Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

JHan

Jäsenet
  • Content Count

    390
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

JHan last won the day on June 14 2015

JHan had the most liked content!

Community Reputation

185 Excellent

About JHan

  • Syntymäpäivä 30.09.1976

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

823 profile views
  1. Lisäksi hiihdossa tuntimäärät ovat suuremmat kuin juoksussa, täten "monttuun" vetämisen riski on suurempi. Toisena pointtina vielä se, että hiihdossa on aika helppoa vetää hermosto ja lihasto ylirasitustilaan tai jumiin. Näissä tilanteissa "kunto" voi periaatteessa olla suht hyväkin, mutta vauhtia ei löydy lainkaan. Hiihdossa pitää tehdä paljon voima- ja nopeusharjoittelua, jotta löytyy vauhtireserviä. Tehotreenien, ylikovien PK-lenkkien ja voimaharjoitusten yhdistelmällä pääsee kyllä aika helpolla ylirasituksen puolelle, jos ei ole kykyä tarkkailla kokonaiskuormitusta. Tässä kohdassa kynnysten ja omalla tuntemuksella on suuri merkitus, jotta ne kevyet ovat riittävän kevyitä.
  2. Fully agree, ja vaikka vitosella tai kympillä toi homma korostuu vielä enemmän.
  3. Semisti aiheeseen liittyen Iivo kävi Vuokatin matolla kokeilemassa tasurin suorituskykyä. Oletan, että tuo paikka lasketaan niihin osaaviin testiasemiin ja mattokin on vähän suurempi. Linkissä myös vähän juttua syksyn harjoittelusta. https://www.mehilainen.fi/mehilaisen-blogi/iivo-niskasen-blogi-syyskuussa-paapaino-peruskestavyysharjoittelussa-ja
  4. Ei ollut spoilaus, hyvää herättelyä. En mäkään ihan ilman kritiikkiä osta tuota, että 6-8 mittapisteen (jotka ovat melko kaukana toisistaan) perusteella sovitetaan suoria tai etsitään kulmakertoimen muutoskohtia. Ja sinänsä komppaan kyllä tuota kynnysteorian haastamistakin. Fysiologisessa mielessä nuo kynnykset ovat kuitenkin teoriaa. Hengityskaasuja analysoimalla saadaan yleensä hieman toisenlaisia lukuja. Itse näkisin asian niin, että on valmentajan tehtävä yhteistyössä urheilijan kanssa tunnistaa kehityskohteita, joihin panostetaan. Nämä kynnykset ovat varmasti hyviä apuvälineitä kun seurataan aerobista ja anaerobista suorituskykyä ja sen kehittymistä, mutta eivät suinkaan mikään harjoittelun määrittävä tekijä. Esimerkkinä eräs urheilija, joka kilpailee yleisessä sarjassa. Tälläkin hetkellä hänen aerobinen suorituskykynsä on erittäin hyvä. Molemmat kynnykset ovat todella vahvat MaxHR:ään suhteutettuna, hapenottokyky on mj-tasoa niin absoluuttisena litra-arvona kuin kehonpainoon suhteutettuna mm-arvona. Mutta loistavasta kunnosta huolimatta ei liiku niin kovaa kuin olisi edellytykset. Rajoitteita on jossain muualla kuin kynnyksissä ja niiden eteen tehdäänkin työtä. Laji ei ole juoksu.
  5. Parhaat testipaikat ovat luultavasti urheilukeskuksissa yksinkertaisesti sen vuoksi, että noissa paikoissa pääsosin harjoittelevat parhaat urheilijat, jotka tarvitsevat parhaat palvelut. Aloittelevalle kuntoilijalle tai muille harrastustason urheilijoille palvelun saavutettavuus ja helppous ovat oletettavasti tärkeimmät kriteerit. Loppujen lopuksi sillä on varsin marginaalinen merkitys, että onko harrastajan LT1 ja LT2 määritetty muutaman lyönnin pieleen, etenkin jos aloittelijalla ei lähtötilanteessa asiasta ole hajuakaan. Tuo tarkkuus on jo ihan ok. Bisneksen kannalta huippuluokan olosuhteisiin ei ole kovin järkevää satsata, panostuksen takaisinmaksuaika on aivan tolkuttoman pitkä. Toki se nyt olisi ihan suotavaa, että testiprotokolla olisi vakio.
  6. Aika hyvin tuo taulukko näyttää osuneen. Syke nousi tasaisesti ilman suuria hyppyjä. 7 kokonaista vetoa ja viimeisessä oli niin tiukalla, että kahdeksanteen ei ollut mitään saumaa.
  7. 148/168, aika hienosäätöä alkaa arvaukset olemaan. Sopiiko tiedustella muutama juttu ihan mielenkiinnosta, jos osaat jotain kommentoida näihin. - Palautus 2 min: Osaatko sanoa miksi? Tuossa kahdessa minuutissa ehtii hieman jo hapot huuhtoutua. Usein palautus näytteenotto, eli vajaa minuutti. - Onko tuo "syke" vedon loppusyke? - Millä perusteella nuo vauhdit eri vetoihin on valittu? Oliko valmiina joku taulukko millä mentiin?
  8. Jep, kuten kakkoset ja vitoset, vitsit vähissä noissa vitosissa 😂 Description: 5 x 2000 Meter Repeats Pace: 10K race pace Recovery: 2 minutes of passive recovery between each repeat Description: 2 x 5000 Meter Repeats Pace: 10K race pace Recovery: 2 minutes of passive recovery between each repeat
  9. JHan

    Cooper

    Viimeistely tehty ja Musti vaikuttaa luottavaiselta.
  10. JHan

    Cooper

    Täsmätreeni 4*1000m, kahden minuutin palautus. Vauhti oletettavasti aika reipas. Jos pohjia löytyy, niin kahden viikon täsmätreeneillä saa cooper-tuloksen piikattua ylös.
  11. JHan

    Yleisurheilukausi 2019

    Kaksi viime vuotta reitti on ollut sama. 2018 ja 2019 ovat vertailukelpoiset ja lähtö on ollut uuden hotellin edestä. Edeltävinä vuosina lähtö on ollut alhaalta Aatelin edestä asfalttitieltä ja reittikin on ollut toisenlainen. Ja tosiaan on tuossa mäkeä ihan reilusti, ei tosiaan mikään maantiejuoksu. Ihan maastojuoksua tuo on, jossa asfalttipätkää noin 40% ja loput hiekkaalustaa ja vähän myös pehmeämpääkin hiekkaa. Reitin kokonaismitta on melko tarkka, mutta kierrosväliajat eivät ole ihan kohdallaan tämän vuoden juoksussa.
  12. JHan

    Yleisurheilukausi 2019

    2001-syntynyt Emil Helander on erinomainen juoksija. Pistää varmasti Iivonkin tiukille. Makuasia onkin, että onko Emil juoksija vai hiihtäjä. Ei ole varmaan sitä päättänyt itsekään. Juoksussa u19 EM-kisoissa muistaakseni viides esteissä ja Kalevan Kisoistakin tuli hopea ja pronssi, vitoselta ja esteistä. Hiihdon puolella viime talvena pari 18-sarjan SM-kultaa ja kuuluu U20-maajoukkuerinkiin. Nykyisistä maajoukkuehiihtäjistä Iivo on tosiaan varsin suvereeni juoksussa.
  13. Mun mielestä tuo on juuri oikea tapa. Reippaammalla juoksulla kehittyy myös askel, juoksun taloudellisuus ja motoriikka. Jos eteneminen tuntuu epäluonnolliselta, niin tuskin silloin oikea suoritustekniikka kehittyy.
  14. Riippuu myös yksilöstä paljon. Valmennan erästä nuorta, joka juuri juoksi testissä 3000m vähän alle 11.30 (3.49 min / km). Silti olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että juoksu ei kulje riittävän hyvin ja pk-harjoittelu juosten tuottaa vaikeuksia. Tässä kohden siis Cooper noin 3150m ja otsikon väite pitää kyllä jossain määrin paikkansa. 2 min/km säännön mukaan 5.50 min/km tulisi olla todella kevyttä ja huoltavaa, mutta ei kyllä ole. Kyllä tuolla vauhdilla mennään aerkille hänen kanssaan viimeistään 30 min kohdalla. Tästä syystä pitkää pk:ta ei tehdä juosten. Juoksuharjoitukset tehdään aina "kovaa", pk muilla lajeilla.
  15. Ainut avoin kysymys oikeastaan on, että mikä on hitain vauhti joka voidaan tulkita juoksuksi? Cooper 2700m --> PK-vauhti lienee noin 6.00 min/km osapuilleen? Jos on sitä mieltä, että raja juoksuksi tulkittavassa etenemisessä menee tuossa vauhdissa, niin sittenhän väite on ihan validi. Tuo raja lienee katsojan silmässä. Itse miellän rajaksi vauhdin, jota en pysty enää kävelemään, vaan on pakko juosta.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy