Jump to content
Juoksufoorumi.fi










raasto-jarmo

Jäsenet
  • Content Count

    589
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by raasto-jarmo

  1. Se kuuluisa oman kehon kuuntelu vaikuttaa edelleen toimivan. :)
  2. Johannan kohdala varmaan suurin vastus löytyy näin kaunniisti sanottuna korvien välistä (kenelläpä ei) välillä on mennyt kovaa ja välillä hämmästyttävää alisuorittamista puhun nyt siis pitkältä ajalta, mitä olen nähnyt hänen juoksujaan. Vaikuttaisi siltä että nyt on pidetty hyvää kuntotasoa yllä pidemmän aikaa mikä on omiaan pitämään myös itseluottamuksen korkealla kun pystyy paukuttamaan kovia treenejä joista saa uskoa tuleviin koitoksiin. Oma näkemys on se että vaikka vamentajalla olisi vähän vajaampikin työkalupakki, niin henkisen puolen kasassa pitämällä saadaan varsin pirteässä kunnossa oleva juoksija viivalle.
  3. Toivottavasti hän saa tiimiinsä osaavan managerin jonka kautta pääsisi ulkomaille kilpailemaan. Suomen kyläkisoissakin toki voi tuon rajan juosta, mutta...
  4. Samaa mieltä monestakin asiasta. Doupit lähinnä mahdollistaa vain entistä kovemman harjoittelun, ei niillä kissa koiraks muutu. Omasta mielestäni yksi iso juttu nykyään on se että valmentajia ei enään kunnioiteta yhtä paljon kuin aiemmin. Urheilijoilla on enemmän valinnanvaraa harjoittelun ym. suhteen. Harmillisesti me yleensä valitsemme sen helpomman tai mukavemman tavan tehdä tietyt asiat vaikka se 80% tekemisestä olisikin ihan samaa tasoa kuin arvokisavoittajilla. Toinen juttu on se että vääränlaisia juoksijoita hakeutuu väärille matkoille kun kukaan ei uskalla sanoa asioita suoraan. Toivottavasti kabinettipellet ymmärtää olla puuttumatta Vainion valmennukseen ja että hän pääsisi harjoittelemaan ammattilaisten kanssa mahdollisimman nopeasti. Eli siis pois Suomesta.
  5. raasto-jarmo

    Podcast

    Jos kiinnostaa kuulla Lance Armstrongin juttua niin mies oli hiljattain Joe Roganilla vieraana:
  6. Aamusta kanaa ja riisiä (nukuin 13:00 asti). Illalla 2,5h treenien jälkeen itse tehtyä pizzaa ja cola zeroa pari lasia.
  7. Täytynee muutama kymppi sijoittaa lämpimiin hanskoihin. Niille nyt on käyttöä muuallakin kuin lenkillä. Oma näkemys pakkasella (-20-30) juoksemisesta on vähän kaksijakoinen. Pysyn kyllä mieluumin sisällä korvaavien parissa jos ei ole pakottavaa tarvetta juosta ulkona. Hiihto sujuu paremmin pakkasella kuin juoksu.
  8. Millaisia hanskoja käytät? Minulla palelee kädet herkästi, enkä ole löytänyt sellaisia lajiin sopivia hanskoja joilla pakkaslenkit sujuisi ongelmitta.
  9. Jos liikeradat/liikkuvuus antaa periksi en keksi syytä miksei kyykkyjä kannattais tahdä pohjaan asti jos ei anna niin variaatioitakin löytyy. Juoksijoilla tuntuu olevan matkasta riippumatta outo trendi jättää kyykyt vajaiksi. Ja mitä nostojen turvallisuuteen tulee niin varmaan parasta on silti aloittaa perusvoimasta ja siirtyä vasta myöhemmin maksimivoimaan kun tekniikat ja voimatasot mahdollistaa riittävän turvalliset nostot. Rinnallevedot ja syväkyykyt erikseen imo.
  10. Mitä ihmeen väliä sillä on jos urheilijan veriarvot tai testoarvot on sallituissa rajoissa? Pitäisikö vaikka Bolt tuomita sen perusteella että top-10 hänen takaa on kärynnyt? Ihmiskeho ei kestä sellaista määrää treeniä mitä huipputuloksiin pääseminen vaatii. Jos mitään kehoa buustaavaa ainetta ei saisi käyttää tulokset olisivat melko pian naurettavan huonoja. Muutenkin kaikki puheet doping kulisseista sun muusta ovat median luomaa jännitys draamaa ja muunneltua totuutta lajin ympärillä, minkä me penkkiurheilijat nielemme koukkuineen päivineen. En väitä etteikö kiellettyjä lääkkeitä käytettäisiin, mutta totuus on monesti aika paljon tylsempi, kuin tarina.
  11. Jos harjoittelun pointti on juosta 1000m mahdollisimman nopeasti niin itse pyrkisin tekemään kuntopiikin tuohon kilpailu tai testi ajankohtaan. Tämä tietenkin vaikuttaa mahdollisiin muihin tavoitteisiin ja niiden harjoitteluun, mutta riippuu ihan siitä miten tärkeä tuo tavoite on. Olennaista harjoittelun suhteen ei ole se kuinka kovan rasituksen saat aikaiseksi treeneissä vaan se kuinka kovaa pystyt juoksemaan 1000m kilpailussa. Tekniikka pitää ensin laittaa kuntoon ja sitten kuntohuippu tehdään muutamalla kovalla tehoharjoituksella. Jos tekniikka ei ole kunnossa niin herkästi noilla korkean volyymin intervalleilla vetää kropan jumiin ja kehitystä ei tapahdu. Nimimerkillä kokemusta on. 1000m on kuitenkin suhteellisen lyhyt rykäisy eli alusta asti pitää vetää kovalla temmolla. Harjoittelun suhteen aloittaisin näin kesäaikaan esim. 10x100m nurmella paljasjaloin noin 20s per 100m sitten pikku hiljaa vauhtia kiristellen ja kun kilpailu lähestyy niin muutaman kovemman esim. 2x2,5min kovaa, 5min palautuksella saat hapenottokyvyn ylös. Muuten peruskuntoa ylläpitävää juoksua sekä juoksutekniikkaa kehittäviä drilejä ja liikkuvuusharjoitteita. Mattojuoksua ei suotta kannata kesällä harrastaa kun uloskin pääsee. Tämä on oma näkemykseni ja uskon että se toimisi myös sinulla.
  12. En usko että onnistuu. nyt jo teki tiukkaa vaikka 60m kulki huimaa vauhtia hallissa. Saattaa olla enemmänkin henkinen kuin fyysinen este tuo 40-vuoden ikä. Toivottavasti olen väärässä. :)
  13. Ratakisoissa kannattaa yleisesti käyttää. Oikean mallinen piikkari kisamatkalle on täkein juttu. Sopivalla kengällä juoksu kulkee, mutta huonosti istuva piikkari lisää takuulla loppuaikaa sekunti tolkulla, kun juoksu käy entistä raskaammaksi. Askellus vaikuttaa myös hieman siihen minkä verran piikkarista hyötyy. Minusta tässä kannattaa luottaa omaan tuntumaan. Treeneissä ei välttämättä tarvitse piikkareita käyttää, mutta jos tekee vaikka nopeustreeniä, niin huomaa mitä hyötyä niistä on. Jalkoja säästävämpi vaihtoehto on kyllä lenkkarit. Omalla kohdallani on toiminut hyvin se että juoksen pidempiä vetoja maastossa tai nurmella ja ainoastaan kovemmat vedot radalla joko piikkareilla tai ilman.Â
  14. Oma vinkki: kipu on juoksun kannalta niin oleellisessa paikassa, että ei kannata riskeerata. En suosittele juoksua ennen tapahtumaa. Sen sijaan esim. vesijuoksu voisi olla yksi vaihtoehto. Samoin jos on lihasjumeja niin huoltava venyttely kannattaa tehdä. Muutamassa päivässä kunto ei ratkaisevasti muutu.
  15. Selvä homma. Jatketaan eteenpäin.
  16. Väännetään nyt rautalangasta. Tarkoitin vain etten halua kinata loputtomiin.
  17. Meillä on näköjään sen verran eri näkemyksiä asioista, ettei niissä tässä ketjussa keskustelemalla pitkälle päästä.
  18. Oma kouluni kestää keskimäärin 6-7 vuotta ja tuntuu että opintotuella ei oikein pärjää, joten työnteko on ollut aika tärkeä juttu siinä ohessa. Vanhemmiltakaan ei oikein kehtaa vinkua rahaa. Sama tilanne on aika monilla muillakin. Opintolaina on tietenkin myös yksi vaihtoehto. Vähän hankala tilanne siinä mielessä, että en halua myöskään lorvailla koulussa liian pitkään.
  19. En väitä että kaikki pitäisi villasella painaa, mutta ihan selkeästi noista jutuista uutisoidaan sensaatio hakuisesti ja uutinen on yleensä varsin yksipuolinen ja suppea. Minusta junttilinja on haukkua puolueita ja poliitikkoja jotka tekee oikeasti aika raskasta duunia ihmisten hyväksi.
  20. Miksi puhut puolueista? SDP:hän tuossa jutussa on mainittu. Ihan turha kohu ylipäätään.
  21. Yksi kunnon mittari on minulla ollut kyky viedä tietty harjoitus läpi. Kilpailu kun on aina myös henkisistä tekijöistä kiinni niin siksi kunnon mittarina toimii minusta myös nuo treeniajat.
  22. Mieti mitä tuo vauhtikestävyys jo ihan käsitteenä tarkoittaa. Ihan sama mitä minä asiasta ajattelen. Yleisesti ottaen tv-reipas, vauhtileikittelyt ja vk ovat ne harjoitteet jotka tuohon aerobisen ja anaerobisen kynnyksen väliin mahtuu. Jokainen voi tietenkin harjoitella niinkun parhaaksi näkee ja toivottavasti tekeekin näin. Kyseessä on valmennustermi ei minun oma keksimä käsite. Kuten tuossa aikaisemmin kitjoitin niin jos toteuttaa harjoitteluaan progressiivisesti niin homma toimii autommaattisesti ilman, että näitä alueita sen kummemmin miettii.
  23. Ei välttämättä, mutta tuskin kukaan aikoo/haluaa olla puhelinmyyjä eläkeikään asti. Ei siinä sinällään mitään pahaa, mutta mieluummin yritän kaikkeni ettei tarvitsisi olla työtön. Onneksi ei ole niin hankala tilanne. Suomalaiseen kulttuuriin ja kaupankäyntiin kuuluu "renkaiden potkiminen" ja ihmettely siksi varmaan moni kokee esim. Puhelinmyynnin tyrkyttämisenä. Tähän liittyy kyllä monien myyjien ammattitaitokin.
  24. Ei hapoille vetäminen harjoituskaudella pitkällä tähtäimellä kehitä. Viikon muut harjoitukset vaan kärsivät. Klassinen 6vko jakso ennen kilpailukauden alkua riittää siihen että tekee happovetoja ja hioo kunnon teräväksi.
  25. En väittänyt että kuka tahansa. Lue uudestaan. Kirjoitin että motivoitunut kaveri. Luulen että useimmissa työpaikoissa pärjää paremmin jos lähtee liikkeelle oikealla asenteella. Minulle on ihan sama mitä alasta ajattelet, mutta homma perustuu siihen että jos myyt saat rahaa, jos et myy saat kuitenkin pohjapalkan vaikket hoidakkaan työtehtävääsi. Tosin silloin kannattaa irtisanoutua, koska pohjapalkka ei kummoinen ole ja ihan syystä. Ei sen ihmeellisempää. Opiskelujen aikana ihan hyvä tapa tienata rahaa kohtuu vähillä työtunneilla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy