Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Muriaani

Jäsenet
  • Content Count

    40
  • Liittyi

  • Last visited

  1. Muutenhan tuossa ei muutosta kolesterolien osalta juuri ole kuin, että triglyt on nousseet aika paljon. HDL ja LDL muutokset varmaan normaalin vaihtelun rajoissa. Se on hyvä, että sokerit on pikkusen laskeneet. Voi olla, että kroppasi on vielä opettelemassa uuteen ja arvot siitä rauhoittuvat kun aikaa kuluu. Monilla arvot käyttäytyvät hieman kummallisesti silloin, kun paino on laskussa. Samat ilmiöt saadaan esiin korostetusti pidemmässä paastossa. On paljon tapauksia, että useamman päivän paaston jälkeen otetussa verikokeessa LDL ja triglyt nousee reilusti ja HDL laskee. Näyttää äk
  2. Siis pelkkä musta kahvi ei vaikuta verensokeriin. Kofeiini sensijaan lisää vapaita rasvahappoja veressä ja tehostaa niiden hapetusta=käyttöä energiaksi. Lisäski myös stimuloi keskushermostoa=piristää. Oma empiirinen havainto pitkillä hiihtolenkeillä tukee em.asioita. Pelkkä musta kahvi monen tunnin hiihdon jälkeen antaa aika buustin vireyteen ja jaksamiseen...
  3. Vähän noissa "paleo-gurujen" kirjoituksissa on yksinkertaistettu fysiologiaa, mutta ydinasiat kun sieltä poimii, niin hyvä tulee. Varastorasvaa varmasti käytetään pitkin päivää energiaksi, ainakin jos ei jatkuvasti napostele, mutta paaston aikana se kunnolla tehostuu kun glykogeenit on käytetty. Mun mielestä tärkeimmät pointit tässä paastoilussa ja hh määrän kohtuullistamisessa on: - Pitkillä ateriaväleillä kroppa oppii vaivatta siirtymään rasva-aineenvaihdunnan varaan. Ei huteraa oloa jos lounas vähän viivästyy. - Verensokerit pysyvät tasaisena, kun ei olla niin r
  4. Tämmöinen sivu sattui silmään, jossa on tiivistetysti oikeastaan kaikki pointit, mistä edellä olen puhunut. Kannattaa lukaista. Toivottavasti herättää ajatuksia. Itse voin omasta kokemuksesta aikalailla allekirjoittaa nuo teesit. Olen melko varma, että jos karsit ruokavaliostasi nuo huonot ja liiat hiilarit, niin heinäkuussa sokerit ja veren rasvaprofiili näyttävät paremmalta. Myös riittävän pitkät ateriavälit on siinä tosi tärkeät. Kerro sitten miten kävi... http://burnfatnotsugar.com/intermittent-fasting.html
  5. Niin, tyypillisestihän sitä lääkkeillä aletaan hoitamaan siten, että hoito keskittyy lähes pelkästään pitämään verensokerin kurissa = lisäämään haiman insuliinintuottoa, poistamaan sokeria verestä tai se insuliinin piikitys viimeisenä vaihtoehtona. Insuliinin piikitykseen se lopulta usein johtaa, kun haima sitten lopultaa väsyy kokonaan. Siinä on myös kaupan päälle saatu tukeva insuliiniresistenssi aikaan ja ihan pieni piikittely ei enää autakkaan. Tämän takia lääkärit puhuvat T2D stä kroonisesti etenevänä sairautena, jota ei voi pysäyttää vaan ainostaan hidastaa. Totuus on, että lähes aina se
  6. Arvothan näyttää muuten ihan hyvälle, joskin tuo trigly on hieman koholla. Noilla liikuntamäärillä, ja jos hiilareita ei syödä yli kulutuksen, pitäisi triglyjen olla selvästi alle yhden. Jos noilla liikuntamäärillä yöpaaston jälkeen sokerit on koholla (ja myöskin ne koholla olevat triglyt), niin viittaisi kyllä jonkin asteiseen insuliiniresistenssiin. Sehän on tila, jossa kehon sokerit ei mene solujen käyttöön kuten pitäisi vaan ne jää kiertämään vereen, myös maksa muodostaa niistä juurikin niitä triglyjä kun se ei voi enää glykogeeniksi niitä säilöä. Helpointa siihen on tosiaan lä
  7. Ei niin, mutta niillä voi löytää lääkkeettömän vaihtoehdon. Insuliiniresistenssi=hiilihydraatti-intoleranssi. Juurisyyn hoitoon on helppo keksiä ratkaisu.
  8. Eikö lääkäri kertonut HDL ja trigly lukemia? Ilman niitä ei kokonaiskolella ja LDL arvolla ole juuri virkaa. Osoittaa kyllä lääkäriltä täydellistä osaamattomuutta jos näin on käynyt. Jos paastosokerit on koholla, niin vaikuttaa että kroppasi on insuliiniresistenssi ja oikeastaan ainut konsti, jolla tilanteen voi korjata on ruokavalion rukkaaminen hiilaripainotteisesta rasvan suuntaan. Varsinkin leipäralli on myrkkyä verensokerille. Melko sama vaikutus on se ruista tai ranskanpullaa. Toinen keino jolla insuliiniherkkyyttä voi palauttaa on pitää ruokailut riittävän harvoi
  9. Kuulostaa ennakkoluulolle, oletko kokeillut itse? Omien kokemuksien mukaan se ähky tulee siitä, että rasvan kaverina on se hiilari-mäjäys. Uskaltaisin väittää, että tässä on taustalla se meihin iskostettu aiheeton rasvakammo. Siitä on hankala päästää irti...
  10. Vielä tuohon tarkennus, että vhh ruokavalio ei tarkoita runsas proteinista vaan runsas rasvaista. Syö illalla vaikka voissa paistetun munakkaan mielitäytteillä. Sehän näissä vhh aterioissa on hienoa, että ruokailun jälkeen ei tule ähkyä. Syö vaan sen verran hyvää ja ravitsevaa ruokaa, että tulee kylläiseksi. Kaloreitakaan ei tarvitse laskea. Sitä yllättyy miten pienestä määrästä rasvaista, vähä hiilarista ruokaa tulee kylläiseksi.
  11. En malta millään olla tarttumatta tuohon nälkäasiaan. Aiemmin kirjoittelin tähän ketjuun, miten ruokavaliomuutoksella (vhh) saa aikaan sen, että aamulenkit sujuvat hyvin ilman nälkää ja heikotuksia. Pitää hiilarit maltillisena, eikä varsinkaan ennen lenkkiä syö niitä, niin kehon rasvat on kokoajan käytössä ja lenkit sujuu hyvin vaikka ruokavälit on pitkät, esim 8h.
  12. ^Aika samanlaisia ajatuksia itsellä ollut tuosta kuituasiasta. Kun on miettinyt, että paljonko sitä nyt oikeasti tarvitsee ja miksi. Hyvä Jeff Volek:n VHH ja terveys/kestävyysurheiluhaastattelu vaikkapa perjantai-illan ratoksi :
  13. Tumma suklaa on kyllä ihan jees. Varsinaiseen aiheeseen liittyen, hyvä Tim Noakes:n haastattelu:
  14. Hyvä Heikkij, paljon hyviä asioita summasit tässä. Kuten tässä on nähty, niin ravitsemusasiat kiinnostaa monia, varsinkin liikunnallisia ihimisiä. Varmasti on monta eri vaihtoehtoa, jolla tavoitteisiin voi päästä. Ei näitä tosiaan turhan ryppyotsaisesti toinna ottaa. Oleellista on, että pysähtyy ajattelemaan ja löytää itselleen sopivan tavan. Omalla kohdalla antini tähän keskusteluun on kummunut sieltä, että olen löytänyt itselle sopivan tavan elää ja haluan sen kokemusen jakaa muille. Siitä sopii poimia vinkkejä tai olla poimimatta. Ja kyllä, tuore ruisleipä, jonka päälle riittää pel
  15. Eipäs haukuta väärää puuta. Mun lainauksessa oli mainittu se koko kappale, josta kävi ilmi mihin se 60% liittyi. Siihen liittyen se korjaus oli. Ei siinä otettu kantaa muuhun.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy