla -0,5 mutta hiihtopaikka oli korkeuden vuoksi pitänyt yöpakkasta vähän liian hyvin) pito: 3+/5 luisto: 4+/5 Toinen lenkki oli siis jo oikeastaan sellaisissa oloissa, joille en zerojani hankkinut -- tuli valittua kotimittarin perusteella väärät sukset lenkille. Tosin edelleenkin sukset toimivat ihan hyvin, ja lenkki oli joka tapauksessa kauden kovavauhtisin lenkkini pk-sykealueella pysyneistä suksitteluista. Kun +1 asteessa testattiin noita Zeroja ekan kerran mieheni kanssa, kuului ensimmäisissä nousuissa molemmilta "no huh huh" vuorotellen. Oli meinaan melkeinpä uskomattomalta tuntuva pito jyrkimmässäkin ylämäessä, sen kun suksi latua pitkin ylös! :tears_of_joy: Loivaa ylämäkeä pystyi hiihtämään, eikä tarvinnut vain askeltaa ylöspäin. Tarkemmat mallit olivat miehelläni Fischer CRS Zero+ Vasa ja itselläni RCS Zero Jr -12. Omissa suksissani pitoalue oli aavistuksen liian pitkä, joten liikkeen neuvosta peitin muutaman sentin pitokumialueesta luistovoiteella ja nyt pitoalue tuntuu juuri sopivalta. Summa summarum: toistaiseksi ensifiilis on yksinkertaisesti että vau.
  8. iridium

    Sykeet hiihtäessä

    TeTi, sulla siis luisteluhiihdon sykkeet tippui lopulta melko "äkisti", osaatko yhdistää tuota mihinkään mahdolliseen tekniikka- tai välineoivallukseen? Vai onko korkea syke ollut lähinnä sillä lentokelillä? Pertsaa pystyn hiihtämään tosi laajalla sykeskaalalla, mutta luisteluhiihto tuppaa menemään aina vk:ksi viimeistään jos laduilla on vähänkin mäkiä (ja Keski-Suomessahan niitä on). Tuntuu, että joku tekniikassa mättää, kun näistä vk-sykkeistä huolimatta vauhtikaan ei pertsaa kovin isosti voita.
  9. iridium

    Pitopohjasukset

    Alkaa talvikelit mennä niin epämääräisiksi, että nyt on harkinnassa toinen pertsapari - nolla- ja plussakeleihin. Haussa (aktiivisehkon) harrastajan suksi. Yoko Optigrip ja Fischerin Zero ovat tähän mennessä hakemani perusteella eniten tätä vastaavat pulikat. Haluaako joku kertoa, kumpi (ja miksi) olisi parempi valinta? Onko em. malleilla lopulta jotain olennaista eroa? Tai onko tullut joku uusi must-vaihtoehto? Suksien siis EI tarvitse toimia selkeillä pakkaskeleillä. Niitä varten nurkassa on jo hyvä Fisukkapari.
  10. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Ei tuo reitti ihan niin pahana ollut kuin kuvittelin. Lentokentän ja Pentinmaan välillä tosiaan oli välillä aikamoisen maanläheistä, joku siellä huutelikin pertsaletkassa yhdessä vaiheessa että "sanokaa heti jos näätte yhtään lunta!" kun oltiin aikamme lykitty tasuria jää-sohjopinnalla. Sen verran kohtalaiset ja monilta kohdin hyvätkin oli ladut, että tuli ensikertalaiselle oikein hieno kokemus. Ei ollut missään vaiheessa niin pahoja hetkiä kuin ekalla polkumaratonilla, ennemminkin tasainen voimien hiipuminen loppua kohti (paitsi viimeiset 15 km pirteämmin). Järjestäjät olivat tehneet kyllä hurjan urakan latujen kanssa. Välillä tuntui että hiihdettiin vihreän metsän keskellä. Tienylityskohtiin lunta lapioivat partiot taisivat saada aika hyvän liikuntapäivän. :) Ja tosiaan, vmaksilta todella komea suoritus noissa olosuhteissa, hattu!
  11. iridium

    Voiteluohjeita kaivataan

    On se lopullinen liisterikerros aika tasainen, peukalolla tasoitan ja sitä mönjä tuntuu tottelevan hyvin. Mutta ehkä en ole tosiaan sitten vain lämmittänyt purtiloa kuitenkaan tarpeeksi, pitää kokeilla ensi kerralla pidempään. Olis niin mukava elää mainosten maailmassa tai ainakin sellaisessa, ettei sotke kaikkea suksien lähelläolevaa siinä kohdin kun purtilo on esillä ;)
  12. iridium

    Voiteluohjeita kaivataan

    Mitähän ihmettä teen liisterin kanssa aina väärin? Videossa täpättävät "pisaroita" pitoalueelle ja siitä jatketaan. En pääse ikinä edes tuohon vaiheeseen. Kun avaan liisteripurkin niin sieltä pukkaa heti iso möllykkä, ja lähdinpä levittämään miten vain, niin väkisin sieltä tulee sellaista nauhaa jonka viimeinen siima venyy aina ikuisuuksiin asti sotkien mm. liisterituubin ulkoreunoja tästä syystä. Olen kokeillut lämmittää tuubia vedellä, mutta ei vaikuttanut. Enkö lämmittänyt tarpeeksi? Vai onko voiteluvideoilla jotain ihan muuta taikamönjää, joka vain käyttäytyy paljon nätimmin kuin oikea liisteri kotona?
  13. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Kiitos kiitos, ensimmäistä kertaa tosiaan täytyy lähteä kokeilemaan. Nuuksion haasteena oli lähinnä juurikin se, ettei pientä huilia saa missään kohdassa paitsi täysin pysähtymällä. Pirkka tuntuu sikäli millin helpommalta haasteelta, mutta ei nyt parane liian itsevarmaksi tässä etukäteen ryhtyä. Sitä elämystä ennen kaikkea hakemaan ja itseä ylittämään. :) ...Ja taidanpa jättää omat juomat sitten pois matkasta, pari hätägeeliä taskuun saa riittää. Onpa helppoa kun on huoltopisteitä.
  14. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Tarkoitus olisi osallistua täysmatkalle perinteisellä. Mäkiähän voi jonkun verran latuprofiilista lukea. Ei näytä pahalta ainakaan, jos vertaa Keski-Suomen tavanomaisiin hiihtomaastoihin. Itseäni kiinnostaisi, pysyykö pertsan latu yleensä suht hyvänä läpi reitin (ja montako latua alun jälkeen on, kaksi?) ja vähän alkupuolen tankkauspaikkojen ruuhkasta. Mietin, säästäisikö ykkösjuomapisteen ohi omalla juomapussilla taktikoimalla minuutteja vai onko merkitys lopulta ihan mitätön.
  15. Ikivanha ketju, mutta kai tätä saa kierrättää. Pirkan pertsa kutkuttaa, voitelun teetän ammattilaisella. Kilometrejä suksilla ehtii kertyä ennen tapahtumaa 500+, mutta yli 3 h mittaisia lenkkejä ei kovin montaa tule (2-3 kpl sellaisia 4-6 h mittaisia reppuretkiä). Peruskuntoa on viime syksyn polkumaratonin jäljiltä, joten kai näillä eväillä kuitenkin luulisi selviävän. Kysymyksiä: - pukeudunko siis samoin kuin jos lähtisin hiihtämään rauhallista perushiihtolenkkiä? - miten kannattaa valita vauhti alkupuolella? (30-50 km jälkeen varmaan olojen mukaan.) Äärimmäistä rasitusta en tuon mittaisessa suorituksessa halua kokeilla, eli pitäisikö lähteä sellaisella vauhdilla joka asettuu esim. pk-sykealueen puoliväliin? Vai rauhallisemmin? - entä jos matkalla tulee vessahätä? :D Lisäksi henkilökohtaisempi kysymys: Pirkkaa edeltävänä tiistaina minulla on rasitus-EKG. Sehän on tosi lyhyt (9-12 min), mutta loppua kohti rankka suoritus. Mitä muuta tuolla viikolla uskaltaa lisäksi liikkua, onko esim. 1-2 kevyttehoista ja lyhyehköä hiihtoa sopiva?
  16. Olipa tullut kiinnostavaa pohdintaa lisää. Antikon kokemus katujuoksu vs. polkujuoksu oli varmaan hyödyllinen, ainakin itse tunnistan itseni siitä oikeastaan heti: ylämäet ovat lopulta se heikoin kohta esim. yhteislenkillä. Salilla olen saanut jalkoihini perusvoimaa ja pihviä, mutta vain oikea mäkitreeni jalostaisi sen polkujuoksua kunnolla hyödyttäväksi voimaksi. Katujuoksijan näkökulmastahan vinkkiä omasta heikoimmasta lenkistä (lenkki-sana tässä alkaa jo naurattaa) antavat kai esimerkiksi luotettavimmat juoksuaikaa ennustavat laskurit. Jos kympin tulos laahaa reilusti jäljessä verrattuna puolikkaaseen ja maraan (ja juoksut ovat riittävän vertailukelpoisia / samalla kaudella tehtyjä), niin varmaan silloin kyse on vauhtikestävyydestä ja vastaavasti toisin päin. Tosin tämäkään ei tietysti kerro, jos esim. epätaloudellinen juoksutekniikka on omalla kohdalla merkittävä heikkous. Eteenpäin pääsee tietysti myös yleisesti kehittymällä, eikä ole pakko pohtia heikkouksia. Olen kuitenkin tällainen analysoiva luonne ja kun jalat eivät jokaa tapauksessa kestä suunnatonta määrää juoksemista, niin pitää sitten välillä keskittyä sen juoksemisen ajattelemiseen ;)
  17. Silloin kun on aloittelija, kehittyy melkein kaikki kuitenkin vähintään vähän, vaikka toiset osa-alueet kehittyisi enemmän kuin toiset. Ihan kuten juostessakin, kunhan alkaa juosta eikä riuhdo ihan liikaa niin kehitys on liki taattua alkumetreillä. Eli sen kun menee ja tekee vaan :)
  18. Villikissa: painonlisäyksen hidastava vaikutus on helppo laskea (keinotekoinen painonlisäys juoksutestin ajaksi), ehkä myös "nopeuttava vaikutus" on laskeskeltu erilaisiin arviotaulukoihin näin saaduista tuloksista. Toki mainitsemastasi syystä jokaisen yksilön kohdalla todellinen muutos voi olla paljon muutakin suuntaan tai toiseen. Aika kiinnostava oli tuo Livestrongin "ihannepainojuttu", joskaan en kyllä soveltaisi sitä myöskään yhtään ns. kestävyysatleettia lihaksikkaampaan vartaloon. En ole mikään fitnesspimu tai bodarinainen, mutta läskiä jutun ehdottamaan tavoitepainoon asti leikkaamalla rasvaprosentiksi tulisi noin 11%. En usko, että se olisi enää yleisen vointini ja harjoittelun kannalta kovin optimaalinen puolimaratonpaino. ...Ja lopulta tietysti olennaisinta pitäisi olla, missä painossa ja missä tilanteessa tuntuu hyvältä ja terveeltä.
  19. Onpa tässä hyvää pohdintaa, ja hienoa että ketjusta on muillekin jyväksi. Luulen kaikkien minulle vinkattujen pointtien pätevän kohdallani. Ehkä kaikkein painavimmalta tuntuu tuo vmaksin huomio, että erityisen matalatehoisen pk:n osuus on ollut suhteessa aika pieni ja pk ja vk ovat olleet turhankin lähellä toisiaan. Useinhan sitä sanotaan, että ei näin. Sitten kuitenkin itse tekee just niin. ;) Tuo viisi vinkkiä nopeuteen -juttu oli myös mainio tällaiselle hermotukseltaan hämäläiselle dieselille. Talvella voisi olla hauskaa tehdä kokeeksi tuollaisia sisätiloissa sen lisäksi, että olen nyt salitreeneihin lisäillyt myös rinnallevetoa variaatioineen. Ja tuo maraa nopeampaan pitkisvauhtiin lopulta tähtääminen oli kiintoisa oivallus. Se ehkä kertoo kyllä siitä, että nimenomaan peruskuntopuolellakin on vielä paljon tekemistä. Luulen että katumara olisi taittunut noin 4:20, mutta ei kyllä puhettakaan että pitkisten vauhti olisi lähelläkään sellaista.
  20. Juoksukausi on paketissa ja nyt kuntoilen ilman tulevia tavoitteita. Ajatus kuitenkin välillä hiipii pohtimaan ensi vuoden harjoittelua ja huomaan ongelman: en oikeastaan tiedä mikä on juoksuni heikoin lenkki (polkumaratonin tuloksen parantamisen kannalta). Pk1? Pk2? Peruskunto ylipäätään? Vaiko sittenkin vauhti jossain muodossa? Vaiko ihan vain liki liikunnaton tausta yhdistettynä siihen, että tässä on vasta puolitoista vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti juostu ja hiihdetty? Tiivistettynä: * Pääsin tavoitteeni eli polkumaratonin läpi; suhteellinen sijoitus noin 75/100. * Polkupuolikkailla suhteellinen sijoitus oli ekassa n. 70/100, toisessa n. 49/100 (eli meni selkeästi paremmin kuin kokomatka). Asvalttilenkillä vauhdilla 7min/km syke pysyy (oletetun) pk-alueen puolivälissä. Pk-alueen yläpäässä pääsin noin 6:30-6:35/km ennen maraa. Pk-alueenani pidän 148-168 sykkeitä (maksimi 210). Hyvin mäkisellä polkulenkillä pystyn painelemaan esim. 1,5 h ajan noin 8:30/km vauhtia, mutta keskisyke on silloin jo luokkaa 175, hengitän suun kautta enkä kauheasti halua enää jutella, ja ylämäissä jään helposti muista jälkeen. Toisaalta pystyn siis juoksemaan tälläkin sykkeellä treeneissä puolitoista tuntia ilman, että seuraavana päivänä olisi jotenkin "kisanjälkeinen" olo, vaikkei lenkille ehkä mieli teekään. Hölkkävauhtini alarajoilla ulkoilen kyllä 3-4 h vaivatta ja saan pidettyä sykkeen pk-alueen puolivälin tuntumassa. Mutta tämä vauhti on lähempänä 8:30/km jo asvaltillakin... Eli toisaalta voin hölkätä superhitaasti pitkään, mutta etanamaisen perusnopeuden vuoksi jo muiden lenkkeilijöiden "kevyillä ryhmälenkeillä" pompsahdankin vk-sykkeiden puolelle ja jään mäissä jälkeen. Heidän reippaille lenkeilleen en sitten edes yritä lähteä, ettei mene vk/mk-treeniksi... Mikä siis on heikoin lenkkini (polku)maratonin kannalta? Paraneeko se lisäämällä pk-alueen tahkoamista (jopa alareunassa eikä AerK lähistölläkään), vai onko ratkaisu painottaa aiempaa enemmän vk-lenkkejä, jotta muiden "kevyt" ei olisi mun "vk" vauhdin puolesta? Vai olenko ehkä tehnyt vk-lenkit liian kevyesti? (Sykkeet 170-183, vrt aerK(?) 168.) Viikkokilometrit ennen maraa olivat noin 28-55 + vähämatkaisilla viikoilla korvaavaa aerobista, näiden lisäksi melkein ympäri vuoden teen salitreeniä kolmesti viikossa. Vk:n osuus juoksulenkeistä on ollut kilometreissä mitattuna noin 20-25% vähän laskutavasta riippuen ja useimmiten vk on noin 30 min tai intervallityyppistä. (Painoindeksi on normaali, jos joku nyt vielä keksii sitä ihmetellä.) Olen kiitollinen, jos joku jaksaa pohtia, miten löydän heikoimman lenkkini ja saan kehitettyä sitä. ...Ja luulisin, että joku muukin aloitteleva maratoonari on pohtinut samaa kysymystä siitä, mitä jatkoharjoittelussa ja ekan maran jälkeisessä jatkotreenissä kannattaisi kehittää, jos kuuluu tällaiseen sunnuntaihölkkäryhmään.
  21. Itselläni tankkauksen lisähiilarit tulee mukavimmin pääosin mehusta. Lisäksi otan vähän enemmän pastaa/riisiä (miksiköhän juoksijat on aina pelkän pastan perään?), herkuttelen vähän vaalealla leivällä jota en muuten syö juuri koskaan, ja isken jogurtteihin ja puuroon ison köntsän hilloa. Eipä siinä muuta ole tarvittu.
  22. Todella komeasti tavoitteeseen, sehän meni nappiin. Varmasti myös hyödylinen treenipäiväkirja kaikille ko. matkalla 12 h alitusta tulevaisuudessa tavoitteleville. Onnittelut!
  23. Tuolla maksimisykkeellä 150-155 kuulostaa ihan hyvältä lenkkisykkeeltä. Itselläni maksimisyke on 210; erittäin kevyet lenkit menen alle 150 sykkeillä ja tavallisilla pk-lenkeillä mennään välillä 150-168, ei ihan samanlaista joka kerta.
  24. Kävinpä kaikelta varalta ja saman tien pääsin sisälle. Filmissä ei näkynyt mitään, vaikka tämä ihmeellinen "semitykytys" oli siinäkin kohdin kyllä päällä, ja lääkäri oli sitten kuunneltuaan ja verenpaineen katsottuaan sitä mieltä, että ei ole tulehdusta, eli ei määrännyt tuota sydänentsyymi- tms. arvoa otettavaksi. Vähän jäi hämäämään kun lääkäri puhui vain sydänpussin tulehduksesta, joka on periaatteessa vähän oma juttunsa (vaikka usein liittyvät yhteen). Mutta koska olin selostanut raskaan urheilun ja flunssan + pelon että onko joku tulehdus sydämeen iskenyt, niin oletan/toivon että hän teki kuitenkin ne arviot jotka omilla taidoillaan saattoi tehdä. Varmaan tämä on jotain samantapaista kuin Scylla edellä kuvasi. Sain luvan liikkua tuntemusten mukaan (eli eipä tässä kyllä vielä raskaampaa treeniä tee mieli tehdä, ennen kuin tykyttely harventuu). Sydän on kyllä sen verran tärkeä, että jotenkin sen kanssa haluaa ottaa varman päälle. Tuntuivat ne siellä tk:n infossakin sen onneksi ymmärtävän, kai sitä aika harvoin reippaasti liikkuvat nuorehkot ihmiset huvikseen tulee sinne sydäntään valittelemaan. ;)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy