Jump to content
Juoksufoorumi.fi










niklaswi

Jäsenet
  • Content Count

    13
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

About niklaswi

  • Syntymäpäivä 28.04.1989

Recent Profile Visitors

101 profile views
  1. niklaswi

    Tulossa Garmin 945

    Mistä olette hankkineet kellon? Suomalaisissa liikkeissä näyttäisi varastot olevan tyhjänä. Olisi hyvä kuulla lisää kokemuksia tuosta clevertraining uk:sta. Trustpilotin-arvostelut eivät vakuuttaneet.
  2. Suosittelen, että lopettaisit lisäpainojen kanssa juoksemisen vielä tässä vaiheessa. Kannattaa ottaa lisäpainot käyttöön vasta pari kuukautta ennen varsinaista testiä, niin että kroppa tottuu painojen kanssa juoksemiseen. Lisäpainot lisää loukkaantumisriskiä ja varmaankin aika perseestä juosta niillä, eli ihan motivaatio syistäkin. Voimaa jalkoihin saa myös muullakin treenillä, esimerkiksi mäkivedoilla. Monipuolinen treeni on hyvä. Jos löytyy kiinnostusta, niin suunnistuksen aloittaminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Hyvä suunnistustaito on arvokas myös itse palvelusta ajatellen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi yleisurheiluseuraan liittyminen ja maastojuoksun aloittaminen. Liittymällä suunnistus- tai yleisurheiluseuraan saisit myös vinkkejä treenaamiseen kokeneemmilta. Jos kuitenkin haluat treenata itsenäisesti, niin kannattaa kuitenkin osallistua kisoihin (hölkät, puolikkaat jne.). Kisat on hyvä keino ylläpitää motivaatiota ja seurata omaa kehitystä. Juoksija lehden nettisivujen kisakalenterista löytyy melko kattavasti mitä järjestetään. Itse harjoittelusta, niin tyypillisesti juoksijat jakavat harjoittelukauden eri osa-alueisiin: peruskestävyyskausi (syksy-talvi), voimakausi (alku kevät), lajinomainen harjoittelukausi (kevät-kesä) ja kilpailukausi (kesä-syksy). Levon merkitystä ei voi olla korostamatta.
  3. niklaswi

    Rautaveden Maraton?

    Kiitos, täytyy käydä kokeilemassa.
  4. niklaswi

    Rautaveden Maraton?

    Onko puolikkaan reitti nopea?
  5. Uskon että perus pitkien vauhdit pysyvät juuri 4:50-5:00 sisällä. Ehdotin aikaisemmassa viestissä näin: " 8-12 km tasavauhtiset kovat => 3:50-4:15 8-10 x 1000m, 4 x 2000m, 3x 3000m vedot => 3:35-4:00 Pitkät 20-30 km => 4:45-5:30 Pitkillä voisi joskus juosta viimeiset 10 km kiihtyvinä, niin että loppu menisi maraton vauhtia." Voidaan aina sopia etukäteen jos juostaan kovempi pitkä, niin voi suunnitella viikon harjoitukset sen mukaan. Atoivanen, ensi viikon keskiviikko tai torstai voisi sopia hyvin. Keskuspuistossa on vielä aika liukasta, mutta voidaan sopia lähempänä missä ja minkälaisen harjoituksen tehdään. Tulkaa muutkin mukaan jos kiinnostaa!
  6. 8-12 km tasavauhtiset kovat => 3:50-4:15 8-10 x 1000m, 4 x 2000m, 3x 3000m vedot => 3:35-4:00 Pitkät 20-30 km => 4:45-5:30 Pitkillä voisi joskus juosta viimeiset 10 km kiihtyvinä, niin että loppu menisi maraton vauhtia. Asun Töölössä, mutta julkisilla pääsee hyvin kaikkialle.
  7. Kiinnostaako ketään juosta yhteislenkkejä Helsingissä? Pitkille ja koville lenkeille olisi hauska saada seuraa.
  8. Joku puolikas pitäisi juosta toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. HCR tulee liian aikasin, pitää rakentaa pohjaa kun on nii huonosti kilometrejä alla. Minkä ohjelman mukaan harjoittelet? Ihan mutu-pohjalla minäkin menen.
  9. Yritän saada viikkoon kolme avainharjoitusta: 2 laadukasta 1 pitkä. Loput on sitten pk:ta ja palauttavaa, mitä lie. Laadukkaat harjoitukset: - 8-12 km tasavauhtiset, reipasta tai kovaa - 12-18 km, josta 6-8 km kiihtyvää - 12-18 km vauhtileikittelyt - 8-10x1000, 4x2000m, 3x3km vetoharjoitukset - pitkät 20-30 km. Joka toinen viikko yritän juosta pitkänlenkin viimeiset 10 km reipasta tai kiihtyvää. Lähempänä maratonia pari maratonvauhtista pitkäälenkkiä. Juoksen 3 viikkoa enemmän, 4. viikko palauttava. En suunnittele mitenkään niin että nostelen määriä, jos tiedän että sillä viikkolla on paljon aikaa juosta, niin silloin juostaan niin että silmät pullistuu päästä ja peräsuoli perseestä. Tällä viikolla juoksua tulee 128-130 km, koska on ollut aikaa juosta paljon. Muuten varmaa viikko/km pyörii siinä 70-100km. Kroppaa pitää kuunnella. Jos tuntuu raskaalta niin ohjelmaa pitää löysätä, yritän kuitenkin aina suorittaa avainharjoitukset. Huhti-toukokuussa alan nostaa tehoja ja otan vetoharjoituksia mukaan ohjelmaan, jos aion juosta Paavo Nurmi maratonin. Pitää vain toivoa että jalat pysyy kunnossa.
  10. 2008 1:20 7/2008-7/2009 taukoa armeijan takia (3250 m kotiutumiscoopperis kertoo aika paljon) syksyllä 2009 1:22 10kg läskimpänä 2010 1:22 ja maraton 3:06 25 asteen helteessä. 2010- akillesjänne ja polvivaivoja
  11. Kolmen tunnin alitus on tämän vuoden tavoite. Viime syksynä, kahden vuoden juoksutauon jälkeen, juoksin lähes kylmiltään puolikkaan aikaan 1:26. Uskon että pääsen tavoitteeseen jos pystyn juosta säännöllisesti. Paavo Nurmi maraton voisi olla ensimmäinen yritys. Syksyllä, jos juoksu kulkee kesällä, voisin mennä Frankfurtiin kokeilemaan onnea.
  12. Olisi hauskaa tietää missä omat kynnykset menee! Juoksin viime syksynä puolikkaan kahden vuoden tauon jälkeen aikaan 1:26, 187 keskisykkeellä, viimeiset 7,1 km juoksin päälle 190 keskisykkeellä. Kaksi vuotta ennen puolikasta juoksin hyvin vähän vammojen takia, saattoi olla kuukausia jolloin kilometrit olivat puhdas 0. Viisi vuotta sitten juoksin puolikkaan vähän alle 1:20 mutu-harjoittelulla. Tämän jälkeen tuli armeija ja vammat. Joskus viisi vuotta sitten muistan saaneeni maksimin 206 vetoharjoituksessa. Puolikkaan 2km väliajat keskisykkeet jne.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy