Jump to content
Juoksufoorumi.fi


iridium

Jäsenet
  • Content Count

    162
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Converted

  • 10km
    59:35

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Täällä on ihmeen(?) vähän ollut juttua lonkan nivelrikoista, joten avaan ketjun. Itselläni todettiin pitkälle edennyt lonkan nivelrikko.(*) Ortopedi suositteli "paljon ja kaikkea liikuntaa paitsi iskuttavaa sellaista, eli juoksut saat nyt jättää" - satunnaiselle suunnistamiselle on vihreää valoa. Fysioterapeuttikin oli iskuttavan liikunnan suhteen varsin kriittinen, mutta sanoi ettei asia ole ihan niin yksinkertainen, koska juoksualustoja on erilaisia. Molemmat puhuivat liikkumisesta tuntemusten mukaan, eli jos jostain suoritteesta oireet eivät (merkittävästi?) lisäänny, niin se olisi vielä ok - tosin missä tässä nyt sitten menee pituus- ja iskukuormittavuusraja... Millaisia kokemuksia ihmisillä on juoksemisesta lonkan nivelrikon kanssa? Onko suosituksia ortopedeistä / fysioterapeuteista, jotka olisivat niin erikoistuneita että osaisivat antaa hyviä tarkempia ohjeita juuri juoksutyyppistä toimintaa ajatellen? (*) Tästä enemmän kiinnostuneille: ensilöydös oireiden perusteella röntgenin kautta, ja varsinainen tarkempi diagnoosi ja analyysi magneettikuvan perusteella ortopedillä.
  2. Takareiden alaosan hankalaksi jäänyt kipu vaivaa. Ongelma alkoi talvella, ehkä jossain hiihdossa (venähdys??). Pisimmän hiihtolenkin (P 90km) jälkeen vaiva tuntui pidempään ihan levossakin ja muutaman viikon ajan tuntemus välittyi pohkeen kautta alas jännästi niin, että osa jalkapohjasta oli lievästi puutunut. Hieroja ei osannut auttaa. Nyt kun olen alkanut (tai olisin alkanut, ilman tätä sekä yhtä tapaturmavammaa) juosta kevään kunniaksi enemmän, takareisi haittaa reippaampia juoksuja niin paljon etten sellaisia uskalla tehdä. Eikä se tavallisestakaan juoksusta nauti. Pyöräilyssä vaiva ei tunnu, salilla kyykkyä ei häiritse, mutta rullaluistelussa tuntuu ja äityy juoksun tapaan. Onko kellään muulla ollut samantapaista takareiden alaosan / takareiden ja polvitaipeen liitoskohdan ongelmaa? Onko löytynyt syytä tai apua jostain? Totaalilepojakso on ollut max. vajaa viikko, mutta "älä tee mitään missä takareisi tuntuu" -lepoa on kyllä ollut parikin viikkoa putkeen. Ongelma on silloin vallan pois, mutta äityy taas jos esim. juoksee reiippaammin. Â Â
  3. Jos sykkeet pysyvät tarpeeksi matalalla niin juuri noin, ei sillä pituudella niin väliä. Minusta kannattaa pitää ennen kaikkea huoli, että ulkoilee tuon pitkisajan ja keskisyke pysyisi pk-alueen alemmalla puoliskolla. Jos ei käytä sykemittaria niin sitten mieluummin niin, että vauhti tuntuu välillä vähän jopa liian hitaalta, näin ensimmäisten pitkisten kohdalla. Ne on kuitenkin ennen kaikkea kova iskutusrasitus jaloille.
  4. iridium

    Luistelusukset

    Ei nyt liity merkkeihin, mutta voiko suksea lyhentää onnistuneesti kotikonstein? Sain mieheni vihdoin kokeilemaan myös luisteluhiihtoa! ja kokeilu oli ihan onnistunut muuten, mutta selkeästi nuo vanhat combikapulat 200 cm pituudella olivat ihan liian pitkät (mies noin 176). Varmaa on etten saa miestä ostamaan vielä luistelusuksia hetkeen (=todennäköisesti kymmeniä lenkkejä eli ei tapahdu enää tänä keväänä), joten voisiko tuolta suksen peräosasta katkaista kotona esim. 15 cm pois, vai tuleeko siitä jotain ylittämättömiä ongelmia?
  5. Enemmän se tosiaan suksesta riippuu ja optigripillä kelistä, itselläni (huipputason) pertsasukset hakkaa alamäessä selkeästi (halpatason) luistelusukseni. Voideltavia molemmat. Jos hakee perustason voideltavia suksia ja edustaa itse jotain "helppoa" mittaa eikä mitään ääripäätä, niin vähän käytettyjä suksia löytyy aika hyvin tori.fi-tyyppisiltä sivustoilta. Tämä näin kompromissina, jos uuden hankinta hirvittää ;)
  6. iridium

    Pitopohjasukset

    Kiitän kommenteista, päädyin Fischer zeroihin. Kaksi testilenkkiä on takana. Eka: noin +1 astetta, pito: 5/5 luisto: 4-/5 Toka: noin -2 C (piti olla -0,5 mutta hiihtopaikka oli korkeuden vuoksi pitänyt yöpakkasta vähän liian hyvin) pito: 3+/5 luisto: 4+/5 Toinen lenkki oli siis jo oikeastaan sellaisissa oloissa, joille en zerojani hankkinut -- tuli valittua kotimittarin perusteella väärät sukset lenkille. Tosin edelleenkin sukset toimivat ihan hyvin, ja lenkki oli joka tapauksessa kauden kovavauhtisin lenkkini pk-sykealueella pysyneistä suksitteluista. Kun +1 asteessa testattiin noita Zeroja ekan kerran mieheni kanssa, kuului ensimmäisissä nousuissa molemmilta "no huh huh" vuorotellen. Oli meinaan melkeinpä uskomattomalta tuntuva pito jyrkimmässäkin ylämäessä, sen kun suksi latua pitkin ylös! :tears_of_joy: Loivaa ylämäkeä pystyi hiihtämään, eikä tarvinnut vain askeltaa ylöspäin. Tarkemmat mallit olivat miehelläni Fischer CRS Zero+ Vasa ja itselläni RCS Zero Jr -12. Omissa suksissani pitoalue oli aavistuksen liian pitkä, joten liikkeen neuvosta peitin muutaman sentin pitokumialueesta luistovoiteella ja nyt pitoalue tuntuu juuri sopivalta. Summa summarum: toistaiseksi ensifiilis on yksinkertaisesti että vau.
  7. iridium

    Sykeet hiihtäessä

    TeTi, sulla siis luisteluhiihdon sykkeet tippui lopulta melko "äkisti", osaatko yhdistää tuota mihinkään mahdolliseen tekniikka- tai välineoivallukseen? Vai onko korkea syke ollut lähinnä sillä lentokelillä? Pertsaa pystyn hiihtämään tosi laajalla sykeskaalalla, mutta luisteluhiihto tuppaa menemään aina vk:ksi viimeistään jos laduilla on vähänkin mäkiä (ja Keski-Suomessahan niitä on). Tuntuu, että joku tekniikassa mättää, kun näistä vk-sykkeistä huolimatta vauhtikaan ei pertsaa kovin isosti voita.
  8. iridium

    Pitopohjasukset

    Alkaa talvikelit mennä niin epämääräisiksi, että nyt on harkinnassa toinen pertsapari - nolla- ja plussakeleihin. Haussa (aktiivisehkon) harrastajan suksi. Yoko Optigrip ja Fischerin Zero ovat tähän mennessä hakemani perusteella eniten tätä vastaavat pulikat. Haluaako joku kertoa, kumpi (ja miksi) olisi parempi valinta? Onko em. malleilla lopulta jotain olennaista eroa? Tai onko tullut joku uusi must-vaihtoehto? Suksien siis EI tarvitse toimia selkeillä pakkaskeleillä. Niitä varten nurkassa on jo hyvä Fisukkapari.
  9. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Ei tuo reitti ihan niin pahana ollut kuin kuvittelin. Lentokentän ja Pentinmaan välillä tosiaan oli välillä aikamoisen maanläheistä, joku siellä huutelikin pertsaletkassa yhdessä vaiheessa että "sanokaa heti jos näätte yhtään lunta!" kun oltiin aikamme lykitty tasuria jää-sohjopinnalla. Sen verran kohtalaiset ja monilta kohdin hyvätkin oli ladut, että tuli ensikertalaiselle oikein hieno kokemus. Ei ollut missään vaiheessa niin pahoja hetkiä kuin ekalla polkumaratonilla, ennemminkin tasainen voimien hiipuminen loppua kohti (paitsi viimeiset 15 km pirteämmin). Järjestäjät olivat tehneet kyllä hurjan urakan latujen kanssa. Välillä tuntui että hiihdettiin vihreän metsän keskellä. Tienylityskohtiin lunta lapioivat partiot taisivat saada aika hyvän liikuntapäivän. :) Ja tosiaan, vmaksilta todella komea suoritus noissa olosuhteissa, hattu!
  10. iridium

    Voiteluohjeita kaivataan

    On se lopullinen liisterikerros aika tasainen, peukalolla tasoitan ja sitä mönjä tuntuu tottelevan hyvin. Mutta ehkä en ole tosiaan sitten vain lämmittänyt purtiloa kuitenkaan tarpeeksi, pitää kokeilla ensi kerralla pidempään. Olis niin mukava elää mainosten maailmassa tai ainakin sellaisessa, ettei sotke kaikkea suksien lähelläolevaa siinä kohdin kun purtilo on esillä ;)
  11. iridium

    Voiteluohjeita kaivataan

    Mitähän ihmettä teen liisterin kanssa aina väärin? Videossa täpättävät "pisaroita" pitoalueelle ja siitä jatketaan. En pääse ikinä edes tuohon vaiheeseen. Kun avaan liisteripurkin niin sieltä pukkaa heti iso möllykkä, ja lähdinpä levittämään miten vain, niin väkisin sieltä tulee sellaista nauhaa jonka viimeinen siima venyy aina ikuisuuksiin asti sotkien mm. liisterituubin ulkoreunoja tästä syystä. Olen kokeillut lämmittää tuubia vedellä, mutta ei vaikuttanut. Enkö lämmittänyt tarpeeksi? Vai onko voiteluvideoilla jotain ihan muuta taikamönjää, joka vain käyttäytyy paljon nätimmin kuin oikea liisteri kotona?
  12. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Kiitos kiitos, ensimmäistä kertaa tosiaan täytyy lähteä kokeilemaan. Nuuksion haasteena oli lähinnä juurikin se, ettei pientä huilia saa missään kohdassa paitsi täysin pysähtymällä. Pirkka tuntuu sikäli millin helpommalta haasteelta, mutta ei nyt parane liian itsevarmaksi tässä etukäteen ryhtyä. Sitä elämystä ennen kaikkea hakemaan ja itseä ylittämään. :) ...Ja taidanpa jättää omat juomat sitten pois matkasta, pari hätägeeliä taskuun saa riittää. Onpa helppoa kun on huoltopisteitä.
  13. iridium

    pirkan hiihto 2015

    Tarkoitus olisi osallistua täysmatkalle perinteisellä. Mäkiähän voi jonkun verran latuprofiilista lukea. Ei näytä pahalta ainakaan, jos vertaa Keski-Suomen tavanomaisiin hiihtomaastoihin. Itseäni kiinnostaisi, pysyykö pertsan latu yleensä suht hyvänä läpi reitin (ja montako latua alun jälkeen on, kaksi?) ja vähän alkupuolen tankkauspaikkojen ruuhkasta. Mietin, säästäisikö ykkösjuomapisteen ohi omalla juomapussilla taktikoimalla minuutteja vai onko merkitys lopulta ihan mitätön.
  14. Ikivanha ketju, mutta kai tätä saa kierrättää. Pirkan pertsa kutkuttaa, voitelun teetän ammattilaisella. Kilometrejä suksilla ehtii kertyä ennen tapahtumaa 500+, mutta yli 3 h mittaisia lenkkejä ei kovin montaa tule (2-3 kpl sellaisia 4-6 h mittaisia reppuretkiä). Peruskuntoa on viime syksyn polkumaratonin jäljiltä, joten kai näillä eväillä kuitenkin luulisi selviävän. Kysymyksiä: - pukeudunko siis samoin kuin jos lähtisin hiihtämään rauhallista perushiihtolenkkiä? - miten kannattaa valita vauhti alkupuolella? (30-50 km jälkeen varmaan olojen mukaan.) Äärimmäistä rasitusta en tuon mittaisessa suorituksessa halua kokeilla, eli pitäisikö lähteä sellaisella vauhdilla joka asettuu esim. pk-sykealueen puoliväliin? Vai rauhallisemmin? - entä jos matkalla tulee vessahätä? :D Lisäksi henkilökohtaisempi kysymys: Pirkkaa edeltävänä tiistaina minulla on rasitus-EKG. Sehän on tosi lyhyt (9-12 min), mutta loppua kohti rankka suoritus. Mitä muuta tuolla viikolla uskaltaa lisäksi liikkua, onko esim. 1-2 kevyttehoista ja lyhyehköä hiihtoa sopiva?
  15. Olipa tullut kiinnostavaa pohdintaa lisää. Antikon kokemus katujuoksu vs. polkujuoksu oli varmaan hyödyllinen, ainakin itse tunnistan itseni siitä oikeastaan heti: ylämäet ovat lopulta se heikoin kohta esim. yhteislenkillä. Salilla olen saanut jalkoihini perusvoimaa ja pihviä, mutta vain oikea mäkitreeni jalostaisi sen polkujuoksua kunnolla hyödyttäväksi voimaksi. Katujuoksijan näkökulmastahan vinkkiä omasta heikoimmasta lenkistä (lenkki-sana tässä alkaa jo naurattaa) antavat kai esimerkiksi luotettavimmat juoksuaikaa ennustavat laskurit. Jos kympin tulos laahaa reilusti jäljessä verrattuna puolikkaaseen ja maraan (ja juoksut ovat riittävän vertailukelpoisia / samalla kaudella tehtyjä), niin varmaan silloin kyse on vauhtikestävyydestä ja vastaavasti toisin päin. Tosin tämäkään ei tietysti kerro, jos esim. epätaloudellinen juoksutekniikka on omalla kohdalla merkittävä heikkous. Eteenpäin pääsee tietysti myös yleisesti kehittymällä, eikä ole pakko pohtia heikkouksia. Olen kuitenkin tällainen analysoiva luonne ja kun jalat eivät jokaa tapauksessa kestä suunnatonta määrää juoksemista, niin pitää sitten välillä keskittyä sen juoksemisen ajattelemiseen ;)
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy