Jump to content
Juoksufoorumi.fi



M1nd3

Jäsenet
  • Content Count

    79
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by M1nd3

  1. Itse Lahdessa kisanneena kilpailin todellakin vain itseäni vastaan. Huonona uimarina napsin edellä ajaneiden selkämyksiä pitkin pyöräosuutta. Itse näin omin pikkusilmin loppupätkän alamäkiosuudella, kun eräälle näytettiin keltaista laikkaa. Muutenkin reitin varrella näin useamman kerran prätkätuomarin puuttuneen alkaviin possujuniin. Omien näköhavaintojen ja kokemusten mukaan peesausta ja possujunia oli vähemmän kuin Joroisissa. Myös Challenge Turussa on ollut väilliä menoa, mutta siellä olen nähnyt tuomareiden puuttuneen asiaan ja sanktion niin määrätessä syyllisten kökkineen penalty boxissa.
  2. M1nd3

    Maantiepyöräily

    Enpä ole koskaan omalla maantiepyöräily"urallani" aloittanut ulkokautta näin myöhään kuin 1.5.! Samalla eka yli satkun... viikolla sitten eka tempokisa ja samalla eka tt-pyörän ulkoilutus. Tänään lauantaina toinen yli satkun maantielenkura. Mitäköhän kesä tuo tullessaan?
  3. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Ääneni menee pullarille! Pullari jalkojen väliin, niin voi rauhassa keskittyä käsivetoon sekä molemmilta puolilta hengittämiseen joka kolmannella käsivedolla. Omissa ohjelmissa on myös seteissä välillä vapari pullarlla. Kyllä, vaikka pullari on jalkojen välissä pystyy silti tekemään pientä potkuliikettä sekä lätt+pull -osoita, jolloin lättäreillä käsivetoon saa lisää voimaa. Itse opettelin lähes alusta lähtien hengittämään joka kolmannella vedolla kummaltakin puolelta. Yhden käden uinti (joko vaihto joka kolmannella tai sitten koko 25 m allaspätkä puhtaasti yhdellä) on myös POP heikommalta pu
  4. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Itse opettelin heti alusta lähtien ottamaan happea joka kolmannella vedolla. Vasurina oikea puoli oli "hieman" hankalampi, mutta itsepäisesti pidin pääni. Lisäksi yhden käden käsivedot pullarilla auttoi asiaa. Eli joko koko altaanmitta (25 m) yhdellä (ja samalla) kädellä ja hengitys joka kolmannella vedolla tai sitten käden vaihto+hengitys joka kolmannella vedolla. Puolen vuoden jälkeen hengitysrytmistä tuli automaatio, eikä sitä enää edes ajattele.
  5. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Talven mittaan on 25 m altaassa tullut välillä tehtyä seuraavanlaisia hengitystreenejä: 3-5-7-9 tai 3-5-7-0 eli eka altaanväli joka 3. vedolla seuraava joka 5. vedolla jne. Näitä ei ole ohjelmassa ollut joka viikko, vaan parin viikon välein tai sillointällöin. Hauskaa ja kehittävää ;)
  6. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Blogin puolella oli listaus tekemistäsi hankinnoista. Yksi mielestäni aika hyvä/tärkeä väline uintitreenien kannnalta puutui, eli pullari. Sen kanssa voi harjoitella käsivetoja "rauhassa". Pullari myös "kelluttaa" jalkoja ja siten vartalo ohjautuu parempaan uintiasentoon - peppu ja selkä tulevat lähemmäs pintaa helpottaen myös hapenottoa. Pullarin ollessa reisien välissä jalat eivät mene liian leveälle ja näin on mahdollista, että jalkojen kapeampi asento jää selkäytimeen. Näin sitten taasen "normaali" uinnissa jalat eivät ole niin leveällä. Pullarin kanssa treenatessa jaloilla ei tietenkä
  7. Aloin treenaamaan triahtlonia ohjelman kera syksyllä -13. Maantiepyöräilyn harrastamisen aloitin keväällä -08 ja juoksu tuli enemmän kuvioihin mukaan kesällä -10. Uinnin aloitin lähes täysi 0-tilasta kevättalvella -13. Tänä vuonna kesällä 3 jokamies/sprinttistarttia. Aiemmin olen harrastanut alasarjoissa salibandya kymmenisen kautta lopettaen "urani" nelisen vuotta sitten. Kuntosalitreenaus ollut moooonta vuotta mukana. Nuoruusaika meni muissa kuin liikunnallisissa kuvioissa, mitä nyt kavereitten kanssa lentistä, pesistä ja futista. Olen siis nainen ja ikää tällä hetkellä 35.
  8. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Viisammat ovat kertoilleet myös, että triathlonissa varsinkin pidemmillä matkoilla uinnissa potkut ovat aika pienessä roolissa. Näin säästetään jalkoja pyörään ja juoksuun.
  9. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Viime talvena kamppailin käsi-jalka -tahdin kanssa. Valmentaja sanoi, että keskity vain rentoon käsityöskentelyyn äläkä ajattele jalkojen tahtia. Tietenkin potkuja treenaan laudalla säännöllisesti, mutta uidessa vartalonkierto ja käsityöskentely ikäänkuin automaattisesti tahdittaa jalat. Eli noviisin neuvo: älä mieti jalkojen tahtia liikaa.
  10. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Omalla kohdalla uintivalkku laitti mut tekemään päädystä lähtöjä (eli jaloilla ponnistaen päädystä). Niitä tehtiin parina treenikertana kymmenkunta kerrallaan kunnes uintiasento lähti menemään kohdilleen. Pää vartalon jatkeenä käsien välissä, tiukka keskivartalo ja sitä rataa. Toinen mikä "puri" uintiasennon kohdilleen saamisessa oli tehdä potkuja laudalla. Kädet suorina, kämmenet laudalla, keskivartalo tiukkana. Potkuja tehdessä kasvot vedessä ja happea "hakiessa" pään nosto eteen. Tällöin saa samalla tuntumaa avovesiuinnin "suunnistamiseen".
  11. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Itse en ole koskaan räpylöinyt, sillä en omista räpylöitä enkä ole niitä keneltäkään lainannut. Aluaikoina treenasin paljon uiden pullarilla, jolloin jalat vaan ns. "tulevat perässä kelluen" ja keskityin käsivetoihin sekä joka 3. vedolla hengittämiseen. Välillä sitten normiuintia ja välillä vaikka 4x25 m potkuja laudalla. Potkujen jälkeen normiuintia ilman lisähärpäkkeitä. Jotkut käyttävät snorkkelia treenatessaan käsivetoja. Tosin muutama on manannut, että normiuintia tehdessä on vaikeuksia, kun hengittäminen pitäisi "ympätä" käsitekniikkaan...
  12. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Tuttu tunne! Viime talvena tuntui, että edistystä ei tullut lainkaan. Välilä kun sai yhden "palikan" paikalleen, meni toinen "hukkaan". Kärsivällisyyttä.... sitä ainakin itseltäni vaadin - ja se tuotti tulosta. Treenaan talvikautena 2 krt/vkossa, joista toinen on ryhmävalmennustreeni, toinen seuran "vapaampi" ratavuoro. Itseäni söi - ja syö välillä vieläkin - että muut ovat valovuoden edellä teknisesti ja vauhdillisesti, mutta ainakin tuo itselle haastetta. Välillä käyn "asiakasvuorolla" kolmannen kerran viikkoon, jos huvittaa ja on aikaa. Silloin uin vain ilman "paineita" keskittyen rauhallis
  13. M1nd3

    Vinkkejä uintiin

    Kuvakulma saattaa hieman hämätä, mutta näytti siltä että potkut lähtee polvista lonkkien sijaan. Kuvakulmasta en näe, miten käsi menee vedessä vetovaiheessa, mutta nähtävästi viet sen taakse saakka suorana. Itse kuvittelen, että kohta, mistä käsi menee veteen on sama "reikä", josta käsi tulee ylös. Hoen mielessäni, että "hyvä ote vedestä". Otettaessa happea ei päätä tulisi nostaa, vaan vartalonkierron ollessa riittävä pään kääntäminen riittää. Olen huono neuvomaan, sillä itsekin aloitin täysin nollasta puolitoista vuotta sitten uskaltaen mennä uintivalmennukseen. Ihan ensimmäisenä opetelin
  14. M1nd3

    Järveen!

    Piiljärvi +16°C ja avovesiuintikausi korkattu. Vartin verran tarkeni, jalkapohjat ja sormet "koetuksella". Kaksi lakkia päässä, joten päätä ei paleltanut. Yllätyin, ettei posket/nassu valittanut. Oli kyllä muuten varsin buenoa päästä luonnonvesiin! Vkonloppuna oli kuulemma pintaveden lämpötila ollut +21°C, joten pienoista romahdusta oli tapahtunut.
  15. 09/11 Cooper 2590 05/12 10 km 54:51 Olin aloittanut juoksulenkkeilyn 07/11.
  16. Untuvikko tässä moi! Maantiepyöräilyä harrastanut vuodesta -08 lähtien. Takana viisi Vätternrundania perättäisinä vuosina lähtien vuodesta -09. Juoksuharrastus tuli kuvioihin parisen vuotta sitten. Keväällä -12 ensimmäinen 10 km, tänä vuonna tavoitteena ensimmäinen puolimara syyskuussa. Talvella innostuin myös uinnista, mutta triathlonharrastajaksi en itseäni vielä tituleeraa. Parisen vuotta sitten lopetin aktiivisen pelailun salibandyn osalta. Alasarjoissa tuli tahkottua kymmenkunta vuotta. Lumitalvina vapaan tyylin hiihto myöskin treenimuotona. Kuntosaleilua oheistreeninä, kesäkaudella v
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy