Jump to content
Juoksufoorumi.fi










p358

Jäsenet
  • Content Count

    396
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

158 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • 10km
    2016 51:54
  • Puolimaraton
    2013 2:14, 2014 2:03, 2015 1:54, 2016 2:06, 2017 2:09, 2018 2:05
  • Tavoite
    terveysliikuntaa

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Haulikollinen ajatuksia asian vierestä. Moneen kertaan suomeksikin käsiteltyjä. Suomen kesä on lyhyt mutta vähäluminen. T-paita ja sortsit tuntuvat kylmältä juoksuvarustukselta heinäkuussakin. Eikä sää muutu sillä, että verotusta ja tariffeja korotetaan.
  2. Suora kansanvalta sopii tilanteisiin, joissa tehdään merkittävä helposti ymmärrettävä päätös. Brexit on hyvä esimerkki tällaisesta etenkin kun se haastaa valtaapitävien edut. Edustuksellisessa demokratiassa lobbaavien erityisryhminen ja edustajien omat edut ovat yliedustettuja. Vaurastumiseen tarvitaan tietoa, raaka-aineita, työvoimaa ja rahoitusta. Nykyään suurin puute on oikeasti hyvistä ideoista. Maapallo on raaka-aineiden runsaudensarvi. Ainoastaan harvinaisia maametalleja ei ole vielä löydetty uutta kysyntää vastaavasti. Työvoimaakin löytyy. Osaaminen saattaa olla kysymysmerkki. Kun idea on niin hyvä, että sille löytyy maksavia asiakkaita, löytyy aina rahoitustakin. Ideoilla ja ahkeruudella voi vaurastua länsimaisissa oikeusvaltioissa. Muualla valtaapitävien tuella tehty ryöstö on suositumpi rikastumisen muoto. Rosvouksen muodot vaihtelevat. Jossain käytetään suoraan aseita, jossain propagandakoneistoa. Kansalaisaloitteissa korostuvat pienten erityisryhmien edut kysymyksissä, joihin suurella yleisöllä ei ole suurempaa mielenkiintoa. Ne ovat vahvaa mielikuvamarkkinointia "hyvän asiaan puolesta". Kansanedustajien pitäisi oppia katsoamaan pinnan alle. Kuka tästä aloitteesta hyötyy? Mitä haittoja sillä on? Ja uskaltaa hylätä median rakastamatta lobbausyritykset.
  3. Eliitti saa tietenkin lentää yksityiskoneilla ilmastokokouksiin 😎. Ja tietenkin asua valtavissa merenrantahuviloissa samalla markkinoiden kansan ahtamista entistäkin pienempiin kerrostaloluukkuihin. Signalointia (English: virtue signalling) koko juttu. Ei mitään hätää. Älä panikoidu. Hengitä rauhallisesti 400 ppm CO2 sisään. Uloshengitys 4000 - 5000 ppm CO2. Missä on se luvattu lämpeneminen? Kilpisjärvellä jo 74. hiihtojuhannus: http://www.kunnonelama.fi/kilpisjarven-liikuntajuhannus/
  4. Rinteen 19 fossiilia on nyt nimetty. Pähkähulluja päätöksiä, mielikuvamarkkinointia, propagandaa ja näivettyvää taloutta odotettavissa. 🤢 Kiitokset Virenin kirjoituksesta. Miksi samat virheet toistetaan muutaman sukupolven välein?
  5. Olisikohan Sports Tracker tähän sopiva: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stt.android Store väittää, että ominaisuuksissa on mm.: Tarkat nopeus- ja reittitiedot (perustuen puhelimen GPS:ään**) • Nopeus- ja korkeusgraafit • Harjoituksen syke, keskisyke ja maksimisyke* • Sykegraafi, sykejakauma ja sykealuejakauma* • Kaloriarviointi ja sykeperustainen kalorimittaus* • Kaikki tiedot nähtävissä reaaliajassa jo harjoituksen aikana Itselläni ei ole mobiiliappia, mutta paljon vanhoja harjoituksia arkistossa. ST kuuluu nykyään Suunnon perheeseen.
  6. Ensimmäiset uutiset Rinteen riistohallituksen ohjelmasta vahvistavat, että ohjelma on ennakoituakin huonompi työtätekeville suomalaisille. Vihreiden eliitille enemmän linja on vahvasti mukana ja kansa maksaa leikkaantuvana hyvinvointina. Vasemmistolla on vain 76 paikkaa, mutta Kepu petti jälleen.
  7. p358

    Movescount

    Movescount on ohjelmistona kertaluokkia parempi kuin Suunto app tai Sportstracker. Iso PC-ruutu mahdollistaa käyttöliittymän, jossa harjoitusten analysointi on ylipäätänsäkään järjellistä. Olen myös käynyt läpi useimmat kolmannen osapuolen tuotteet löytämättä parempaa. USB-kaapeli tarvitaan kellon lataamiseen, jolloin samalla myös harjoitukset siirtyvät analysointiohjelmistoon. Tässä kohtaa Suunto muiden kellonvalmistajien tavoin on tehnyt pari karhunpalvelusta asiakkailleen. Ensinnäkin se epävarma valmistajakohtainen hauenleuka. Toiseksi moveslink-synkronointiohjelmisto, joka sitoo järjestelmän tiukasti Windowsiin ja Suunnon pilvipalveluun. Olisin ollut tyytyväinen siihen, että kellon massamuisti näkyy levynä PC:llä, josta voin siirtää harjoitukset omalle PC:lle, Dropboxiin ja haluamaani analysointipalveluun. Ohjelmistojen ja asetusten päivitys onnistuu vastaavalla tavalla. Tehty ratkaisu kuormittaa monimutkaisuudellaan tukipalvelua aivan tarpeettomasti. Suunnon Bluetoothia en ole edes kokeillut, mutta muuallakaan kuten Polarin M430:ssä en ole saanut kunnollista käyttäjäkokemusta. Miksi kellon ylipäätänsäkään pitäisi olla jatkuvasti kytkettynä puhelimeen? Ainoa paikka, jossa mobiiliapplikaatio tuntuu hyödylliseltä on intervalliharjoituksen ohjelmointi kelloon. Suunto näkee Movescountin Ambit2 tuen jatkamisena eikä huomaa, että Movescountin alasajo haittaa uusien kellojen myyntiä. Itse siirryin Polariin enkä sielläkään lippulaivamalliin. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta alkaa tuntua siltä, että urheilukellojen aika voi olla ohi. Puettavat anturit ja silmälaseihin heijastettava näyttö olisi kova sana.
  8. Oma kokemukseni sanoo, että edistyminen pysähtyy kokonaan. Tunnin peruskymppejä on mukava juosta. Ne sopivat viikkokalenteriin, mutta kunto pysyy entisellään. Muutama vuosi sitten pääsin intervalleja ja vk-harjoituksia hyödyntämällä helpohkosti 50 min kympin tasolle. Siitä eteneminen on jäänyt suunnitelman asteelle. Kovemmissa harjoituksissa on haasteena raastamisen vastenmielisyyden lisäksi palautumisaika. Jalkani eivät palaudu vaativammasta VK-harjoituksesta yhden yön aikana. Tiukemmalla harjoitusjaksolla krampitkin alkavat vaivata.
  9. Kauppa on pohjimmiltaan hintaerojen hyödyntämistä. Helsinki on kallis paikka, jossa ei kannata asua, elää ja kuluttaa. Voittoa syntyy kun pystyt myymään Helsingissä jotain jota ostat Virosta tai vaikkapa vain muualta Suomesta. Tavaran lisäksi se voi olla myös työtä tai palveluita. Suurempiin voittoihin pääset ostamalla Kiinasta. Politiikan ydinkysymys on ohjata politiikan hyödyt vallassa olevien tukijoille. Rinteen riistohallituksen tukijoita ovat suuryhtiöt ja köyhyysloukkuun jääneet. Siksi miljardit menevät suuryrityksille ja alati paisuvalle hallinnolle ja sataset eläkeläisille ja aktivointivapaaseen työttömyysturvaan. Verotus on Suomessa nurinkurista siinä, että se on keveintä kalliilla alueilla ja raskainta edullisilla alueilla. Tämä kasvattaa hintaeroja. Maakuntamallilla ja kuntien valtionapujen rakennemuutoksella voisimme luoda uuden "Viron" Suomen sisälle. Kunnon veroparatiisi, jossa julkiset palvelut on minimoitu. Tämä voisi olla Helsinki-Tallinna-tunnelia halvempi toteuttaa.
  10. Vihreät lobbaajat suunnittelemassa uusia rahastuskohteita ovat olennainen osa Rinteen riistohallituksen ohjelman valmistelua. Toimitaan vihreiden arvojen mukaisesti: Eliitille enemmän. Kansa saa siis uusia veroja ja maksuja. Valtamedia myy ne vaalikarjalle: pelastetaan planeetta nääs. 2019 budjetin isot kuntien valtionavut ja asuntotuki kasvavat edelleen. Jo nyt ylikuumentuneen rakennusteollisuuden tuotot kasvavat kun uusia siltarumpuja aloitetaan. Vuokranantajat siirtävät vuokrankorotuksilla asuntotuet taskuihinsa.
  11. Mistä löysit hinnat? Pikahaussani hinnat olivat vieläkin korkeammat. Yhteiskunnallisesti oikeat ratkaisut ongelmaasi olisivat 1) tarpeettomien lääkärintodistusten karsiminen ja 2) kilpailtu yksityinen asiakkaan maksama terveydenhoito. Laboratoriohinnat ovat tulleet alas kun asiakkaat ovat alkaneet maksaa niitä itse. Jos työnantaja tai vakuutus maksaa käytetään kalliimpaa hintaa. Työnantajat ovat myöskin tiivistäneet otettaan ja eivät maksa erikoislääkärikustannuksia kuten rasitus-EKG. Julkisen puolen jonot ovat tapa rajoittaa kysyntää ja pakollinen osa systeemiämme. Niinpä juoksijamme kertoo lääkärille työterveydessä tai julkisella ylikuntotilansa oireet: tykyttää ym. ja vinkaa rasituskokeesta. Todistuksesta saattaa joutua maksamaan jotain, jos ei saa sitäkin ujutettua piikkiin. Yliharjoittelusta ja kroonisesta palautumisen laiminlyönnistä palstalla on tuoreita ketjuja. Viimemainittu on etenkin julkisen terveydenhoidon perusongelma. Kaikki tunkevat päivystykseen kun jonot ovat liian pitkiä.
  12. p358

    Juoksu/kävely/juoksu

    Tein samaa enemmän kymmenkunta vuotta sitten. Yllättävää kuinka vähän kävely hidastaa vanhan matkantekoa. 7 min/km hölkkä vs 9 min/km kävely. Hyviä kokemuksia myös monesta muusta rytmityksestä myös kisoissa. Koko maraton onnistui hölkkäämällä ensin puolikas 2:30 ja kävelemällä perään toinen 3:30. Aiemmin tein puolikkaita juoksemalla joukon mukana juoma-asemien välit ja kävelemällä niiiden kohdalla. Kotona taas 2-6 km lenkkejä kotipihan tankkauspisteen ympärillä. Kävely on mainio keino pidentää lenkkien pituutta ja kestoa kunhan vain pitkiksille löytyy kalenterista aikaa. Kävely-juoksusta saa myös intervalleja. Esim. Areenalla 2 min juoksu 400 m (5 min/km) ja lyhyt kävelypalautus. Tai 5 min juoksu 1 km kävelypalautuksella. Mäkimaastossa voi valita juokseeko mäet vai käveleekö. Sykkeitä voi nostattaa vaikka 200 m mäkivedolla 3 min 30 s / km. Pururadalla taas vetojen pituudet menevät enemmän maaston kuin kellon ja GPS-matkan mukaan.
  13. p358

    Juoksuindeksi?

    Sykkeiden määrä per km vaikuttaa juoksuindeksiin, mutta ei yksinään. Polar yrittää huomioida jollain tuntemattomalla tavalla jopa harjoituksen mäkisyyttä. Juoksen suurimman osan harjoituksistani vakioreittejä. Suurimman juoksuindeksin saa kun juoksee tasaisella reitillä pienillä sykkeillä nopeasti. Laahustelu lumisohjossa taas näkyy pienenä juoksuindeksinä. Kisatulosten ennusteet ovat ainakin minulla yltiöoptimistisia. Juoksuindeksi tai kuntotestin tulos ei ole VO2 max. Sen voinee sanoa ilman laboratoriotakin. Olen jättänyt kokeilut erilaisilla maksimisykkeiden arvoilla tekemättä, koska tärkeämpää kuin oikea VO2 max, on seurata juoksuindeksin kehittymistä vakioreitillä.
  14. Harmillista, sillä työpöytäsovellus on juuri se, mitä harjoitusten seurantaan tarvitaan. Kaupallisesti ottaen se on kellon osa. En osta enää Suunnon kelloja, koska Movescount on poistumassa. Bluetooth ei korvaa USB:tä ja kaapelia, koska tarvitsen kaapelia joka tapauksessa kellon lataamiseen. Tärkein osa harjoituspäiväkirjaa on se vapaamuotoinen teksti, mitä itse kirjoitan sinne. Siihen tarvitaan näppäimistö, hiiri ja iso näyttö. Mobiilisovellusten pikku ikkunat eivät toimi. Harjoitusten korjailussa ja analysoinnissa tarvitsen ohjelmallisen pääsyn dataan. Ambitin ohjelmointiominaisuudet olivat keskeinen osa ostopäätöstä ja olennaisia käytössä. Lainsäätäjä on auttanut sen verran, että oman datansa saa itselleen pilvipalvelusta. Sen voi siirtää myös toiseen palveluun, mutta kellonvalmistajat ovat nihkeitä yhteistyökumppanien tukemisessa. Viranomaisten pitäisi myös vaatia, että datan muoto on myös kuvattu hyvin, sillä pelkästä tekstimössöstä on vaikea edetä.
  15. 150-170 syke on normaali 44-vuotiaalle naiselle, jolla ei ole kuntoilutaustaa hänen juostessaan 5 km 36 minuutissa. Syke nousee lenkin loppua kohden kun elimistö lämpenee. 180+ viimeisillä kilometreillä on myöskin aivan oikein. Mittari ei ole rikki ja sykevyö tai rannesykemittari on hyvin kiinni. "Voisinko tehdä jotain toisin?" Vaatetusta voi vähentää loppumatkalla. Pipo ja käsineet taskuun ja takin vetoketju auki. Moni lähtee juoksulenkille alipukeutuneena, koska lämmittelyn jälkeen tulee kuuma. Ero on jopa 10 C eli juoksija tarkenee 10 C lämpötilassa shorseissa ja T-paidassa. Viittaukset pikaruokaan, 8 kg painon vähennykseen ja kuntoilutaustan puute ovat varoitusmerkkejä kovia äkkillisiä tehoharjoituksia vastaan. Mäkivedoissa ym. pitää lämmitellä ennen suoritusta. Jänteet eivät välttämättä kestä voimakasta rasitusta ja niiden vahvistuminen ei ole yhtä nopeaa kuin laihduttamalla saavutettu vauhdin lisäys.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy