Jump to content
Juoksufoorumi.fi










JHan

Jäsenet
  • Content Count

    369
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

JHan last won the day on June 14 2015

JHan had the most liked content!

Community Reputation

157 Excellent

About JHan

  • Syntymäpäivä 30.09.1976

Profile Information

  • Gender
    Male

Recent Profile Visitors

779 profile views
  1. Mun mielestä tuo on juuri oikea tapa. Reippaammalla juoksulla kehittyy myös askel, juoksun taloudellisuus ja motoriikka. Jos eteneminen tuntuu epäluonnolliselta, niin tuskin silloin oikea suoritustekniikka kehittyy.
  2. Riippuu myös yksilöstä paljon. Valmennan erästä nuorta, joka juuri juoksi testissä 3000m vähän alle 11.30 (3.49 min / km). Silti olemme hänen kanssaan yhtä mieltä siitä, että juoksu ei kulje riittävän hyvin ja pk-harjoittelu juosten tuottaa vaikeuksia. Tässä kohden siis Cooper noin 3150m ja otsikon väite pitää kyllä jossain määrin paikkansa. 2 min/km säännön mukaan 5.50 min/km tulisi olla todella kevyttä ja huoltavaa, mutta ei kyllä ole. Kyllä tuolla vauhdilla mennään aerkille hänen kanssaan viimeistään 30 min kohdalla. Tästä syystä pitkää pk:ta ei tehdä juosten. Juoksuharjoitukset tehdään aina "kovaa", pk muilla lajeilla.
  3. Ainut avoin kysymys oikeastaan on, että mikä on hitain vauhti joka voidaan tulkita juoksuksi? Cooper 2700m --> PK-vauhti lienee noin 6.00 min/km osapuilleen? Jos on sitä mieltä, että raja juoksuksi tulkittavassa etenemisessä menee tuossa vauhdissa, niin sittenhän väite on ihan validi. Tuo raja lienee katsojan silmässä. Itse miellän rajaksi vauhdin, jota en pysty enää kävelemään, vaan on pakko juosta.
  4. Iivon osallistuminen olisi pitänyt hyödyntää kunnolla markkinoinnissa loppumetreillä. Tuollaisten nimien kautta tapahtumaa voisi kehittää kunnolla. Nyt meni ihan perseelleen.
  5. Jos näin on, niin käsittämätöntä puuhastelua. Tuollainen nimi, vaikkakin ihan sivulajissa, mukana ja homma munitaan sitten reitinohjauksessa. Raju oli hiihtäjän vauhti kympin kohdalla. Ikuinen arvoitus, että miten olisi kantanut loppuun asti. Himpun päälle 1:10 vauhdissa oli.
  6. Ei siinä varmaan mikään varsinaisesti mennyt pieleen. Kroppa pääsi tuntemattomalle alueelle, jolla ei oltu aiemmin vierailtu. Sinänsä en taustojasi tunne, mutta olitko tehnyt aiemmin esim 25km tai 30 km pitkiä lenkkejä?
  7. Oikeassa olet. Fysiologiset muutokset vaativat tietty tapahtuakseen riittävästi määrää.
  8. Juurikin näin. Hitaasti juoksemalla bensatankki kasvaa ja kulutuskin pienenee, mutta koneeseen ei tule lisää hevosvoimia.
  9. Miksi? Tämä lukee joka paikassa totuutena, mutta itse en ole tuosta ollenkaan vakuuttunut kun kyseessä on aloittelija tai harrastaja. Huippu-urheilijan tai muuten paljon treenaavan kohdalla en tuota epäile. Aloittelijan kohdalla jokainen treeni kehittää motoriikkaa, tekniikkaa, hermotusta, kimmoisuutta ja siten tuovat juoksuun vauhtia ja taloudellisuutta. Itse ainakin uskon noiden ominaisuuksien kehittyvän juoksemalla reipasta vauhtia, joka kyllä tarkoittaa aloittelijalla ja harrastajalla kovempaa kuin PK. Noiden ominaisuuksien kehittäminen mahdollistaa kovemmat vauhdit, joiden päälle kehittää kestävyyttä.
  10. Onnittelut @ForrestG! Hyvää menoa valmennettavalla tänään ja kirkasta metallia matkalaukkuun. Huomenna kenties lisää...
  11. JHan

    HIIT

    Tuo itse treeni tekee kuitenkin 7 minuuttia juoksua, 7 *(30 sek + 30 sek). Jotenkin en pysty uskomaan, että syke ei nouse ylemmäs kuin 75% maksimista (eli about aerobinen kynnys), jos juoksee 7 minuuttia siten, että puolet ajasta todella kovaa ja puolet kevyttä hölkkää. Lisäksi tuo 30 sekunnin palautus on niin lyhyt, että jos sen hölkkää koko ajan, niin ei se syke edes ehdi juuri siinä ajassa laskea siitä mihin vedon lopussa on päästy. Jos asia on todella noin, niin sille on mielestäni kolme mahdollista selitystä - Suorituskyky on erittäin kova - Niitä 30 sekunnin vetoja ei juosta lähelläkään suorituskyvyn edellyttämällä tasolla, eli ne eivät ole vetoja - Lihaksisto ei kykene työskentelemään kovalla teholla koko tuota treeniä, jolloin hapentarve jää alhaiselle tasolle, ja syke ei tästä syystä nouse Uskoisin, että jokaisella kuntoilijalla on hyvän lämpän jälkeen tuossa treenissä viimeisen vedon lopussa syke vähintään 90% HRmax. Ja tosiaan sama kiinnostaa itseäni kuin Pasia tuossa yllä, eli mikä on tämän treenin tavoite?
  12. Minun mielestä PK-alueen alapään harjoittaminen ei ole sama asia kuin kestävyysominaisuuksien kuntoonlaittaminen. Tuo on mielestäni hyvin kevyttä liikuntaa, joka on palauttavaa ja kehoa huoltavaa, ei kestävyysominaisuuksia kehittävää. Itse pyrin ajattelemaan harjoitusohjelmani vastaamalla rehellisesti allaoleviin kysymyksiin. Samaa sapluunaa olen soveltanut myös muutamien muiden henkilöiden kanssa, jotka ovat pyytäneet apua juoksuohjelman, hiihto-ohjelman tai kuntosaliohjelman kanssa. Yllättävän helposti ohjelma syntyy, kun nämä selvittää itselle. 1. Mikä on tämän hetkinen suorituskyky? 2. Mikä on tavoite? 3. Milloin tavoitteeseen pyritään? 4. Kuinka suurella panoksella pystyy sitoutumaan tavoitteeseen? (=kuinka paljon viikkotasolla pystyy ajallisesti muun elämän huomioiden harjoittelemaan ja kuinka paljon pystyy harjoittelemaan, jotta terveys kestää?) Näiden pohjalta sitten mietitään harjoitukset ja harjoituksiin vauhdit sekä määrät. Kohta 1 antaa eväät vastata kohtiin 2 ja 3 realistisesti. Olennaisena juttuna on juosta mahdollisimman paljon ohjelman aikana kohdan 2 tavoitteen mukaista vauhtia, siten että kohdassa 4 määritelty terveysrajoite kestää. Tämän lisäksi ohjelma mietitään sitten, että juostaan mahdollisimman paljon PK:ta (="sopivan verran" tavoitetta hiljaisempaa) vauhtia. Ja tätäkin juostaan niin paljon kuin kohdan 4 aika- ja terveusrajoitteet mahdollistavat. Sitten vielä sitä marjanpoimintavauhtia palauttavaksi ja huoltavaksi vähän lisäksi. Ja PK:ta ajallisesti valtaosa harjoittelusta.
  13. Hyvä Seppo! Sanoihan sen joku lopulta. Huippuluokan ammattiurheilija (joita tällä foorumilla ei kovin montaa ole) pystyy harjoittelemaan mielekkäästi tuollaisilla sykkeillä pk-harjoittelua. Juoksemaan opitaan juoksemalla, ensin lyhyempiä matkoja ja sitten hiljalleen matkaakin voi pidentää. Juoksuaskeleen taloudellisuuden ja nopeuden kehittäminen on todella pitkässä puussa jos hölkötetään marjanpoimimissykkeillä sauvakävelyvauhtia.
  14. Kuulostaa ihan suunnattomalle typeryydelle. Eikö kukaan valmenna tätä tyttöä? Vai eikö valmentajaa kuunnella? Mitä jos olisi juostu niitä pohjia kuntoon, haettu lisää vauhtiväljyyttä ja lähdetty vähän lyhyempien matkojen kautta liikkeelle? Sinänsä aika sama mulle. Riippuu siitä mitä hakee. Kyllä mulle toisaalta sm-mitali kelpaisi.
  15. Harjoittelin Forssan maratonille 06/2015 juoksemalla teoksen 18 viikon 55 mailin ohjelman läpi. Tavoite oli 3.10 ja sen perusteella oli vauhdit laskettu. Vuotta aiemmin oli juostuna 3.23, tätä ohjelmaa aloittaessa kunto oli selvästi kovempi kuin vuotta aiemmin, joten tavoite tuntui realistiselta. Noudatin ohjelmaa ja sen neuvomia vauhteja varsin orjallisesti, pientä säätöä oli välillä ainoastaan harjoituspäivissä ja pystyin kyllä juoksemaan kaikki treenit läpi. Omia kokemuksia ohjelman ajalta: - Yläkynnys kehittyi alusta alkaen vauhdilla. - ns. General running eli peruslenkit eivät kehittyneet niin paljon kuin olin toivonut (vauhtien ja sykkeiden suhde ei kehittynyt toivotusti) - omasta mielestäni olin ihan tavoitteen mukaisessa aikataulussa viikkojen 12-14 paikkeilla, kenties jopa paremmassakin, mutta lopun terävöittäminen ei enää tarttunut ja kunto ei keulinut toivotusti (vedot tuntuivat raskaalta ja hitailta, kenties vauhdit puuroutuneet ??? ) - keventelyssä kunto ei tuntunut nousevan yhtään, ylirasitus ??? - palautuminen oli tiukilla, muistan nukkuneeni vähän huonosti Ja itse kisa meni täysin penkin alle. Ennätyskunnossa olin varmasti, mutta sattui kamalan kuuma päivä (varjossa 28), treeniohjelma oli juostu jossain 10 - 18 lämmöissä. Kramppeja ja juoksijan polvi kisassa. Ennätyskunnossa olin varmasti, aika lähellä tavoittettakin, mutta kisa ei vain onnistunut. Vähän olen tässä suunnitellut, että ottaisin uuden projektin samalla ohjelmalla, mutta pienellä hienosäädöllä. Aloittaisin vähän ohjeistusta kevyemmillä vauhdeillä, jotta kunto ei nousisi liian äkkiä ja paukkuja riittäisi loppuun asti. Ohjelman edetessä sitten kiristäisin hiljalleen ruuvia ja nostaisin perusjuoksun vauhteja.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy