Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sluoma

Jäsenet
  • Content Count

    8
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Sluoma

  • Syntymäpäivä 16.01.1974

Converted

  • Tavoite
    Löytää kesäksi kisakunto
  1. Sluoma

    Joroisten puolimatka 2009

    Sattuikos kukaan näkemään sitä kun eräs nimeltä mainitsematon sattui nanosekunnin haaveilemaan jostain muusta urheilukenttäosuudella sillä tuloksella että vedin rähmälleni oikein kunnolla kaikkien edessä? Ei pitäisi ihmetellä maalisuoraa kahta kierrosta ennen maalia, karma kostaa heti Muuten täytyy sanoa että ihmeissäni olin kun kelloa katsoin maalissa... puoli tuntia alle tavoitteen tarkoittaa joko hyvin mennyttä kisaa tai väärin asetettua tavoiteaikaa Peruskuntokauden jälkeen tullut, eri syistä aiheutunut sluibailu (muutto, taloraksa yms. pientä) ei kyllä alle viiden tunnin aikaan olisi pitänyt oikeuttaa, mutta en valita, 4:58 ja risat on jo kelpo aika. Ainakin noin ekalle yrittämälle...
  2. Sluoma

    Tri-lehtiä?

    1. Triathlete mag nettiversiona (pelittää ihan ok, ja hinta on tänne pohjan perukoille melkoisen halvempi). 2. Triathlon PLUS paperisena, olin mainonnan uhri, kun jo kolmatta vuotta tilauksessa olevan Procycling:in sivuilla oli mainos... Ihan ok, aikas brittipainotteinen kylläkin. En varmaan tilaa uudestaan, vaan laitan rahani tuon Triathleten paperiversioon... ...ehkä -Samppa
  3. Sluoma

    3 mm märkäpuku

    Tiedä tuosta, soittelin sinne jo viime kesän lopulla, ja normaalikokoset puvut oli kyllä kadonneet jo ajat sitten (itse 186cm - 78kg -kukkakeppi). Marssin sitten Puhoksen bike-planettiin ja kokeilin blueseventy:n pukua, löysin sopivan kokoisen, pistin koon muistiin ja marssin kotiin koneen ääreen. Himassa vähän vertailin blue-seventyn ja orca:n kokotaulukoita että löytyi sopiva orca:n koko, ja tilasin sitten ProBikeKit:stä orca:n equipen kovaan ~150€ -hintaan (sis. toimitusmaksut). Ja kun tuli Euroopasta, niin ei tullu lisätulleja eikä muutakaan kukkua Puku saapui, ja istui kuin pitikin (vokantin sivuilla on muuten sovitusohjeet blue-seventy:n alla, tais olla "vinkit" tms). Noissa alotustason puvuissa on kaikissa vähän semmonen ominaisuus että yksi koko istuu vähän laajemmalle ukko/akkaskaalalle. Ja niissä on sit kuitenkin ne oikeet paikat oikeella lailla tehty. Nyt ongelmana on vaan se, ettei PBK:lla enää hirveesti ole noita pukuja myynnissä, joten ne pitää metsästää mualta.
  4. Sluoma

    Karhu M-sarja

    Moi! Itse ostin ekan M1-parini viime talvena, enkä kyllä ole katunut. Tukholman maratonilla olin meidän hytistä ainut, jolta ei reissun jälkeen lähtenyt yhtäkään varpaankynttä. Sopi siis ainakin allekirjoittaneen jalkaan todella hyvin. Siksipä hainkin sitten joulukuussa alesta uuden parin, tällä kertaa ne ihanan ul... eikun suklaanruskean väriset. Rinnakkaiskenkinä olen pitänyt asicsin DS-Trainereita, mutta kyllä Karhut silti jotenkin tuntuvat omimmilta. Uusimmassa juoksija-lehdessä taisi olla juttu että ovat tekemässä "maraton" -mallia, eli vielä kevyempää tuosta M1:stä. Mallin nimeksi tulee M10. Onko kukaan nähnyt/kuullut tms. mitään lisätietoa noista, karhun sivuilla ei ainakaan viimeviikolla vielä puhuttu asiasta mitään... -Samppa
  5. Sluoma

    Tee-se-itse kuntotestit

    No niin, ehtii taas vähän kirjoittelemaan kun on nuo pakolliset kuviot (lue: työt) hetkeksi hoidettu. Olen 226:n kanssa sinänsä samaa mieltä siinä, että testaaminen ihan vaan testauksen vuoksi on aivan turhaa. Jonkinmoisen kiintopisteen säännöllinen testaus kuitenkin mielestäni harjoittelulle antaa, se sitten onkin eri asia miten ja kuinka usein kukakin sen haluaa suorittaa. Etenkin sairastelujen tai muiden pakollisten harjoittelutaukojen jälkeen ainakin allekirjoittaneella on aina jo vähän liiankin kova hinku "radalle". Aloitus menee tällöin helposti liian rajuksi, kun vielä jossain takaraivossa pikkupiru huutelee että kulunut aika pitää saada otettua kiinni. Kun tällaisessa tilanteessa ensimmäisen viikon totuttelun jälkeen tekee esim. tuon mainitsemani testin, niin saa "rehellisen" kuvan siitä missä ollaan (ja samalla päivitettyä sykerajat). Alunperin lähdin kokeilemaan tätä testiä kun en ollut oikein tyytyväinen noihin geneerisiin sykerajoihin joita löytyy jo naistenlehdistä lähtien ja joita toitotetaan ainoana oikeana totuutena. Etenkin kun jo prosentteja maksimisykkeestä voi laskea ainakin parilla eri tavalla (skaalana joko 0 <-> maksimisyke tai leposyke <-> maksimisyke). Ja mitä sitä pimeinä iltoina miettisi jos ei sykerajojaan? :smiley:
  6. Sluoma

    Tee-se-itse kuntotestit

    Jepjep, Väänsin tuossa syksyllä parin opuksen (triathlete's training bible ja Se jo mainitsemani going long) perusteella harjoitusohjelman, jossa olen sitten eritasoisella menstyksellä pysynyt (pari flunssaa ja yksi sääritulehdus toivat välillä lisämaustetta). Nykyisessä ohjelmassani harjoituskausi jaetaan kahteen pääosaan, jossa alkuosassa paneudutaan pk-harjoitteluun, ja kakkosvaiheessa aloitetaan nousujohteinen monipuolinen harjoittelu. Periaatteena on nostaa harjoitusmäärää tai -kovuutta n. 10% per viikko kolmen viikon harjottelu ja yhden viikon lepo -periaatteella. Tuo mainitsemani testi tai muu mahdollinen testaus suoritetaan aina lepoviikon loppuluolella. Toiminut ihan ok ainakin allekirjoittaneelle, mutta saa nyt sitten nähdä tukholmassa kesäkuussa. Mitenkäs tuo anaerobinen kynnys (sitähän 226 tarkoitit?) tuonne sykealueille ihmisillä sijoittuu? Itselläni tuo Frielin testi on tuottanut tulokset 91% - 94% maksimisykkeestä, joka mielestäni on aika korkealla (vai onko??) Suomeksi siis (kun nuo prosentitkaan eivät ole kaikille aina sama asia): Maksimisyke: 201 (HCR 2006 sykemittarista, lisäksi pari vastaavaa tulosta "yksinjuosten") Tulokset testistä: 182, 187 ja 188 Frielin kirjasta noilla saamani sykerajat kyllä sitten taas tuntuvat sopivilta eri harjoitustasoille.
  7. Sluoma

    Tee-se-itse kuntotestit

    Moi! Jonkun aikaa seka-aktiivisesti palstaa seuranneena uskaltauduin nyt viimein avaamaan sanaisen arkkuni, etenkin kun sain juuri vaimon ja tytön päiväunille. ;-) Oma taustani lyhyesti: Nuorena maileri/puolimaileri, sitten n. 10 v. juoksutaukoa, jonka jälkeen lenkille. Nyt juossut aktiivisesti parisen vuotta, ja viimekesän tukholman maratonin jälkeen aloin kiinnostua yhä enemmän uinnin ja pyöräilyn lisäämisestä harjoitusohjelmaan. Tämän talven ja kevään vielä juoksen, mutta kesäkuun 9.:nnen jälkeen olisi tarkoitus aloittaa aktiivinen tri-harjoittelu. No, asiaan, eli kiinnostaisi onko porukalla hyviä/huonoja kokemuksia otsikon mukaisesta toiminnasta? Olen itse muutaman kerran kokeillut J. Frielin "Going Long" -kirjassa esiteltyä -lactate-treshold testiä, jossa puolen tunnin testijuoksulla määritellään suurinpiirtein se max-sykearvo, jossa keho pystyy vielä poistamaan maitohappoa yhtä paljon kuin keho sitä tuottaa (onko tämä nyt sitten VoMax-arvo vai jotain muuta, siihen voinevat expertit vastata). Tulokset olleet ihan ok, toki hieman korkeita. Itse testi on hyvin yksinkertainen, ja Frielin mukaan sitä voidaan käyttää sekä juoksussa että fillarilla: 1. Perinpohjainen lämmittely (tietenkin ;-)) 2. Aloitetaan 30 min. suoritus sillä ajatuksella, että juostaan/ajetaan niin lujaa kuin arviolta tuon 30 min. voi mielestään tehdä. 3. Kun 10 min on kulunut, klikataan sykemittari mittaamaan loppua 20 minuuttia (ekaa 10 minuuttia ei oteta mukaan, koska ihmiset tuppaa aina aloittamaan liian lujaa). 4. kun suoritus on tehty, katsotaan viimeisen 20 minuutin keskisyke. Tämä sykearvo on karkeasti tuo lactate-treshold. Frielin kirjassa on sitten vielä taulukko eri tulosarvoille, josta saadaan myös muiden harjoiterajojen arvot. Tulipas romaani... ...no, vastailkaa jos kiinnostaa -Samppa
  8. Sluoma

    Triathlon

    Moi vaan kaikille! Tuttavani on myymässä alla olevan yhteenvedon mukaista tri-pakettia. Yhteydenotot voivat kiinnostuneet osoittaa suoraan Tuomakselle, tuomas.hytonen(at)vokant.fi. Saatte sitten itse sopia hinnasta... :-) -Sami L. Pyörä oli siis Viner Pro Team, täydellä dura acen osasarjalla ja Dedan kannattimilla/tangolla varustettu maantiepyörä. Pyörässä on kiekkoina aivan perusharjoituskiekot, tosin niillä dura acen navoilla joten kokonaisuutena ne ne ovat jo aika lähellä perus kisakiekkoja (levyt/hiilikuitu vehkeet ovat sitten ihan oma lukunsa...). Pyörän runko on alumiinia, etuhaarukkaa lukuunottamatta joka on aika hintava Carven hiilukuitu etuhaarukka. Pyörä painaa kokonaisuutena n. hieman yli 8kg, eli on jo aika kilpailukykyinen noilla harjoituskiekoillakin. Vuosimalliltaan pyörä on 03-04, sain vielä tingittyä mukaan kauppaan Shimanon flight deck ajotietokoneen jota voidaan käyttää kahvavaihteista. Pyörän runko on erittäin laadukkaasta putkesta (altec2) tehty ja näyttävästi viimeistelty italiassa. Kiekot ostin sillä ajatuksella että kun löytyy taas rahaa niin päivitän ne johonkin aivan huippu vehkeisiin. Mukaan voin laittaa myös 3x Dura acen ketjut, ajokengät, kahdet polkimet, Camelback military juomareppu ja mahdollisesti parit pyöräilyhousut.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy