Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Suropati

Jäsenet
  • Content Count

    108
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    3

Suropati last won the day on April 16 2019

Suropati had the most liked content!

Community Reputation

116 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kaikki alkoi siitä, kun kävin uimassa Suomenlahdessa. Nirhasin kivensyrjään toiseksi ulommaisen varpaan yläpuolen. Haavoja saattoi olla useampi, mutta niin pieniä, että verta hädin tuskin tuli. Jatkoin uimista ja saunomista asiaa sen enempää miettimättä. Seuraavana päivänä varpaat ja jalkapöytä alkoivat kipeytyä, tummua ja turvota. Neljäntenä päivänä sain vihdoin antibiottikuurin, joka kesti kuutisen päivää. (Kefeksinin annostusta nostettiin kuurin aikana, joten kuuri kesti kai yli alkuperäisen viisi päivää.) Paraneminen oli nopeaa. Jalkapöydän ja varpaiden iho kuoriutui kokonaan, turvotus poistui ja kipu. Palasin lenkkipolulle. Ehdin juosta viisi lenkkiä (eli kymmenen päivän jakso), kun ongelma uusi. Aluksi särkyä, turvotusta ja ihon tummenemista. Aloitin uuden antiboottikuurin, nyt kymmeksi päiväksi. Uusintakierroksella oireet olivat vähäisiä, pystyin esimerkiksi kävelemään. Mutta varpaat eivät parantuneet. Antibiottikuuria jatkettiin vielä neljä päivää eli kahteen viikkoon kokonaisuudessaan. Nyt kuurin loppumisesta on kulunut viikko ja varpaat ovat edelleen samassa tilassa kuin olivat kakkoskuurin toisella viikolla ja kuurin jälkeen. Pystyn olemaan jaloilla ja suorittamaan fyysisiä askareita. Mutta aina kun olen jaloillani (esimerkiksi nyt käveltyäni 10min matkan kirjastoon), varpaissa tuntuu kuumotusta ja kihelmöintiä. Ei varsinaista kipua. Kolme ulommaista varvasta on edelleen hieman turvoksissa ja ihon pigmentti on tavanomaista tummempi ja punakampi. Terveyskeskuslääkäri käski palata vastaanotolle, jos oireet pahenevat. Eivät ole, ovat samat. En tiedä, johtuuko huono paraneminen siitä, että en ole suostunut "makoilemaan". Olen pyöräillyt (huonolla pyörällä päivittäin 12 - 30km), tehnyt ylävartalotreeniä ja fyysistä, kävelemistä vaativaa työtä n. kaksi kertaa viikossa. Toisaalta, en levännyt ensimmäisenkään kuurin aikana, vaan pyöräilin ja tein ylävartalo jumppaa ja silti jalka parani. Juoksemaan en ole uskaltautunut, vielä. Pelottaa kunnon romahdus, koska talvella/keväällä sairastin neljä kuukautta kestäneet hengitystieinfektion, jota ei koskaan analysoitu. Olin juuri alkanut päästä vauhtiin lenkkipolulla, kun varvastulehdus iski. Onko kukaan potenut samanlaista ongelmaa, mikä avuksi? Googlella ei löydy mitään.
  2. Suropati

    Neuvoja alkajalle

    Hesarissa oli aiheeseen liittyvä juttu: ”Pitää pystyä puhumaan” on harhaanjohtava ohje, joka saa monet juoksijat harjoittelemaan väärin – Juoksuvalmentaja neuvoo treenimetodin, joka kasvattaa kuntoa nopeasti. Kokenutkin juoksija saattaa luulla harjoitelleensa vuosia kevyesti, ja vasta sykemittari paljastaa totuuden. Maltillinen 80/20-metodi takaa takaisen kehityksen ja auttaa välttämään ylikunnon. Juttu on maksumuurin takana, mutta se vähä, mitä siitä näkyy kaikille, näyttäisi viittaavan matalalla sykkeellä juoksemiseen. https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006488727.html
  3. Olen tarkkaillut koko Korona-kevään juoksijoiden määrää Itä-Helsingin suosituimmalla lenkkipolulla. Juoksen itsekin samalla reitillä sekä treenaan ulkokuntoilupaikalla päivittäin, joten juoksijoita tulee nähtyä. Tykkään myös katsella ihmisiä ja tarkkailla muiden juoksutyyliä. Oletukseni oli tämä: Nyt kun ihmisillä on enemmän aikaa (etätyöt, lomautukset), ihmiset myös juoksisivat enemmän. Näin ei kuitenkaan ole käynyt omien havaintojeni mukaan. Juoksijoista suurin osa on ns. sunnuntaijuoksijoita. Sellaisia, jotka juoksevat säännöllisesti (ts. on nähnyt niin monesti, että jo tunnistaa) on vähemmän. Hyväkuntoisia juoksijoita on todella vähän. Ja nuoria. Nuoret juoksijat ovat lähes kaikki naispuolisia. Kävelijöitä sen sijaan on valtavasti.
  4. Baba Lybeck ja tämän mies kummatkin sairastivat koronan. Ovat maratoonareita ja triatlonisteja. Mies oli vielä teholla. En ole somessa, mutta ehkä Baban sometililtä voi seurata hänen paranemistaan.
  5. Minun juoksemiseni oli tällaista ensimmäiset 25 vuotta. Juuri nyt on hienoin aika juosta. Jokaisella lenkillä voi havannoida luonnon asteittaista heräämistä. Omat pikkuvinkkini juoksuinnostuksen ylläpitämiseen: 1) Vaihda reittiä. Helsingissä asuvana ja usein kaupungin sisällä muuttavana minua on siunattu useilla, erilaisilla lenkkipoluilla. Meillä on Suomen monipuolisimmat lenkkeilymaastot! Olen usein miettinyt, että jos olisinkin asunut kaikki vuodet jollain maaseutupaikkakunnalla, olisinko jaksanut juosta yhtä ja samaa maantienvartta vuodesta toiseen. 2) Vaihda juoksurutiinia. Iltalenkki ja aamulenkki ovat tunnelmaltaan erilaisia. 3) Kuuntele juostessa äänikirjaa. Itse en ole tätä vielä tehnyt, teknisistä syistä, mutta haluaisin. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että kannattaa pitää yllä jonkinlaista juoksukuntoa. Kaiken alusta aloittaminen on tuskaa.
  6. Näinhän siinä kävi: polvi parani itsestään. Tosin flunssa, tai mikä lie, olikin sitten toinen juttu. Podin sitä kaikkineensa kaksi kuukautta. Saattoi olla koronakin, tiedä sitä, mutta koskaan en ole yhtä sitkeää hengitystieinfektiota sairastanut. Nyt olen pikkuhiljalleen palaillut juoksulenkille. Pitkä on matka siihen hyvään kuntoon, jossa olin helmikuun loppupuoliskolla.
  7. Tämä on hyvin outoa. En ole eläissäni potenut polvikipua, mutta nyt sellainen yht'äkkiä iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Polvi oli kipeä herättyäni. Edellisinä päivinä en ollut harrastanut liikuntaa, koska olin ollut flunssassa eikä mitään lonkkaantumisia yms. muljahduksia ollut tapahtunut. Polvikipukin on oudossa kohdassa. Se on polvilumpion yläosassa, ei ihan keskellä vaan hieman sisäsyrjän puolella. Hankalinta on portaissa ylös tai alas kulkeminen, mutta kevellessäkin kipu tuntuu. Kipu tuntuu 90 asteen kulmassa ja siitä kun alkaa suoristaa kipu on kovimmillaan ja tuntuu myös lumpion alaosassa, päällä. Suorana tai etureisivenytyksessä kipua ei juuri tunnu, tosin jos on joutunut paljon kävelemään (viime yönä kävelin kaksi ja puoli tuntia etsien hotellihuonetta tai ylipäätänsä hotellia, jossa vastaanotto olisi auki) kipu jomottaa hieman särkynä. Mitenköhän tällaista kipua lähtisi purkamaan? Tai miten ylipäätänsä toimia uusissa jäsenkivuissa? En kuulu työterveydenhuollon piiriin ja terveyskeskuksen ammattitaito hieman epäilyttää. Jos kiiretöntä aikaa vielä joutuu odottamaan viikkoja ja lopputulos on "en tiedä", niin turhauttavalta se tuntuu - jo etukäteenkin. Vai menisikö kipun flunssan paratessa? Kyseessä on sitkeä tauti ja nyt tuntuu, että mennään vielä taakse päin. Olen palannut aivasteluvaiheeseen eli alkuun tai toiselle kierrokselle. Pöh.
  8. Terveisiä kisatoimistolta! On aina yhtä jännää käydä hakemassa juoksupaketti etukäteen. Kansainvälistä oli säpinä Kaupunginteatterilla, portaissa tuli vastaan ainakin englantilaisia juoksijoita. Expossa näytti olevan hyvä tarjous Niken uusimman innovaation, react-pohjan, juoksukengistä (60jotain euroa). Vaatepuolelta pisti silmään New Balancen tropiikkikuosinen juoksupaita (yksi M ja XS:iä). Maratonpaita on uudistunut! Karhu on vaihtunut toiseen valmistajaan ja sitä myötä materiaali - onneksi. Nyt on kiiltävää, pehmeää ja ohutta! Väritkin näyttävät olevan murrettuja. Tai ainakin eka paita on luumunvärinen. (Toimitsijoilla sininen.)
  9. Lauantaiksi on luvassa aivan upea juoksusää: 20 -21 astetta, puolipilvistä ja loppumatkasta ehkä jokunen virkistävä sadekuuro. Illaksi on luvassa leppeä kesäilta! Ja mikä kivointa: maratonille on tulossa viime vuoden 500 juoksijan sijaan yli 700 juoksijaa! After runista: - Löysin ihan googlaamalla yhden iltabuffan: Tois puol jokke on Ravintola Julinia, jossa lauantai-iltaisin on saaristolaisbuffet 20e. Houkutteleva vaihtoehto! - Ihastuttava Tuula Amberla juhlistaa 60-vuotissynttäreitään Logomolla alkaen klo 20.00.
  10. Kiitos vinkistä! Olikohan hampparibuffalla myös kasvis- tai kanapihvejä vaihtoehtona?
  11. Kovin on nuukahtanut tämä foorumi - tai juoksijat. Turkulaiset: Suositelkaa jotain ruokapaikkaa maratonin jälkeen! Onko lauantaina Turussa illalla auki mitään buffet-ravintolaa? Vaihtoehtoisesti joku paikka, missä on runsaat annokset! Voi olla etninen tai suomalainen/eurooppalainen! Sijainti voisi olla suhteellisen lähellä maalialuetta ja Aura-jokea, jotta illallisen jälkeen voisi vielä istahtaa terdelle joen rannalle. Kävin eilen fillaroimassa Ruissalossa. Aivan ihana, ihanampi kuin mitä itse maratonilta näkee. Mielestäni Paavo Nurmi Maraton saisi kierrellä enemmänkin Ruissalossa, niin kaunista siellä on!
  12. Paavo Nurmi Maraton juostaan myös vuonna 2019. Millä mielin olet lähdössä kisaan? Sattuma heitti minut elokuun alkupuoleksi Turkuun, joten olen mukana maratonilla. Kiva reitti, kivat oheiset; kaikin puolin hyvä vaihtoehto loppukesän maratonille. Sniduilijana katselen vielä, jos joku sattuisi jättäytymään maratonilta ja myymään oman juoksuoikeutensa. Otan ilolla vastaan tarjouksia postilaatikkooni!
  13. Tätä kysymystä soisi pohdittavan enemmän. Itse olen oikeastaan aina käynyt lenkillä joka toinen päivä. Silloin väliin jää aina lepopäivä. Käveleminen on mielestäni myös hyvää, mutta aliarvostettua treeniä. Mielestäni sinun ei vielä kannata tähdätä juoksemiseen lenkeillä, vaan kävelemiseen. Siinäkin on paljon haastetta, jos vaikka yrittää kävellä puoli tuntia niin nopeasti kuin kintuista pääsee. Kävellessä kannattaa ottaa käsivarret reippaasti liikkeeseen. Lenkkeilyssä mielekkyyttä lisää myös reittien vaihtelu. Jos asut kaupunkialueella, kokeile vaikka sellaista, että ajat bussilla johonkin kauemmas ja kävelet sieltä kotiin. Tai ajat autolla kauemmas ja käyt tutustumassa vieraisiin paikkoihin kävelemällä.
  14. Helsinki Maraton juostaan tänäkin vuonna! Onko viime vuoteen mitään muutoksia tapahtuman suhteen? Millaisin fiiliksin olet lähdössä kisaamaan? Miten valmistautuminen on sujunut? Jos viime viikon ennätyshelteillä jäi lenkit juoksematta, voin vapauttaa sinut maratonurakasta ja ostaa osallistumisoikeutesi!
  15. Ei tod! Se katu on itse asiassa Perämiehenkatu, jota juostaan Koffin puistoon. Maratonreitille aika pitkä nousu! Ja mikä hassuinta: Jos tullaan alas puiston halki, siinä on tosi jyrkkä alamäki. Kartalle juomapiste on merkitty mäen päälle. Puistossa tulee huomenna olemaan paljon väkeä, kun on luvassa niin hyvä keli. On järjestysmiehillä paimennettavaa. Onko tuossa Telakkakadulla joku työmaa, kun siinä ei juosta mennessä eikä tullessa? Se oli tosi hyvä paikka juosta, kun kulki omassa kevyenliikenteen kuilussa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy