Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Super-Electric

Jäsenet
  • Content Count

    31
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

39 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Myös 50+ mittarissa.. Jospa nuorempana olis tämän hokannut ja lukenut Lydiard-läksynsä ja taapertanut vihreällä alueella.. Mutta eipä jästipää ymmärtänyt. Nyt syksyn ja alkutalven kerännyt hitaita kilometreja, kun kelit ovat siihen kohdillaan. Kokeilinpa pitkästä aikaa cooperia ja voi taivas kuinka hyvin kulki.. tätä menoa rikon armeija-aikaisen ennätykseni. Kehittymispotentiaalia siis löytyy myös ikääntyvälle äijälle. Hitaasti kiiruhtaen ei mene ns "hapoille" vaan on potkua useammalle päivälle viikossa. Lisäksi huomasin, että kun syö Granny Smith- omenan ja banaanin heti lenkin jälkeen, niin D.O.M.S vaivat ovat vähäisemmät. Kokeilkaapa piruuttain.. Luultavasti siinä tapahtuu jokin entsymaattinen juttu, joka lieventää ja jopa poistaa pohjekivut kokonaan.
  2. Gray ylivoimainen.. SJD (DeMoor) hienosti kolmas
  3. Lonkkakipu tuttua takavuosilta kun kilometrejä tuli enemmän mittariin. Kävin lääkärissä ja otettiin x-kuvat, josta näkyi hiusmurtuma pallonivelen "kaulassa".. rasitusmurtuma siis. Parani levolla.. mutta asia tutkittiin tarkemmin ja havaittiin toisen jalan 0,5 cm pituusero. Erikoispohjalliset auttaisi, mutta en ole lähtenyt semmoisiin.. kahdet pohjalliset toiseen kenkään ja menoksi.. Nyt kun alkaa lonkkaa vihlomaan juostessa niin vaihdan juoksun tien toiseen laitaan. Tie viettää yleensä ojaa kohden joten juoksulenkki kulkee hieman vinossa asennossa joka rasittaa niveliä. "Juoksukulman" muutos helpottaa monesti rasituksesta syntyviä pieniä pohje, polvi ja lonkkavaivoja. Myös alaselän heikkous ja skoljoosi säteilee iskias tyyppisenä kipuna toiseen jalkaan, mutta yleensä ulkosyrjää myöden aina lonkasta jalkaterään. Paras lääke siihen on jalkakyykky ja maastaveto, jotka molemmat vahvistavat keskivartaloa, takamusta ja takajalkoja.. Perusterveen juoksijan täytyisi kyykätä vähintään oman painonsa verran rautaa.. Nivuset kannattaa lämmitellä ennen lenkkiä esim tällä portti-liikkeellä
  4. Ei se matka tapa vaan se vauhti.. Aina voi pk lenkillä hidastaa, kävellä tai pysähtyä tauolle, jos on rankkaa. Itse kyllä aina juoksen.. välillä tosi hitaasti, mutta kuitenkin.. Näin sunnuntaisin kun käyn pitkällä hitaalla nautinnollisella LSD-lenkillä niin vaimo usein kysyy, "paljonko juoksit".. Ei siinä mitään, mutta joskus kysyy epäuskoisena vielä perään että "juoksitko koko matkan".. niin se panee juoksemaan.. jotta voi sanoa.. (nonchalantly) "toki".
  5. Heh Big Ben (Parkes) hölkötteli keskusteluvauhtia aikaan 2:35.. selfiekamera kädessä..
  6. Turku on kyllä jossain toisella planeetalla.. oma top 5 Lappeenranta Tampere Soul Singapore Medellin
  7. Tonni nyt on aika mitätön matka jos sen kerran viikossa juoksee lähes max. tehoilla? Normi intervalleissakin rasitustaso samaa tasoa. Kuiteskin loppu viikko lähes yksinomaan pk:ta.. Pointti on se että jos on oiretta niin täytys hiljentää tahtia.. vähentää myös pk:ta. Tonnilla viimeinen sata metriä on kyllä ihana.. kuin kiipeäisi Mt.Everestin huipulle Liiku suorituskykysi äärirajoilla, niin sinulla on mahdollisuus kehittyä.. Veikka Gustafsson
  8. Samaa mieltä.. Kaikki treenaaminen pitää suhteuttaa ikään ja olla varovainen vammariskin kanssa. Taas sai sen kokea kun viikolla alkavan flunssan oireita ja eikös se viikon tonnitesti täytynyt silti vetää täysillä.. ennätys parani muutama sekuntti, mutta palkkioksi sain räkäflunssan. Nuo kovavauhtiset juoksut rasittavat suuresti ylähengitysteitä ja altistavat siten infektioille. Nyt keväällä kun ilma on sakeanaan maantietomua ja siitepölyä niin ne vielä lisäävät tulehdusriskiä. Pitäs vaan kuunnella kehoa ja malttaa mielensä. Harmittaa kun tulee muutama viikko takapakkia kunnon kehitykseen.. Mutta tällaista tämä on, vahingosta viisastuu..
  9. Aikoinaan olin myyntihommissa yhdessä mukavan rennossa työpaikassa. Myyntijohtaja teki aina seuraavan vuoden myyntibudjetin "peukalotekniikalla". Kuukausimyynti (kumulatiivinen myyti) oli ilmoitustaululla käppyränä joka sojotti koilliseen. Vuoden lopussa pomo otti käyrän taululta ja laittoi peukalon joulukuun kohdalle.. ja piirsi seuraavan vuoden tavoitemyynnin.. Joka vuosi se tavoite saavutettiin. Itse asetan tavoitteeni samalla tavoin. X-akselille aika (pv, vko, kk) ja Y akselille tavoite. Toimii! Suosittelen.. esim tuossa painon pudotuksessa, juoksu kilometreissä ym ym.
  10. Olen samaa mieltä.. Cooper kertoo VO2max kunnon paremmin. Mutta kun vuoden alussa ei jaksanut vetää Cooperia joka viikko. Ehkä Jukolan ja Juhannuksen jälkeen vois loppuvuoden kellottaa Cooper joka viikko, kun kunto on parempi. Olen sitä harkinnut.. Toistaiseksi toi tonni toimii ja siitä vanha vielä toipuu niin jaksaa lopun viikkoa tehdä pitkiä hitaita lenkkejä..
  11. Valmennusgurut Lydyard puhui 2 h rajasta, joka täytys ylittää ja Dr Jack Daniels puolestaan 2,5 h (3h) joka täytys alittaa pitkällä lenkillä.. jotta kehittyy aeroobisesti. Nämä pitkät lenkit vahvistavat sydäntä, avaa keuhkoja, kehittää verenkiertoa ja parantaa lihasten energian tuottoa.. joku pystyisi varmasti sen tieteellisesti selittään, mutta tällainen tavis huomaa sen parempana "juoksukuntona". Jukolassa olen aiemmin juossut aina sen kolmannen osuuden, pitkän ja pimeän. Nyt muutaman vuoden tauon jälkeen kun yritän päästä uudelleen kuntoon, niin nuo yli 2 h lenkit ovat avain onneen.. niin ei tule sitten kesäkuussa nolattua itseään Kangasalan korvessa. Tällaisen ikämiehen harjoitusideologian täytyy olla vammojen välttely.. kevyet pk lenkit sopii ainakin minulle tähän tilanteeseen parhaiten. Olisinpa nuorempana tajunnut pitkien lenkkien ihanuuden..
  12. Nuorempana juoksu kulki.. 100 m 11 sekunnin pintaan kun pelasin alasarjojen futista.. Silloin pärjäsi nopeudella hyvin kun oli lähtönopeutta.. taktiikkana sivurajantuntumassa juoksulla läpi puolustuksen ja keskitys maalille.. osasin sen mutta en maaleja sylkeä.. sen sai muut hoitaa. Eli kyllä juoksutekniikkaa ja nopeutta löytyy, mutta jaksaminen on ongelmana.. ja siihen auttaa vaan treenaaminen. Kyllä ihan pitkät pk lenkit riittää uudelleen aloittaneen kunnon nostamiseen.. alussa ei tarvitse muuta. Sen näen tuosta tonnin testijuoksusta. Kauhesti himottaisi alkaa enemmän vetää ylämäkeä, intervalleja, vk-lenkkejä, lyhyitä spurtteja, plyometrista poukkoilua, vesijuoksua ym hienouksia.. mutta toistaiseksi ei olisi tarvis (vaikka mieli tekeekin).. kun kunto nousee kohisten ihan pk:lla. Sitten kun tonnin aika ei enää parane niin siirryn enempi noihin em.. Toki tuo viikottainen hampaat irvessä juostu tonnikin parantaa maitohapon sietoa ja nopeutta.. mutta se toistaiseksi riittää rasittavampiin harjoituksiin vanhalle miehelle.
  13. Harva nyt täysi aloittelija on. Jokaisella jonkinlaista juoksutaustaa, mutta aikaa on saattanut vierähtää viime treeneistä. Itse taas aloitin muutaman vuoden tauon jälkeen ja vanhemmiten vanhan tason tavoittaminen on entistä vaikeampaa.. Pk:ta vaan lisää niin vauhtikestävyyskin sieltä tulee.. joskus sitten. Vuoden vaihteesta olen joka viikko kellottanut tuhannen metrin ajan.. täysillä vedän.. ihan mielenkiinnosta niin näen kuinka kehittyy ja mukava piirtää käyrää ruutupaperille. Vielä on käyrä kaareutuva eikä ole lätsähtänyt.. kehitystä tapahtuu siis.
  14. Super-Electric

    Altra juoksukengät

    Nyt on uuden karheat Altra Torin 3 kengät korkattu.. 15 km asfalttia ja hiekkaa. Aiemmin vanhoilla NB kengillä pohkeen alaosa, lähellä akillesjänteestä, kipeytyi kun kilometrejä nielin. Nyt Torin 3 kengillä "kipu" siirtyi oikeaan paikkaan eli pohkeiden keskelle.. toki vaatii totuttelua zero droppiin mutta ensivaikutelma positiivinen..
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy