Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MaraToni

Jäsenet
  • Posts

    1 573
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    21

MaraToni last won the day on May 26

MaraToni had the most liked content!

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pyöräilyä tullut tehtyä päivittäin. Keskiviikkona tunnin liikkuvuusharjoitteita. Jalka tuntuu hyvältä, mutta tänään aika lääkärille ja sitä kautta varmaan fyssarille, selvitellään nyt kunnolla mistä vaivat johtuu.
  2. Takareiden kuntouttaminen aloitettu. Parina päivänä käynyt pyöräilemässä. Jalkoja verrytellyt myös boksiaskelluksilla eli noussut laatikon päälle ja laskeutunut alas. Välillä jopa kevyttä hyppyä laatikon päälle. Nouseminen ei ongelma, alaspäin tulo vähän haastava. Lisäksi olen antanut TENS-hoitoa eli sähköä jalalle. Varattu aika työterveyshuollon kautta lääkärille, josko saisi lähetteen fyssarille. Takareisi ei ole ollenkaan pahan tuntuinen. Joskus kävellessäkin kiristää hetkellisesti. Muutoin kroppassa ei mitään poikkeavia tuntemuksia juoksun jälkeen, lähinnä normi lenkin jälkeisiä fiiliksiä.
  3. Kiitos! Tsemiä tässä kyllä tarviikin. Keskisyke näytti olevan 159 eli ainaski omasta mielestä varsin maltillisella tasolla, aiemmin olen pitänyt rajana 170, että jos sinne nousee syke, niin mennään liian lujaa. Kyllä mie olen tuota takareittä yrittänyt aina huoltaa, jumpata ja kuntouttaa. Mutta varmasti olisi voinut enemmänkin tehdä. Olisi ehkä ollut syytä yrittää etsiä se juurisyy, eli miksi se noin oireilee. Sehän voi olla vaikka juoksuasento, liikkuvuusrajoitteet jossain muualla yms. Annetaan nyt oikeasti vähän lepoa juoksusta, tehdään muita harjoitteita ja suunnataan katse ehkäpä lyhyemmille matkoille. Tänään takareisi ollut jo huomattavasti parempi. Se sai eilen istuma/kylmä/lämpöhoitoa. Pojan jääkiekko reissuun startti klo 7:30 ja paluu klo 20. Istumista autossa ja ensin kylmässä jäähallissa, sitten laitoin kalsarit ja kylmä muuttui pallihikeä tuottavaksi lämmöksi...
  4. Jaahas, olisikohan sitä jo sen verran saanut pettymyksen nieltyä, että voisi kisaraporttia kirjoitella. Kokeillaan nyt ainakin. Taustatilannehan oli se, että vuoden vaihteen jälkeen päätin, että kokeilen vielä kerran tänä vuonna, tulisiko minusta maratonjuoksijaa. Aikataulutin kisan syksylle, että olisi sopivasti aikaa harjoitella. Tavoite oli kunnianhimoinen, oma ennätys ja aika siellä kolmen ja puolen tunnin kieppeillä. Harjoittelu vuoden mittaan sujui ihan mukavasti. Peruskuntolenkkeillä (10-15 kilsaa) sykkeet tulivat tasaiseen tahtiin alaspäin, joka kertoo kunnon kehittymisestä. VK-lenkkejä etukäteen kammoksuin, mutta niissäkin tapahtui mukavaa kehittymistä. Sekä tasavauhtiset lenkit, että 2-3 kilsan vedot kulkivat aivan kohtuullisesti. Ainoa isompi puute juoksuharjoittelussa on selvästi ollut pitkisten riittävä määrä. Pieniä vaivoja on myös vuoden mittaan ollut, nyt hajonnut takareisi oireili aina silloin tällöin. Pientä kiristyksen tunnetta juostessa ja harjoitteiden jälkeen. Enemmän huolta aiheutti polvi, joka ei meinannut tykätä juoksemisesta ollenkaan. Todennäköisesti juoksijan polven oireita eli kipua polven alapuolella jänteen kiinnityskohdassa. Pahimmillaan se on narissut kuin jännetuppitulehduksessa. Kaikesta huolimatta lähdin kisaan kohtuu luottavaisin mielin. Viimeisten viikkojen harjoitteet meni hyvin. Viime maanantaina tehty vitosen testi maravauhdilla liikkui oikein kevyesti. Ouluun suuntasimme koko perheen voimalla jo edellisenä iltana. Aamulla keli oli harmaa ja vettä tuli tasaisesti, mutta ei kaatamalla. Hotelli aamiaisen jälkeen vähän lepoa huoneessa ennen siirtymistä kisapaikalle. Käytiin pojan kanssa tekemässä pikku lämmittely lenkkiä, hän aikoi osallistua 4 kilsan pyrähdykseen. Lämmittelyssä tuntui askel tosi kevyeltä. Sitten vain odottamaan starttia "lähtökarsinaan". Melko alkupäähän änkesin itseni, maratonille lähtijöitä tosin ei ollut kovin paljoa, vajaa 300. Ja paukusta liikkeelle! Alkuun juoksu tuntui tosi kevyeltä. Meinasi mopo karata käsistä ja piti vähän vetää käsijarrusta. Mutta alku oli hyvä ja siitä vain eteenpäin. Ajatuksissa oli mennä kilsat 4:50-4:55 väliin ja seurailla että sykkeet pysyisivät alle 170. Lukitaan vauhti siihen ja tehdään muutoksia jos tarvetta. Eka kilsa meni siis vähän "lujaa" 4:40, mutta sen jälkeen meno tasoittui. Muut ekan kympin kilsat välille 4:45-4:52. Aika nopeasti jäin yksikseen juoksemaan, oikeastaan jo ekan kilsan kohdalla huomasin, että edellä meni porukka pikkuisen kovempaa ja takaa ei tullut ketään seuraksi. Keli jatkui samanlaisena, huippu juoksukeli muuten, mutta tossut kastuivat litimäriksi. Ekan kympin keskisykkeet per kilsa välillä 145-163, joten sen puolesta myös suunnitelman mukaista menoa. Huollossa nappasin ekassa mukin vettä, toisessa urkkajuomaa. Ennen kolmatta kympin kohdalla ollut huoltoa kaivoin ekan geelin esiin, imaisin nassuun ja sitten huollosta juomaa päälle. Matka taittui hyvinkin tasaisesti seuraavat kilsat. Kympin huollossa sain edellä juoksevan kaverin melkein kiinni, mutta sitten välimatka alkoi taas kasvaa. Huolestuin, että onko vauhti hiipumassa, mutta vilkaisu säännöllisin väliajoin kelloon kertoi, että oma vauhti on tasaisen tappavaa, edellä menijä vain oli tiivistänyt tahtiaan. Jossain 18 kilsan kohdalla alkoi takareisi hieman kiristämään, mutta se ei juoksua mitenkään haitannut. Kilsat 11-20 meni keskivauhdeilla 4:39-4:56 ja keskisykkeet 158-163. Hyvinkin tasaista siis. Puoliväliin saavuin melko lailla tasan 1:41 ja eikun geeliä naamaan ja seuraavalle lenkille. Pari eka kilsaa meni vielä ihan samaan hyvään tahtiin, Sitten aloin huomaamaan, että piti käskyttää jalkoja juoksemaan, ettei vauhti tipu. Tämä tapahtui vähän ennen 25 kilsan huoltoa. Siellä rauhassa vettä ja urkkajuomaa ja takaisin baanalle. Sitten alkoi takareisi ilmoittelemaan, että tämä ei oikein ole järkevää hommaa. Mitään erillisiä kramppeja ei tullut, mutta lihas meni ihan kivikovaksi ja jalkaa oli vaikea jopa koukistaa. Vaikka kuinka yritin pitää vauhtia yllä, niin kilometrivauhdit alkoivat mennä yli vitosen (26. kilsa 5:14 ja 27. kilsa 5:09) ja sykkeet alkoivat laskemaan. Seuraava huolto oli jo 27,5 kilsan kohdalla, siellä juomaa, suolakurkkua ja yritin venyttää takareittä, tuloksetta. Huollon jälkeen yritin vielä juosta, mutta siitä ei tullut mitään. Pakko oli heittää homma kesken. Pettymys oli valtava, kun tajusin että kaikki se työ mitä tavoitteen eteen tuli vuoden aikana ei sitten kantanutkaan hedelmää. Pikkuisen alahuuli alko väpättämään ja silmä kastumaan. Onneksi vesisade vain jatkui, niin muut eivät huomanneet. Perhe oli tullut kannustamaan matkan varrelle ja tuntui tosi pahalta kävellä heidän luokseen ja sanoa, että tämä oli tässä. Heillä oli valmiina soimassa "Ai öf tö Taiker", mutta eipä se soinut Raatin stadionilla tälläkään kertaa. Kävelin vesisateessa kisakansliaan ilmoittamaan, että kesken jäi. Lohtua toi tieto siitä, että poika oli hoitanut homman kotiin 4 kilsan juoksussa ihan hyvällä ajalla 16:47. Enpä olis pärjännyt siinäkään kisassa. Onneksi pojasta polvi paranee, paranesipa myös takareisi, Sitten suihkuun ja siellä oli edessä vielä yksi koettelemus. Jalka ihan jäykkänä ja vaatteet litumärkänä piti jotenki taiteilla vaatteet pois päältä. Saamari, että oli vaikeaa vetää likimärkiä stretsihousuja pois päältä. Muuten olo oli kuin normilenkin jälkeen, ei mitään väsymyksen tunteita ollenkaan. Kotimatkan varmaan vain mökötin autossa. Illalla sohvalla takareidessä tuntui aina välillä ihme vihlaisuja ja kiristyksiä. Onkohan sieltä kuitenkin joku rikki? Pitää katsoa pari päivää, jos samat oireet jatkuun niin tohtorille, muutoin aletaan kevyesti kuntouttamaan. Mitäs tästä eteenpäin? Kukaan ei esittänyt ostotarjouksia lenkkareista. Pitääkö niitä sitten vielä ite ulkoiluttaa? Vaikka lauantaina olin jo heittämässä koko juoksuharrastuksen romukoppaan, niin ehkä pahin masis on jo helpottanut. Sen ymmärrän nyt, että satsaaminen maratonille ja tuon ennätysvauhdin metsästäminen vaatii ainakin minulta kokonaisvaltaista lajiin panostamista. Siihen en ehkä halua lähteä, eikä välttämättä hetkisessä elämässä olen aikaakaan. Saunan lauteilla hieman syntyjä syviä miettiessä alkoi jo jonkinlainen ajatuksen siemen kasvamaan juoksuharrastuksen jatkamisesta, juoksurapahtumissa on vain niin mukava käydä. Palataan siihen vähän myöhemmin, pitää vielä vähän makustella mitä se voisi jatkossa olla. Ja otan toki vieläkin tarjouksia vastaa juoksukengistä, ne on jo ehtineet kuivua. Voi kyllä olla, että ihan pilkkahintaan en niitä enää ole myymässä, jospa itelläkin olis niille käyttöä. Sillä fakta on, että eihän tuo harjoittelu koskaan hukkaan mene, vaikka itse kisassa homma ei toimisi. Uskon olevani tällä hetkellä paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin, nyt ei vain olleet tähdet oikeassa asennossa.
  5. Terwamaraton tänään DNF. Takareisi veti jumiin ja sanoi sopimuksen irti. 18 kilsassa alkoi pieniä tuntemuksia, 25 kilsassa alkoi vaikuttamaan pahalta. Keskeytys 27,5 kilsassa. Siihen asti @ 4:52. Aika paljon otti päähän, jopa vähän meinasi silmä kostua. Tämä oli kuitenki tämän vuoden ainoa juoksukisa. Muuten juoksu kulki oikein hyvin, keskisyke 159, melko lailla optimi. Tarkempi rapsa myöhemmin, kunhan pahin pettymys on saatu jollain tapaa pyyhittyä pois. Vähän on fiilis, että tämä oli ehkä vimppa maratoni. Myytävänä olis asicsen tossut kokoa 39, tällä hetkellä toki ihan litimärät. Onneksi poitsu kävi nappaamassa oman sarjan voiton 4 kilsan pyrähdyksessä.
  6. Ma 6.9 Sunnuntai meni mökiltä palaillessa. Maanantaina sitten alle Crossfittiä, pystypunnerruksia, Wall Ballia ja rinnallevetoja. Yritin muka tehdä kevyesti. Ristikuntoilun jälkeen pikku lepo ja lenkille. 10,7km @ 5:37. Vaikka kuinka kevyesti olisi nuo kuntoilut tehnyt, niin ne 180 pallon (9 kg) heittoa seinälle alkoivat jaloissa tuntumaan. Reidet menivät pitkästä aikaa oikeasti jumiin. Muutoin juoksu ok, avg. 136, joka ihan ok mulle tuolle vauhdille. Auringon laskiessa alkoi myös lämpötila laskemaan, ja aika nopeasti. Saattaa olla osasyynä "jumiutumiseen". Ti 7.9 aamupyöräily n. 20km kevyttä fillarointia, reisien availua. Eka kertaa uudet lämpökengät jalassa, ei palellut varpaita.
  7. La 4.9 Levillä Ruskamaratonilla kympin hölkkä pojan kanssa. Loppuaika 56:28. Olin ehkä vähän optimisten tavoitteen laittanut pojalle, aattelin 52-53 loppuaikaa, toisella puoliskolla alkoi jalka painamaan. Oma juoksu oli kyllä helppoa, kevyt pk-lenkki loppukirillä. Mukava oli kyllä käydä juoksutapahtumassa pitkästä aikaa vaikka melkomoinen osallistujakato on kyllä käynyt varsinkin maratonilla.
  8. Ti 31.8 aamulla kevyt pyöräily about 21km ja illalla tosi kevyt Crossfit Ke 1.9 aamupyörä 21 km. Työpäivälle tuli mittaa sen verran paljon, että muutapa ei ehtinyt. Koko päivän Teams palaverissa, yksin täällä päässä ja toisessa päässä lähemmäs 10 henkilöä. Välillä tosi vaikea seurata, kun muut keskustelevat keskenään, ja vieläpä på svenska. Ihan puhki tuon päivän jälkeen. To 2.9 aamupyörä 21 km. Illalla ehti lenkillekin, 9,6km @ 5:23. Olipa kevyt kulku, pk-lenkillä meinasi vauhdit nousta 5:10 tasolle, piti jarrutella. Pe 3.9 taasen aamupyöräily 22km. Iltasella siirtyminen Ylläkselle. Huomenna sitten pitkästä aikaa lappu rintaan ja osallistumaan Levin Ruskamaratonilla kympin juoksuun. Lähdetään pojan kanssa yhdessä hölkkäilemään. Täysin arvoitus mitä vauhtia aikoo juosta, koitan kuitenkin pysyä mukana, ainakin vielä. Poitsu ei juoksua paljon harrastellut, toki pallopelejä (säbä ja jäkis) pelannut paljonkin. Koulussa olivat juosseet Cooperin testin nyt seiskaluokalla. 2880 metirä oli juossut. En olis uskonut. Saattaa kyllä tulla mulla jo kiire.
  9. Ma 30.8 Iltapäivällä crossfitissä kevyehkö 40 minsan treeni, suurinosa pk-sykkeillä. Kun iltasella vielä oli aikaa, niin suunnistin pitkästä aikaa urheilukentälle. Kun ei ollut mitään suunnitelmaa niin tein sitten ihan mitä huvitti. Tuloksena siitä 2x1000 metriä ja 2x100 metriä. Tonnit meni 3:56 ja 3:54. Sataset 13 8 ja tasan 14. Vaikea ottaa itelle aikaa satasella. Aivan rauhassa sai stadionilla treenata, ei näkynyt muita hulluja.
  10. Rakas harjoituspäiväkirja ja arvoisat kanssafoorumilaiset. Pahoitteluni siitä, että päivityksissä tuli pientä viivettä. Viikko sitten elimistö meni johonkin vikatilaan. Koko kropan lihaksia ja niveliä särki ihan julmetusti ja koko ajan väsytti. Se veti jopa mielen vähän alakuloiseksi. Onneksi tuo "vikatila" korjaantui parissa päivässä ja ymmärsin, että eipä tuollaisesta kannata murehtia, on niitä muilla vähän isompiakin haasteita elämässä. Ja samaan aikaan palasi myös aurinkoiset kelit! Nopea diagnoosi: kokonaisvaltainen äkillinen syysmasennus. Lisäksi polvi vaivaa välillä enemmän ja välillä vähemmän. Harjoitteluun tuli kuitenkin pieni tauko ja sen jälkeen tekemiset aloitin kevyesti. Viime viikkoon sai kuitenkin ihan hyvin liikuntaa tehtyä. 4xCrossfittiä tosi kevyesti. Muutenkin teen nuo treenit nyt kevyesti, kun maratoniin alle 4 viikkoa aikaa. Kaksi pyörälenkkiä, kevyitä 24 + 28 kilsaiset. Ja loppuviikosta jopa lenkille: Pe 27.8 11,6km @ 5:19. Kun melkein viikko oli taukoa juoksusta, niin pikkuinen arvoitus miten se kulkee. Sehän kulki oikein hyvin! Harmillisesti rannesykemittaus ei oikein pelittänyt, ei varmaankaan osunut mittari sopivan suonen kohdalle. Mittarin mukaan keskisyke 175 ja maksimi 199. Noihin lukemiin ei kyllä ihan heti minun koneella päästä. Ei se nyt aivan pintakaasulla mennyt tuo lenkki, mutta eipä paljon muutakaan. Su 29.8 16km @ 5:52 Kuntopolulla 5 x 3,2 kilsan kierrosta. Mukavan kevyt kulku, olis voinut juosta pitempään jos aikataulut olisi antanut myöten. Aivan loistava lenkkikeli.
  11. La 21.8 Toteutin uhkaukseni ja otin juoksukamppeet jäkisturnaukseen mukaan. Pelien välissä palauttava 6,6km @ 6:01. Sitten nopea suihku ja äkkiä pois pukkarista, ettei vaan aleta vetämään jäkisvarusteita mullekin päälle ja yhtäkkiä olisinkin jäällä maila kädessä.
  12. Pe 20.8 Friday evening special: 12,5 km sis. 10km @ 4:47 + 500m @ 4:02. Neuvottelin tuosta spessusta eli ekstra loppunostosta tv kympin päälle itseni kanssa ja pääsin sopimukseen, että kun kympin päälle tekee vielä tuon ekstran niin sitten voi loppuverraksi kävellä kotiin hölkän sijaan. Jälkikäteen huomasin, että oli kyllä kova neuvottelukumppani, kai se olis pitäny vaatia vähintään kilsan loppunosto? Juoksu kulki ihan mukavasti, yhteen väliin vähän ahdisti eikä henki kulkenut, mutta se meni onneksi ohi. Sykkeet tv kympillä ihan ok luokkaa, avg 157.
  13. Tsemppiä ja mahdollisimman paljon keveitä askelia!
  14. To 19.8 Poikien säbätreenit. Alkuun hölkkää ja lämppäliikkeitä 30 minsaa. Sen jälkeen harjoitteita ja peliä. Itsekin mukana kun oli niin vähän poikia treeneissä. Ihan hyvin sai hien päälle, ei tarvinnut enää lenkille lähteä. Vähän huolestuttaa joukkueen tilanne, poikia pudonnut ringistä pois ja sarjakausi lähestyy. Ei ole tehnyt korona hyvää joukkueurheilulle. Toivottavasti nyt koulujen alku hieman aktivoi poikia.
  15. Ke 18.8 Crossfit kohtuu kevyt treeni, pystypunnerruksia ja loppuun leukoja ja etunojapunnerruksia Sen päälle lenkille. 10,7km @ 5:36. Oikein mukavan kevyesti kulki juoksu, jalat tuntui olevan iskussa. Sykkeet hieman ylhäällä, voipi johtua alle tehdystä treenistä. Olkapäät hieman väsyivät juostessa ja käsiä piti ravistella. Sekin selittyy leuanvedoilla ja varsinkin punnerruksilla. Keli aivan loistava. Pieni sateen uhka koko ajan, mutta eipä vain alkanut satamaan. Lämmintä 16 astetta ja meillä päin ei edes pahasti tuullut.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy