Jump to content
Juoksufoorumi.fi


raasto-jarmo

Jäsenet
  • Content Count

    594
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

20 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3800m -09

Recent Profile Visitors

554 profile views
  1. Sivusta 10k-maraton juoksijoita seuranneena, vaikuttaa omaan silmään, että harjoittelun tasapainottomuuden takia kuppi menee nurin kisakaudella vammojen tai huono palautumisen takia. Pitkiä harjoituksia tehdessä ja määrän kasvaessa palauttavan harjoittelun ja lihashuollon määrän pitäisi kasvaa myös samassa suhteessa. Tämä toki on usein se tylsin ja pitkäveteisin osa koko hommasta. Palauttavalla tarkoitan todella kevyttä pk-juoksua tai esim pyöräilyä, millä pidetään peruskunnosta ja palautumiskyvystä kiinni kauden läpi ja vielä se ettei kaikkea harjoittelua tehtäisi asfaltilla vaan pehmeillä alustoilla.
  2. Niinhän se poistuu. Lähinnä mietin et jos sitä ei saa palautettua niin varmaan siihen kellon kaatumiseen voisi auttaa. Itsellä on seuraavaksi se asetusten nollaus edessä. Ihmetyttää koko homma, kun monta vuotta mennyt kaikki talteen ongelmitta ja nyt on pari kk ollut pelkkiä ongelmia.
  3. Itselläni on viimeaikoina V800 kipannut useasti kesken lenkin saman tyylisesti. En ole löytänyt tähän ratkaisua. Teitkö tehdasasetusten palautuksen ja jos niin auttoiko?
  4. Unta ja ruokaa. Unta ehkä vielä enemmän noista. Omalla kohdalla lepään sen verran kuin tarvitaan siihen, että tulokset paranevat.
  5. Se kuuluisa oman kehon kuuntelu vaikuttaa edelleen toimivan. :)
  6. Johannan kohdala varmaan suurin vastus löytyy näin kaunniisti sanottuna korvien välistä (kenelläpä ei) välillä on mennyt kovaa ja välillä hämmästyttävää alisuorittamista puhun nyt siis pitkältä ajalta, mitä olen nähnyt hänen juoksujaan. Vaikuttaisi siltä että nyt on pidetty hyvää kuntotasoa yllä pidemmän aikaa mikä on omiaan pitämään myös itseluottamuksen korkealla kun pystyy paukuttamaan kovia treenejä joista saa uskoa tuleviin koitoksiin. Oma näkemys on se että vaikka vamentajalla olisi vähän vajaampikin työkalupakki, niin henkisen puolen kasassa pitämällä saadaan varsin pirteässä kunnossa oleva juoksija viivalle.
  7. Toivottavasti hän saa tiimiinsä osaavan managerin jonka kautta pääsisi ulkomaille kilpailemaan. Suomen kyläkisoissakin toki voi tuon rajan juosta, mutta...
  8. Samaa mieltä monestakin asiasta. Doupit lähinnä mahdollistaa vain entistä kovemman harjoittelun, ei niillä kissa koiraks muutu. Omasta mielestäni yksi iso juttu nykyään on se että valmentajia ei enään kunnioiteta yhtä paljon kuin aiemmin. Urheilijoilla on enemmän valinnanvaraa harjoittelun ym. suhteen. Harmillisesti me yleensä valitsemme sen helpomman tai mukavemman tavan tehdä tietyt asiat vaikka se 80% tekemisestä olisikin ihan samaa tasoa kuin arvokisavoittajilla. Toinen juttu on se että vääränlaisia juoksijoita hakeutuu väärille matkoille kun kukaan ei uskalla sanoa asioita suoraan. Toivottavasti kabinettipellet ymmärtää olla puuttumatta Vainion valmennukseen ja että hän pääsisi harjoittelemaan ammattilaisten kanssa mahdollisimman nopeasti. Eli siis pois Suomesta.
  9. raasto-jarmo

    Podcast

    Jos kiinnostaa kuulla Lance Armstrongin juttua niin mies oli hiljattain Joe Roganilla vieraana:
  10. Aamusta kanaa ja riisiä (nukuin 13:00 asti). Illalla 2,5h treenien jälkeen itse tehtyä pizzaa ja cola zeroa pari lasia.
  11. Täytynee muutama kymppi sijoittaa lämpimiin hanskoihin. Niille nyt on käyttöä muuallakin kuin lenkillä. Oma näkemys pakkasella (-20-30) juoksemisesta on vähän kaksijakoinen. Pysyn kyllä mieluumin sisällä korvaavien parissa jos ei ole pakottavaa tarvetta juosta ulkona. Hiihto sujuu paremmin pakkasella kuin juoksu.
  12. Millaisia hanskoja käytät? Minulla palelee kädet herkästi, enkä ole löytänyt sellaisia lajiin sopivia hanskoja joilla pakkaslenkit sujuisi ongelmitta.
  13. Jos liikeradat/liikkuvuus antaa periksi en keksi syytä miksei kyykkyjä kannattais tahdä pohjaan asti jos ei anna niin variaatioitakin löytyy. Juoksijoilla tuntuu olevan matkasta riippumatta outo trendi jättää kyykyt vajaiksi. Ja mitä nostojen turvallisuuteen tulee niin varmaan parasta on silti aloittaa perusvoimasta ja siirtyä vasta myöhemmin maksimivoimaan kun tekniikat ja voimatasot mahdollistaa riittävän turvalliset nostot. Rinnallevedot ja syväkyykyt erikseen imo.
  14. Mitä ihmeen väliä sillä on jos urheilijan veriarvot tai testoarvot on sallituissa rajoissa? Pitäisikö vaikka Bolt tuomita sen perusteella että top-10 hänen takaa on kärynnyt? Ihmiskeho ei kestä sellaista määrää treeniä mitä huipputuloksiin pääseminen vaatii. Jos mitään kehoa buustaavaa ainetta ei saisi käyttää tulokset olisivat melko pian naurettavan huonoja. Muutenkin kaikki puheet doping kulisseista sun muusta ovat median luomaa jännitys draamaa ja muunneltua totuutta lajin ympärillä, minkä me penkkiurheilijat nielemme koukkuineen päivineen. En väitä etteikö kiellettyjä lääkkeitä käytettäisiin, mutta totuus on monesti aika paljon tylsempi, kuin tarina.
  15. Jos harjoittelun pointti on juosta 1000m mahdollisimman nopeasti niin itse pyrkisin tekemään kuntopiikin tuohon kilpailu tai testi ajankohtaan. Tämä tietenkin vaikuttaa mahdollisiin muihin tavoitteisiin ja niiden harjoitteluun, mutta riippuu ihan siitä miten tärkeä tuo tavoite on. Olennaista harjoittelun suhteen ei ole se kuinka kovan rasituksen saat aikaiseksi treeneissä vaan se kuinka kovaa pystyt juoksemaan 1000m kilpailussa. Tekniikka pitää ensin laittaa kuntoon ja sitten kuntohuippu tehdään muutamalla kovalla tehoharjoituksella. Jos tekniikka ei ole kunnossa niin herkästi noilla korkean volyymin intervalleilla vetää kropan jumiin ja kehitystä ei tapahdu. Nimimerkillä kokemusta on. 1000m on kuitenkin suhteellisen lyhyt rykäisy eli alusta asti pitää vetää kovalla temmolla. Harjoittelun suhteen aloittaisin näin kesäaikaan esim. 10x100m nurmella paljasjaloin noin 20s per 100m sitten pikku hiljaa vauhtia kiristellen ja kun kilpailu lähestyy niin muutaman kovemman esim. 2x2,5min kovaa, 5min palautuksella saat hapenottokyvyn ylös. Muuten peruskuntoa ylläpitävää juoksua sekä juoksutekniikkaa kehittäviä drilejä ja liikkuvuusharjoitteita. Mattojuoksua ei suotta kannata kesällä harrastaa kun uloskin pääsee. Tämä on oma näkemykseni ja uskon että se toimisi myös sinulla.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy