Jump to content
Juoksufoorumi.fi

raasto-jarmo

Jäsenet
  • Content Count

    589
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

17 Good

Converted

  • Coopperi
    3800m -09
  • Tavoite
    1. Pysyä ehjänä 2. Paljon kisoja... Ai niin ja voittaa niissä.

Recent Profile Visitors

457 profile views
  1. Se kuuluisa oman kehon kuuntelu vaikuttaa edelleen toimivan. :)
  2. Johannan kohdala varmaan suurin vastus löytyy näin kaunniisti sanottuna korvien välistä (kenelläpä ei) välillä on mennyt kovaa ja välillä hämmästyttävää alisuorittamista puhun nyt siis pitkältä ajalta, mitä olen nähnyt hänen juoksujaan. Vaikuttaisi siltä että nyt on pidetty hyvää kuntotasoa yllä pidemmän aikaa mikä on omiaan pitämään myös itseluottamuksen korkealla kun pystyy paukuttamaan kovia treenejä joista saa uskoa tuleviin koitoksiin. Oma näkemys on se että vaikka vamentajalla olisi vähän vajaampikin työkalupakki, niin henkisen puolen kasassa pitämällä saadaan varsin pirteässä kunnossa oleva juoksija viivalle.
  3. Toivottavasti hän saa tiimiinsä osaavan managerin jonka kautta pääsisi ulkomaille kilpailemaan. Suomen kyläkisoissakin toki voi tuon rajan juosta, mutta...
  4. Samaa mieltä monestakin asiasta. Doupit lähinnä mahdollistaa vain entistä kovemman harjoittelun, ei niillä kissa koiraks muutu. Omasta mielestäni yksi iso juttu nykyään on se että valmentajia ei enään kunnioiteta yhtä paljon kuin aiemmin. Urheilijoilla on enemmän valinnanvaraa harjoittelun ym. suhteen. Harmillisesti me yleensä valitsemme sen helpomman tai mukavemman tavan tehdä tietyt asiat vaikka se 80% tekemisestä olisikin ihan samaa tasoa kuin arvokisavoittajilla. Toinen juttu on se että vääränlaisia juoksijoita hakeutuu väärille matkoille kun kukaan ei uskalla sanoa asioita suoraan. Toivottavasti kabinettipellet ymmärtää olla puuttumatta Vainion valmennukseen ja että hän pääsisi harjoittelemaan ammattilaisten kanssa mahdollisimman nopeasti. Eli siis pois Suomesta.
  5. raasto-jarmo

    Podcast

    Jos kiinnostaa kuulla Lance Armstrongin juttua niin mies oli hiljattain Joe Roganilla vieraana:
  6. raasto-jarmo

    Mitä tänään syötäisiin

    Aamusta kanaa ja riisiä (nukuin 13:00 asti). Illalla 2,5h treenien jälkeen itse tehtyä pizzaa ja cola zeroa pari lasia.
  7. raasto-jarmo

    Lenkkeilyn pakkasraja?

    Täytynee muutama kymppi sijoittaa lämpimiin hanskoihin. Niille nyt on käyttöä muuallakin kuin lenkillä. Oma näkemys pakkasella (-20-30) juoksemisesta on vähän kaksijakoinen. Pysyn kyllä mieluumin sisällä korvaavien parissa jos ei ole pakottavaa tarvetta juosta ulkona. Hiihto sujuu paremmin pakkasella kuin juoksu.
  8. raasto-jarmo

    Lenkkeilyn pakkasraja?

    Millaisia hanskoja käytät? Minulla palelee kädet herkästi, enkä ole löytänyt sellaisia lajiin sopivia hanskoja joilla pakkaslenkit sujuisi ongelmitta.
  9. Jos liikeradat/liikkuvuus antaa periksi en keksi syytä miksei kyykkyjä kannattais tahdä pohjaan asti jos ei anna niin variaatioitakin löytyy. Juoksijoilla tuntuu olevan matkasta riippumatta outo trendi jättää kyykyt vajaiksi. Ja mitä nostojen turvallisuuteen tulee niin varmaan parasta on silti aloittaa perusvoimasta ja siirtyä vasta myöhemmin maksimivoimaan kun tekniikat ja voimatasot mahdollistaa riittävän turvalliset nostot. Rinnallevedot ja syväkyykyt erikseen imo.
  10. Mitä ihmeen väliä sillä on jos urheilijan veriarvot tai testoarvot on sallituissa rajoissa? Pitäisikö vaikka Bolt tuomita sen perusteella että top-10 hänen takaa on kärynnyt? Ihmiskeho ei kestä sellaista määrää treeniä mitä huipputuloksiin pääseminen vaatii. Jos mitään kehoa buustaavaa ainetta ei saisi käyttää tulokset olisivat melko pian naurettavan huonoja. Muutenkin kaikki puheet doping kulisseista sun muusta ovat median luomaa jännitys draamaa ja muunneltua totuutta lajin ympärillä, minkä me penkkiurheilijat nielemme koukkuineen päivineen. En väitä etteikö kiellettyjä lääkkeitä käytettäisiin, mutta totuus on monesti aika paljon tylsempi, kuin tarina.
  11. raasto-jarmo

    1000 metrin juoksu

    Jos harjoittelun pointti on juosta 1000m mahdollisimman nopeasti niin itse pyrkisin tekemään kuntopiikin tuohon kilpailu tai testi ajankohtaan. Tämä tietenkin vaikuttaa mahdollisiin muihin tavoitteisiin ja niiden harjoitteluun, mutta riippuu ihan siitä miten tärkeä tuo tavoite on. Olennaista harjoittelun suhteen ei ole se kuinka kovan rasituksen saat aikaiseksi treeneissä vaan se kuinka kovaa pystyt juoksemaan 1000m kilpailussa. Tekniikka pitää ensin laittaa kuntoon ja sitten kuntohuippu tehdään muutamalla kovalla tehoharjoituksella. Jos tekniikka ei ole kunnossa niin herkästi noilla korkean volyymin intervalleilla vetää kropan jumiin ja kehitystä ei tapahdu. Nimimerkillä kokemusta on. 1000m on kuitenkin suhteellisen lyhyt rykäisy eli alusta asti pitää vetää kovalla temmolla. Harjoittelun suhteen aloittaisin näin kesäaikaan esim. 10x100m nurmella paljasjaloin noin 20s per 100m sitten pikku hiljaa vauhtia kiristellen ja kun kilpailu lähestyy niin muutaman kovemman esim. 2x2,5min kovaa, 5min palautuksella saat hapenottokyvyn ylös. Muuten peruskuntoa ylläpitävää juoksua sekä juoksutekniikkaa kehittäviä drilejä ja liikkuvuusharjoitteita. Mattojuoksua ei suotta kannata kesällä harrastaa kun uloskin pääsee. Tämä on oma näkemykseni ja uskon että se toimisi myös sinulla.
  12. raasto-jarmo

    Nelikymppisenä 100 m alle 10 s

    En usko että onnistuu. nyt jo teki tiukkaa vaikka 60m kulki huimaa vauhtia hallissa. Saattaa olla enemmänkin henkinen kuin fyysinen este tuo 40-vuoden ikä. Toivottavasti olen väärässä. :)
  13. Ratakisoissa kannattaa yleisesti käyttää. Oikean mallinen piikkari kisamatkalle on täkein juttu. Sopivalla kengällä juoksu kulkee, mutta huonosti istuva piikkari lisää takuulla loppuaikaa sekunti tolkulla, kun juoksu käy entistä raskaammaksi. Askellus vaikuttaa myös hieman siihen minkä verran piikkarista hyötyy. Minusta tässä kannattaa luottaa omaan tuntumaan. Treeneissä ei välttämättä tarvitse piikkareita käyttää, mutta jos tekee vaikka nopeustreeniä, niin huomaa mitä hyötyä niistä on. Jalkoja säästävämpi vaihtoehto on kyllä lenkkarit. Omalla kohdallani on toiminut hyvin se että juoksen pidempiä vetoja maastossa tai nurmella ja ainoastaan kovemmat vedot radalla joko piikkareilla tai ilman.Â
  14. Oma vinkki: kipu on juoksun kannalta niin oleellisessa paikassa, että ei kannata riskeerata. En suosittele juoksua ennen tapahtumaa. Sen sijaan esim. vesijuoksu voisi olla yksi vaihtoehto. Samoin jos on lihasjumeja niin huoltava venyttely kannattaa tehdä. Muutamassa päivässä kunto ei ratkaisevasti muutu.
  15. raasto-jarmo

    Eduskuntavaalit 2015

    Selvä homma. Jatketaan eteenpäin.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy