Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tombba

Jäsenet
  • Posts

    17
  • Liittyi

  • Last visited

Tombba's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Reputation

  1. Onko jotain hyvää vinkkiä, jolla saisi Ambitin mittaamaan koko harjoituksen ajan sykettä? Nyt käy usein esimerkiksi salilla niin, että vyön anturit ilmeisesti kuivuvat kun en hikoile kovinkaan paljon ja tuolloin ei mittaa ollenkaan sykettä. Jotain rasvaa olen toisinaan levittänyt antureihin ja se auttaa jonkun verran, muttei riittävästi. Mittari on pääsiäisenä 2013 ostettu ja sitä on käytetty noin 200 kertaa salilla, pyöräillessä, hiihtäessä ja juostessa. Vyötä ei ole pesty pyykkikoneessa ja vyön anturit ovat täysin ehjät ulkoisesti tutkittua. Tekee myös välillä esim hiihtäessä sitä, että näyttää harjoituksen alusta alkaen jonkun aikaa, esim kymmenen minuuttia todella alhaista sykettä ja sitten pomppaa yhtäkkiä oikealle sykealueelle.
  2. Tombba

    Helsingin ladut

    11 kertaa on Kivikossa tullut nyt syksyllä jo lykittyä. 140 km yhteensä. Sinne pitää syöksyä heti kasilta kun halli aukeaa ja noin varttia vailla tai luistelubaana on sellaista puuroa, että on hyvä lopettaa. Jonkun verran parani kyllä, kun roudasivat viime viikolla alakertaan Paloheinästä uutta tykkilunta.
  3. Tombba

    Helsingin ladut

    Onkohan Kivikon hiihtohalli ainoa mahdollisuus hiihtoon tällä hetkellä Pk-seudulla? Lahteen tai Vierumäellekin asti voisi toisaalta ajella, jos ulkona pääsisi hiihtämään jossain kelvollisissa olosuhteissa, eli ei mielellään pelkkää jäätä ja roskia.
  4. Onko ketjun aloittaja katsellut telkkarista näitä erilaisia ohjelmia, joissa läskeistä tehdään nopeasti vähemmän läskejä? Poikkeuksetta niissä on ajatuksena erittäin tiukka ruokavalio sekä aerobinen liikunta, mutta myös erittäin intensiivinen voimaharjoittelu. Tuolla tehokkaalla saliharjoittelulla saa yllättävän paljon kaloreita huikattua ja samalla välttyy turhalta lihasten surkastumiselta. Ja mikäli salitaustaa jo löytyy, lihasmuistin avulla saat nopeasti lisää lihasta. Mieluummin ainakin itse seurailen rasvaprosenttia kuin vaa'an lukemia pelkästään.
  5. 360 kilsaa vapaata ja vielä pitäisi kautta jatkaa ensi viikolla Levillä. 500 km pitää rikkoa, joten pitkiä lenkkejä vielä tiedossa. Jos sitä pari kertaa vielä kävisi Paloheinässä tällä viikolla. Vai onko jossain Pk-seudulla parempikuntoisia latuja tällä hetkellä?
  6. Osaako kukaan sanoa onko Suunnon Movescountissa mahdollista katsoa palautumisaikakäyrää. Ainakin Polarin nettipalvelimella on sellainen ominaisuus, jossa voi seurata miten palautumisaika kasvaa harjoitusten myötä ja sitten näyttää milloin on palautunut kokonaan ja milloin ei vielä kannata liikkua ollenkaan yms. Suunnon Ambit on ollut mittarina minulla nyt viikon ajan, ja sieltähän löytyy palautumisaika kun katsoo viimeistä harjoitusta. Mittarissahan tuo palautumisaika vähenee sitä mukaa kun aikaa kuluu ja mikäli aloittaa seuraavan harjoituksen ennen kuin edellisten harjoitusten palautumisaika ei ole mennyt umpeen, uuden harjoituksen palautumisaika lisätään edellisen päälle. Nuo palautumisajat ovat muutenkin varsin mielenkiintoisia. Tänään ilmoitti 30 kilometrin lenkin jälkeen, että pitäisi palautella 120 tuntia, tosin tuohon vaikuttaa se, että hiihtoa viimeisen kuuden päivän aikana 90 kilometriä suhteellisen kovaa ja kahtena päivänä kova salitreeni. Lepopäiviä ajanjaksolla vain yksi. Mitenköhän tosissaan nuo palautumisajat kannattaa ottaa...? Palautumisajoistahan oli jotain keskustelua hieman aiemmin tässä ketjussa.
  7. Tänään 18 kilometriä lisää Paloheinässä, joten 144 km on talven saldo. Taisi löytyä syy tuohon selän kipeytymiseen kun hankin 7,5 cm lyhyemmät sauvat. Varsinkin ylämäkien nouseminen on nyt huomattavasti helpompaa ja selkä myös kipeytyi nopeammin aikaisemmin nimenomaan mäkisemmässä maastossa. Onko muuten näkemystä siihen, että onko milloinkaan perusteltua hiihtää vapaata pidemmillä sauvoilla kuin tuo 0,9-0,92x oma pituus? Gunde Svanhan aikoinaan käsittääkseni hiihteli suunnilleen itsensä pituisilla sauvoilla. Keskivartalossa pitäisi olla kyllä voimaa saliharjoittelun vuoksi, mutta alaselkä on kyllä aina ollut se heikoin lihasryhmä muihin verrattuna. Tuo alaselän kipeytyminen tulee aina siinä vaiheessa, kun muutenkin alkaa voimatasot olla lopussa. Tekniikka pitäisi myöskin olla vähintään kohtuullisella tasolla, tai siis ainakin noin kaksikymmentäviisi vuotta sitten sain kehuja loistavasta luisteluhiihtotekniikasta eräältä hiihtovalmentajalta. Itselläni ei kylläkään ole kilpahiihtotaustaa vaan joskus kyseinen valmentaja seuraili hiihtoani ja siinä sivussa yritti houkutella kilpahiihtoryhmään mukaan. Kuokkaa pääsääntöisesti tulee lykittyä ja pelkästään oikealle puolelle kun en ole ajatellutkaan että sitä voi lykkiä myös vasemmalle puolelle. Olisiko syytä opetella myös toiselle puolelle? Wassua ja Mogrenia tulee aina jokaisen treenin yhteydessä jonkun verran lähinnä testimielessä kokeiltua.
  8. 126 km. Mistä johtuu, että vapaalla hiihtäen alkaa alaselkä puutumaan? Välillä muutaman kilometrin jälkeen ja tänään noin parinkympin kohdalla.
  9. 95 kilsaa vapaalla. Ja Finlandian 50 km pitäis muka lähteä lykkimään. Saliharrastus haittaa hiihtoharrastusta. Pisin lenkki maanantain 18 km Paloheinässä. Jos sitä sais noin 50 km lykittyä viikonlopun aikana jos kävisi pari pitempää Pk-lenkkiä heittämässä.
  10. Nyt 72 km Hakunilan eilisen 15 km/60 min treenin jälkeen. Olipa oikein lentokeli.
  11. 57 kilometriä nyt kun tuli 15 km lykittyä Mustavuoressa äsken. On muuten pelloilla sellainen tuuli, että monesta paikasta pyyhkinyt aluskasvillisuuden esille ja suksenpohjat kovilla.
  12. 42 kilometriä vapaalla lykitty. Kolme kertaa Ylläs-hallissa noin kymppi ja kerran Paloheinässä 12 km.
  13. Tombba

    Helsingin ladut

    Hiihtelin tänään sekä pellolla että metsässä Paloheinässä. Pelto suht monesta kohtaa näkyvissä. Ei voi suositella ainakaan ykkössuksille. Metsälatu sitävastoin ihan hyväkuntoinen, varsinkin 1,8 km ja se loppuosuus mihin pääsee sieltä pellon takaosasta liittymään.
  14. Kurkistin tänään saunaan ja edelleen näytti siltä että joku on heilunut sorkkaraudan kanssa vartin siellä purkuhommissa ja sitten kyllästynyt hommaan. Tuollaisen saunan lauteet uusii ammattimies päivässä, mutta paneeleitakin oli saatu hajotettua niin mahtaakohan mennä koko sauna uusiksi... Mahtaakohan olla ettei budjetissa ole riittävästi varauksia...
  15. Pääsee suihkuun ja myös saunaan. Sauna on kylläkin todella epäsiisti vaikka onkin aika uusi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy