Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juizzi

Jäsenet
  • Posts

    99
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hyvin järjestetty tapahtuma. Kävin juoksemassa täysmaran. Muun liikenteen takia ei tarvinnut pysähtyä kertaakaan - siitä plussat. Huoltoja oli tarpeeksi eikä niissä ollut ruuhkaa. Kylmägeelipiste ja rakkolaastarien tarjoajat vähän ihmetyttivät. Ehkä joku niitäkin hyödynsi. Yleisöä oli niukahkosti ja suomalaiseen tapaan kannustus oli vaisua. Reitin mäet Lauttasaaressa, Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa v..uttivat tänä vuonna viime vuotta enemmän. Ei varmaan olis paremmassa kunnossa niin haitanneet. Mulle Suunnon gps näytti matkaksi 42,90 km. Aika reilu ylitys siis. Kattelin, että viime vuonna sama gps näytti 42,67 km.
  2. Tuloksen analyysi. Miksi Holmenin treeni ei parantanut maratonaikaa? Niinhän se sitten meni kuten aiemmin arvelinkin. Ei mennyt alle 3:30, ei mennyt alle viime vuoden PB 3:36 eikä mennyt edes alle 3:40. Loppuaika oli 3:41:43 (palindromiluku muuten). Olosuhteet olivat erinomaiset: lämpöä n. +12 ja suhteellisen aurinkoista. Tuulta jonkin verran mutta ei enempää kuin rannikolla yleensäkään on. Varusteet toimivat hyvin. oman seuran lyhythihainen kisapaita, sortsit, kevyesti kompressoivat säärystimet ja irtohihat, joita rullailin pari kertaa lämpötilan mukaan. Kengät Hokan Mach 3:t toimivat hyvin (ei rakkoja). Geelejä meni 7 (yksi startissa ja sitten puolen tunnin välein) ja juomaa otin jokaisella 13 juomapisteellä ainakin 1dl urkkajuomaa ja 1dl vettä eli yhteensä jotain yli 2,5 litraa. Kertaakaan ei tarvinnut käydä kusella eikä hölskynyt yhtään. Eli fasiliteettien ja huollon puolesta onnistuin. Kunto ei sitten ollut riittävä 3.30 ajan tavoittelemiseen. Ohessa väliajat kympin välein. 3:30 -jänikset olivat siis vielä näköetäisyydellä hyvän matkaa ekan kympin jälkeen mutta sen jälkeen alkoi tasainen hiipuminen. Hiipumista varmaan edesauttoi alusta asti ihan liian korkea keskisykkeet. Ekan kympin keskisyke 171 ja sen jälkeen 169, 171 ja 172. 10 km 51:01 5:07 min/km 20 km 52:31 5:16 min/km 30 km 52:54 5:18 min/km 40 km 54:00 5:24 min/km Ohessa vertailun vuoksi viime vuoden HCM:n vastaavat statsit jolloin siis loppuaika noin 5 minuuttia parempi 3:36:49. Vasta nyt tajusin miten tasaisesti silloin meni. Mutta ne kymppien sykkeet: 161, 163, 167 ja 170. Mentiin siis ihan selvästi helpommalla etenkin alku. 10 km 51:11 5:08 min/km 20 km 51:05 5:07 min/km 30 km 51:48 5:11 min/km 40 km 51:58 5:12 min/km Vaikka tuntui, että hyydyin tänä vuonna tosi pahasti, niin tuloksia tarkastellessa ei se niin pahalta näyttänyt. Olin 30 km kohdalla kaikista juoksijoista sijalla 356 ja maalissa sijalla 275. Aika monella meni kävelyksi. Omat jalat alkoivat oireilla vähän ennen puolta matkaa. Oikea nivunen ja vasen lonkka alkoivat vihoitella ja otin särkylääkkeen (tiedän ettei pitäisi), jotta homma ei menisi liian tuskalliseksi. Noissa oli molemmissa ollut pientä oireilua viimeisen n. kolme viikkoa sitten vedetyn kiihtyvän pitkiksen jälkeen joten ei tullut yllätyksenä. Tuntuu siltä, että peruskunto ei ollut tarpeeksi kova 3:30 -loppuajan treeneihin. Olisi ehkä pitänyt aloittaa 3:45 -tavoitteen mukaisilla treeneillä ja kiristää niitä vähitellen (kuten aluksi mietinkin). Osa treeneistä meni sykkeiden mukaisesti ihan kohdilleen mutta liian usein se 5min/km -tuntuman vauhti oli sykevälillä 160-170 ja jopa lähempänä 170. Oma vk-alue on siis välillä 147-174. Sitten ne muutama kolmen tunnin kiihtyvä pitkis hellekelissä oli ilmeisesti liikaa - tai ainakaan en palautunut niistä kunnolla seuraaviin treeneihin. Se 7.8.2021 juostu 32 km, josta 20-30 km 5:20 min/km -tahtia veti 2-3 viikon ajaksi selvään alipalautumistilaan, joka heijastui eiliseen kisaan saakka. Sitten nuo nivu- ja lonkkavaivat saattavat olla oire liian vähäisestä voimatasosta. Vaikka suunnitelma oli tehdä kyykkyjä kahvakuulan kanssa säännöllisesti, jäivät ne treenit liian vähiin. Mites tästä eteenpäin? Holmenin treeni saa jäädä itselläni kertakokeiluksi tällä erää. Ehkä sitten joskus ja realistisemmalla suunnitelmalla. Seuraava maraton olisi Zurichissä huhtikuun alussa. Pitää nyt huilata hetki ja miettiä millä suunnitelmalla siihen tähtäisi. Todennäköisesti jollain konservatiivisemmalla ohjelmalla, esim. viikon aikana yksi pitkis, yksi kova ja pari helppoa lenkkiä - sykkeiden mukaan juosten. Vuosi sitten se tuotti tulosta ja talviaikana treenateessa puhtaasti vauhteihin perustuva treeni on vaikeampi toteuttaa (no oli se sitä hellekesänäkin). Sitten voisi yrittää hiihdelläkin. Jos saisi sillä jalkoihinkin lisää voimaa. Tsemppiä vaan Holmenin treenillä yrittäville. Toivottavasti oma kokemukseni on jollekin avuksi.
  3. Syksyn huipennus lähestyy - HCM lauantaina Nyt se sitten loppuu - Holmenin ohjelmalla treenaaminen. Tai oikeastaan viimeiset pari viikkoa olen treenaillut vähän miten sattuu ja yrittänyt varovaisesti tehdä muutaman vähän tiukemman. Ma 13.9. vedin 23km, jossa kilsat 17-22 oli n. 4:50 min/km -vauhtisia. Sen jälkeen viikko rauhallisemmin pk-sykkeillä ja seuraavan viikon aikana pari tunnin lenkkiä, joissa loppunostot 3km ja toisessa 6km. Tänään vedin vuorokauden nestepaaston päälle 8km, jossa 5km n. 5min/km -vauhtia. Nyt sitten tankkausta ja lauantaina hyvin levänneenä viivalle. Mutta... 3.30 tuntuu viimeisten parin viikon perusteella utopistiselta. Vitosen kilsavauhdilla tulisi todennäköisesti noutaja viimeistään kolmenkympin jälkeen. Jopa tuo viime vuoden 3.36 on tosi tiukassa. Mietinnässä on, jos lähtisi 3.40 loppuaikaan tähtäävällä alkuvauhdilla. Pysyisi ainakin mielekkäänä mahdollisimman pitkään. En tiedä miksi näin. Töissä on ollut aika tiukkaa ja vaikka kuormitus onkin vain henkistä, vaikuttaa se selvästi kuntoon. Sitten kun on joutunut istumaan päivisin aika paljon, on kropassa tuntunut ikäviä jumeja mm. alaselässä ja lonkissa. Edelleen mietityttää oliko ne helleviikkojen 3-tuntiset kiihtyvät sittenkin liian rankkoja ja liian heikosti palauteltuja. Lauantaina nähdään onko noista Holmenin treeneistä tarttunut mitään. Sääennuste vaikuttaa onneksi lupaavalta +12, pilvipoutaa ja maltillinen tuuli. Palaan sitten kisan jälkeen fiiliksistä.
  4. Syyskuu alkoi - Holmenin treenit jatkuvat. Tosin myönnytyksiä tehden. Edellisen päivityksen jälkeinen kova viikko meni ihan hyvin. Viikko päättyi 32km, viimeiset 12 km 5:20-tahdilla. Se sitten tuntuikin seuraavalla - ja sitä seuraavalla viikolla. Lyhensin ensimmäisen viikon treenit melkein puoleen ja jätin viikon päättävän 35 km varovaisesti kiihdyttäen tekemättä. Seuraava kevyt viikkokin meni lyhennetyillä treeneillä. Suunnitellun 52km sijaan tuli n. 30km ja kaikki kevyttä. Palautuminen tuntui tosi hitaalta ja työt eivät yhtään auttaneet. Viimeiset kaksi viikkoa ovat onneksi olleet jo parempaan suuntaan. Treenien järjestyksiä on pitänyt vähän soveltaa mutta nyt päättyvä viikko meni määrän puolesta melkein Holmenin oppien mukaan ja avaintreeni 32km viimeiset 6km 29:30 min sekin melkein jiiriin (tein 29km, josta viimeiset 5km 24 min). Ohjelman mukaista treeniä olisi vielä kaksi viikkoa, joiden jälkeen maratonviikko keventelyineen. Itelläni on HCM:lle viikko ohjelmaa pidempään joten sovellan hieman mutta niin, että olisin kunnolla palautunut. Tällä hetkellä 3:30 mara tuntuu haastavalta mutta alle edellisen vuoden 3:36 pitäisi olla saumoja. Kunhan vain terveenä pysyisin.
  5. Just näin. Onneksi on kaiken maailman EM- ja MM-kisoja välissä. Ja talviolympialaisiin on vain puolisen vuotta aikaa. Katselin eilen päättäjäisiä ja alkoi kummasti kiinnostelemaan Pariisin kisat ihan paikan päällä katsottuna. Toivottavasti maailma on kolmen vuoden päästä siinä jamassa, että katsojat pääsevät kisoihin. Nykyrotaatiolla seuraavat kesäkisat Euroopassa olisivatkin sitten aikaisintaan v. 2036 - välissä Losin ja Brisbanen kisat. Ihan täysmulkero tuo äijä ja täysin tahallinen teko. Vaikuttaa yhtä hyvältä tyypiltä kuin maanmiehensä Mekhissi-Benabbad, joka on kunnostautunut mm. pahoipitelemällä kisamaskotteja ja kilpakavereitaan.
  6. Heinäkuun loppuja Holmenin treeneistä! Niinhän se on, että kun meno käy kovaksi, niin kova käy menoksi. Se kuvaa ehkä vähän omien treenien tämän hetkistä tuntemusta. Viimeisen kuukauden aikana olen noudattanut treeniohjelmaa n. 90%:n tarkkuudella. Yhtään treeniä ei ole jäänyt väliin mutta pientä sopeuttamista olen tehnyt lämpötilojen, treeniolosuhteiden ja nyt varmaan myös palautumisen vuoksi. Esim. muutin 22km kevyen 15km rauhalliseksi polkujuoksuksi tai olen lyhentänyt 12km ja 16km treenejä 1-2 kilometrillä ja mahdollisesti korvannut ne alku- ja loppuverroilla. Vauhdit olen saanut pidettyä 3:30 -loppuajan laskelmien mukaisina lukuunottamatta paria kostean kuumaa aamua jolloin 12km 4:55min/km -tahtia oli pakko himmailla lähemmäs 5:10min/km -tasoa. Helteillä on tosiaan ollut oma vaikutuksensa - varmaan myös tämän hetkiseen alipalautumiseen. Ohjelmassa on ollut viimeisinä viikkoina ns. päätreeninä kiihtyvä pitkis: 24, 26 ja viimeksi 30km, jossa viimeinen 10km 5:12min/km. Kymppi meni tuolla vauhdilla mutta isompi ongelma oli tuo pohjaksi juostu pk-vauhtinen 20km, jossa sykkeet olivat turhan korkeat - sellaiset 10-15 lyöntiä/min korkeammat kuin pitäisi olla. Helppo ratkaisu olisi tietysti sanoa, että juokse se pk-osuus hiljempaa. Ei kuitenkaan tunnu mielekkäältä tiputtaa enää vauhtia, joka oli nyt tuolla kaksikymppisellä vain 6:40min/km. Treenille tuli jo nyt pituutta yli kolme tuntia, mikä vaati +28 lämmössä suunnittelua juomisten kanssa (pk-osuudella juomaliivi mukana, jonka jälkeen kymppi lyhyemmällä rundilla pehmopullo mukana ja sitä välillä täydentäen). Palautumisaikaa Suunto ilmoitteli jotain 100 tuntia, mitä kuitenkin uhmasin ja kävin eilen ohjelman mukaisella kevyellä lenkillä (tosin vähän sitä lyhentäen). Säät näyttävät onneksi viilentyvän, mikä toivottavasti näkyy myös pk-sykkeissä. Mutta silti mietityttää sama asia, jota tässä ketjussa on aiemminkin pohdittu. Että onko näin hitailla vauhdeilla mielekästä tehdä yli 30km treenejä, kun treenin kesto menee silloin yli kolmeen tuntiin ja palutumiseen eivät ohjelman mukaiset 2 päivää millään riitä? Tällä palauttavalla viikolla olisi ohjelmassa 46km kevyttä + viikon päätteeksi 16km jotain 5:10min/km- vauhtia. Voi olla, että jätän tämän palautumisongelman vuoksi nyt ensimmäisen kerran treenin kokonaisen treenin (tuon viimeisen vk-treenin) väliin, kun ensi viikolla odottaisi 64km treeniä, joissa yhteensä 28km kovempia lopetuksia. Töihinkin on ensi viikolla mentävä loman jälkeen ja olympialaisia jaksettava katsella joten muutakin kuin treenikuormaa pukkaa vähän päälle.
  7. Testitreeni tuli tehtyä tänä aamuna. Lämpötila oli siedettävä n. +20 mutta ilmankosteus aika korkealla. Edeltävät pari treeniä tein hieman lyhennettyinä, koska aikataulullisesti en oikein ehtinyt juoksemaan kuin helleaikaan. Mutta 10km -> 8km ja 9km -> 7km tuskin tohtori Holmenin ohjelmaa pahasti pilaavat. Juomahuollon helpottamiseksi tein aamuisen 20km treenin Pirkkolan urheilupuiston hiekkakolmosella. Jemmasin juomat puuhun ja otin huikkaa joka kierroksen jälkeen. Jotain 1,5 litraa upposi eikä hölskynyt yhtään. Vauhtitavoitehan tässä treenissä oli 5min/km, kun tavoitteena on 3.30 loppuaika maralla. Oma vauhti oli sitten 5:05/km. Hiekkakolmonen ei ole ihan tasainen - nousua 20 km:n aikana yli 200 metriä - mikä ei voinut olla näkymättä. Kilometriajat olivat välillä 4:44 - 5:31. Hiekkakolmosen ns. yläpätkä on aika raaka, kun siinä on useampi tiukahko nousu. Yritin ottaa niihin tuhrautuneen ajan takaisin alamäkipätkällä mutta ei ihan onnistunut. Mitenkään liian tiukkaa ei kuitenkaan ollut, kun keskisyke oli itselleni ihan maltillinen 162 (kilometrit välillä 154-172). Vertailun vuoksi viime lokakuun HCM:n keskisyke oli 166. Ehkä tässä ollaan vielä ihan oikealla uralla ja ohjelma tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan. Viikonlopun otan rennosti ja katselen futista. Ensi viikolla on sitten palauttava harjoitusjakso ennen uusia kovenevia viikkoja.
  8. Perjantain helteessä työpäivän jälkeen vedin tuon kiihtyvän treenin. Ekat 8 km otin tosi rauhallisesti - vauhti n. 6:50/km. Kymppi meni siihen päälle melko helposti 52 minuuttiin. Toki helle ja päällä ollut juomaliivi nostivat vähän sykettä mutta ei tarvinnut kummemmin puristaa. Tänään vedin sitten taas ohjelman mukaisen treenin - 10 km 53 minuuttiin. Tuntui jopa yllättävän helpolta ja piti välillä jopa vähän himmailla vauhtia. Laitan vajaan parin viikon päästä tulevan 20 km testijuoksun jälkeen taas kuulumisia.
  9. Nyt on Holmenin treeneillä edetty useampi viikko. Treenit ovat tosiaan sen verran tiukkoja, että palautumisajat on syytä pitää ohjeitten mukaisina. Suunnon antama palautumisaika on ollut ihan hyvin linjassa Holmenin ohjeiden kanssa. Kaikki treenit on vedetty annettujen vauhtien mukaisesti lukuunottamatta yhtä poluilla vedettyä 12km treeniä, jossa korkeuserot ja tekniset polut pitivät vauhdit kevyempinä mutta sykkeet korkeina. Vauhdit olen nostanut alun 3:45 -tavoitetason vauhdeista lähelle 3:30 -loppuajan vauhteja. Huomenna olisi ensimmäinen loppunostollinen treeni, josta sanotaan 18 km, viimeinen 10 km 55 min (vedän sen n. 52 minuuttiin). Milläköhän vauhdilla tuo alku pitäisi tehdä? Kevyesti varmaan mutta miten kevyesti? Parin viikon päässä odottaa testijuoksu, jossa pitäisi vetää 20 km 5:00-km-tahdilla. Siitä jo tietää jonkun verran siitä miten hyvin treeni on mennyt perille. Onneksi alkaa lomat, niin pystyy keskittymään olennaiseen 😄
  10. Bikesterin verkkokaupassa on hyviä alennuksia. Muun muassa Altran kenkiä 50 %:n alella ja paljon erilaisia Hokan kenkiä 30-40 %:n alennuksilla. Tilasin itse eilen Hokan Mach 3:t postikuluineen alle satasella https://www.bikester.fi/tarjoukset/juoksu/juoksukengat/
  11. Useamman vuoden olen miettinyt Holmenin ohjelmaa mutta nyt otin käyttöön. Taustalla on useampi vuosi sellaista n. 2000 km vuodessa tahtia ja jalat ovat olleet ihan ehjinä. Ennen viime vuotta juoksin lähinnä polkukisoja mutta KK83:n jälkeiset polvikivut pakottivat lyhentämään matkoja - myös ajallisesti. Viime vuoden ainoaksi lappukisaksi jäi lokakuun alun HCM, joka meni melko välillä "maratontreeneillä' omaan PB-tulokseen 3:36. Nyt olisi tavoitteena vetää katumara alle 3:30 ja kun alkuvuoden treenit alkoivat junnata paikoillaan, siirryin Holmenin ohjelmaan. Siinä olen nyt kolmannella täydellä viikolla ja monenlaista ajatusta on tullut. Aikaahan tässä säästyy, kun treenejä on vain 3 viikossa ja muuten lähinnä kävelen koiran kanssa päivittäin. Mutta onhan se iso muutos siirtyä sykepohjaisesta treenaamisesta vauhtipohjaiseen. Vedän 3:45 -tavoiteajan pohjalta ja ajatuksena on kiristää sopivassa vaiheessa. MUTTA hitto kun tuo vauhtipohjainen treeni ei oikein huomioi hyvän ja huonon päivän eroa. Esim. eilen oli ohjelmassa 12km 5:50-tahtia, minkä pitäisi olla mulla aerobisen alueen ylärekisterissä. Eilen oli kuuma, allergiaoireet vaivasivat ja koronarokotekin oli otettu edellispäivänä. Sykkeet olivat melkein 20 lyöntiä enemmän kuin olis pitänyt ja niinpä mentiin vk-sykkeillä koko matka. Kuormitusta tuli ja onneksi on pari lepopäivää mutta mietityttää tuleeko kehitystä. No ehkä sitä on turha vielä miettiä mutta saa nähdä miten äijän käy. Tämän vuoden HCM olisi tarkoituksena vetää sub 3:30.
  12. Jep, mun hotellivaraus siirtyi myös helposti seuraavaan vuoteen. Ehkä sitä silloin pääsee juoksemaan.
  13. Kävi kuten oli odotettavissa eli peruutus tältä keväältä ja siirto keväälle 2022. Jos sitten su 10.4.2022 pääsisi viimein juoksemaan Zurichissä. Saa nähdä riittääkö hotellin myötämielisyys voucherin siirtoon ja onko koko hotellia enää siinä vaiheessa olemassakaan. Virtuaalimaraa mainostavat mutta eipä se oikein nappaa. Zurich Marathon 2021 will now take place virtually The prospects for a Zurich Marathon with several thousand participants in downtown Zurich at the end of April are no longer realistic due to the current official measures. The deadline has been postponed until the last moment, from now on a smooth implementation can no longer be guaranteed. As already promised your start ticket from 2021 will be automatically transferred to 2022. Mark the 10 April 2022 in your agenda now and you can find yourself on the start list!
  14. Uusin yritys Zurichin Maratonille olisi 25.4.2021. Ei näytä valitettavasti kovin hyvältä, kun Sveitsin tartuntaluvut olivat aika pitkään punaisella. Edelleenkin uusia tartuntoja tulee n. 2000 päivässä, mikä on Suomen mittakaavassa aika hurjaa touhua. Järjestäjät yrittävät tsemppisähköposteillaan valaa uskoa treenaamiseen ja kisaan mutta ilmoittavat jo, että jos tapahtumaa ei pystytä järjestämään, on seuraavan vuoden osallistuminen taattu. Hotelli tarjosi voucherin, joka on voimassa tuonne huhtikuulle. Pitänee kohta käydä kyselemään miten sen kanssa toimitaan, jos matkustaminen on tätä mitä se nyt on. Lentoja en ole varannut mutta alunperin varattujen lentojen hinta on Finnairin vouchereissa kiinni.
  15. Samaa mieltä. Niin moni asia on kehittynyt viime vuosikymmeninä. Valmennus- ja ravintotietous, ratojen pinnoitus, kengät, yms. On luonnollista, että nykyisin juostaan kovempaa, mikä on ihan hemmetin hienoa. Silti se ei ole mitään pois entisaikojen ennätysten tekijöiltä. Katsoin tuon Cheptegein juoksun livenä Eurosportilta. Jäniksistä ja valojäniksestä huolimatta kaveri kuitenkin juoksi tuon ihan omilla jaloillaan ja viimeiset 12 kierrosta aivan yksin. Huikea suoritus, jota Eurosportin selostajat todellakin arvostivat. By the way, kun selostajat kävivät läpi kympin aiempia mestareita ja ennätysmiehiä, mainittiin Lasse Viren "great legends" -porukassa ainakin kahteen kertaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy