Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Jalmari17

Jäsenet
  • Content Count

    720
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    2

Jalmari17 last won the day on December 1 2019

Jalmari17 had the most liked content!

Community Reputation

1 593 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3330m (2018)
  • 10km
    37,21.8 (2019)
  • Puolimaraton
    1,21,30 (2019)
  • Maraton
    2,54,29 (2019)
  • Tavoite
    Kymppi alle 37min

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Kaikki ym. syyt ovat kyllä nimenomaan päivälenkkien rasitteena, naulan kantaan... samoin se, että aina on kiire palata tällaiseltä lenkiltä takaisin sorvin ääreen.
  2. Aamuun juu, ja toisaalta myöhäisempiin lenkkeihin. Niinä päivinä, jolloin ehdin käymään pienen lenkin päivällä, on kevyellä lenkillä selkeästi korkeampi syke kuin sitten illan lenkillä vaikka vauhti olisi illalla reippaampi.
  3. Ma 1.6. lounastauolla kevyt 6,1km @ 5:29, keskisyke 120. Jotenkin nuo sykkeet ovat aina tällä päivälenkillä hieman tavallista korkeammalla, vaikka meno kevyttä. Illasta sitten radalle ja siellä 8x400/90s, vedot väliin 1:25-1:17 keskiarvon ollessa jossain 1:23-luokkaa. Ei tarvinnut vielä repiä (pl. viimeinen) mutta eipä tuo ihan kevyttä ollut. Ti 2.6. perusmenoa 14km @ 5:05, keskisyke 126. Ke 3.6. palauttava 8,5km @ 5:31, keskisyke 116. Tuskin ehdin tuon sunnuntain päivityksen ja ajatuksia tulevista kisoista liipaista maailmalle, kun tuli tietoon mahdollisuus kokeilla lauantaina 5000m ratakisaa liki lähiseudulla. Jos nyt ei tule mitään odottamattomia esteitä, pitänee käydä kokeilemassa, josko tuohon osallistuisi joku muukin innokas. Itseltä kun puuttuu virallinen 5km/5000m noteeraus, niin saisi (maaliin päästessä) jonkinlaisen referenssin tuohon, josko syksyllä olisi vielä mahdollisuus kokeilla uudestaan. Mitään valtavaa herkistelyä tai valmistelua tässä ei nyt tulisi, mutta eipä tuo niin ole tarkkaa. Mukava olisi päästä lappu rinnassa kokeilemaan tätäkin matkaa.
  4. Su 31.5. kuukausi pakettiin kevyellä palauttavalla, 11,5km @ 5:21, keskisyke 117. Jokunen kilsa polkuja ja metsäautotietä, loput asvalttia. Viikon juoksut 124km, toukokuun saldo tasan 500km ja alkuvuoden juoksut 2235km. Tuumailin, että joko tässä olisi peruskuntokautta riittämiin. Ensi viikon voisi ottaa kevyemmin ja josko sitten tekisi muutamat viikot (3-5 viikkoa?) hieman vähemmän kilometrejä ja jonkinmoisen "ratakauden", keskittyen 200m-1000m vetoihin. Kesäkuun lopulla saattaisi olla naapuripitäjässä koukkupolvikansallisten 3000m (ja 800m) kisat, josko ne järjestetään, ja sitten heinäkuussa pitäisi olla perinteinen kotikylän ratakymppi, joita ajatellen - ja muutoinkin vaihtelun vuoksi - voisi tehdä jotain erilaista. Päätavoitteet ovat edelleen lokakuun maratonilla ja syyskuun puolikkaalla (josko niitäkään järjestetään), mutta muutaman viikon alimatkatreenin ehtisi hyvin tehdä ennen kuin heinäkuun lopussa/elokuun alussa aloittaisi valmistautumisen maralle.
  5. To 28.5. illalla pitkän työpäivän jälkeen 24km @ 4:43, keskisyke 136. Tarkoitus oli tehdä hitaasti kiihtyvä (pk1-pk2) puolipitkis, mutta menikin liki suoraan pk2:n puolelle. Ensimmäinen pätkä oli vastatuuleen ja kun Garmin ei löytänyt satelliitteja ekaan puoleen tuntiin, sekoilin vauhdin kanssa (eli uskoin kelloa vaikka se näytti aiemmin mitattuihin pätkiin noin 200-300m liian vähän) ja tuli puskettua heti alusta lähtien turhan reippaasti. Oli miten oli, eipä ollut tossu syönnillään, ja väsynyttä oli meno. Toki lie painanut edellispäivän vedot nekin kintuissa. Pe 29.5. aamusta ennen töitä palauttava 7,2km @ 5:27, keskisyke 117. Tarkoituksena oli mennä riittävän rauhallisesti, ja pistinkin yhdessä pidemmässä ylämäessä kävelyksi, kun meinasi sykkeet nousta. Illasta, töiden jälkeen, sitten rauhallinen 11,4km @ 5:20, keskisyke 117. Hiukan oli väsynyttä menoa, mutta tahmean alun jälkeen kroppa heräsi. Ja onhan tää ihan parasta, kun pääsee sopivan lämpimässä lenkkeilemään! La 30.5. pitkis 30,2km @ 5:06, keskisyke 123. Hitaasti kiihtyvä lenkki, eka kymppi @ 5:15 (keskis. 117), toka kymppi @ 5:09 (keskis. 121) ja kolmas @ 4:56 (keskis. 129). Alussa tuntui tuokin vauhti riittävältä, mutta matkan edetessä kapulat hieman kevenivät. 26km jälkeen, kun alkoi meno puuduttamaan, tein lyhyehköt (500m, 300m ja 200m) vedot noin puolimaravauhdilla piristykseksi.
  6. Su 24.5. heti aamusta kolmisen tuntia kävelyä urheiluseuran metsänkylvötalkoissa, iltapäivällä sitten kevyttä juoksua 10,6km @ 5:23, keskisyke 117. Viikon juoksut 104km, tasapaksua menoa. Ma 25.5. lounastauolla kevyt 7,8km @ 4:46, keskisyke 132. Alkuun rauhallista 2,6km ja sitten 5x300m/95sek kiihtyen 3:47-3:13 ja päälle 2,4km verraa. Tarkoitus oli tehdä hieman pidempi lenkki, mutta kokousten takia jäi tosi tiukka aika lenkkiä varten. Iltapäivästä sitten siirtyminen isolle kirkolle jossa junamatkan päälle illasta Töölönlahtea ympäri 10,4km @ 5:15, keskisyke 127. Olipa mukavan kesäinen ja lämmin ilta, ihmisiä liikkeellä mukavasti. Keskusta sen sijaan oli kovin autio. Ti 26.5. välipäivä liikunnasta, ei vain 14 tunnin työpäivään matkoineen saanut mahtumaan eikä pieni lepo tehne pahaa. Ke 27.5. lounastauolla kevyt 6,3km @ 5:26, keskisyke 122. Alkuillasta sitten kotikylän stadionille, jossa tiilimurska-alusta oli saatu viimein tasoitettua. Verraa 4km, sitten 5x1000m/70sek (3:45-3:40), viiden minuutin hölkkäpalautus ja 3x200m (35s), ja päälle vajaa 3km verraa. Tonnit menivät vielä kohtalaisella mukavuusalueella, ja lämpöä riitti ihan omiksi tarpeiksi.
  7. Pe 22.5. lounastauolla palauttava 10,2km @ 5:33, keskisyke 117. Paljolti maantietä mutta myös polkuja ja latupohjaa sekaan. Iltapäivästä sitten parin tunnin hieronta, eka sellainen kolmeen kuukauteen, joten etenkin pohkeet olivat käsittelyn jälkeen hellinä. La 23.5. pitkis 26,5km @ 5:54, keskisyke ehkä 125-130 (mittari näytti 118 mutta kadotti useamman kerran loppumatkasta oikean sykkeen). Pääosa matkasta metsäistä latupohjaa ja polkuja, ja menipä tuossa pari kilometriä aikamoisessa ryteikössä, kun reittivalinta osoittautui vääräksi eikä latupohjaa oltu raivattu muutamaan vuoteen... Joka tapauksessa oli mielenkiintoista tutkailla osittain uusia maastoja, ja samalla tein pari havaintoa varustuksen suhteen: mikäli aikoisi jatkossa juosta, kuten tänään, metsässä ja aika tukkoisilla poluilla, kannattanee hankkia sopivat kengät. Addun Ultra Boostit eivät taida olla parhaimmat tuohon touhuun. Kompressiosäärystimet olisivat myös olleet hyvä valinta, sillä puolen metrin - metrin pajukko ja juurakot tiettömillä taipaleilla hakkasivat sääret hieman verille. Vaan oppia ikä kaikki. Mahtava sää, liki 20 astetta lämmintä!
  8. Ma 18.5. palauttava 10,5km @ 5:32, keskisyke 116. Todella rauhallista menoa, sunnuntain pitkä lenkki varmasti vielä kuormitti vaikka meno oli ihan ok. Hokasin, jotta pitkiksen aikana meni tälle vuodelle 2000km juoksua rikki, ennätystahdissa tältä osin. Edesauttavana tekijänä toki huhtikuisen maratonin siirtyminen syksyyn, eli ei tullut keventelyä eikä palautumisjaksoa. Ti 19.5. reilun 12 tunnin työpäivän jälkeen Jynkänvuorta kiertämään, kaikkiaan 22,1km @ 5:10, keskisyke 133. Nousua noin 240 metriä. Mukavaa menoa keväisessä illassa, yritin mennä ylämäet hiipimällä ja alamäet menivät reippaasti jarruttelematta eli vaihtelevaa oli vauhti. Ylämäissä mentiin reippaasti veekoon puolelle, vaikka miten rauhallisesti yritti mennä. Parin viikon takaiseen menoon verrattuna lihaksisto jaksoi nyt hieman paremmin. Ke 20.5. palauttava 10,4km @ 5:25, keskisyke 120 pintaan. Päälle hieman futista muksujen kanssa. To 21.5. reippaamman vuoro. Verraa 3,5km ja sitten 7km @ 3:48, keskisyke 159, ja päälle verraa 3,6km. Yhteensä 14,1km @ 4:27, keskisyke 139. Puoleen väliin saakka vetoa syke pysyi veekoon puolella, sitten pienessä ylämäessä meni yli anakynnyksen. Edellisestä tv-kovasta tuli kuluneeksi liki puolitoista kuukautta, niin halusin pienenä testinä kokeilla kulkua. Hieman kovempaa vauhtia pystyi nyt pitämään, joskin kovemmilla sykkeillä.
  9. Näin itsekin näen, että jotain pientä osviittaa voinee saada (mahdollisesta) kehityksestä tai kenties (jos osaisi tulkita...) heikkouksista joita voisi pyrkiä kehittämään. Heikkouden ja vertailun vaikeuden tuo tosiaan erilaiset olosuhteet aiempiin testeihin. Toisaalta, aika hyvin osuu tämä "veikkaus" yksiin tonnin vetojen tai esim. 10000m kisasuorituksen kanssa, joka viime syksynä meni noin 3:44-tahtiin.
  10. Sainpa kynnystestin tulokset, joissa ei mitään valtavaa yllätystä ollut. Tosin ehkä hieman tulkinnallisuutta, mutta niin kai näissä yleensäkin on. Yläkynnys näyttäisi asettuneen lähelle aiempia mittauksia, kynnysvauhti olisi noin 3:45/km ja syke noin 162 (aiemmin sama vauhti mutta syke noin 161). Laktaatteja vahvemmin seuraten sykeraja voisi kuulemma olla ylempänäkin, mutta tuskinpa kovin paljoa - maksimisyke kun ei ole 175-176 ylempänä. Alakynnys sen sijaan olisi noussut sykkeissä aiemmasta 140:sta jonkin verran, jopa 148 saakka, jolloin vauhti olisi 4:20/km, mutta tuskin nyt aivan. Toisaalta tuossa 4:30/km-vauhtisessa vedossa eivät laktaatit vielä nousseet ollenkaan, vaan vasta seuraavassa 4:00-vauhtisessa, joten alakynnys voisi olla vauhtien puolesta hieman alle 4:30. Testitulokset olivat jotakuinkin seuraavat: 1. veto 5:32, laktaatit 2 mmol, syke vedon lopussa 124, keskiarvo 118; 2. veto 5:00, 1,2 mmol, 134, ka. 128; 3. veto 4:30, 1,2 mmol, 148, ka. 139, 4. veto 4:00, 2,4 mmol, 155, ka. 151, 5. veto 3:45, 3,7 mmol, 162, ka. 153, 6. veto 3:32, 8,3 mmol, 170, ka. 160, 7. veto 3:22, 11,3 mmol, 174, ka. 167. Testissä tosiaan otettiin syketieto vedon lopusta, kuten aiemminkin, mutta mielestäni tuossa oli nyt hieman eroa aiemmin hallissa tehtyihin testeihin siinä mielessä, että loppusuoralla käynyt vahva vastatuuli kyllä nosti sykettä hiukan juuri loppua kohti. Siksi ihan mielenkiinnosta laitoin Garminin antamat keskisykkeet verrokiksi, ja toisaalta nuo sykkeet sinänsä ovat itselleni loogisia, aavistuksen vain korkeita.
  11. La 16.5. palauttavaa maasto-/polkujuoksua 11,2km @ 5:44, keskisyke 117. Pääosin paikallisilla latupohjilla etenemistä, toki siirtymät maantietä pitkin. Su 17.5. kiihtyvä pitkis 33,7km @ 4:40, keskisyke 137. Suunnittelin tekeväni lenkin hiljalleen kiihtyvänä sykeohjatusti siten, että eka kymppi pk1-alueella, toinen kymppi pk2, sitten vitonen vk1 ja toinen vitonen vk2, eli sykkeiden osalta siten että ekan kympin syke noin 124-125, tokalla 135 (eli noin viisi lyöntiä alle alakynnyksen), sitten vitonen 145 (noin viisi lyöntiä alakynnyksen päällä) ja viimeinen vitonen 155 (noin viisi lyöntiä yläkynnyksen alla). Tarkoitus siis pyrkiä arvioitujen sykealueiden puoliväliin. Toteutus: 10km @ 5:09, keskisyke 124 (maks. 133); 10km @ 4.38, keskis. 135 (139); 5km @ 4.22, keskis. 146 (149); 5km @ 4:03, keskis. 154 (158); 1km @ 3:52, keskis. 162 (166). Aika suunnitellun mukaisesti meni lenkki, mutta ensimmäinen kymppi ei ollut pienen vastatuulen vuoksi kiihtyvä vaan sykkeiden nousemisen myötä piti vauhtia hiljentää loppua kohti. Ja viimeinen kilsan veto oli ylimääräinen (ja kenties turha) päähänpisto. Yleensä on tullut vastaava loppunosto tehtyä tuohon viimeisen vitosen päätteeksi, mutta koska halusin pitää sykeohjauksesta kiinni loppuun saakka, tuli kokeiltua kuinka jalka ja syke nousisi vielä. No, ei oikein noussut, ja jalkojen lisäksi tuntui tuossa vaiheessa läpimärät talvijuoksuhousut ja Cliftonit painavan myös liikaa. Pienen rytminvaihdoksen tuohon kuitenkin sai. Viikon juoksut 118,9km. Mukavan vaihtelevasti tuli erilaisilla alustoilla ja eri vauhteja juostua, hieman tehojakin mukaan ottaen.
  12. Ke 13.5. aamusta ennen töitä kevyt 7km @ 5:30, keskisyke 119. Illasta sitten lyhyitä vetoja siten, että 5km rauhallista ja sitten 400+300+200+100+100+100m vedot, lähtien 3:42-vauhdista ja päättyen 3:00-vauhtiin. Lyhyiden vetojen päälle kilsan veto 3:57-vauhtia, mikä tuntui aika kevyeltä. Yhteensä juoksua 10,8km @ 4:49, keskisyke 129. To 14.5. palauttava 10km @ 5:29, keskisyke 115. Pe 15.5. oli ohjelmassa kenttätesti, joka tuli tehtyä ekaa kertaa ulkona. Aiemmin olen tehnyt testissä tonnin vedot sykeohjatusti, mutta nyt kokeiltiin tehdä vedot vauhtien perusteella, lähtien 5:30-vauhdista. Hallissa tehtynä testi on mennyt siten, että uusi veto on alkanut heti laktaattimittauksen jälkeen, mutta nyt tuli parin minsan palautus toiselle puolelle rataa siirtymän myötä (tonnin lähtöviivalle). Tulokset tulevat myöhemmin, ja eipä testistä itsessään sen suurempaa kertomista ole. Kynnykset lie selvinnyt kuudella vedolla, ja halusin toki vetää vielä seitsemännen all out -vedon, mutta tuosta ei jäänyt paljoa kertomista, etusuoran vastatuuli hyydytti vikan kilsan aikaan 3:22. Jolkottelua tuli yhteensä 9,7km. Illasta reipas palauttava kävely 7,9km, keskisyke 86.
  13. La 9.5. palauttavaa jolkottelua 10,6km @ 5:23, keskisyke 117. Su 10.5. päivästä erittäin kevyttä pyöräilyä 45min, alkuillasta perusmenoa 12,4km @ 5:01, keskisyke 126. Kiersin tarkastamaan urheilukentän tilannetta, ja sehän olikin jo täysin sula ja sisärata jopa kuiva. Muodoiltaan kentän pinta on valitettavasti keväisin mallia perunapelto; syviä jalanjälkiä ja moponrenkaan jälkiä, melkoinen pujottelurata siis. Jokunen kierros tuli kuitenkin kierrettyä ilman suurempaa suunnitelmaa, vähän vauhdinvaihtelua tapaillen, puolenkymmentä 400 metrin vetoa tehden. Kunhan saisivat tasoitettua kentän, voisi vetotreenit siirtää sinne. Viikon juoksut 112km. Toinen viikko ikään kuin palauttelua kotirataultran jälkeen, vähän päämäärätöntä menoa. Ma 11.5. lounastauolla erittäin kevyt 6,6km @ 5:42, keskisyke 116. Illasta sitten kevyt 9,2km @ 5:25, keskisyke 117. Ti 12.5. illasta puolipitkis pk2-vauhdilla, 20,5km @ 4:39, keskisyke 136. On tullut pari viikkoa tehtyä paljolti palauttavaa juoksua, joten mukava oli mennä vähän reippaampaa.
  14. To 7.5. perusmenoa reilu 10km ja päälle 10x200m/1min, vauhdein 3:20-3:05. Yhteensä 15,7km @ 4:53, keskisyke 133. Alkumatka väsynyttä, mutta nuo vedot piristivät mukavasti. Pe 8.5. maastossa ja poluilla 22,6km @ 5:47, keskisyke 123. Nousumetrejä vähän toista sataa. Mukavata menoa metsikössä, mutta yllättävän paljon kävi jalkoihin moinenkin eteneminen.
  15. Ma 4.5. uusi viikko käyntiin lounastauon palauttavalla 6,8km @ 5:31, keskisyke 122, illasta sitten perusmenoa 12,5km @ 5:12, keskisyke 120. Aika raskasta menoa, ja etenkin ekalla lenkillä sykkeet korkealla. Ti 5.5. illasta Jynkänvuoren latupohjilla 20,4km @ 5:10, keskisyke 134, nousumetrejä parisataa. Eipä ole talven aikana tullut paljon mäkiä juostua, ja loppulenkistä alkoivat jalat olla hieman väsyneet... Mutta mukava juosta vähän vaihtelevammalla alustalla. Ke 6.5. aamusta ylös, ulos ja lenkille: 7km @ 5:26, keskisyke 119. Väsynyttä menoa, mikä ei illallisen maastojuoksun jälkeen ollut yllätys. Töiden jälkeen saunalenkkinä likan kanssa 6,1km @ 6:14, keskisyke 104. Kivan rauhallinen lenkki, mutta heti lenkin jälkeen uupunut olo. Päivän aikana jäi kyllä syöminen heikoksi, mikä lie vaikuttanut, mutta eipä noin kevyen lenkin osannut ajatella tuntuvan tältä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy