Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Samuli

Jäsenet
  • Content Count

    43
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About Samuli

  • Syntymäpäivä 06.08.1976
  1. Samuli

    Peesaus?

    Sain Köpiksen Challenge kisasta 4 minuutin penaltyn, vaikka tilanne oli juuri tuollainen että ajauduin liian lähelle, kun olisi pitänyt reippaammin polkea ohi. Ketutti, koska moni muu ei saanut penalttia vastaavasta. Joroisilla harmittaa ettei järjestäjillä ole pokkaa panna peesausta kuriin. Mielummin osallistusisin kisaan, jossa ryhmäajo kielletään ja sitä myös noudatetaan. Taitaa vaan olla vika myös meissä osallistujissa.
  2. Samuli

    Challenge Copenhagen 2012

    Ei tullut rengasrikkoja enkä pahemmin nähnyt kyllä muillakaan. Vuosi 2010 oli se poikkeusvuosi, jolloin rengasrikkoja oli paljon. Oma kisa meni mainiosti. Täytyy kyllä sanoa että hienon tapahtuman osaavat järjestää. Toki osallistumismaksutkin on toista luokkaa. Uinti oli n 300 urheilijan lähdöissä kirkkaaseen meriveteen. Ensimmäisen 50 metrin jälkeen sai uida omaa vauhtia ja halutessaan löysi myös peesiä toisista. Uinireitti oli kapeassa laguunissa, jossa oli koko matkan kannustajia rannoilla ja kolmen sillan päällä, jotka alitettiin uimalla. Oma uintiaika 1.09. (T1 6.39, vaihdoin pyöräilyhousut ja laitoin tri-topin, ekassa vaihdossa aika pitkä siirtymä vaihdosta pyörään ja pyörän aloitukseen n 300m) Fillariosuuden ensimmäiset 15 km oli pyörittelyä kaupunkialueella. Tiukat mutkat ja risteykset pitivät vauhdin hillittynä alussa. Pyöräily muodostui kahdesta lenkistä, jotka olivat suljettu täysin autoliikenteeltä. Melko tasaista. Pientä kumpuilevaa maalaistietä lenkin toisessa päässä. Mennessä lievä myötä-, palatessa lievä vastatuuli. Loppu 15 km taas vähän hitaampaa kaupunkiosuutta. Peesaamista ei pääsääntöisesti ollut. Pieniä ryhmiä oli toki liikkeellä, mutta niissäkin ajettiin niin että välit pysyivät noin 5 metrissä. Itsellä kävi pieni vahinko juuri tuolla maaseutuosuudella 45 km kohdalla kun osa porukasta ajoi mäet todella hitaasti, jolloin helposti ajautui lähelle toisia. Pyrin ajamaan omaa ajoa, mutta kuitenkin niin ettei tarvitsisi alkaa jarruttelemaan että etäisyydet pysyvät. Yhtäkkiä vierellä olikin moottoripyörä, joka huitoi keltaista korttia ja sanoi että toisessa vaihdossa 4 min penalty boxia. No tämähän suoraan sanoen hieman vitutti, koska oli pyrkinyt ajamaan omaa ajoa. No, lopun 135km ajoin mahdollisimman kaukana kaikista muista ja tein ohitukset erittäin reippaasti ja kaukaa. Ilmeisen herkässä nuo varotukset oli, koska penaltyboksissa oli 6 muutakin kun itse sinne kerkesin. (Rangaistusaitiossa oli selvät säännöt; ei saa kusta housuun, ei saa juoda eikä istua). Olen kuitenkin juuri sitä mieltä että hyvä kun valvovat tiukasti ja uskaltavat antaa rangaistuksia (vrt Joroinen). Pyöräaika oli noin 5.39 (T2 3.16+4min, vaihdoin juoksuhousut pyöräilyhousujen tilalle) Juoksu oli neljä kiekkaa keskustassa. Tasainen reitti, mutta paljon käännöksiä ja myös mukulakiveä vähän) Hitto, mikä kannustus. Väkeä oli koko reitin varrella ja kannustivat kaikkia. Juoksu lähti hyvin käyntiin ja 10 km jälkeen ajatus oli että tämähän menee neljään tuntiin. (Oma maraenkka on 3.50) Asiat ei mene ihan niin kuin suunnittelee. Hetki myöhemmin alkoi tuntua että eipä tee enää hirveästi mieli geeliä tai urheilujuomaa, eikä oikein mitään muutakaan. 15 km kohdalla imin vastahakoisesti geelin ja vettä, mutta pari kilsaa myöhemmin oli pakko vetää sormet kurkkuun. Matka jatkui kuitenkin kohtalaisesti, mutta mielessä kävi että voi tulla aika vaikea loppumatka. 20 kilsan kohdalla yritin ottaa taas urheilujuomaa vajaan mukin ja vettä päälle. Pysyi alhaalla vaikka joutuikin hiukan nieleskelemään. 25 kilsan kohdalla taas oli pakko oksentaa. Alkoi jo pikkasen tekemään tiukaa, mutta ajattelin aina että juosten vielä edetään kohti seuraavaa juoma-asemaa, jossa noin 200 metriä kävelyä (tällä taktiikalla loppuun asti). Otin kuitenkin suullisen vettä ja ihan pienen huikan urheilujuomaa. Loppumatkasta ei enää tullut mitään ylös. Tosin ei alaskaan viimeisten 20 kilsan aikana montaa desiä mennyt. Näin etenin maaliin asti. Vikalla kiekalla alkoi muutenkin näyttämään että lähes puolet harrastaa kävelyä. Juoksuaika 4.17. Kokonaisaika 11.19.56. Maalissa sitten alkoikin heikottaa ja jalat menivät alta. Järjestäjät eivät paljon kyselleet vaan veivät rullatuolissa toipumistelttaan ja löivät tipan käteen. Loppuillasta ei vieläkään sodium ja kaliumtasot (en muista mitä muita arvoja mittasivat) olleet tarpeeksi nousseet niin katsoivat parhaaksi kiikuttaa mut sairaalaan yöksi. Siellä sitten lisää nesteytystä. Aamulla päästivät pois kun alkoi pysyä taas tolpillaan. Summasummarum. Erittäin hyvin järjestetty tapahtuma. Oma suoritus odotuksiin nähden erittäin hyvä. Jos vertaa puolimatkan aikaan, jossa sanotaan että täysi matka menee optimaalisesti jos kertoo puolikkaan ajan kahdella ja lisää siihen tunnin toteutui omalla kohdalla aika tarkasti. Treeniä tuli vedettyä keskimäärin toukokuun alusta 10 tunnin viikkokeskarilla. Alkuvuosi noin 6-7 h/viikko. Valmistautumiskisoja olivat Länsiväyläjuoksu 17,4km, pari harjoituskisaa 1/8 matkalla, yksi 1500m avovesiuintiharkkakisa, Suvi-illan puolimara ja Joroinen. Uintia vuoden alusta 12 h, pyöräilyä 95 tuntia, juoksua 85 tuntia, hiihtoa 30 tuntia. Suosittelen Kööpenhaminaa ensimmäiseksi täysmatkaksi!
  3. Samuli

    Kiekkokysymys

    Kiitos kommenteista. Aikamoinen tarina lasserilla. Kai se rengasrikkosuma koski nimenomaan tuota vuotta 2010. Taidan taipua oman mielenrauhan vuoksi tuohon avokiekkosettiin. Uudet Contin GP 4000 renkaat alle, niin hyvä tulee. Seuraavat aerokiekot saatan kyllä ostaa avona. Jotenkin on vaan helpompaa. Toki jos opettelisi liimaamaan ja touhuamaan tuubien kanssa niin mikä ettei. Tällä kokemuksella ei viitsi lähteä tuonne asti opettelemaan. Eihän tuo reynolds nyt niin super aero ole, mutta lähes kilo enemmän painoa kiekoissa tuo aikalailla raskaamman fiiliksen. Vaikuttaako se sitten nopeuteen helpohkolla reitillä, en tiedä. Mutta nimenomaan tuo ajotuntuma on ihan eri.
  4. Samuli

    Kiekkokysymys

    Tarkoitus olisi lähteä reilun viikonpäästä Challenge Copenhagen -kisaan. Vielä arvon kummilla kiekoilla kannattaisi lähteä. Tuubi vai avo? Olen tämän kesän ajanut reynoldsin 46mm tuubikiekoilla ja tufon teipeillä kiinnitetyillä kumeilla. En ole kuitenkaan onnistunut saamaan rengasrikkoa kesän aikana, joten kumin paikkaaminen litkulla tai koko tuubin vaihtaminen on jäänyt kokematta. Kisatilanteessa ei viitsisi alkaa opettelemaan. Toki on tässä vielä aikaa harjoitella. En kuitenkaan haluaisi että kisa kaatuisi rengashuoliin. Toisen vaihtoehtona on lähteä avoilla Shimano Rs30 ja GP4000 kumeilla. Avokumeilla renkaanvaihtoa on harjoiteltu ja sitä ei niin kovasti tarvitse jännittää. Kysyn sen takia, koska ainakin juttujen mukaan Köpiksessä on paljon pientä liuskekiveä tiellä, joka aiheuttaa rengasrikkoja. Mitä sanoo raati?
  5. Samuli

    Challenge Copenhagen 2012

    Mukana ollaan, saatettiin nähdä Joroisilla.
  6. Samuli

    Finlandiahiihdon alamäki

    info@finlandiahiihto.fi Siitä vaan palautetta antamaan. Itsellä lähtee ainakin aika kitkerä palaute.Etelä-Suomen sanomista luin että "latumestari" oli peräti kaksi kertaa ajanut ladut ja että on kova pohja... http://www.ess.fi/?article=315828 Oli ainakin omalta osalta viimeinen Finkku. Tänä vuonna ei pysty kyllä selittämään, miksi ladut oli noin surkeat. Itse hiihdin vapaalla noin 250 joukossa, ja melkoista sohjoa. Parempiakin massahiihtoja löytyy.
  7. Samuli

    Lisätangot ja ajoasento

    Tein seuraavan harppauksen triathlonurallani että hankin lisätangot tavalliseen maantiepyörään. Ajattelin että turvallisinta olisi ajaa normi setupilla, koska ajoasennon säätämiseen menee varmaan aikaa ja tuollaisen 90 km pystyy ajamaan (kelistä ja maastosta riippuen) n 31-33km/h Vaihdoin 12cm stemmin 9 senttiseen ja iskin Pro synapse lisätangot kiinni. Satulaa otin sen verran eteenpäin, mitä sai eli noin 2 cm. Kuva tässä kertoisi tuhatta sanaa enemmän, mutta muutama kysymys: Menikö tuo suurinpiirtein niinkuin oikeaan suuntaan. Eli ajoasento tiivistyi n 5cm. Olkavarret on lähes 90 asteen kulmassa, kun keikkuu siinä satulan etuosassa. Ajoasento tuntui ensiyrittämältä kohtalaiselta. Normitangolta ajaessa tietenkin aika hassulta. Oliko jotakin sääntöä, joka määritti satulan paikan. Joroisille olisi kuitenkin kuntosarjaan tarkoitus mennä. Tällähetkellä satulan kärki on n sentin keskiön takana. Tuleeko triathlonistille polvivaivoja muuten normia enemmän, koska polvilumpio siirtyy poljinakselin etupuolelle. Ajattelin kuitenkin Kiskossa kokeilla ja jos joltain tietävän näköiseltä kysyisi lisävinkkiä säätöihin. Kaikki lisävinkit otetaan mielellään vastaan. Samuli
  8. Laitoin privaa. Olisin mahdollisesti kiinnostunut puvusta.
  9. Samoissa trikoissa kannattaa mennä koko matka. Uinti oli niin lyhyt että sitä varten ei kannata alkaa märkäpukua pukemaan.
  10. Nopeasti harjoituskalenterista laskettuna tämän vuoden määrät: Uinti: 5 tuntia (talvella ei oikeen motivoitunut/ehtinyt uimaan, joten aloitin vasta 3 viikkoa sitten) Pyöräily: 49 tuntia (sisältää myös työmatkapyöräilyä, joka kyllä tehdään treenimielessä) Juoksu: 31 tuntia Hiihto: 59 tuntia Muu liikunta: 8 tuntia Yhteensä siis tänä vuonna 152 tuntia. Määrällisesti ihan ok, laadullisesti olisi varmasti paljonkin parannettavaa.
  11. Itse en ainakaan pienen lapsen isänä pysty kovin suunnitelmalliseen harjoitteluun. Harjoittelun suunnitelmallisuus on ainoastaan sitä että pyrkii harjoittelemaan kaikkia lajeja edes jotenkin. Maaliskuun lopusta viikkotuntimäärät ovat keskimäärin 7-10 tuntia. Olen käyttänyt hyväksen työmatkoja. Esim aamulla uimahallille fillarilla 25min, uintia 25-40min (1000-2000m), nopea suihku, töihin 7min ja töistä kotiin 20min. Illalla lapsen mentyä nukkumaan mahdollisesti kevyt 45min juoksulenkki. Kerran viikossa töihin maantiepyörällä ja suoraan töistä 2-3 tunnin lenkki. Viikonloppusin toisena päivänä pitkä 3-4 tuntia maantiepyörällä ja toisena päivänä vaunuilla parin tunnin reipas kävelylenkki. Sitten vielä yksi juoksulenkki johonkin päivään. Eli, joka päivä työmatkapyöräilyä väh 15km, 2-3 krt/vk uimahallin kautta, 2 pidempää pyörälenkkiä, 2-3 juoksulenkkiä. Vaimolle pitää antaa myös mahdollisuus 2-3 krt viikossa päästä jumppaan ja viikonloppuna harrastaa yhteistä ulkoilua. Laatuaikaa perheelle pidän tärkeänä ja pääosin yritän olla kotona 17-20 välillä ja viikonloppuisin omat lenkit heti aamusta. Joroisille olisi tarkoitus mennä ja tavoite 5.15-5.20
  12. Samuli

    Nike Lunarglide

    Minä tykkään tästä kengästä. Plussana harmaa väri kurakeleille. Sopivan pehmeä ja kuitenkin jämäkkä, istuu hyvin. Miinuksena kivien jääminen pohjaan kiinni. Kenkähistoria on ollut suunnilleen: DS trainer: Oli OK kun olin 10 kg kevyempi, tuntui vähän kovalta/lässähtävältä juosta asfaltilla Kayano: Ihan OK, vähän raskas ja kömpelö Nike Zoom elite: tykkäsin, vähän kova ja omasta mielestä kantapää asickseihin tottuneella tuntui korkealta. Nike Vomero: viharakkaussuhde, en osaa päättää onko hyvä vai ei. Aika kumipallomainen. Pettää jotenkin alta. Tukipohjallisilla parempi. Asics Nimbus: kömpelö, tekee jostain syystä rakot liikavarpaan kohdalle/alle vaikka pohjallisia vaihtaisi. Karhu M2: vähän kova ja varpaiden päältä hiertää. Juoksija on 174cm 79 kg. n 1000km vuodessa. Hyvin lievä ylipronaatio.
  13. Samuli

    Lumi-/latutilanne

    Aamulla Paloheinä oli loistokunnossa, varsinkin vitosen lenkki. Kolmosella oli vähän jauhoista, mutta lunta luonnollisesti paljon paksummin. Parasta oli kuitenkin poiketa vitosen takasuoralta sinne pellolle. Harvoin pääsee Helsingissä hiihtämään hankikannolla. Laduthan siellä oli jäistä/vetistä korppua, mutta pellon päällä oli sopivasti kovaa korppulunta johon kantti sopivasti puri. Siis luistellen.. Iltapäivällä luulen että kolmonen on paras, joskin pehmeä jo sohjoinen.
  14. Samuli

    Maantiepyöräily

    Paitsi että FDJ ei osallistu Giroon. Ikävä kyllä tallissa taitaa olla kaksi kapteenia ainakin vielä Jussin edellä. Casar ja Grigorio. Toivottavasti tilanne muuttuu vielä kauden aikana jos tulee hyviä näyttöjä.
  15. Suosittelen minäkin kaikille. Lähdin itsekin rohkeasti soolosarjaan edellisvuoden kokemuksien jälkeen 4-hengen sarjasta. Kokemuksena oli hieno ja vaikka aamuyöllä lupasin itselleni että saa olla viimeinen kerta, niin kyllä sitä ollaan taas ensi vuonna lähdössä. Ajattelin että jos 150 kilometriä hiihdän, niin hyvä ja jos hyvin menee niin 200 km on hyvä tavoite. Alku lähti hyvin liikkeelle, mutta yöllä alkanut lumisade hidasti matkaa ja vei voimia. Alusta meinasin saada pari rakkoa käsiin ja jalkateriin, mutta onneksi puutuin tähän heti teipillä, niin vaiva ei jatkunut. Vasen käsi puutui jotenkin ja sormista hävisi puristusvoima loppumatkalla. Muuten ei mitään häikkää. Yöllä pidin kaksi reilun tunnin taukoa ja muuten aina 25-35 kilometrin välein pienen huoltotauon. Minulla oli laatikko ladun varressa, josta sain kuumaa juomaa ja energiageelejä. Tunnelma oli mainio ja soolosarjalaiset tsemppaavat hyvin toisiaan. Tosin, kyllä muutkin hiihtäjät jaksoivat kannustaa loppumatkasta. 175 kilometriä taittui. 200 kilometriä jäi unelmaksi kun tuli istuttua liikaa kahvilassa 16 tunnin hiihdon jälkeen, eikä hiihtäminen paljoa kiinnostanut.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy