Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

niklaswi

Jäsenet
  • Content Count

    21
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

16 Good

About niklaswi

  • Syntymäpäivä 28.04.1989

Recent Profile Visitors

177 profile views
  1. Olen ottanut tavaksi venytellä tai rullailla foam rollerilla iltaisin uutisten ja urheiluruudun aikana. En laske aikaa tai kertoja, vaan mikä tuntuu hyvältä. Arvioisin, että noin 4-6x30-60 sekunttia/liike. Toimii itselleni ihan hyvin.
  2. niklaswi

    Strava

    Stravan käyttöliittymä on hyvä, sekä sovelluksen että selainversion. Yksityiskohtaiseen analysointiin ei mielestäni kovin hyvä, mutta saa riittävän yleiskuvan harjoituksesta. Pyöräilydatan yksityiskohtaisempaan analysointiin (tehomittari käytössä) käytän Golden Cheetah -ohjelmaa. Mielestäni Stravan lisäpalvelut eivät ole maksamisen arvoisia. Elevate-lisäosalla saa nämä aika hyvin katettua.
  3. Listaan voisi lisätä raha. Taloudellisesti on suuri ero, jos olet Suomen 10. paras jääkiekkoilija tai 10. paras juoksija. Ei toki ole aivan vertailukelpoista, mutta karrikoiden. Yksilölajit ovat raakaa puuhaa Suomessa. Esimerkiksi hiihdossa, joka on suhteellisen suuri laji täällä, jos et mahdu maajoukkueeseen, eli noin top 10, niin maksat paljon omasta taskusta. Tämä tekee sen, että lajin kärki on terävä, kun harva uskaltaa kokeilla riittääkö rahkeet tehdä lajista elinkeino. Norjassa ilmeisesti voi elää ihan hyvää elämää, vaikka ei kuuluisikaan siihen terävimpään kärkeen. Eli useampi uskaltaa kokeilla tehdä lajista elinkeino -> laajempi kärki.
  4. Loppuaika ei välttämättä kerro tasosta, vaan kilpailun luonteesta, taktikointi ym. Sattuneesta syystä en nähnyt kisaa, joten en voi kommentoida tämän kisan osalta.
  5. Meillä on stabijhoun-rotuinen koira. Rakastaa vapaana juoksemista yli kaiken, kytkettynä ei niinkään. Löntystelee joko rinnakain tai hieman perässä, harvemmin vetohommissa -vaikka yrittäisi saada vetämään. Ei ole kovin tyytyväisen näköinen, kun lenkkikamat on päällä ja näkee "pääsevänsä" mukaan. 😀
  6. Kiitos @AnttiSn ja @Spica. Käyn ainakin kokeilemassa Cetuksen vapaauintikurssit 1 ja 2. Tähän asti olen opiskellut uintitekniikkaa Youtube-videoiden ja tämän foorumin avulla. Kehitystä on toki tapahtunut. Pelkään kuitenkin, että opin huonon tekniikan, jota on haastava lähteä korjaamaan.
  7. Olen myös pidempään miettinyt aloittavani triathlon-harrastuksen. Juoksusta on hyvin kokemusta ja aktiivista pyöräilyä muutaman vuoden verran. Uinnin olen vasta aloittanut alkukesästä, ja olen tässä lajissa täysin surkea. Nyt haen triahtlonseuraa pääkaupunkiseudulta, joka on sopiva aloittelijalle ja mistä voisin saada sparrausta erityisesti uintitekniikan kehittämiseen. Onko teillä antaa ehdotuksia sopivasta seurasta?
  8. niklaswi

    Garmin 945

    Mistä olette hankkineet kellon? Suomalaisissa liikkeissä näyttäisi varastot olevan tyhjänä. Olisi hyvä kuulla lisää kokemuksia tuosta clevertraining uk:sta. Trustpilotin-arvostelut eivät vakuuttaneet.
  9. Suosittelen, että lopettaisit lisäpainojen kanssa juoksemisen vielä tässä vaiheessa. Kannattaa ottaa lisäpainot käyttöön vasta pari kuukautta ennen varsinaista testiä, niin että kroppa tottuu painojen kanssa juoksemiseen. Lisäpainot lisää loukkaantumisriskiä ja varmaankin aika perseestä juosta niillä, eli ihan motivaatio syistäkin. Voimaa jalkoihin saa myös muullakin treenillä, esimerkiksi mäkivedoilla. Monipuolinen treeni on hyvä. Jos löytyy kiinnostusta, niin suunnistuksen aloittaminen voisi olla hyvä vaihtoehto. Hyvä suunnistustaito on arvokas myös itse palvelusta ajatellen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi yleisurheiluseuraan liittyminen ja maastojuoksun aloittaminen. Liittymällä suunnistus- tai yleisurheiluseuraan saisit myös vinkkejä treenaamiseen kokeneemmilta. Jos kuitenkin haluat treenata itsenäisesti, niin kannattaa kuitenkin osallistua kisoihin (hölkät, puolikkaat jne.). Kisat on hyvä keino ylläpitää motivaatiota ja seurata omaa kehitystä. Juoksija lehden nettisivujen kisakalenterista löytyy melko kattavasti mitä järjestetään. Itse harjoittelusta, niin tyypillisesti juoksijat jakavat harjoittelukauden eri osa-alueisiin: peruskestävyyskausi (syksy-talvi), voimakausi (alku kevät), lajinomainen harjoittelukausi (kevät-kesä) ja kilpailukausi (kesä-syksy). Levon merkitystä ei voi olla korostamatta.
  10. niklaswi

    Rautaveden Maraton?

    Kiitos, täytyy käydä kokeilemassa.
  11. niklaswi

    Rautaveden Maraton?

    Onko puolikkaan reitti nopea?
  12. Uskon että perus pitkien vauhdit pysyvät juuri 4:50-5:00 sisällä. Ehdotin aikaisemmassa viestissä näin: " 8-12 km tasavauhtiset kovat => 3:50-4:15 8-10 x 1000m, 4 x 2000m, 3x 3000m vedot => 3:35-4:00 Pitkät 20-30 km => 4:45-5:30 Pitkillä voisi joskus juosta viimeiset 10 km kiihtyvinä, niin että loppu menisi maraton vauhtia." Voidaan aina sopia etukäteen jos juostaan kovempi pitkä, niin voi suunnitella viikon harjoitukset sen mukaan. Atoivanen, ensi viikon keskiviikko tai torstai voisi sopia hyvin. Keskuspuistossa on vielä aika liukasta, mutta voidaan sopia lähempänä missä ja minkälaisen harjoituksen tehdään. Tulkaa muutkin mukaan jos kiinnostaa!
  13. 8-12 km tasavauhtiset kovat => 3:50-4:15 8-10 x 1000m, 4 x 2000m, 3x 3000m vedot => 3:35-4:00 Pitkät 20-30 km => 4:45-5:30 Pitkillä voisi joskus juosta viimeiset 10 km kiihtyvinä, niin että loppu menisi maraton vauhtia. Asun Töölössä, mutta julkisilla pääsee hyvin kaikkialle.
  14. Kiinnostaako ketään juosta yhteislenkkejä Helsingissä? Pitkille ja koville lenkeille olisi hauska saada seuraa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy