Jump to content
Juoksufoorumi.fi










zpetke75

Jäsenet
  • Content Count

    47
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

46 Excellent

Contact Methods

  • Website URL
    http://polkujentallaaja.wordpress.com

Profile Information

  • Gender
    Male

Converted

  • 10km
    40:13
  • Puolimaraton
    1:31:19

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. zpetke75

    Wolf's Trail 2019

    On tuolla ITRAn sivuilla annettu kuitenkin Opening of Registration 1st of May (- 31st of May). Sinänsä kyllä kiinnostaisi joku matka tuolla, jos nyt vain saisi varmistuksen asiaan, toteutuuko koko tapahtuma.
  2. zpetke75

    Vaarojen maraton 2018

    Oli kyllä. Omat lähtökohdat 130k kisaan olivat parin viikon flunssa alla ja ehkä siis "hiukan" puolikuntoinen tähän ralliin. Ekat 10km olivat ihan perseestä, nitkautin nilkkaakin jossain ekalla kilsalla juuren tai kiven reunasta. Kiroilin. Sori. Juoksu jatkui, mutta jalat olivat ihan tyhjät. Vesivaaralla tuli Saara ja kumppanit ohitse. Ennen Rykiniemeä alkoi jo homma sujumaan ja Lahtosen Tommin kanssa mentiin hyvällä tahdilla. Kaksistaan rämmittiin Eteläpäätä, porukkaa tuli selkä edellä vastaan, välillä joku ohitse. Hyvä fiilis oli, liukasta oli paikoin, mutta ilman nastoja pärjäs diesel-vauhdilla. Ryläyksen jälkeen alkoi reisissä kirraamaan, mutta ei estänyt juoksemista. Mäkrän laskuissa tuntui vähän enemmän, mutta edelleenkin homma paketissa hyvin. Eka kierros 10t 30min, pikkaisen venähtänyt huoltotauko, mutta hyvällä jalalla tokalle kiekalle. Päästiin paskasti 65km ja retkisarjan perään ja piti laittaa ohitusvaihde päälle. Seuraavalla 10-15 kilsalla jyrättiin melko reippaalla menolla. 80-85km kohdalla alkoi mulla tummumaan. Energiaa meni koko ajan alas, mutta mitään hyötyä siitä ei ollut. Uin syvissä vesissä, ja Rykiniemen kahluun jälkeen alko olemaan todella vaikeata. Jalat painoivat tonnin, reidet loppu ja energia ei imeytynyt - tai en syömisestä ja juomisesta huolimatta saanut energiaa lihaksiin. Flunssa selkeästi söi extraenergiaa ja syömisen määrä ei vaan riittänyt. 95--96km kohdalla alettiin jo empimään, miten selviäisin edes Kiviniemeen. Matkaa sinne oli "v*tusti" minun vauhtiani. Tommilla oli pelissä Finisher-liivi, mulla ei niin väliä. Vastaan tullut reittipartio lopulta nappasi minut kainaloonsa ja keskeytys raatotaksiin 100km kohdalla. Oli ja ei ollut helppo päätös, mutta hyvin todennäköistä etten olisi aikarajassa maaliin asti päässyt. Edessä olisi Kiviniemenkin jälkeen ollut vielä Ryläystä, Mäkrää ja Ukko-Kolia - saatikka jos olisin edes Kiviniemeen selvinnyt ensin. Reitti oli haastava tänä vuonna, mutta toki oli kaikille sama. Ensi vuonna en ehkä enää jaksa lähteä yrittämään. Pitää keksiä jotain muuta. :D
  3. zpetke75

    Vaarojen maraton 2018

    Kyllä yö varmaan shortseilla menee. Yläosaan vähän lämmikettä (irtohihaa ym.) Itsellä vähän vielä flunssan räkäisyyttä, joten ehkä suojaan kaulaakin jollain. 😄 Lauantaista näyttäs tulevan kuitenkin varsin hyvä lenkkeilysää eli kunhan yön kärvistelee, niin sitten voi alkaa juoksemaan tosissaan.
  4. zpetke75

    NUTS KK 24.-25.5.2019

    Vakavasti harkinnassa, josko tulevana vuonna jättäiskin KK:n väliin. Sama reitti vuodesta toiseen. On siellä juostu maaliin kuitenkin 31km, 83km ja 165km. Toisaalta, jos reenaiskin sillee puolitosissaan 55 kilsalle. :P
  5. zpetke75

    Suunto 9 Baro

    Piti ihan tarkistaa tuon R-R:n ja hengitystiheyden tallentuminen eli tosiaan, nuo tulevat Smart Sensorin kautta, kuten muistelinkin. Tuo kadenssin mittaamisen saatan muistaa myös väärin, mutta mielikuvani oli, että smart sensor mittaisi myös pystyliikettä eli kadenssi tulisi sitä kautta. Saatan sekoittaa kyllä kilpailevan firman tuotteeseenkin. 🙂 Toki tuo Suunto 9 laite mittaa sen jo, mutta mietin lähinnä kuinka oikeanlaista käppyrää se piirtää, jos kädet viuhtovat lenkin aikana ylimääräistä. EDIT: Tarkistelin ekojen Suunto 9 -lenkkieni dataa jotka tehty rannemittauksella, niin näyttääpä sielläkin olevan tuo R-R käppyrä olemassa. Eli mistäköhän se tuon datan nyt sitten ottaa, olettaisin että Smart Sensorista jos se on käytettävissä/käytössä. Jokatapauksessa, rannemittauksen antama käppyrä on kyllä melkoisen epätasaista sykkyrää vrt. Smart Sensoriin. Kuten tuossa aiemmin kirjoittelinkin, niin tuollaiset epämääräiset sykepiikit ja häröilyt hiukan vääristävät treenien kuormittavuutta noin analysointimielessä. Jos lenkki on oikeasti ollut pk1, mutta sykedatassa näkyy yli 10min 180-200 sykettä, niin nostaahan se 60min lenkin keskisykettä aika paljon vaikka muutoin olisi alle 120 sykkeillä menty.
  6. zpetke75

    Suunto 9 Baro

    Lisäyksenä vielä, että tuon Smart Sensorin käyttö lisää myös RR:n mukaan dataan (respiration rate, hengitystiheys) sekä mitannee luotettavammin kadenssia. Käsi kun saattaa vispata esim. poluilla ihan eri tahtiin kuin jalat. 🙂
  7. zpetke75

    Suunto 9 Baro

    Minusta tuo rannesykemittaus ontuu ainakin juostessa tosi paljon. Pari viikkoa käyttänyt nyt kelloa päivittäin juurikin juoksussa ja yleensä lenkin alussa saa mukavat yli 200 sykkeet, eli ensimmäisen 10-15min syke näyttää ihan mitä sattuu, toki pienempiäkin lukuja. Sittemmin mittaus asettuu, kunnes taas alkaa häröilemään. Tänään otin käyttöön sykevyön (Smart Sensor) ja mittaus toimii todella tasaisesti, ehkä joku "flatline" näkyi sykedatassa eli pienen pätkän HR oli tasaisen 124.. Jos tuota rannemittausta haluaa käyttää, niin kello on saatava tosi napakasti ranteeseen ja ehkä paras kohta on tuon ranteen luumollukan yläpuolella, jopa vähän ylempänäkin. Toki, olemme erilaisia ja toisella tuo taas ei välttämättä toimi. Sanoisin siis, että rannemittaus on perus Fitness/aktiivisuusseurantaan ihan jees, mutta kun aletaan kunnolla luukuttamaan, niin sykevyö sitten. Ja toki hiihtoon, maastopyöräilyyn ym. melkeimpä sykevyö on must, jos haluaa sykettä mitata. Muutoin käyttökokemukset Suunto 9 Barosta ovat vain positiiviset. Kolmisen vuotta oli Ambit 3 Peak käytössä, joka sekin toimi todella hyvin. Spartanin skippasin kokonaan ja ehkä hyvä niin, koska akun kesto on tässä ysissä se, jota kaipasin. Pitkille ultrille ihan must (jossa ei sitä sykettäkään välttämättä tarvitse edes mittailla). Koska 5/5 ei viitsi koskaan antaa arvosteluksi, niin sanoisin 4+/5. Aina näistä löytyy jotain parannettavaa.
  8. 2016 näytin juosseen tuon 80k Hautajärvi - Oulanka välin 2:59. Alussa oli vauhti oli pumppaavaa letkassa, mutta kunhan baana vähän siitä aukeni, niin sitten pystyi luukuttamaan suht hyvin. Tuolloin reitti oli kuiva ja onhan se nopeakin. Jos vaan jalkaa riittää, niin lähtöön mahdollisimman eteen ja tekemään omaa juoksua. Oulangan jälkeenkin pystyy vielä Basecamppiinkin juoksemaan suht hyvin, mitä nyt joitain nyppylöitä ja kiemuroita siellä on välillä. Itsellä meni suht hyvällä jalalla about 55km asti, kunnes molempiin päkiöihin kehittyneet melko massiiviset rakot pistivät jarrua. Meni kävelyksi, hölkkäyrityksiksi. Kuitenkin loppuaikaan 12t 36min maaliin. 😄
  9. Itse käytän pääasiassa elektrolyyttijuomaa (esim. High5:n poretabletit veden sekaan), jotta suolot pysyvät tasapainossa. Lisäksi minulla on aina varulta pieni minigrip-pussi jossa on merisuolakiteitä pureskeltavaksi. Jos kelistä tulee lämmin, voi elektrolyyttijuomasta tehdä vahvemman tai sitten yrittää muistaa pureskella suolaa tasaiseen, esim parin-kolmen tunnin välein muutama kide, miltä nyt tuntuu. Nuo High5:n porenapit kulkevat myös kätevästi mukana pienessä pussissa liivissä ja huollossa kun täyttää pulloja, niin nakkaa pulloon tabu seostumaan, jos tarpeen. Raakana liika suolan vetäminen tekee muuten sitten hallaa suun limakalvoille eli ei kannata ihmetellä jos suu on arka/kipeä kisan jälkeen.. 😛
  10. Tämä. Viime vuonna vaikkei lämmin keli ollutkaan, niin ihana merisuola Fazerin sininen oli kivasti lämmennyt liivissä ja oli melko hankala syötäväksi pehmeän mällisessä muodossaan. Irtokarkkia, suolapähkinää. Ja ne Kettukarkit. Mitä noihin pakollisiin varusteisiin tulee, niin lamppua siellä tuskin tarvitsee yöllä nytkään, mutta toki kun se pakollisena on, niin joku mini-luikku vaan mukaan. Avaruuslakanaa ja vesitiivistä takkia on oltava, kuten olettaa sopii. Vaikkei nyt vuorikisassa ollakaan, niin kyllä siellä viime vuonna joku jalkansa telonut joutui melko pitkään värjöttelemään pelastajia odottaen kylmässä toukokuisessa kelissä ilman lakanaa, ja puuttuiko se takkikin. Ja se suola. Jos ne imeytymisongelmat tai krampit iskevät. Merisuolaa mukaan. Viime reissussa tarjosin jo suht alkumatkasta jollekin suolaa, kun kroppa reistasi ja suolaa ei ollut.
  11. Oulanka-BaseCamp -väli on turkasen pitkä 32km ilman huoltoa. Varaisin tuohon väliin perus 2x500ml lötköt lisäksi extralötkön tai yleensäkin extrajuotavaa. Lämmin keli voi tehdä tepposet joten nestettäkin kulunee reilummin.
  12. Joo, näyttäs olevan yölläkin shortsikelit. Nyt kun vielä reitti kuivuisi myös Hautajärven päästä hyvin, niin sitähän joutuu ihan juoksemaan. :D
  13. Hetkellinen häiriö vain. Kerkee hyvin kuivaa viikossa: Karhunkierros poikki Tavissukilla lähdössä perusmatkalle. Paukusta täysillä ja Basecampille keskeytys. :D
  14. Eihän siellä viime vuonnakaan sitä lunta juuri ollut kuin Rukalla ja Valtavaaralla. Konttaisella oli jotain kahluita lumessa, mutta enimmäkseen vain märkää ja muutoin reitti oli juostavassa kunnossa, joskin sitä märkää riitti. Nyt jos nämä lämpöasteet pitävät, niin tuskin reitillä tulee juuri lunta olemaan kuin nimeksi. :)
  15. zpetke75

    Kengät Karhunkierrokselle

    Täysin makuasia, mutta jos vaimennettua kenkää ja oikeasti hyvää kenkää Salomonilta haet, niin suosittelen Sense Ultraa joko sitä 2017 tai tuota uudempaa 2018 mallia (https://www.salomon.com/uk/product/s-lab-ultra.html?article=402139 ). Speedissä on melko matala profiili, mutta pitoa kyllä hitokseen paljon varsinkin limaisille pätkille. Sense Ultrassa pitoa ei ihan noin järeästi ole, mutta kenkä on aivan mahtava muutoin. Wingsistä kokemusta sen verran, että omaan makuun turhan koppura/kova/jäykkä kenkä. Viime vuonna KK:n satamailisen menomatkan meni Speedillä ja kun kenkä oli läpensä märkä + vähän hajosikin, paluumatkalle vaihdoin Sense Ultran. Oli hyvä. Lumessa levoton. 😄
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy