Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mankeli

Jäsenet
  • Content Count

    678
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hengissä ollaan vieläkin, vaikka päivityksiä ei ole tullut tehtyäkään. Talvi on mennyt pääosin hiihdellessä ja juossut sekä uinut olen aina siinä sivussa. Määrät ovat olleet aika maltillisia, noin 4-5 h/viikko, tosin pääsiäispyhinä hiihdin kolmeen päivään 102 km. Sitten tammikuun olen pitänyt kaksi viikon taukoa. Toinen tuli silmäleikkauksen jälkeisenä liikuntakieltona ja toisella kertaa sain selän niin jumiin, ettei voinut viikkoon tehdä mitään. Alunperin suunnitelmissa oli kaksi puolimaratonia kesälle, toinen Terwalla toukokuussa ja toinen Kuopiossa syyskuussa, mutta kun juoksu on ollut melko vähissä, en tiedä Terwasta vielä. Vauhtilenkkejä en ole tehnyt sitten marraskuun, joten kiire alkaa olla. Kokeilen juoksua nyt ennen Terwaa tosissaan VK-treenein höystettynä ja pitää katsoa, mikä on kunto ja miten selkä reagoi. Nykyään päivittelen treenini OnTrailiin. Juoksu on jäänyt hieman taka-alalle ajankäytöllisesti, joten sen mitä aikaa siihen käytän, käytän sen mieluummin juoksemiseen kuin siitä kirjoittamiseen.
  2. Viikko 51 - 2014 Ma: Lepo Ti: Pitkä juoksukävely maastossa 16,74 km @ 7.50 min/km; 139/min Ke: Vesijuoksu 40 min To: Hiihtoa 11 min 40 s + Kevyt juoksu 52 min; 131 /min Pe: Lepo La: Kevyt 6,25 km @ 6.36 min/km; 146/min Su: Lepo Viikko 52 - 2014 Ma: Kevyt 8,0 km @ 6.17 min/km; 151/min Ti-Su: Lepo - flunssa, pakkanen ja jouluviikko Viikko 1 - 2015 Ma: Kevyt 6 km @ 6.57 min/km; 145/min Ti: Kevyt 7,4 km @ 7.36 min/km; 141/min Ke: Lepo To: Nopeita lyhyitä 5 x 200 m; yhteensä 5,2 km Pe: Kevyt 8,9 km @ 6.45 min/km; 154/min La: Lepo Su: Kevyt 6,3 km @ 6.41 min/km; 154/min Viikko 2 - 2015 Ma: Lepo Ti: Lepo Ke: Puolipitkä 12,2 km @ 7.11 min/km; 137/min To: Vesijuoksu 50 min Pe: Lepo La: Kevyt 6,9 km @ 6.43 min/km; 145/min Su: Lepo Eipä mennyt vuodenvaihde kehuttavasti. Ohjelmassa oli vain keveitä viikkoja ja sitten vielä keveämpiä. Syitähän olen ollut aina hyvä keksimään ja on niitä nytkin. Jouluviikolle iski Koillismaalle ja Ouluun kylmät ilmat ja se yhdistettyä pieneen flunssaan ja joulun menoihin jätti viikon treenit yhteen kertaan. Seuraavalla viikolla ehdin vähän enemmän, mutta pääosin sekin oli aivan ilimanaikuista läpsyttelyä. Viime viikko oli taas sitä tuttua huvittamattomuutta ja laiskuutta. Mitään isompia ongelmia ei ole kuin asennepuolessa ja viitseliäisyydessä lähteä kylmään ilmaan lenkkeilemään. Vasemmassa sääressä tuntuu istuessa jotain ihmeellistä pikkusärkyä, ikään kuin luun kasvuun liittyviä kipuja joita oli teini-iässä. Ei tosin tunnu mitenkään vakavalta, mutta aiheuttaa sen että jalkaa pitää alkaa liikuttaa. Sen lisäksi jalat, varsinkin takareidet, ovat aivan jäätävässä jumissa. Olen välillä vähän venytellyt ja onhan se auttanutkin. Sikäli moinen jumeilu ihmetyttää, koska ei sitä ennen tässä mittakaavassa ole ollut, vaikka määrää on ollut enemmänkin. Osasyy lienee se, että olen joutunut juoksemaan viimeaikojen lenkit aika huonoilla alustoilla, joko liukkailla tai reilusti lumisilla poluilla ja kaduilla.
  3. Viikko 50 - 2014 Ma: Lepo Ti: Vesijuoksu 40 min Ke: Lepo To: Juoksukävely maastossa 6,4 km @ 7.45 min/km; 145/min Pe: Lepo La: Kevyt 8,0 km @ 6:43 min/km; 144/min Su: Juoksukävely maastossa 8,2 km @ 7.48 min/km; 138 Keveämpi viikko. Aikaa kului 3 h 28 min, eli ei riittävästi, mutta olosuhteetkaan eivät oikein suosineet.
  4. Viikko 48 - 2014 Ma: Juoksukävelyä maastossa 8,1 km @ 7.56 min/km; 132/min Ti: Pitkä juoksukävely maastssa 15,2 km @ 7.55 min/km; 132/min Ke: Lepo To: Kevyt 8 km @ 6.23 min/km Pe: Lepo La: Lepo Su: Juoksukävelyä maastossa 6,4 km @ 6.48 min/km Viikko 49 - 2014 Ma: Pitkä juoksukävely maastossa 15,6 km @ 7.25 min/km; 144/min Ti: Vesijuoksu 40 min Ke: Lepo To: Puolipitkä juoksukävely maastossa 9,9 km @ 8.24 min/km; 136/min Pe: Lepo La: Juoksukävely maastossa 8,2 km @ 7.42 min/km; 145/min Su: Juoksukävely maastossa 8,1 km @ 7.50 min/km; 145/min Käyrät nousuun! Viime viikolla kutiteltiin jo viime kesän parhaita viikkotunteja reilun kuuden tunnin treenauksella. Vauhtia, monipuolisuutta ja intensiteettiä ei sitten ole niinkään. Olen vetänyt juoksun ja kävelyn yhdistelmällä kuntorataa ympäri, kuten asia oli edellisessäkin päivityksessä. Hölkän määrää seoksessa olen tasaisesti kasvattanut ja nyt kävelemällä mennään enää noin kuudesosa matkasta. Aika hidasta eteneminen on tosin juostenkin. Treenien kesto on keskimäärin kasvanut aika paljon aiemmasta. Nyt tuntuu sopivan tällainen harvemmin mutta pidempään -harjoittelu, vaikka se ei sinällään ehkä treeniminuuttien kannalta ole aivan olennaisinta. Fiilis on hyvä treenauksen suhteen, eikä kolotuksia tai kremppoja ole esiintynyt. Nyt alkanut viikko on vähän kevyempi kuitenkin, koska pientä jumia kasvaneiden määrien seurauksena jaloissa tuntuu.
  5. Viikko 44 - 2014 Ma: Puolipitkä juoksukävely maastossa 10,3 km @ 8.17 min/km; 143/min Ti: Lepo Ke: Vesijuoksu 60 min To: Juoksukävelyä maastossa 8,1 km @ 8.10 min/km; 136 Pe: Lepo La: Lepo Su: Lepo Viikko 45 - 2014 Ma: Lepo Ti: Juoksukävelyä maastossa 8,8 km @ 8.17 min/km; 144/min Ke: Lepo To: Puolipitkä juoksukävely maastossa 12,2 km @ 8.19 min/km; 132/min Pe: Lepo La: Lepo Su: Lepo Viikko 46 - 2014 Ma: Puolipitkä juoksukävely maastossa 12,6 km @ 8.13 min/km; 141/min Ti: Vesijuoksua ja uintia 60 min Ke: Juoksukävelyä maastossa 8,2 km @ 8.09 min/km; 133/min To: Pitkä juoksukävely maastossa 15,6 km @ 7.55 min/km; 131/min Pe: Lepo La: Lepo Su: Lepo Viikko 47 - 2014 Ma: Juoksukävelyä maastossa 8,2 km @ 7.58 min/km; 138/min Ti: Puolipitkä juoksukävely maastossa 10,1 km @ 7.54 min/km; 136/min Ke: Lepo To: Juoksukävelyä maastossa 8,2 km @ 7.58 min/km; 134/min Pe: Lepo La: TV-reipas 10,0 km @ 5.36 min/km; 168/min; yhteensä 12,0 km Su: Lepo Päivitystaajuus kasvaa: nyt ei mennyt kuin neljä viikkoa viime kerrasta. Olen pääasiassa elvytellyt kituvaa peruskuntoani juoksukävelyksi ristimälläni kuntoilumuodolla, joka sisältää siis juoksua ja kävelyä eri suhteissa asuntoni läheisellä, suhteellisen mäkisellä pururadalla. Pikkuhiljaa olen voinut kasvattaa juoksun määrää noin puolesta sinne 90 % tienoille. Tämän lajin etuina on, että siitä palautuu nopeampaa kuin maantienylykytyksestä. Määrät ovat olleet vähän kitsaanpuoleisia, mutta tällä hetkellä ja tästä eteenpäin minimimäärä kuntoilukertoja viikossa on neljä. Pidetään tästä kiinni, pidetäänhän? Paino on vieläkin siinä 72 kilogramman tienoilla. Työterveystarkastuksessa kävi ilmi että kolesteroliarvot ovat vähän yli viitearvojen. Meidän suvussa sydäntauteihin onkin miestä laonnut ihan tosissaan, joten pitäisi kai alkaa siltäkin osin suuhunpantaviin kiinnittää huomiota. Olenkin nyt mm. terveydellisiin seikkoihin liittyen alkanut "arkivegetaristiksi", eli ma-pe olen syömättä lihaa ja liharuokia, tosin maitotuotteita ja muita eläiperäisiä tuotteita syön silti, lihaa vain en (kalaa kylläkin). Hemoglobiini oli 148 g/l.
  6. juuh elikkäs ranet ja viisi viimeisintä viikkoa: Viikko 39 - 2014 Ma: Kevyt maastossa 8,4 km @ 7:04 min/km; 142/min Ti: Lepo Ke: Lepo To: Kevyt maastossa 8,4 km @ 6:51 min/km; 146/min Pe: Lepo La: Kevyt 7,9 km @ 5:57 min/km; 152/min Su: Lepo Viikko 40 - 2014 Ma: Kevyt maastossa 8,4 km @ 6:42 min/km; 142/min Ti: Lepo Ke: Kevyt maastossa 8,4 km @ 6:43 min/km; 155/min To Vesijuoksu + uinti, yht. 1 h Pe: Lepo La: Lepo Su: Lepo Viikko 41 - 2014 Ma: Kevyt maastossa 8,4 km @ 6:56 min/km; 153/min Ti: Lepo Ke: Kevyt maastossa 8,4 km @ 7:04 min/km; 148/min To Vesijuoksu + uinti, yht. 1 h Pe: Lepo La: Lepo Su: Lepo Viikko 42 - 2014 Ma: Kevyt maastossa 8,4 km @ 7:31 min/km; 150/min Ti: Kevyt maastossa 8,4 km @ 7:08 min/km Ke: Lepo To: Puolipitkä maastossa 7:02 min/km; 148/min Pe: Lepo LA: Lepo Su: Lepo Viikko 43 - 2014 Ma: Lepo Ti: Lepo Ke: Kevyt maastossa 8,4 km @ 7:14 min/km; 142/min To: Lepo Pe: TV-kova 6,0 km @ 4:52 min/km; 183/min; yht. 9,6 km La: Lepo Su: Kevyt 7,2 km @ 6:56 min/km Lenkkeilytahti on päässyt tosiaan vähän laiskistumaan, onneksi ei yhtä paljon kuin tämän ketjun päivitystahti. Kolme kertaa viikossa on siis tullut käytyä lenkillä, eli sen terveysliikunnan vähimmäissuositusten mukaisesti. Olen kierrellyt pääasiassa samaa vanhaa hiihtoladun pohjaa, kun ei kiinnosta maantiensyrjää kuluttaa. Syksy on vähän ikävää aikaa ulkoilun kannalta, ei oikein jaksaisi. Ensi viikko menee vielä kolmen kerran tahdilla, mutta sitten pitää alkaa jo kiristää, että ehtii kesäksi kuntoon. Tavoitteena on kuluttaa myös hiihtolatua kuluvana talvena, kun sellainen tuosta ikkuna alta kulkee. Tällä hetkellä elämässä on aika paljon muutakin kuin juoksu ja siitä kirjoittaminen ja lukeminen, joten teen sen minkä ehtii, mutta ainahan sitä jotain ehtii. Karsin mieluummin kuitenkin 'foorumilla hengaamisesta kuin itse juoksemisesta. Paino on vieläkin siellä 72 kg:n tuntumassa. Ehkä kilon noussut tässä syksyn aikana. Se nyt ei sinällään mikään suurempi kriisi ole, mutta olen yrittänyt nyt vähän syömisiäni katsella taas, eikä se ole vielä näköjään tuottanut tulosta. Pitää yrittää kovemmin.
  7. Viikko 38 - 2014 Ma: Lepo Ti: Kevyt 8,1 km @ 6:10 min/km Ke: Lepo To: Kevyt 9,8 km @ 6:05 min/km; 154/min Pe: Lepo La: Kevyt 5,9 km @ 6:31 min/km; 152/min Su: Lepo Siitä se taas lähtee. 23,9 km ja 2 h 30 min aikaa oli kuluneen viikon harjoitteluspeksit. Kuten sykkeistä näkyy, ylimenokausi teki tehtävänsä. Jaloissa tuntuu ja niin edelleen. Pitää nyt vähän katsoa, että miten tämä treenaus lähtee syksyllä käyntiin, hölkkämotivaatio on vieläkin vähän alhainen. Tulee varmaan käytyä uimassa enemmän, kun työnantaja moista sponsoroi.
  8. Takaisin satulassa! Viikko 34 - 2014 Ma: Lepo Ti: 6 km @ 6:06 min/km; 132/min Ke: Lepo To: 1600 m + 800 m/2': yhteensä 7,4 km Pe-su: Ei mitään Viikko 35 - 2014 Ei mitään Viikko 36 - 2014 Ma-pe: Ei mitään La: Melontavaelluksen ensimmäinen päivä: 21 km, 3 h 30 min aktiivista melontaa Su: Melontavaelluksen toinen päivä: 25 km, 4 h 15 min Viikko37 - 2014 Ma: Melontavaelluksen kolmas päivä: 24 km, 3 h 45 min Ti: Lepo Ke: Ultimatea 1 h To-su: Ei mtn Että sellaista. Kuten edellisessä viestissä kirjoittelin, niin kymppi jäi väliin. Syynä pohjien pettäminen, ei tosin fyysisten vaan henkisten. Tuo on kylläkin liioittelua, mutta jotenkin ei juokseminen tai varsinkaan mikään ohjelmoitu treenaaminen enää jaksanut huvittaa loppukesästä. Kuntokaan ei tuntunut nousevan. Nyt on kuitenkin ylimenokausi lusittu ja kuluvalla viikolla alkaa taas hölkkä.
  9. Kappas, kiitos kysymästä, ei mennyt mitenkään. :D Olin kyllä Oulussa käymässä ja buukannut juoksun lisäksi kalenteriin aika monen näköistä aktiviteettia. Vakaa aikomukseni vielä edeltävänä iltana oli lähteä kisaamaan. Laitoin kellon kuudeksi, jotta ehtisi siinä keho heräillä ennen yhtätoista. No, heräsin sitten siinä yhdeksän aikaa vailla mitään muistikuvaa herätyskellon soitosta, joten totesin pienen mietinnän jälkeen, ettei kannata lähteä itseään nöyryyttämään. Tosiasiassa päätös nyt ei johtunut pelkästään tuosta pommiin nukkumisesta, mutta koko homma oli muuttunut vähemmän tärkeäksi kesän edetessä. Juokseminen kyllä kiinnosti, mutta tavoitteellinen treenaaminen ei oikein - saattoi johtua, että en kokenut kehittyväni kovin hyvin ja kuntokin tuntui jo olevan laskussa. Pohjat taisivat hieman pettää, tosin enemmän henkisellä kuin fyysisellä puolella. Tiesin, ettei Oulun juoksusta tulisi kovinkaan hääviä aikaa, niin jätin sen sitten kokonaan väliin. Pidän nyt ylimenokautta ja totaalista juoksutaukoa kolme viikkoa. Palataan asiaan tämänkin päiväkirjan merkeissä siis kahden viikon kuluttua. Silloin voisi tehdä pientä yhteenvetoa menneestä ja avartaa suunnitelmia tulevasta.
  10. Viikko 33 - 2014 Ma: Kevyt 6,0 km @ 6:03 min/km Ti: Kevyt 6,1 km @ 5:47 min/km Ke: TV-kova 6,0 km @ 4:26 min/km; yhteensä 11,0 km To: Lepo Pe: Kevyt 3,5 km @ 6:18 min/km; 132/min La: Kevyt 8,0 km @ 6:01 min/km; 132/min Su: Kevyt 6,0 km @ 6:06 min/km; 132/min Herkistelyviikko tai silleen: 40,8 km juoksua ja aikaa kului tasan 4 h. Alkuviikosta oli sykevyö hukassa ja loppuviikon keveillä kaikilla oli keskisyke 132/min - tarkkaa työtä. Keskiviikon TV-kovan juoksin radalla ja tuntui kyllä hieman turhan rankalta. Ei mene kymppi paljon tuota nopeampaa, ehkä jotain 4:22...4:25 min/km -tahdista voisi haaveilla. No, lauantainahan tämän näkee, kun Oulun juoksussa käyn kympin leipaisemassa. Aamupaino oli lauantaina 72,4 kg. Röyh.
  11. Joo, asian syitä ja seurauksia voi olla vähän vaikea selittää teille varttuneemmille, mutta kyllä se on arviolta sen 30 sekuntia kympin ajasta pois joka kerta kun muistaa ottaa omasta naamastaan kuvan lenkin aikana tai sen jälkeen ja hästäkätä sen intternettiin. Vastaavat tulosparannukset pätevät myös muilla elämänalueilla. Ei kai tuohon muuta syytä voi ollakaan.
  12. Viikko 32 - 2014 Ma: Kevyt 6,1 km @ 6:02 min/km; 144/min Ti: Kevyt 8,1 km @ 6:07 min/km; 140/min Ke: Lepo To: Kevyt 6,0 km @ 6:00 min/km; 136/min Pe: Kuntoradalla 4 x 2,0 km/90'' @ 4:23 min/km; 181/min; yhteensä 13,0 km La: Lepo Su: Kevyt 10,0 km @ 5:55 min/km; 140/min Määrällisesti hieman keveämpi viikko, johon mahtui 43,2 kilometriä juoksua ja ajankäyttöä tähän nimenomaiseen aktiviteettiin kului 4 h 7 min. Eipä tässä tosin ennen kahden viikon päässä olevaa Oulun juoksua olekaan muita kuin määrällisesti keveitä viikkoja. Pitkikset on jätetty nyt pois. Perjantain kaksitonniset jättivät aika hyvän maun. Tuota vauhtia ja ehkä jopa hieman kiristäenkin pitäisi kymppi mennä. Tietäisi hieman alle 44 minuutin aikaa, joka - vaikka ei olekaan sitä mitä keväällä ajattelin tältä matkalta hakea - kelpaisi nykyisellään varsin hyvin. 43 minuutin aika vaatisi jo 4:18 min/km -vauhtia, eikä siihen rahkeet taida riittää missään tapauksessa. Pitää vielä kuulostella tässä parin viikon ajan kunnon tasoa ja tehdä päätökset niiden perusteella. Ensi viikko on ohjelmoitu aika samannäköiseksi kuin tämäkin, tosin kaksitonniset vaihtuvat TV-kovaan. Puntarillakin tuli lauantaiaamuna käytyä: 71,1 kg. Not so very happy, but not so very sad. Enpä kyllä kuvitellutkaan, että paino olisi pudonnut tässä viime aikoina.
  13. Viikko 31 - 2014 Ma: 3 x 1000 m/3' @ 4:06...4:00 min/km; yhteensä 8,0 km Ti: Kevyt 8,0 km @ 5:57 min/km; 152/min Ke: Kevyt 8,2 km @ 6:04 min/km; 138/min To: Kevyt 6,1 km @ 5:58 min/km; 138/min Pe: TV-kova 8,0 km @ 4:26 min/km; 179/min; yhteensö 13,0 km La: Lepo Su: Puolipitkä 15,3 km @ 5:50 min/km; 140/min Nyt tuli tehtyä kohtuullisen onnistunut viikko. Viikolla kilsoja 58,6, aikaa kului 5 h 40 min, ei muuta liikuntaa. Maanantain treeni tulikin jo tuossa käytyä läpi, eli tein vähän liialla itseluottamuksella pari ensimmäistä tonnia ja sepä olikin sitten siinä. Perjantaina puolestaan TV-kova meni aika kivasti. Sykkeet pysyivät yllättävän matalalla vauhtiin ja tuntemuksiin nähden. Ei meinannut saada yli 180/min-lukeman millään. Viimeisen kilometrin 4:18-vauhtisella loppunostolla tämä onnistui vasta kunnolla. No, eipä siinä mitään. Tämä TV-kova tuli vedettyä sepelipohjaisella kuntoradalla, matkan mittauksesta vastasi Garmin. Muuten kevyttä lätkyttelyä. Kivasti kulkevat nyt kevyet lenkit. Vauhtia on ja sykkeet pysyvät kurissa.
  14. Aiotko enää kisailla tälle vuodelle? Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia aikoja puokilta ja kympiltä tulee. Käyhän testaamassa. Hyvävauhtisia nelisatasia muuten tuossa 21. ja 29. päivä. Minä tein tuossa samoihin aikoihin 8 x 400 m neljän minuutin palautuksella, enkä päässyt kuin vasta viimeisen vedon happopuristuksella tuohon haarukkaan, mihin nuo sinun nelisataset menevät.
  15. Juoksitko muita kovempia treenejä noiden lisäksi vai pelkästään tuota kympin kisavauhtia, esimerkiksi tasavauhtisia vauhtikestävyystreenejä? Tämä menee ehkä hieman aiheen vierestä, mutta kiinnostaisi toista vuotta kympille treenaavana. Pistetään setti muistiin tulevaa varten.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy