Jump to content
Juoksufoorumi.fi

ege

Jäsenet
  • Posts

    258
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    1

ege last won the day on September 20 2020

ege had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. La: lepo / häähulinat (ilman alkoholia) Su: 35km. Alkuun 25km lämmittelyä ja loppuun 10km 4:29/km. Ihan mukava kulku. Ei nyt järin herkkää tai lennokasta, mutta jopa yllättävän helposti lopulta tuli tuo maravauhtinen loppu. Koville lenkki kuitenkin otti ja aika pirun väsy ollut loppuillan lenkin jälkeen. Tyytyväinen olen viimeaikojen reeneihin, hyvillä mielin voi lähteä hiljalleen harjoittelua keventämään vantaata kohti. Ens viikolla vielä tehoja mukana, mutta määrää asteittain vähemmän. Josko n. 70km saisi vielä ensi viikolla kerättyä ja viikonloppuna puolimaran verran aiottua maravauhtia, eli 4:30/km.
  2. Ke: 8,6km kevyttä, 6:00/km 121 sykekeskiarvolla. To: 16km sis. 7x1000m 1min kävelypalautuksilla. Vauhdit 3:51-4:01/km. Jokatoinen veto sisälsi loivan alamäkipätkän ja vastaavasti jokatoinen ylämäkeen. Nyt joutui kyllä jo vakavat päänsisäiset neuvottelut käymään lenkille lähdön mielekkyydestä. Ei kamalsti napostellut. Väsymys alkaa selvästi kerääntymään, mutta ei nuo vedot ihmeemmin pakottamista kuitenkaan vaatineet. Lenkin jälkeen aika väsy ja unikin oli huonoa. Tänään lepopäivä ja viikonloppuna vielä n. 35km pitkis jonkinlaisella maravauhtisella osuudella.
  3. Ma: 8,6km kevyttä/hidasta polkuilua, 6:40/km, keskisyke 129 Ti: yht. 15,6km. Lyhyen lämmittelyn jälkeen 12,8km 4:27/km vauhdilla. Reilu puoleenväliin asti jopa lennokasta, lopussa rupesi aavistuksen painamaan. Heti lenkin jälkeen oli vähän sellainen olo, että kuume olisi nousussa ja koko päivän töissä olin aika kylmissäni. Ei onneksi sitten kuitenkaan mitään ihmeempää tullut ja nyt illalla olo ollut kokolailla normaali. Ehkä se koronapiikki jotain koitti aiheuttaa...
  4. Su: 12km kevyttä hölkkää, 5:35/km keskisykkeellä 129 Viikkoon satku täyteen. Yllättävän vähän tuntuu yhtään missään. Torstaina oli pikkusen hankalampaa, muutoin ollut kyllä todella helppoa. Ens viikko olis vielä tarkotus pusertaa samantyyppisesti, mutta pari muuttujaa siinä tulee olemaan. Huomenna käyn ottamassa toisen piikin, siittähän saattaa jotain lenkkelilyä haittaavia oireita tulla. Lisäksi viikonloppuna olisi häät juhlittavana, joka vie aikaa ja energiaa, vaikka mukavat bileet varmasti tiedossa. Näitä pippaloita onkin tässä ollut kesän ja alkusyksyn mittaan vähintään riittävästi, kun niitä koronan takia on siirrelty. Viime viikonloppunakin oli vaimon kolmekymppiset. Silloinkin sunnuntai oli super väsynyt, mutta alkuviikosta olinkin yllättävästi jo täydessä vedossa.
  5. Pe: 10km kevyt La: 32km, 5:12/km, keskisyke 143. Viimeset 4km 4:30/km 158 keskisykkeellä. Hyvä lenkki! 25km kohilla alkoi hieman painamaan, mutta lopussa irtosi yllättävän helpon ja rennon oloisesti maravauhtinen pätkä.
  6. Ke: 10km kevyt To: 15,3km. Sis. 10x800m. Vedot 3:05-3:15min ja 2min kävely/hölkkäpalautus. Tällä kertaa en juossut radalla ja pariin hitaampaan vetoon osui ylämäkeä. Tänään ei ollut enää ihan niin helppoa, joskaan ei suurta tuskaakaan. Paras rentous kateissa, mutta melkolailla pakottamatta kuitenkin tuli. Viime viikon yassoissa sorruin hieman revittelemään vikoilla vedoilla, nyt ei moiseen ollut kiinnostusta. Ja parempi jättää revittelemättä, jotta jaksaa vielä 1,5 viikkoa kovempaa reenijaksoa.
  7. Ma: 6,5km kevyt Ti: 13,3km, josta 10km 4:25/km. Hyvin se taas rullas! Kyllä kannatti puskea kesällä helteiden läpi. Nyt tuntuu nimittäin, että tämä hommahan on helppoa ja hauskaa!
  8. Pe: 12km kevyttä La: 30km, 5:25/km 137 keskisykkeellä. Alku rauhaksiin ja pikkuhiljaa kevyesti kiihdyttäen, niin että ajoittain kolkuteltiin maravauhteja. Viikko yhteensä 90km. Hyvä eheä reeniviikko ilman suurempia ongelmia!
  9. Ke: 8,5km kevyttä To: yht. 16km. Sis. 10x800m, 2min palautuksilla. Ekat 5 rennon letkeesti n. 3:10/veto. Viimeset viis vähän reippaampaa, 3:00-3:05 kantturoille paitsi viimenen lähes täysiä 2:54. Ilman sen suurempaa tuskaa nuo reippaamatkin kulkivat. Hyvinhän tämä iltasin juoksukin tuntuu sopivan. Ainoa ongelma tulee ruokien rytmittämisestä. Päivällinen 16-17 aikoihin on yleensä päivän tuhdein ateria. Siitä 1-2 tunnin päästä kun lähtee juoksemaan, niin pikkusen painaa mahassa.
  10. Tiistai: täydellisessä kelissä hämärtyvässä ja viilenevässä illassa 12km, josta 8km 4:26/km. Oikein hyvä kulku! Ei ainakaan vielä ole harmittanut yhtään, vaikka lenkit jääneet epätyypillisesti iltahommiksi.
  11. Viime viikko oli kevyttä puolikkaalta palautumista. Saldona 55km kevyttä hölkkää ja yksi voimaharjoitus. Lauantaina 22km kevyt lenkki oli aivan kammottavaa tervanjuontia, ainakin viimeset 8km. Selkeästi vielä painoi puolikas kropassa. Nyt olisi tarkoitus saada puserrettua 3 viikon hyvä reenijakso, jonka jälkeen jo pikkuhiljaa kevennellään vantaata kohti. Eilen 11km kevyttä pääasiassa poluilla. 6:15/km ja keskisyke 127.
  12. Se on juuri näin! Yleensä puolikkaalla sitä ei vaan tarvi miettiä heti startista😅 tai kokoajanhan sitä pieni epävarmuus on tavotteen suhteen, muutoin tavote on liian helpoksi asetettu.
  13. Tänään oli ohjelmassa kevyen viikon päätteeksi omatoimi puolimara. Kello näyttää seuraavia lukemia: 21,14km, 1:27:45, 4:09min/km, keskisyke 169, max 184. Eli n. 2min parannus viimekesän puolikkaseen! Eihän tämä toki virallinen ennätys ole, kun omana testijuoksuna suoritettu, mutta en anna sen latistaa tunnelmaa yhtään. Erittäin tyytyväinen juoksuun, sain alusta asti pidettyä itseni ahtaalla. Yhtään enempää ei olisi tänään irronnut, mutta mitään hyytymistäkään ei tapahtunut, eli vauhdinjako oli onnistunut. Reittinä n. 50/50 asfalttia ja hiekkatietä sisältävä 4,5km:n kieppiä vajaat viisi kierrosta. Reitti sisälsi hieman loivia mäkiä, joka oli mukava asia. Ylöspäin sai toki hieman puristaa, mutta vastapainoksi sai mukavan loivaan alamäkeen rallatella rennosti. Keli oli lopulta lähes täydellinen. Muutaman kilometrin jälkeen voimistunut tuuli, tummat pilvet ja jossain jyrähdellyt ukkonen aiheuttivat hieman huolta, mutta sade jäi lopulta sopivan pieneksi ja virkistäväksi. Tuuli laantui myös melko pian, eikä siitä ollut mitään haittaa juoksuun. Juoksuun valmistautuminen ei ollut täysin ideaali. Viime sunnuntain 11km puolimaravauhtinen treeni oli turhan lähellä itse testisuoritusta. Kovan reenin ja viimeisten muuttolaatikoiden kantamisesta johtuen niskat menivät maanantaina jumiin ja niitä sai parannella ja vetristää pitkin viikkoa. Lisäksi kurkussa ollut parina päivänä lieviä tuntemuksia, joiden takia jouduin arpomaan uskaltaako testiä edes lähteä juoksemaan. Aamulla itseasiassa tein päätöksen, että siirrän juoksun huomiseen, mutta päivän mittaan oli sen verran hyvä vireystila, että päätin juosta tänään. Itse juoksussa alkumatkasta oli vähän liikaa epävarmuutta edellä mainituista asioista johtuen. Yritin keksiä syitä juoksun keskeyttämiselle. Paheneeko kurkkukipu, onko syke tavanomaista korkeampi jne… Mitään syytä ei kuitenkaan ilmaantunut ja puolimatkan kohdalla rauha laskeutui mieleen ja itseluottamus tekemiseen. Pientä vatsapistosta lukuunottamatta kaikki sujui ongelmitta. 18km kohdalla alkoi voimat ehtymään, mutta hyvin sain kerättyä viimeiset voimanrippeet ja loppukin tuli hyvin ilman hyytymistä. Loistava juoksu, josta tuli mukava itseluottamusbuusti! Viimeaikoina tuntunut, että vuoteen ei oikein mitään kehitystä ole tapahtunut, mutta onhan sitä näköjään!
  14. Tämä viikko ollut suunnitellusti ja osin pakon sanelemana kevyempi. Ma ja ti lepoa, sen jälkeen ohjelmassa ollut 3kpl "perushölkkiä", yksi voimaharjoitus ja tänään kovempi puolimaralle valmistava reeni: yht 20,7km, josta 11,5km @4:11min/km. Ensi viikonlopun puolikasta silmälläpitäen testasin miten se puolimaravauhtinen kulkee. Ihan hyvin se kulki. Olosuhteiden johdosta vauhti ja tuntemus ei todella ollut tasaista. Tuulet osui reitille niin, että loivaan alamäkeen osui myötäinen, siinä sai rallatella helposti ja kevyesti hieman päälle 4min/vauhtia ja sitten toiseen suuntaan sai raastaa vastatuuleen ja loivaan ylämäkeen vauhtien tipahtaessa väkisin n. 4:15-4:20 tienoille. Onneksi oli tuulettomia tasaisia pätkiäkin, niissä tuollainen 4:10-4:13 tuntui ihan rennolta. Itse puolikkaan ensiviikonloppuna ajattelin kuitenkin juosta omatoimijuoksuna, vaikka esim helsingissä tapahtuma järjestetäänkin. Sen verran muutakin ohjelmaa silloin, että ajankäytöllisesti tehokkaampa juosta se tässä kotikulmilla.
  15. pe: 8km kevyt la: muuttopäivä, lepo juoksuista su: 30km. Alku todella rauhaksiin osittain harjumaastoissa. Loppuakohden vauhtia kiristäen ja viimenen vitonen 4:33/km. Ajatus oli, ettei välttämättä tarvitse mitään loppunostoa tehdä, mutta kun se tuntui melko helposti irtoavan, niin annoin mennä. Muistikuvat viime kesältä kertovat, että pitkät lenkit ja etenkin tällaiset loppunostot olivat silloin vaikeampia. Vähän vilkuilin vauhti- ja syketietoja, ja näyttää siltä, että vuosi takaperin vastaavat loppunostot menivät n. 4:40-4:45min/km samoilla sykkeillä kuin nyt menee 4:30-4:35/km vauhdeilla. Ehkä jotain kehitystä tapahtunut! Ensiviikolla ainakin alkuviikosta pientä keventelyä. Töihinpaluu edessä ja muuttoon liittyen vielä hieman viimeistelyjä. Parin viikon päästä puolikas Helsingissä tai Turussa, mikäli tapahtumat vain järjestetään. Jos ei järjestetä, niin varmaan omatoimi testinä sitten. Haluan kyllä saada edes epävirallisen noteerauksen puokiltakin tänä vuonna. Tähän viikkoon 90km juoksua.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy