Jump to content
Juoksufoorumi.fi

huh huh

Jäsenet
  • Content Count

    244
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

109 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3000m 10.08
  • 10km
    35.42
  • Puolimaraton
    1.19

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. huh huh

    FEET kengät

    Piti tilata toiset Evolutionit varastoon. Ensi vuonna tulevat uudet versiot on ainakin modernimman näköiset, toivottavasti ne ovat myös yhtä hyvät kuin nämä joita nyt myydään poistohintaan. Nyt on näköjään kilpakengät ja polkujuoksukengätkin halvalla myynnissä, 69 euroa. Harmi kyllä kun kävi sillä tavalla, että hintavat japanilaisen merkin lenkkarit ei oikein olekaan sopivat. Ensimmäisillä lenkeillä vaikutti hyvältä mutta vähän sukka meni myttyyn. Ja sitten se alkoi mennä helposti myttyyn päkiän tai varpaiden alle. Joko juoksi sillä tavalla tai vähän väliä pysähtyi oikaisemaan. Kokeilin eri sukkia eikä se auttanut. Eri pohjallisilla oli vähän parempi, mutta jotakin pientä tunnottomuutta sinne päkiään jäi. Mietin että eikö näillä oikeasti voi juosta normaalisti oikea jalan osalta. No, kai se pitää vielä yrittää jossakin välissä juosta niillä, ainakin jotakin peruslenkkejä. Ehkä se johtuu enemmän jalasta kuin kengästä, mutta eipä ole ennen tällaista ollut. Kun nyt olen juossut muutamia pitempiä lenkkejä Feeteillä, niin on ollut sellainen ajatus, että niillä juostessa säästyy vähän aikaa ja vaivaa. Vähän kärjistettynä, niillä on helppoa ja mukavaa juosta. Varmaan tulee monta sellaista lenkkiä, ettei auta vaikka olisi hyvätkin kengät, eikä viitsi yrittää muuta kuin hölkätä lenkin läpi. Ja voihan jalat tai selkä vielä joskus kipeytyä vaikka Feeteillä juoksee, mutta se ei johdu kengistä. Kun pitää tavallista paksumpaa sukkaa, niin niistä saa sopivasti lisää vaimennusta/pehmeyttä. Vaikka eihän nuo sillä tavalla kovan tuntuiset ole muutenkaan. Kyllä sen juoksija pystyy huomaamaan, miten jalka toimii passiivisemmin jos juoksee tavallisilla, melko vaimennetuilla kengillä. Ja vähän aktiivisemmin ja luonnollisemmin, kun juoksee Feeteillä. Että ei se luonnollisuus turhaa puhetta ole. Merkin internetsivuilla sanotaan näin: Pohjarakenteen sisältämä muotoiltu hiilikuitulevy tekee jalkineesta erittäin nopean, jolloin kontaktiaika alustaan saadaan minimoitua. (Evolution) Tämäkin pitää paikkansa. On se jännä, miten optimaaliseksi kengän pohja on saatu rakennettua. Ajatellaanpa kenkiä, joita ei ole tarkoitettu kilpakengiksi ja vetoharjoituksiin. Jos jostakin löytyy vielä paremmat kuin Feet Evolution, niin miten hyvät ne sitten ovatkaan? Tosiaan ainakin omalle askeleelleni nämä on erittäin hyvät, ja näistä on tosi hyviä kokemuksia tältä syksyltä. Se tekee juoksemisesta mieluisampaa, kun on toimivat ja nopeat kengät. Vaikka joskus ajattelin, että voi olla hyvä juosta vähän painavammilla kengillä harjoituksissa. Talvella niin joutuu kai monesti tekemäänkin, laittamaan nastakengät.
  2. huh huh

    Hyppääjän polvi

    Minähän joskus välttelin vapaan tyylin hiihtoa tuon takia, kun siinä polvet vääntyilee ylämäissä (ja ajattelin että lantioonkin voi tulla joku "lukko" kun tuli niitä ilman hiihtoakin). Hiihdin perinteistä, mikä onkin juoksua ajatellen loogisempi tapa. Sitten myöhemmin tein sillä tavalla, että hiihdin ylämäet wassbergin tekniikalla kun se on tasaisempaa menoa. Mutta viime talvena hiihdin ihan normaaliin tapaan vapaatakin, kun on sellaiset maastot missä on jyrkät ylämäet, eikä siinä mitään. Joskus aikoja sitten on ollut hyppääjän polvea ehkä parin vuoden ajan. Välillä se jäi pois mutta tuli sitten takaisin. Eikös siinä auta jos vahvistaa reisilihaksia, kun ne on vähän siinä polven lähettyvillä. Juoksijan polveakin on ollut 2006-2007, mutta se hävisi parissa kuukaudessa vaikka en sen häviämistä edistänyt. Enkä kyllä juossutkaan tai muuta.
  3. Olipas ovela. Ei tarvinnut kuin maili kerrallaan ja jäi paljon lepoaikaa. Ja sillä pääsi kävellen 1600 kilometrin päähän. Juosten jos menisi niin ei tarvitsisi kuin 7-9 minuuttia tunnissa hölkätä ja lopun ajan saa lepäillä. Tuskin tulee edes hiki.
  4. Taisi olla kilometrien kerääminen tärkeämpää kuin ennätysten tekeminen. Maratoniakaan ei juossut kuin 21- ja 22-vuotiaana... vuosina 1972 ja 1973. 10000 m Ulkona Kaikki tulokset 1973 29:58.6h Jyväskylä 25.9. 1974 30:35.8h Jyväskylä 30.6. 1975 30:24.2h Laukaa 6.7. 1976 30:39.8h Jyväskylä 3.6. 1977 30:42.0h Jyväskylä 28.5.
  5. Eiköhän tuossa silti saanut ihan tarpeeksi kylmyyttä ja tuulta talven aikana. Voisi luulla, ettei se tiekään aina ollut niin hyvässä kunnossa. Lumi muutenkin hidastaa ikävästi juoksemista. Noh, tuskin juoksija olisi luovuttanut vaikka olisi viikon ollut -25 tai enemmänkin. Olisi vaan sen jälkeen tuntunut helpolta.
  6. Sehän tuosta tekee entistä kovemman suorituksen, että selviytyy koko projektin läpi. Ilman isompia loukkaantumisia tai sairastumisia. Sen lisäksi, että jaksaa. Luulisi tosiaan, että 15 000 kilometrin harjoitusvuoden jälkeen on aika kovassa kunnossa. Mutta vaikka juoksisi puoli minuuttia per kilometri kovemmin, niin ei se aika olisi "kuin" 3.30. Näköjään 101 naista on tänä vuonna juossut alle 3.30. Yllättävän monta mielestäni... Kahdessadas on juossut 3.43.
  7. En ole varma, allekirjoittaisinko tätä väitettä. Eikö kansallisen tason maratoonari kuitenkin pääse vähän helpommalla, ei tarvitse juosta joka päivä jotain 4-5 tuntia. Pääsee monesti palautuneempana tekemään harjoituksensa. Toisaalta joka päivä maratonin juoksevan ei tarvitse hengästyä ja tuottaa maitohappoa, mutta aika piinallista se varmasti on monesti. Ultrajuoksuksihan tuon kai voi laskea... En tiedä paljoakaan maratonasioista, mutta eiköhän naisten sarjassa kova kansallisen tason maratoonari juokse ehkä kolmasosan tuosta määrästä? No voi se olla enemmän kuin 5000km vuodessa, jos on joku 2.33 - 2.43 maratoonari naisten sarjassa. Ainakin yhden vuoden osalta kilpamaratoonarin vuosi on kevyempi, mutta hän joutuu jatkamaan sitä harjoitteluaan usean vuoden ajan. Kumpaa sitten arvostaa enemmän, maraton läpi 365 päivänä peräkkäin, vai naisten sarjassa maratonin aika jossain Vainion ajoista 2.43:een ehkä? Vaikea sanoa, mutta en ainakaan vähemmän arvosta tuota urakkahommaa.
  8. Uskon että tämän hetken ylipainoisista teineistä joku voisi tulla hyväksi juoksijaksi, jos muuttaisi elämäntyyliä ja harjoittelisi ahkerasti. Koska on lahjakas, vaikka on vähän ylipainoa ja vuodet on menneet konsolipelien, mopoilun ja muun kevyen ja mukavan hengailun merkeissä. Tulee mieleen se Rambo-elokuvasta tuttu vertaus: Let me tell you a story, John. There was a sculptor. He found this stone, a special stone. He dragged it home and he worked on it for months until he finally finished it. When he was ready he showed it to his friends. They said he had created a great masterpiece, but the sculptor said he hadn't created anything. The statue was always there, he just chipped away the rough edges.
  9. Muutama päivä sitten just mietin tuolla työpaikalla, missä on noin 90 ihmistä, että milloinhan joku heistä on viimeksi ottanut juoksuaskeleita ja miksi. Ja montako minuuttia tai kilometriä he jaksaisivat juosta. Aika paljon on sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole juosseet metriäkään vuosiin tai kymmeniin vuosiin. Ja miksi pitäisikään, ellei harrasta jotain jalkapalloa tai sählyä tai juoksulenkkeilyä. Meinaa välillä unohtua, että on se nyt aika hyvä kunto jos jaksaa juosta pysähtymättä 21 kilometriä.
  10. Miten niin "täysin koko artikkeliin liittymätön heitto". Kun täällä foorumilla juuri esiintyy sitä ajattelua, ettei ole hyvä jos vain kevyesti hölkkäillään tai otetaan tavoitteeksi jotain kevyttä diipadaapaa maraton läpi tai puolikas alle kahden tunnin. Kun yhtä hyvin voisi juosta kovempaa, ehkä jopa tehdä itsestään 2.40 -maratoonarin, armotonta treeniä vaan. Vois käydä lukemassa tuota ketjua "Perusterve mies juoksee maratonin alle 3h jos oikeasti haluaa". Enpä muista olenko joskus muutaman sivun selannut. Ketjun kahden ensimmäisen viestin jälkeen voi jo kommentoida: Ok, oot aika hyvä esimerkki palstan hölköttelijöille, mutta vähän hassua väittää ettet olisi lahjakas. Taustalla on kuitenkin 800 metrillä aika 1.57, ja se on päivänselvää, että tavallisella tötteröllä ei ole mitään mahdollisuuksia noihin alle kahden minuutin aikoihin. Vaikka miten harjoittelisi. Tai jos joku pääsee alle kahden minuutin, niin pitää olla lahjakas, sopiva juoksijaksi. Olipa se sitten ruumiinrakenne tai hapenottokyky tai korkea hemoglobiini, tai kaikkia noita. Ja kun se juoksukykyisyys on sitä luokkaa, että pääsee 800m 1.57 niin siitä on hyvä ponnistaa pitemmillekin matkoille. Vähän lahjattomampikin voi maratonilla murjoa hyvää tulosta, mutta ei riitä juoksukykyisyys 800 metrillä kuin jonnekin 2.05 - 2.15 - 2.20 tasolle.
  11. Ei jaksa edes kommentoida oikein mitään, kun on väsyttävä ajatuskin, että joku todella juoksee maratonin joka päivä.
  12. Olisit vaan juossut jonkun puolimaratonin tai jopa maratonin tänä vuonna. Kerran kesäkuussa sairastelun jälkeen huonossa vireessä meni 1.26. Teoriassa (alle) kolmen tunnin aikaan vaaditaan noin 1.25.30 -kunto, joten maratonillakin olisi voinut tulla ennätys ja hyvää kokemusta. Tai jos olisi panostanut puolimaratonille ja kesä olisi hyvin harjoiteltu, niin tuo 1.26 olisi parantunut usealla minuutilla. Mutta ehkä ne tavoitteet vaan on vielä paremmissa ajoissa.
  13. Niin on se kilpajuoksijoilla rankkaa, kun päivästä toiseen pitää juosta ja väsyä. Mutta toisaalta varmaan motivoivaa kun maisema vaihtuu kevyesti, ja jaksaa juosta kovaa vauhtia pitkiäkin matkoja. Eipä saata tuo 16000 kilometriäkään olla vielä "maailmanennätys"... vaikka on enemmän kuin maratonin verran päivässä. Jotenkin järjettömältä kuulostaa maraton joka päivä. Vaikka näillä järjettömimmillä ultramatkoilla tietysti kävelläänkin välillä, kun matkat on 100-300km päivässä.
  14. No enpä ollut kuullut, että joku juossut 14500km vuodessa. Melkein 40km per päivä. No ei se nyt ole kuin kaksi kertaa päivässä 20km lenkki, jos keskittyisi vain kilometrejä keräämään. Huippujuoksijoilla se 20km kevyt lenkki on helppoa. Välillä tulee mietittyä, että on se juoksu varmaan helppoa ja mukavaa jos on joku 27-28 minuutin juoksija 10 000 metrillä, eli siis huippujuoksija. Aika helppoa se on varmaan myös jollekin 32-33 minuutin juoksijalle.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy