Jump to content
Juoksufoorumi.fi



wiljami

Jäsenet
  • Content Count

    50
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About wiljami

  • Syntymäpäivä 05.09.1969
  1. Onnittelut Patelle juoksijauran virallisesta avauksesta Kempeleestä sen verran, että "kymppi" on kait 1/4 maraton -> 10,5 tjs. t.w
  2. wiljami

    Terwamaraton 2008

    Puolittain ymmärrän pointtisi, mutta vain puolittain. Teoriassa jos juoksijat saadaan lähtöviivan taaksen nopeusjärjestykseen, kenenkään ei tarvitsisi ohitella ja heti alusta pääsisi optimivauhdilla taivaltamaan. Tämä siis teoriassa - koskaanhan tuo ei tule täydellisesti onnistumaan. Jos eri nopeuksisia ihmisiä on sekaisin tai hitaimmat laitetaan eteen, edessä oleva hitaampi tulee ohitettua ja tuupittua kymmeniä kertoja. Lopputuloksena on v-käyrä korkealla niin ohitettavalla kuin ohittajilla =) Jos taas lähtö onnistuisi kaikilta optimivauhdilla, tuo pari minuuttia on hitaallakin juoksijalla jo kohtuullinen siivu. Eli oliko meitä oikeasti satojen metrien jono siinä tiellä, vai puuuroutuiko lähtö nopeuserojen takia? Mitä tulee ennätysten juoksemiseen - minä en tekisi sitä massamaratonilla, en vaikka laskisin brutto- netto- ja työajan (negatiiviset) liukamat mukaan. Mutta tuo ennätysten tekoon sopivan maratonin valinta on jo toisen ketjun aihe. Aiheeseen palatakseni, Tervamarasta on hyvää vauhtia kasvanut/kasvamassa massamaraton. Hyvä niin, minusta. t.w
  3. wiljami

    Terwamaraton 2008

    Järjestelyt ok, keli ok, reitti ok, juoksu yllättävänkin ok, tulospalvelu ok. Oikeestaan ainoo joka sekoili, olin minä itse. Mutta iän myötä siihenkin tottuu. Kaiken kaikkiaan yksi parhaista fiilistelyistä juoksurintamalla ja noita kisoja on tullut kuitenkin kohtuu monta tahkottua. Parannettavaa kait olisi lähtökarsinoiden infoamisessa ennakkoon. Nyt ei tainnut moni hokata ajatusta, tai eivät malttaneet pysyä omassa "karsinassaan". Jos ens vuonna sais noihin osallisumisohjeisiin maininnan ja käyttöohjet karsinoista. Jos oli jo tänä vuonna, niin ks. yllä sekoilu kohta ja ens vuonna sen maininnan vois laittaa lihavoituna. Sen verran olen eurojen perään, että jos poikotilla hinnat laskee niin ehottomasti. Minäki laitan nyt Tervahölkän 6 kk määräaikaiseen poikottiin ja tarkistan sen tehon jälleen ensi keväänä. Kiitos vielä järjestäjille vaivan näöstä. t.w
  4. wiljami

    Forerunner 50

    Ilmeisesti pari vuotta jatkunut taistelu GPS vs. Foot Pod on päättymässä tasapeliin? Vai kuinka tämä pitäisi tulkita, kun Polar on tuonut tälle vuodelle GPS podin ja Garmin lisää foot pod tuotteita. Mikähän se olisi seuraava hype -laite kuntoilijoille? Mittari joka on edellämainittuja tarkempi ja parempi ja hienompi, jotta voisimme taas ostaa uuden mittarin ja käydä valistunutta dialogia eri mittausmetodien hyvistä ja huonoista puolista. Teollisuudessa "virtaavan massan" nopeutta mitataan "kuvaamalla" kulkureittiä kahdesta kohtaa ja tutkimalla kuvamateriaalista kuinka kauan tietyn pisteen siirtyminen kuvasta toiseen on kestänyt. (Automaatioinsinöörit voisivat nyt auttaa tämän selittämisessä.) Saisikohan tästä kuvausmenetelmästä jonkun urheilusovelluksen, joka olisi tarkempi kuin GPS ja foot pod yhteensä? t.w
  5. Enempi Mac ihmiset näyttävät olevan taipuvaisia luovaan työhön, kuin rakaan puurtamiseen urheilun saralla? Siltä varalta että joku täältä sattuu aiheesta katselleen, todettakoon vmware fusion + xp + sport tracs kombinaatio testatuksi. Forerunnerin harjoitustietojen siirtokin usb väylää myöten toimi vahingossa kerralla. Negatiivisena puolena voitaneen pitää hintaa, mikäli XP:n lisenssin joutuu ostamaan ihan tätä varten. t.w
  6. On kysytty ja vastattu monellakin tavalla Kyllä se useimmiten sinne päin näyttää ja tässäkin ketjussa taitaa olla useampia eri metodeja, joiden avulla mahdollisten häiriöiden aiheuttamia ongelmia voidaan minimoida. Äkkiseltään tulee mieleen - virtuaalikaveri - autolap ja edellisen kierroksen keskivauhti/kesto - smoothing asetuksen säätäminen olikohan niitä muita .... Pääsääntöisesti siis nopeusnäyttö ok, joissain ongelma tilanteissa saattaa vähän arpoa. Esim. 180 asteen käännökset, tunnelit (ei edes arvo), satelliitteja ei löydy tarpeeksi/tarpeeksi kaukaa toisistaan. Mutta virheet on yleensä sitä luokkaa, että juostessa omaa kehoa kuunnellen oivaltaa mittarin sekoilevan. Toisaalta yllä luetellut ongelmat tuppaavat korjaantumaan juoksun aikana,jonka jälkeen näyttö on lähempänä oikeaa ... t.w
  7. Piti sitten kahlata tämäkin "väittely" läpi havaitakseni ettei kukaan ole huomannut ottaa käyttöön bandanaa. Teknisestäkankaasta valmistettuna imee kosteutta kuin hikinauha, mutta kastumisen sijasta haihduttaa sen ympäristöön paremmin kuin frotee. Miten päin pojilla tuo lämpöenergia siirtyy, eli kumpi on lämpimämpi, kupoli vaiko ympäröivä ilma? Minä olen pyrkinyt bandanalla siirtämään ylimääräisen lämpöenergian nupistani ympäröivään ilmaan. Koskaan en ole vielä juossut yli 37 asteen lämpötiloissa, joten minun ymmärtääkseni lämpöenergiaa siirretään kehosta ympäristöön Tällöin musta on minusta toimiva ja sitä eristerakoa en käytä. Toimiiko käytäntö tässä kohtaa samoin kuin teoria ja onko minun tulkintani teoriasta lähelläkään todellisuutta, en tiedä, vaan musta bandana/huivi on tavannut olla päässä juostessa. t.w ps. joku fysiikkaa ja lämpöoppia osaava vois selittää tuon lämmönsiirtymisen oikeasti.
  8. Asiayhteyttä tarkastamatta, pyöräislyssä kampien pyrimisnopeutta. Pyöritysnopeudella on vaikutusta nivelten kestävyyteen ja jalkojen aineenvaihduntaan, yms, joten pyöräilijöitä moinen kiinnostaa. t.w
  9. OFF TOPIC WAROITUS Tästä me olemme samaa mieltä Mutta jos vähän pilkkua, aiheen vierestä. Mikäli alkuperäisessä mittauksessa tarkkuus on noin 1m/1Km -> maratonilla tarkkuus on kymmenien metrien luokkaa. Mikäli me kalibroimme oman mittarin "varsinhyvin tunnettuun" referenssiin, kuvitellaan nyt vaikka referenssin olevan kilometrin mittainen 5 metrin tarkkuudella. Maratonilla toi tarkoittanee että meidän mittauksemme tarkkuus on satojen metrien luokkaa? Minusta on sa... kritisoida jälkimmäisellä tarkkuudella alkuperäistä mittausta, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Mitä tulee Forerunneriin ja karttoihin, puhumatta enää virallisestimitatuista referenssimatkoista. Kartta on kaksiulotteinen projektio kolmiulotteisesta avaruudesta ja Foren akilleen kantapää taitaa liittyä aiheeseen. Jos luet tämän ketjun alkua, minä epäilen ettei foren suurimmat epätarkkuudet näy karttapohjalla. Tällä en pyri selittämään mitään, mitä Forella on mitattu, vaan ajatus on puhtaasti teoreettinen. Toinen ongelma liittyy muistin määrään, tallennuskapasiteettiin. Forerunner tallensi gps pisteet muistaaksenii parin sekunnin välein. Automaagiasetuksella se saattoi noita vielä harventaa, että mahtuu koko maraton garminin käytössä olevaan tallennustilaan. Tuo 2 sekuntia on reittipisteiden tallennustiheys, ei mittaustiheys. Edettyä matkaa iteroidaan kaikkien mittausten pohjalta, vaikka jokaista mittauspistettä ei talletettaisisikaan gpsin muistiin. Tarkistamatta mistään, epäilen vahvasti gps:n rajallisen tallennuskpasiteetin vuoksi, että Garminin käyttämä mittaustiheys poikkeaa aina tallennustiheydestä -> me emme koskaan saa orginaalia mittausdataa ulos laitteesta, ainoastaan likiarvon tallennettujen reittipisteiden muodossa. Tämän jälkeen ainakin sprot tracker ohjelma iteroi tuota lisää. Sen sijaan että se noudattaisi orjallisesti garminin tallentamia pisteitä, sovellus keskiarvoistaa lukuja käytettävyyden optimoimiseksi (harjoituspäiväkirjatiedoston koko pysyy pienempänä ja lukunopeus sitä kautta kohtuullisena? tjs.). Eli karttapohjalle siirretyn gps-reitin korrelaatio mitattuun reittiin on minun mielestä tuntematon. Garminin ja GoogleMapsin insinöörit ovat tehneet hyvää työtä ja siirretyn gps-reitin korrelaatio edettyyn reittiin on erinomainen, mutta edelleen, edetty reitti ei ole välttämättä yhtä kuin mitattu reitti. t.w Ps. Tämä ny on kyllä ehdottomasti sitä saivartelua - mutta auttaa ehkä ymmärtämään miksi minä mielelläni jätän reitin mittauksen ja merkkaamisen kilpailun järjestäjän vastuulle. Oli siellä sitten inhimillisiä virheitä eli ei ... Mutta keveitä kilometrejä kaikille, jotka tänne asti jaksoivat off topicia lukea.
  10. Kun tuota näyttää tavaksi pesiytyvän garminpalstalle "uudelleen mitata" virallisesti mitattuja matkoja, nostaisin pari asiaa esiin: - Garminin tarkkuushan ei ole millimetrien luokkaa, parhaimmillaankin vain muutamia metrejä - Taajamissa korkeat rakennukset saattavat häiritä satelliittiyhteyksiä siten, että virhe on kertaluokkaa suurempi (tulkitaan heijastunutsignaali suoraan satelliitista tulleeksi). Itse olen nähnyt 2. kerroksen asunnossa garminin näyttämään huomattavaa negatiivista korkeutta. Leikö nolla kohta merenpinnalla, vaiko vähän ylempänä? - "varsin tarkasti" tiedetyn referenssimitan oikeaa mittaa ei tiedetä, ellei kyseessä ole virallinen referenssimitta. Metrin orginaali referenssimittaa muistaakseni säilytetään Ranskassa. - Olen tavannut "väärin asemoituja" (?) googlemaps karttoja ja oikein asemoitujenkaan karttojen tarkkuudesta (mittasuhteesta) ei kait ole takeita. Päivän päätteeksi virallisesti mitattu on virallisestimitattu. Tarvittaessa mittaus voidaan toistaa, virallisesti mittaamalla, ja arvioida aikaisempaa mittausta tähän jälkimäiseen. Fillarinmittari, Garmin eikä polarkaan täytä vaadittavaa tarkkuutta, eikä niitä voi suoraan hyödyntää reittimittauksessa. Ja kun vielä ajanottokin tehdään järjestäjän määräämissä lähtö- ja maalipisteissä, eikön keskitytä etenemään noiden pisteiden väliä. t.w
  11. wiljami

    Lidlin märkäpuku

    Parikkymmentä kertaa kuulostaa siltä, että käyttöä on löytynyt. Olkootkin ettei se 4 Km uinti olekkaan optimimatka ko. puvulle. Joskus askarruttaa nämä päivän kahden sisällä hankinnasta tehdyt "testit", jotta käytetäänkö ko. välineitä enää testin jälkeen. Kaikessa kiireessä tuossa eilen (?) sinun "tarkkuusuintiraportti" meni vähän ohi, mutta nyt kun luin sen ajatuksen kanssa, uskon siinä olleen kaiken oleellisen uimisesta Lidlin puvulla. Varsinkin kun ko. pukua mainostetaan snorklaamiseen ja surffailuun, ei varsinaisesti uimiseen. Itse olen miettinyt märkäpukua, ihan millaista vaan, kesän uintitreeneihin ilman aika tavoitetta. Itsellä kun tuo halli tuntuu talvella niin kylmältä ja kolkolta, samoin kesällä vesi on kylmää ja märkää =) Mutta yläkropalle tulisi saada jo töiden takia vähän vaihtelevaa rasitusta ja uinti tuntuisi mielekkäämmältä kuin punttisali. Ehkäkäpä tänä kesänä opin uimaan nauttien puvulla tai ilman ja sama nautinto jatkuisi syksyllä hallissa... t.w
  12. wiljami

    Lidlin märkäpuku

    Nyt niitä taas olisi. Testasiko kukaan noita pidempään viime vuonna, vai jäikö koeponnistukset yhteen, kahteen kertaan per puku? t.w
  13. wiljami

    TC vs. Sport Tracks

    Koskaan noita lukemia noin tarkasti katso - vaan eilen katosi harjoitus TC:llä ja tänään onnistuin toistamaan. Eli seuraavan lainen tapaus - fillari "treeni" ja sen jälkeen ajanoton pysätys + harjoituksen resetointi - fillari "treeni" ja sen jälkeen ajanoton pysätys + harjoituksen resetointi - Vaatteiden vaihdon jälkeen juoksutreeni, ajanoton pysäytys + harjoituksen resetointi - Tämän jälkeen puretaan laite. Normaalisti homma toimii ok ja sekä TC että SportTracks löytävät kaikki kolme (3) harjoitusta. Eilen tuossa toisen fillaritreenin jäkleen menin söhlään jotain. Pysäytin ajanoton, keskeytin resetoinnin (= väliaika) ja heti perään reset harjoitukselle. -> TC löytää ekan fillari treenin ja kolmannen juoksun, mutta keskimmäinen treeni katoaa olemattomiin. En tuohon niin kiinnittänyt eilen huomiota, vaan kun tänään söhläsin samalla tavalla ja samalla lopputuloksella -> tuotahan pitää katsoa tarkemmin. Sport Trackillä ei ole ollut ongelmia löytää noita kolmea harjoitusta, kaikki ovat tulleet nätisti ja järkevän näköisesti. t.w
  14. wiljami

    Mikä mittari?

    Nostetaanpa paria kohtaa kysymyksestä ... tuli kyllä ruma, vaan olkoot. Eli jos ura on vasta alussa ja budjetti tiukka, minä en investoisi pienlentokoneen navigointijärjestelmään. Voihan sitä mittaria päivittää uuteen malliin parin kolmen vuoden välein, jos siltä tuntuu. Motivointia tietokoneella voi harrastaa myös taulukkolaskennallakin ja syöttää mittarin tulokset käsin. Enemmän minulla tuli pohdittua treenejä ja harjoituksia, kun tein viikko- ja kuukausiraportit käsin. Sykeperusteista harjoittelua pääsee kokeilemaan jo parinkympin perusmittarilla. Mikäli "Kalliiksi käy" toteamus on vain tuottamassa shoppailutyydytystä, todettakoon että Polarin ja Suunnon huippumallit ovat kyllä hienoja ja päteviä. Garminin Forerunner 305:n saa sekä kadenssin että footpodin, mikäli ne speksataan pakollisiksi =) Eikähän se FRWD:n tarukaan vielä lopussa ole. Jälkipeleihin FRWD vois olla kiva, mutta jos harrastus on vasta alkanut ja lenkit kävelyä .... t.w
  15. Moi Tuolla mittarit -osiossa vähän viritelty keskustelua polarin yms. toimivuudesta/toimimattomuudesta Macin kanssa, mutta jos vähän laajennettaisiin aihetta. Mitä urheilua tukevia eri leluja on markkinoilla, jotka ovat mac yhteensopivia? Garminin Forerunnerin mukana tuleva harjoituspäiväkirjasofta nyt ainakin löytyy macille, mutta softa itsessään on järkyttävä. Järkyttävä tasapuolisesti sekä windows että mac versiona. Onko macin käyttäjät löytäneet harjoituspäiväkirjoja, sykemittareita yms. atk -avusteisia leluja, jotka toimisivat harjoittelun tukena. Excel pohjaiset harjoituskirjat luonnollisesti, sikäli kun OpenOffice tai Ms tekee macille taulukkolaskentaa. Entä mitä vielä? eikait tässä vain ole kaikki? uteleepi w. ps. ipodi voitaneen poimia pois vilä tässä avausviestissä, sikäli kun sitä kuunnellaan juostessa :thumbsup:
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy