Jump to content
Juoksufoorumi.fi










steelmän_2

Jäsenet
  • Content Count

    46
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • Coopperi
    3270 m
  • 10km
    alle 39 min
  • Puolimaraton
    20 km / alle 1.20
  • Maraton
    3.17
  1. Nurkillani on ns. teroitusliike ja laitoin nokkani sisään ja kysyin tämmöisen terän perään, sieltä löyty sopiva n. 10 sentin terä ja sopivasti, testasin sitä jo noihin kellarissa olleisiin ikivanhoihin lastensuksiin ja hienoista lastua lähti ja nätisti.
  2. Toivotaan näin, tosin tuo käyttämäni latu kaipaisi myös uutta lunta, laitetaan tilauskeen sitäkin ......
  3. Samalla reissulla kaveri harjasi pohjat kun totesi että ne olivat 'tukossa', tänään käväsin ekan kerran hiihtelemässä näillä uusilla spekseillä ja vaikka keli oli aika ankea ( viimeiset 2 viikkoa ollut plussaa, vesisadetta ja jne. niin latu oli mitä oli) niin suksi todellakin tuntui aiempaa etevämmältä vähän joka ominaisuuden puolesta, tsekkailin myös sitä kärjen irtoamista rinteestä ja alles bra sekin toimi, en tiedä mikä rooli jäi voitelulle sillä piiiiitkästä aikaa käytin tuota valehtelematta n. 20 vuotta vanhaa italialaista parafiinia +2 - -5 c ( vain yksi kerros). Mutta kirosana taitaa päästä sillä pahasti näyttää siltä että itse talviset olosuhteet etelässä tais tämän talven osalta jo mennä :undecided: , eli hyvässä kelissä jäännee sukset testaamatta.
  4. Se miten oikohöylän terää käsitellään timanttiviilalla ja vielä niin että terä pysyy suorana onkin sitten vielä 'haasteellisempi' jutska ?
  5. Jos kaksi eripainoista hiihtäjää laskee mäkeä täsmälleen samanlaisilla suksilla ( = sama kitkakerroin) niin se paino aiheuttaa myös liike-energian menetystä ( lepo- ja liikekitkaan hukkaantuva voima on painavammalla isompi). Asiaa tukevana esimerkkinä voisi olla esim. kaksi autoa ( 800 kg. ja 1600 kg.) täsmalleen samanlaisilla renkailla, renkaan kitkaominaisuudet ovat tietenkin samat mutta esim. lepokitkan voittaakseen painavamman auton tulee laittaa peliin enempi hevosvoimia liikkeelle päästääkseen, eli vaihtelevassa maastossa hiihdettäessä on parempi kuin on mahdollisimman 'laiha' :fat: .
  6. Hieman googlailin mutta en oiken löytänyt mistä moisia voisi hankkia - vinkkejä ?
  7. Olen jo PITKÄÄN ihmetellyt nykyistä tuotekehitys ja sen suuntaa mihin se menee ( enkä pelkästään näitten hiihtovermeiden), otinpa tuosta tuon esihistoriallisen ( vuostuhannen vaihteesta) Salomon RS 9.1 luistelumononi (koko 44) ja heitin sen vaa'alle, näytti 590 g. Mulla oli itsellanikin tuossa hetkosen joku uudempi 2-rautanen hiilikuitua sisältävä samankokoinen mono ja sekin painoi enemmän ...... Sama suksissa, mulla on/oli kolmet Atomic WC luistelusukset koossa 190, vanhimmat on kevyimmät (alle 600 g) ja uusimmat painavimmat ( n. 660 g). Kuten joku jo mainitsikin tuskin tekevät kesää noi painomuutokset mutta miksi sitä aina tulee lisää ? Voi olla etää en hyvästä tiedä mitään mutta että on noi hyvät noi vanhat monot ja 2005/2006 kauden A. WC:t :pride: .
  8. Näemmä tuo side ( jonka paino kiinnitettynä on suurimmakseen osakseen painopisteen takapuolella) tekee asiaan omat kommervenkkinsä, riippuen vähän siteestä mutta jos se kiinnitetään n. 10 mm. (luistelu) painopisteen takapuolelle niin lopputulos on silti inan takapainoinen suksi, oma vahvasti takapainoinen ed. mainittu suksi pysyi vielä inan takapainoisena vaikka sidettä siirrettiin n. 15 mm. taaksepäin (= n. 10 mm. tasapainopisteen takapuolelle). Jännä nähä mitä se tekee suksen muille ominaisuuksille. Että se semmoinen säädettävän pohjalevyn omaava side oli tässä(kin) kohtaa mannaa .....
  9. Jep, viimosella hiihtokerralla pistelinkin tasaisella monasti ilman sauvoja. Tuon kerran sykkeet olivat lonkalta sanoen todella matalat vaikka nopeudesta oli tingitty ehkä n. 10%. Yksi hyvä vinkki jonka siinä tekniikkaosiossa sain oli suksen tiputtaminen hankeen ( sitä toisen viereen tuodessasi) 'väärällä' kantilla, silloin suksi ohjautuu enempi eteenpäin meneväksi, ja siitähän se suksi suoristuu ihan samantein. Tämä oli mulle enempi juuri sille sisäkantille suoraan tiputtaneelle hyvä vinkki. Olenkin ihmetellyt miksi se wassu ei vaan ole lähtenyt pelitämään mutta suurin syy ollut tuo että en ole kuokannut vasemmalta ollenkaan ja täten se osio ja sen taitaminen ei ole ollut hallussa.
  10. Kyllä tuo hyvän perustekniikan opettelu aluksi olisi suotavaa, itsekin tässä vanhemmiten sen viimeiset n. 10 v. luisteluhiihtoa harrastaneena kuokannut pelkästään oikealta ja onhan siinä lihastasapaino kehittynyt vääränlaiseksi, viikko sitten oli mahdollisuus osallistua tekniikkaopetukseen ja sain kiinni paremmasta alkuliu'usta, sunnuntain pyhitin sitten kuokan vasemmalta opetteluun ja 'pakkotoistin' melkein koko 20 km. kuokkaa vasemmalta ja alkoihan se sujua, ja seuraavalla kerralla huomasin jo ajoittaista 'selkäydin'hiihtoa eli ajttelin ihan jotain muuta mutta kuokkasin vasemmalta. Keväällä 2012 sain aikaiseksi 50 km. luistelun alle 3 tuntiin joskin aika koville se otti kun oli koko ajan ihan Boklövinä sykkeitten laulaessa +170 ( maksimin ollessa jotain 18x ).
  11. Tässä myös tuon sidekiinnityksen kanssa pähkäävä, ihan fysiikan lakien mukaisesti laitoin noihin uudempiin suksiin Profil Skate-siteen ( se yksirautaiselle monolle tarkoitettu) painopisteen etupuolelle ( ehkä liikaakiin/ nyt suksi siteellisenä keskipainopisteen etupuolella 20 mm.) ja että se suksi nousee hyvin rinteeseen ( joskus yksillä kepuloilla keulat haukkas rinnettä ja sitä en enää halunnut tapahtuvan), nämä sukset ovat keulastaan kovemmat ( sopivat kovalle pohjalle?!) kuin nuo toiset löysäkärkisemmät joissa siteen kärki on n. painopisteessa, ja kyllä nekin toimivat. Lainaukseeni palaten näyttäisi siltä että noiden kahden sukseen siteiden erilaiset asennut lienevät kumminkin n. oikealla tapaa erilaiset ? Tosin olen huomannut että noissa edemmän siteen omaavissa se liuku alamäessä petraantuu jos siirrän painopistettäni taaksepäin. Ihan maalaisjärjellä ajatellen tuntuu hassulta että sekä pertsan että luistelusuksen siteen ohjeistus on n. sama vaikka suksen kärjen käyttäytymiseltä odotetaan päinvastaisia toimia :snoopy: .
  12. Jaa täältäkin löytyy motoristien topiikki, itse palasin keväällä 2012 rinkiin 1/4 vuossadan tauon jälkeen ........ ja että ollut mukavaa tuo ajelu, suuri kiitos tunnelmille lienee annettava tuolle hyvälle valinnalle eli 'ison pojan mopedille' joka on kevyenä, matalan painopisteen omaavana, perkeleen hyvien jarrujen, vielä parempien iskarien ja luonnikkaan twin-koneensa ansiosta yhtä helppo käsitellä kuin Solifer Suzuki. Kesä 2012 meni aika pienillä kilsoilla mutta tänä kesänä tahti ollut tupla vaikka en mitään matkaa ajelekaan, eli pyöräni on ihan pelkästään stressilelu. Pientä harmia tuon kanss ollut teknisesti (muutamia tyyppivikoja) mutta itse ajon juurevuus on tasoa jota en vielä ole pystynyt aistimaan muissa koeajamissani pyörissä ( esim. BMW 1000 RR 2011/ K 1200 Sport 2006 , Yamaha R1 2013, ...), eräs vanhempi Ducati pääsi kyllä lähelle ( 749 2003) ja sanoisin että jos Kotari (RC8) ei olisi niin ruma mitä on niin semmoinen voisi olla se seuraava laitos. Mutta kahta en vaihda, toinen on toi twin-moottori, ja se toinen on .......
  13. Tänään erästä ulkolaista tri-lehteä lukiessani silmiini osui vielä tämmöinenkin 'yllätyssektori' http://www.dolan-bikes.com/dolan-tt-triathlon/triathlon-bikes/dolan-scala-tt-triathlon-carbon-bike.html ja näemmä lähtisi halvimmillaan alle 2 donan tuokin, malli vastaa SUP:in markkinoimaa mallia ja muistaakseni se heidänkin alkaen malli on todella asiallisen hintainen. Mutta pidä housusi viileinä - voipi olla että niitä parhaita kauppoja saadaan odotella vielä 1-2-3 kuukautta.
  14. Tässä aika monena vuonna ihmetellyt kisaorganisaatioiden välineistöä uintiosuuden merkitsemisessä, vaikka se kuution muovikontti onkin iso niin transparenttina sen näkyvyys uidessa lähenee nollaa, olipa siis kiva huomata että muutoinkin kisajärjestelyä petrannut Nastola oli hankkinut isot keltaiset poijut - ehkä hälytysoranssi olisi värinä vielä parempi.
  15. Nyt tosiaan aletaan olla siinä vaiheessa kautta että sopivan hintaisia löytöjä on mahdollista löytää ties mistä, tuohon Fujiin liittyen kun olin tasan 2 v. sitten hankkimassa reenikaverilleni pyörää ja onnistuin tekemään hyvän diilin euroopasta ( hinta alle 2 donaa/ toimitettuna) merkin hieman paremmasta mallista: tuossa on n. samat osat kuin linkkaamassasi pyörässä ja on toiminut kuin junan vessa. Kaverin ( 177 cm.) pyörä on myös 52 senttinen, eli linkkaamasi pyörä on 99,9% varmuudella liian iso sinulle. Ohessa yksi 'liukas' pyörä ( esim. piilotetut jarrut) mutta hieman tuota omaa valintaasi kalliimpi: http://www.evanscycles.com/products/jamis/xenith-t-2013-triathlon-bike-ec046744
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy