Jump to content
Juoksufoorumi.fi


TeTi

Jäsenet
  • Posts

    2 324
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    5

Everything posted by TeTi

  1. Eilen vappuhiihtoa tunti ja 10 minuuttia, ei ollut gpsiä joten kilsoja en tiedä. Omiin merkintöihin laitoin 15,5 :)
  2. Toissa viikolla flunssan jälkimainingeissa juoksua 18,8 km ja viime viikolla ~23km, joista tiistaina 5,8km @5'01 163 (VK2) & sunnuntaina 2*5*180 m ''3''6min pikemminkin 800 m vauhtia kuin cooper vauhtia, mutta olihan noissa palautuksetkin pitkät. Vetojen ajat olivat siis seuraavat: 41,4; 36,8; 36,7; 37,5; 38,6; 36,5; 39,9; 37,4; 39,9; 35,5 . Aamuiset box-hypyt ja loikat tuntui selvästi pohkeissa. Lisäksi hiihtoa viikonloppuisin (tänäänkin 1 h 10 min, kilsoja en tiedä mutta arvelin 15,5 km) ja kävelyä (yksi lenkki sauvojen kanssa lumisilla ja paikoin jäisillä latupohjilla). Vieläkin yskä vähän vaivaa..
  3. TeTi

    Hyvä biisi

    Disko-meinikiä vapun kunniaksi
  4. Ennemmin kiinnittäisin huomiota, miten paljon liikuntaa tunneissa per viikko. Itselläkin oli v. 2015 puokkia ennen vuosikilsat 1138 km ja 1:45 oli aika, muutakin liikuntaa oli. Eka juoksukesänä harjoitusjakso oli noin 3,5 kk, kilsat 382 km eli keskimäärin 25 km viikko, meni alle 2h. Pyöräiyä, kävelyä ja rullaluistelua oli ollut jonkun verran lisäksi..etenkin heinäkuussa, jolloin kestosta noin puolet. Viikko tunnit aerobiselle ollu tuolloin ka. 3,15 (nyt sentään enemmän :)),voi tosin olla että tuon lisäksi fillarointia jonkun verran. Mutta summasummaarum: säännöllisesti vaan ulos ja juoksukilsoja voi tulla jopa liikaa tällä tasolla, eri asia jos puhutaan joistain juoksijoista. Itse olen aina suojellut itseäni telakoilta sun muilta harrastamalla monipuolisesti. Kyllä se tuuli vaikuttaa merkittävästi ja etenkin tuollaisessa raastossa itseäni alkaisi vielä enemmän tympimään!
  5. Enpä usko, että haittaa. Itselläkin oli sauvakävelypitkisten ka.sykkeet säästä riippuen n. 115-125 ja luultavasti hyvin kehittyi peruskunto. Yhdeltä kilpahiihtäjä-tuttavalta kysyin hänen pitkiksellään/huoltavalla (hiihtäen) sykkeitä, kun yhdessä hiihdeltiin, ja sanoi että nyt on alle 100 ja ymmärsin että ei keskisykkeet paljoa korkeammat ole. Kynnykset varmaan jotain 150 pintaan kun maksimi lähellä 200... ed. tuohon että voiko liian hitaasti,niin varmaan voi jos ei kävele reippaasti ja tarpeeksi pitkään. Täytyy kyllä sanoa että itse tarvitsen sauvat ja maaston tuohon kävelyyn. Sillä nousee sykkeet paremmin ja asfaltilla olisi ihan kuolettavan tylsää. Eilen kävin jopa lumisilla latupohjilla kävelemässä sauvojen kansa.
  6. Vielä + n. 12 km tänään. Nyt ovat ehkä lopettaneet latujen kunnostamisen. Itse hiihdin tosin pellolla varsinaisen ladun vieressä, kun ei ollu ajettu latua. Uskon että nopeasti entisen juoksukunnon saa takaisin.. nyt on tosin liikaa massaa.
  7. Onnittelut! Sulla on hyvä asenne näissä juoksuhommissa. Yksi syy onnistumiseen? No hyvä että tietää kuntonsa ja tikkaa mennnä sen mukaisesti :-)
  8. Itse ainakin tykkäisin, jos saisin hiihtotekniikkaani hyviä neuvoja. Koska ne ovat oikeasti hyödyllisiä.
  9. + 7,9 (P) + 10,4 (V) & 30 km (V) tältä viikonlopulta. Saas nähdä hiihdetäänkö täällä vappunakin :)
  10. TeTi

    Sykeet hiihtäessä

    Kokeilin suunnilleen samoilla fiiliksillä hiihtää ensin vapaata10 km ja saman ajan pertsaa eli tässä tapauksessa vähän vajaa 45 min. Pertsan keskisyke oli samoilla tuntemuksilla 6 pykälää alempi.
  11. Itse menin pitkikset pääsääntöisesti sauvakävellen mäkisessä maastossa kuntoon puolikas 1:45. Alamäet rullaten alas ja ruskoja/loikkia n. 20-30 min välein . Nyt hiihtokauden jälkeen varmaan yritän saada juoksuaskeleeseen nopeutta reippailla juoksulenkeillä..nyt siis lähestulkoot olen vain hiihdellyt ja parille puolikkaalle menen kesällä..Ja edelleen aion sauvakävellä pitkikset (ehkä pyöräillä tai rullahiihtää/luistella), jos menisin maratonille juoksisin enemmän. Ymmärrän sen näkemyksen että askel laiskistuu, jos vauhti on liian hidas. Sitä paitsi se ei tunnu sitten enää jotenkaan luonnolliselta. Näin kerran kun kuntotestiä (laktaatin mittauksin) tehtiin vänärillä niin että testattava pakotettiin juoksemaan tiettyjen sykkeiden (?) mukaisesti.. en tiedä nyt miten nätisti kuvailisi, mutta sanotaanko näin että vähän jänskältä se näytti = ei luonnolliselta. Enkä tiiä onko niin hitaasta juoksusta sitten mitään hyötyä. Eiköhän tuota peruskuntoa ole sama muilla lajeilla tehdä.. En ymmärrä mistä johtuu, mutta minulle oma hitain hölkyttely on minulle tuntunut aina samalta. Ennen se oli noin ~7,5 min/km vauhti ja nykyisin ~6,5 min/km. Minulla kyllä nousee, en tiedä mistä johtuu. Välillä tuntuu vaan että on yleisesti niin uupunut ja ehkä lihaksetkin niin väsyneet että tuolleen tapahtuu ja tuntee itsensä sitten huonokuntoiseksi. Sitten taas joskus sykkeet nousee todella herkästi ja homma on helppoa ja vauhdikasta, esim. ylämäkijuoksut/hiihdot,
  12. Olisiko suosituksia miten lähteä juoksukilsoja kasvattamaan? Juoksun suhteen lähden varmaan nollasta, joulukuun alusta lähtien juoksua yht. 68 km, keskimäärin 5 km:n pätkissä.. viimeksi olen juossut 6.4. Silloin aloinkin jo juoksemaan enemmän eli juoksin kolme lenkkiä niin että joka toinen pv. 30 + 30 + 40 min. Hyvä aloitus hölkkäilyn aloittamiseen talven jälkeen meni sairastelun takia uusiksi. Milloin kannattaa ottaa eka kertaa kova testijuoksu/kisa?
  13. Vielähän täällä hiihdellään hyvinkin ja tuli muutama kilsa käytyä hiihtämässä. Ensin 3.6 km noin 19 min pertsaa, lähinnä tasatyöntöä kun liisterit olisi pitänyt olla. Ja sitten vapaata 13,6 km 1h1min. Matalilla sykkeillä (117 & 119), koska olen ollut kipeä eikä yskä ja nuha ole vieläkään lähenyt kokonaan pois. Olisi kyllä tehnyt mieli lähteä tänään uudemman kerran hiihtämään, mutta en tiedä tekeekö hyvää, kun noin viikon tauko liikunnasta ja jos yhtä-äkkiä melkein 2,5 h/pv liikkumista. Tuokin lyhytaikainen hiihto tuntuu kropassa. Tosin kokeilin lapsen hulavannetta pyörittää, ja kun tekniikka aivan hukassa urheilusta sekin kävi.
  14. Taas harmittavasti kipeänä niin hyvä laskea näitä harjoittelutilastoja. Perinteinen 726,6 km / kaikkien lenkkien keskivauhti 10,8 km / h ja niiden lenkkien keskisyke, jossa mittari 128 (ka. syke vaihtelu 100-156). Vapaa 870,4 km; 12,8 km/h; 127 (ka. syke vaihtelu 107-167). Ajallisesti molempia tyylejä taisi tulla melko lailla tasaisesti. Tosin painotettuja keskiarvoja olisi pitänyt alkaa laskemaan, jos tarkat vertailut olisi halunut saada. Eipä noilla luvuilla paljoonkaan ole väliä, kunhan laskin. Tosin itselle on tärkeetä ettei pelkästään samaa tyyliä. Oikeastaan melkolailla kelin mukaan valitsin hiihtotyylini..
  15. TeTi

    Hyvä biisi

    Tehty Plantin Karac-pojalle, joka kuoli 5-vuotiaana virusinfektioon.
  16. Laskin nyt kilsat ja tunnit, että voin verrata edellisvuoteen samoilla hiihtoviikoilla, vaikka vielä täällä voi hiihtää. Tänä vuonna tuli hiihdettyä hieman vähemmän 1597,1 km vs 1949,3 km (2015-6) ja hitaammin 136,4 h vs. 161 h, siis 11,7 km/h vs. 12,1 km. Pertsa - vapaa -osuuksia en tämän vuoden osalta katsonut vielä. Viime vuonna olin ymmärtääkseni hiihtänyt kilsoissa enemmän pertsaa eli suhteessa enemmän, kun on hitaampaa. Tänä vuonna tuossa ajassa jonkun verran enemmän tekniikkaharjoituksia.
  17. Tähän pitikin kommentoida, että on kyllä ihailtavaa toimintaa. Monelta oikein menet nukkumaan? Itse olen aika mukavuudenhaluinen, kerran onnistui se aamulenkki ennen töitä ja siirtymää on töissä yhdeksään.
  18. Ei nyt ihan aina, mutta yleensä... muutaman kerran olen vaan kännykästä katsonut harjoitusajan. Hiihtokilsojani en koko ajan tiedä, eli ne pitää Garmin Connectista laskea erikseen.. kyllä kiinnosta pertsa & vapaa, onko niitä menty suunnilleen saman verran (siis ajallisesti, koska onhan vapaa paljon nopeampaa hiihtää). Just laitoin liisterit suksiin, niillä tämä viikko iltaisin ja sitten viikonloppuaamuna vapaalla. Täällä riittää lunta, hidasta hiihtäminen tosin on kun ladut sohjossa ja huonot.
  19. Johan on markkinat koko sepostus lähti pois. Eli tänään ihan kiva hiihtoharkka, v-tyylillä. 3'35 @ 30 min avg. 161, nouseva harkka. Heti alkuun suunniteltua kovemmilla sykkeillä 10 min per osuus, eka 151 sitten 164 ja vika 169, max. 177. Helposti nousi tuohon sellaiseen pystynousuun, jonka yritin loikkia. Yritin kun n. 100 m nousua jo alla ja noin 7 min tuota VK2/MK vauhtia. VR ennen ja jälkeen 30 min, jälkeen sis. 10 min aer. kynnyksellä. Sitten maaliskuun tilasto: hiihto 390,8 km / 31,5; hölkkä 20,3 km / 2,1 h; pyöräily 4,2 km / 20 min
  20. Onnittelut hyvästä hiihdosta. Olishan nuo kilsat tosiaan hyvä tietää, että osaisi kirille lähteä...tietty noissa varmaan porukassa hiihtelis...itsekin ollut kisassa, jossa ilmoitettua selvästi vähemmän matkaa. Tiedättekö paljon tuossa Pogostassa on nousumetrit ja onko ihan pystymäkiä ollenkaan?
  21. En tarkkaan tiedä tällä hetkellä noita kilsoja, jotain 1200-300 km. Nyt ei kyllä maratonia jaksa kesällä juosta.. puokkeja kylläkin, toivon mukaan.
  22. Nyt tuli hiihdettyä harjoituksena 50 km / 3 h 9 min 48 s avg. 136 (vapaa) + 3 km todella hidasta verraa. Näin se meni: 1. 30 min/6,94 km @ 4’19 avg. 124 (äärimmäisen hidasta verraa lähes tasaisella, että saa rasva-aineenvaihdunnan käyntiin (tosin hiilariakin oli keholle annettu..) 2. 24,68 km @ 3’55 avg. 130 (mäkeä mukana) (PK) 3. 18,41 km @ 3’26 avg. 153 (ala-VK 'reipas') (n. 63 min) Tässä pätkässä sitten suhteellisesti eniten osin hapottavaakin ylämäkeä, joten vauhti ei tuon enempää noussut, kun menin pk:lta vk:lle (yleensä se nousee aika hyvin...tosin oli tuossa jo lähes 32 km alla). Vähän samalla tavalla kuin pitkällä lenkillä ottaisi loppunoston, niin hankalaahan se on vrt. jos suoraan lähtee verran jälkeen tuota reipasta / ala-vk-vauhtia, mikä on helpointa vauhtia mennä. Varmaan ihan OK harjoitus, vaikka onhan n. 63 min aika pitkä loppunosto. Odotin tuossa hitaassa hiidossa kuin kuuta taivaalta, että pääsisin hiihtämään vähän kovempaa...mutta sitten, apua! odotin taas että tulisi nopeasti se 50 km täyteen.
  23. Tsemppiä tämän päikyn kautta kaikille Pogostaan osallistujille!
  24. Nyt minä hokasin, miten saan juoksua ohjelmaani lisää. Käyn aamulenkillä ennen töihin lähtöä. Eilen 1. kerran toteutus. Ensi viikolla kevyt viikko ja voisi tehdä yhdest noin, oisko sitten. 1. 2*30 min 2. 2*30 min (ehkä hallilla 10*200 m, että saa nopeutta lisää) 3. Tällä viikolla pitää jo katsella jos juoksisi enemmän voi olla ettei enää hiihdetä. (+ hallilla) 4. kisaviikko. Noiden lisäksi hiihtoa, voisi hiihdellä kaikennäköistä. Missasin yhden kisan (viimeinen mahdollisuus tänä vuonna) ja tein tänään testihiihdon, puijon 5 km.. meni nopeammin kuin viime vuonna, vaikka selvästi hitaampi keli. Siinä oli vain ongelmana, että meinasin eka että hiihdän 10 km tuolla ladulla, mutta yhdessä laskussa oli vettä (ihan kunnolla, että kastu kaikki monot jne.) niin muutinkin sitten mieltä. Ja näin ollen keskisyke oli vain 162, mikä on noin 6 pykälää tavanomaista alempi. Nyt on kyllä parempi kapula alla, että varmaan siksikin nopeammin pääsen, kunto tuskin on kasvanut, kun sellainen 2-4 kg painoa enemmän. Nuo kilot pitäisi kyllä saada pois juoksuja varten.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy