Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Juizzi

Jäsenet
  • Posts

    94
  • Liittyi

  • Last visited

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Juizzi's Achievements

  1. Heinäkuun loppuja Holmenin treeneistä! Niinhän se on, että kun meno käy kovaksi, niin kova käy menoksi. Se kuvaa ehkä vähän omien treenien tämän hetkistä tuntemusta. Viimeisen kuukauden aikana olen noudattanut treeniohjelmaa n. 90%:n tarkkuudella. Yhtään treeniä ei ole jäänyt väliin mutta pientä sopeuttamista olen tehnyt lämpötilojen, treeniolosuhteiden ja nyt varmaan myös palautumisen vuoksi. Esim. muutin 22km kevyen 15km rauhalliseksi polkujuoksuksi tai olen lyhentänyt 12km ja 16km treenejä 1-2 kilometrillä ja mahdollisesti korvannut ne alku- ja loppuverroilla. Vauhdit olen saanut pidettyä 3:30 -loppuajan laskelmien mukaisina lukuunottamatta paria kostean kuumaa aamua jolloin 12km 4:55min/km -tahtia oli pakko himmailla lähemmäs 5:10min/km -tasoa. Helteillä on tosiaan ollut oma vaikutuksensa - varmaan myös tämän hetkiseen alipalautumiseen. Ohjelmassa on ollut viimeisinä viikkoina ns. päätreeninä kiihtyvä pitkis: 24, 26 ja viimeksi 30km, jossa viimeinen 10km 5:12min/km. Kymppi meni tuolla vauhdilla mutta isompi ongelma oli tuo pohjaksi juostu pk-vauhtinen 20km, jossa sykkeet olivat turhan korkeat - sellaiset 10-15 lyöntiä/min korkeammat kuin pitäisi olla. Helppo ratkaisu olisi tietysti sanoa, että juokse se pk-osuus hiljempaa. Ei kuitenkaan tunnu mielekkäältä tiputtaa enää vauhtia, joka oli nyt tuolla kaksikymppisellä vain 6:40min/km. Treenille tuli jo nyt pituutta yli kolme tuntia, mikä vaati +28 lämmössä suunnittelua juomisten kanssa (pk-osuudella juomaliivi mukana, jonka jälkeen kymppi lyhyemmällä rundilla pehmopullo mukana ja sitä välillä täydentäen). Palautumisaikaa Suunto ilmoitteli jotain 100 tuntia, mitä kuitenkin uhmasin ja kävin eilen ohjelman mukaisella kevyellä lenkillä (tosin vähän sitä lyhentäen). Säät näyttävät onneksi viilentyvän, mikä toivottavasti näkyy myös pk-sykkeissä. Mutta silti mietityttää sama asia, jota tässä ketjussa on aiemminkin pohdittu. Että onko näin hitailla vauhdeilla mielekästä tehdä yli 30km treenejä, kun treenin kesto menee silloin yli kolmeen tuntiin ja palutumiseen eivät ohjelman mukaiset 2 päivää millään riitä? Tällä palauttavalla viikolla olisi ohjelmassa 46km kevyttä + viikon päätteeksi 16km jotain 5:10min/km- vauhtia. Voi olla, että jätän tämän palautumisongelman vuoksi nyt ensimmäisen kerran treenin kokonaisen treenin (tuon viimeisen vk-treenin) väliin, kun ensi viikolla odottaisi 64km treeniä, joissa yhteensä 28km kovempia lopetuksia. Töihinkin on ensi viikolla mentävä loman jälkeen ja olympialaisia jaksettava katsella joten muutakin kuin treenikuormaa pukkaa vähän päälle.
  2. Testitreeni tuli tehtyä tänä aamuna. Lämpötila oli siedettävä n. +20 mutta ilmankosteus aika korkealla. Edeltävät pari treeniä tein hieman lyhennettyinä, koska aikataulullisesti en oikein ehtinyt juoksemaan kuin helleaikaan. Mutta 10km -> 8km ja 9km -> 7km tuskin tohtori Holmenin ohjelmaa pahasti pilaavat. Juomahuollon helpottamiseksi tein aamuisen 20km treenin Pirkkolan urheilupuiston hiekkakolmosella. Jemmasin juomat puuhun ja otin huikkaa joka kierroksen jälkeen. Jotain 1,5 litraa upposi eikä hölskynyt yhtään. Vauhtitavoitehan tässä treenissä oli 5min/km, kun tavoitteena on 3.30 loppuaika maralla. Oma vauhti oli sitten 5:05/km. Hiekkakolmonen ei ole ihan tasainen - nousua 20 km:n aikana yli 200 metriä - mikä ei voinut olla näkymättä. Kilometriajat olivat välillä 4:44 - 5:31. Hiekkakolmosen ns. yläpätkä on aika raaka, kun siinä on useampi tiukahko nousu. Yritin ottaa niihin tuhrautuneen ajan takaisin alamäkipätkällä mutta ei ihan onnistunut. Mitenkään liian tiukkaa ei kuitenkaan ollut, kun keskisyke oli itselleni ihan maltillinen 162 (kilometrit välillä 154-172). Vertailun vuoksi viime lokakuun HCM:n keskisyke oli 166. Ehkä tässä ollaan vielä ihan oikealla uralla ja ohjelma tuntuu ainakin toistaiseksi toimivan. Viikonlopun otan rennosti ja katselen futista. Ensi viikolla on sitten palauttava harjoitusjakso ennen uusia kovenevia viikkoja.
  3. Perjantain helteessä työpäivän jälkeen vedin tuon kiihtyvän treenin. Ekat 8 km otin tosi rauhallisesti - vauhti n. 6:50/km. Kymppi meni siihen päälle melko helposti 52 minuuttiin. Toki helle ja päällä ollut juomaliivi nostivat vähän sykettä mutta ei tarvinnut kummemmin puristaa. Tänään vedin sitten taas ohjelman mukaisen treenin - 10 km 53 minuuttiin. Tuntui jopa yllättävän helpolta ja piti välillä jopa vähän himmailla vauhtia. Laitan vajaan parin viikon päästä tulevan 20 km testijuoksun jälkeen taas kuulumisia.
  4. Nyt on Holmenin treeneillä edetty useampi viikko. Treenit ovat tosiaan sen verran tiukkoja, että palautumisajat on syytä pitää ohjeitten mukaisina. Suunnon antama palautumisaika on ollut ihan hyvin linjassa Holmenin ohjeiden kanssa. Kaikki treenit on vedetty annettujen vauhtien mukaisesti lukuunottamatta yhtä poluilla vedettyä 12km treeniä, jossa korkeuserot ja tekniset polut pitivät vauhdit kevyempinä mutta sykkeet korkeina. Vauhdit olen nostanut alun 3:45 -tavoitetason vauhdeista lähelle 3:30 -loppuajan vauhteja. Huomenna olisi ensimmäinen loppunostollinen treeni, josta sanotaan 18 km, viimeinen 10 km 55 min (vedän sen n. 52 minuuttiin). Milläköhän vauhdilla tuo alku pitäisi tehdä? Kevyesti varmaan mutta miten kevyesti? Parin viikon päässä odottaa testijuoksu, jossa pitäisi vetää 20 km 5:00-km-tahdilla. Siitä jo tietää jonkun verran siitä miten hyvin treeni on mennyt perille. Onneksi alkaa lomat, niin pystyy keskittymään olennaiseen 😄
  5. Bikesterin verkkokaupassa on hyviä alennuksia. Muun muassa Altran kenkiä 50 %:n alella ja paljon erilaisia Hokan kenkiä 30-40 %:n alennuksilla. Tilasin itse eilen Hokan Mach 3:t postikuluineen alle satasella https://www.bikester.fi/tarjoukset/juoksu/juoksukengat/
  6. Useamman vuoden olen miettinyt Holmenin ohjelmaa mutta nyt otin käyttöön. Taustalla on useampi vuosi sellaista n. 2000 km vuodessa tahtia ja jalat ovat olleet ihan ehjinä. Ennen viime vuotta juoksin lähinnä polkukisoja mutta KK83:n jälkeiset polvikivut pakottivat lyhentämään matkoja - myös ajallisesti. Viime vuoden ainoaksi lappukisaksi jäi lokakuun alun HCM, joka meni melko välillä "maratontreeneillä' omaan PB-tulokseen 3:36. Nyt olisi tavoitteena vetää katumara alle 3:30 ja kun alkuvuoden treenit alkoivat junnata paikoillaan, siirryin Holmenin ohjelmaan. Siinä olen nyt kolmannella täydellä viikolla ja monenlaista ajatusta on tullut. Aikaahan tässä säästyy, kun treenejä on vain 3 viikossa ja muuten lähinnä kävelen koiran kanssa päivittäin. Mutta onhan se iso muutos siirtyä sykepohjaisesta treenaamisesta vauhtipohjaiseen. Vedän 3:45 -tavoiteajan pohjalta ja ajatuksena on kiristää sopivassa vaiheessa. MUTTA hitto kun tuo vauhtipohjainen treeni ei oikein huomioi hyvän ja huonon päivän eroa. Esim. eilen oli ohjelmassa 12km 5:50-tahtia, minkä pitäisi olla mulla aerobisen alueen ylärekisterissä. Eilen oli kuuma, allergiaoireet vaivasivat ja koronarokotekin oli otettu edellispäivänä. Sykkeet olivat melkein 20 lyöntiä enemmän kuin olis pitänyt ja niinpä mentiin vk-sykkeillä koko matka. Kuormitusta tuli ja onneksi on pari lepopäivää mutta mietityttää tuleeko kehitystä. No ehkä sitä on turha vielä miettiä mutta saa nähdä miten äijän käy. Tämän vuoden HCM olisi tarkoituksena vetää sub 3:30.
  7. Jep, mun hotellivaraus siirtyi myös helposti seuraavaan vuoteen. Ehkä sitä silloin pääsee juoksemaan.
  8. Kävi kuten oli odotettavissa eli peruutus tältä keväältä ja siirto keväälle 2022. Jos sitten su 10.4.2022 pääsisi viimein juoksemaan Zurichissä. Saa nähdä riittääkö hotellin myötämielisyys voucherin siirtoon ja onko koko hotellia enää siinä vaiheessa olemassakaan. Virtuaalimaraa mainostavat mutta eipä se oikein nappaa. Zurich Marathon 2021 will now take place virtually The prospects for a Zurich Marathon with several thousand participants in downtown Zurich at the end of April are no longer realistic due to the current official measures. The deadline has been postponed until the last moment, from now on a smooth implementation can no longer be guaranteed. As already promised your start ticket from 2021 will be automatically transferred to 2022. Mark the 10 April 2022 in your agenda now and you can find yourself on the start list!
  9. Uusin yritys Zurichin Maratonille olisi 25.4.2021. Ei näytä valitettavasti kovin hyvältä, kun Sveitsin tartuntaluvut olivat aika pitkään punaisella. Edelleenkin uusia tartuntoja tulee n. 2000 päivässä, mikä on Suomen mittakaavassa aika hurjaa touhua. Järjestäjät yrittävät tsemppisähköposteillaan valaa uskoa treenaamiseen ja kisaan mutta ilmoittavat jo, että jos tapahtumaa ei pystytä järjestämään, on seuraavan vuoden osallistuminen taattu. Hotelli tarjosi voucherin, joka on voimassa tuonne huhtikuulle. Pitänee kohta käydä kyselemään miten sen kanssa toimitaan, jos matkustaminen on tätä mitä se nyt on. Lentoja en ole varannut mutta alunperin varattujen lentojen hinta on Finnairin vouchereissa kiinni.
  10. Samaa mieltä. Niin moni asia on kehittynyt viime vuosikymmeninä. Valmennus- ja ravintotietous, ratojen pinnoitus, kengät, yms. On luonnollista, että nykyisin juostaan kovempaa, mikä on ihan hemmetin hienoa. Silti se ei ole mitään pois entisaikojen ennätysten tekijöiltä. Katsoin tuon Cheptegein juoksun livenä Eurosportilta. Jäniksistä ja valojäniksestä huolimatta kaveri kuitenkin juoksi tuon ihan omilla jaloillaan ja viimeiset 12 kierrosta aivan yksin. Huikea suoritus, jota Eurosportin selostajat todellakin arvostivat. By the way, kun selostajat kävivät läpi kympin aiempia mestareita ja ennätysmiehiä, mainittiin Lasse Viren "great legends" -porukassa ainakin kahteen kertaan.
  11. Juizzi

    Hoka One One

    Kommentoin tähän, kun tuosta Cavusta ei ole ollut hiljattain kommentteja. Tilasin keväällä Sportsshoesin alesta Cavu 2:t. Tavoitteena saada kevyt ja vaimentava kisakenkä. Painoa keskimäärin vain 204 grammaa, joka vähän mietitytti mutta pohjassa on vaimennusta. Juoksin niillä kesän ja syksyn aikana muutaman kovemman treenin ja hyvin toimivat. Itselläni on siis Hoka-historiaa Cliftoneista (x3) ja Challengereista (x2) joten perusspekseiltään uskoinkin sopivan itselleni. Varsinainen tulikoe oli viime viikonlopun HCM, jonka juoksin näillä Cavu 2:lla. Vaimennus riitti hyvin, vaikka tankkauksen jälkeen kisapaino oli varmaan melkein 90 kg eikä jalkaterissä ollut mitään epämieluisia tuntemuksia kisan aikana. Oma vauhti oli maralla vähän yli 5 min/km mutta uskon toimivan kovemmallakin kyydillä. Kestävyydestä en osaa vielä sanoa mutta pohjassa näkyy jo nyt reilun 100 km:n jälkeen kulumista. Päällinen on sukkamaisen ohut ja kevyt joten sen kulutuskestävyys tuskin on hirmuinen mutta ehkä noilla säästellen juoksee vielä kovemmat treenit ja jonkun maantiekisan.
  12. Itse aloin vasta hiljattain kuunnella radiota, podcasteja ja musiikkia lenkillä ja olen testaillut useanlaisia kuulokkeita. Langallisissa ja langattomissa suurin ongelma on ollut napin pysyminen korvassa. En tiedä onko oma korvakäytäväni jotenkin hankalan mallinen mutta erilaiset sovittimetkaan eivät ole auttaneet nappien korvassa pysymiseen. Talvella pipo piti napit paikallaan ja välillä pidin huivia (tuubi taitettuna) korvien päällä. Sitten löysin Aliexpressistä ao. kuvan mukaiset Baseus w17 bluetooth -kuulokkeet. Hintaa tuli vähän yli kolmekymppiä ja saapuivat n. 2-3 viikon odottelun jälkeen kotiin. Käyttöohjeista ei meinaa saada näillä silmillä selvää mutta helposti tuntuivat yhdistyvän Samsungiin ja mikä parasta - pysyvät korvassa tuon lenkin ansiosta. Toiminnot hoituvat naputtelemalla kuulokkeen keskiosaa. Akun kestoa en ole äärimmillään testannut mutta reilun kolmen ja puolen tunnin HCM meni heittämällä ja sen jälkeenkin olen käyttänyt samalla latauksella. Mukana on siis tuo latausrasia ja toiset korvasovittimet. Ihan ideaali ei korvakäytävään sopiminen ole vieläkään mutta sillä ei ole niin väliä, kun korvalehden taakse menevä lenkki pitää napit about paikoillaan.
  13. Itselläni Mil-Tec Sports -alushousut ovat olleet tosi hyvä ostos. Hankin 3-packin joskus 5 vuotta sitten ja kaikki ovat edelleen käytössä, vaikka käyttö- ja pesukertoja on satoja. Eivät hierrä tai hiosta. Silloin vielä Varusteleka myi niitä mutta nykyisin niitä joutunee ostamaan muualta. Ainakaan itse en enää bonganut lekan valikoimista. Ostin sieltä sitte kaksi pari Särmän vastaavia lyhyitä kalsareita, jotka ovat myös olleet ihan hyvä hankinta. Materiaali on paksumpaa ja hitaammin kuivumaa kuin Mil-Teceissä mutta mitään ihovammoja ei ole noistakaan tullut.
  14. Itselläni on useampi pari Lidlin juoksusukkia ja ovat kyllä hinta-laatusuhteeltaan hyvä ostos. Tuntuu, että nykyiset ovat vielä vahvempaa tekoa kuin pari vuotta sitten ostamani, joista on kulunut kärki puhki. Viimeksi juoksin HCM:n lidukan sukilla ja yhtään rakkoa tai muutakaan pinnallista vauriota ei jalkoihin tullut.
  15. Koko kauden meneminen siten kuin on mennyt vaikutti varmasti aika rajusti osallistujamäärään ja tulostasoon. Ja onhan tässä ollut syksyllä aikamoinen suma maratoneja peräkkäisinä viikonloppuina. Kisan järjestelyt olivat sujuvat ja vastuulliset. Itse arvioin, että n. 90 %:lla oli maski lähtöalueella. Toki ekan kilometrin aikana oli melko ruuhkaista mutta tuskinpa tuosta mitään korona-aaltoa lähtee liikkeelle. Juomapöytiä oli tarpeeksi eikä kukaan jäänyt sinne pöytien ääreen räkimään. Sää oli lähes paras mahdollinen eikä merenrannan vastatuuli haitannut merkittävästi. Oma kisa sujui erinomaisesti. Tavoitteena oli 3:30-3:50 -haarukassa lähemmäs 3:30 aikaa ja lopputulos oli 3:36:49. Parannusta entiseen v. 2015 juostuun ennätykseen tuli n. 5 minuuttia. Mukavaksi juoksun teki tasainen vauhdinjako: puolikkaat n. 1:47 ja 1:49. Loppupuoliskolla tuli aika paljon selkiä vastaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy