Jump to content
Juoksufoorumi.fi



huh huh

Jäsenet
  • Content Count

    955
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

549 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3000m 10.08
  • 10km
    35.42
  • Puolimaraton
    1.19

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Noh, koitin vähän hakea sellaista Kylmälehdon tyyliä tuossa, mutta eihän minulla noista ole tietoa sen kummemmin. Mitä nyt siinä Juoksija-lehden jutussa kerrottiin ruotsalaisjuoksijasta. Mutta sen rohkenen sanoa, että eikös tuo nyt ole melko kaukana Lydiardista, jos on kahden vk-harjoituksen päiviä ja ylämäkiä kävellään kevyillä lenkeillä. Ne on aika radikaaleja juttuja, kun puhutaan maailman huipputason juoksijoiden harjoittelusta, missä pitää olla järkeä ja millä haetaan tulosta. Yllätyin aika tavalla kun kuulin noista kahden vk-harjoituksen päivistä. Ei olisi uskonut, että niin voi tehdä. Palautuminen päivän ensimmäisestä harjoituksesta on kesken, ja sitten lähdetäänkin tekemään jotain toista samantyylistä harjoitusta. Onhan se totta, että tavallaan samoja juttuja kaikki hakee ja tekee. Kyse on vaan kulloisestakin matkasta, vauhdista, palautuksista, harjoittelun rytmityksestä jne. Etureisien ja lonkankoukistajien venyttelyn jatkoksi voisi lisätä myös vatsalihasten venytyksen.
  2. Laskurin mukaan 4.46 vastaisi 3km 10.11 ja 5km 17.54. Olishan noilla pohjilla voinut hyvin lähteä syys-lokakuun maantiejuoksuihin. Veikkaisin, että kun heinäkuu, elokuu ja syyskuu on tehty erittäin systemaattisesti ja pieteetillä voimaa ja juoksua sekä muuta tukiharjoittelua, niin lokakuussa pitää tiukimmissa mutkissa hidastaa ettei ajaudu ojaan. Ensi vuonna voisit vaikka siirtyä kokeilemaan pohjoismaisen modernin koulukunnan harjoittelua, niitäkin systeemejä voi regeneroida omaan vaatimustasoon sopiviksi. Pitää vaan laatia matemaattinen kaava, jolla haarukoidaan viitteelliset arvot kuhunkin vauhtikategoriaan. Painotettuina prosentuaalisina voimalukuina käytetään juoksijan aiempaa sykedataa ja raja-arvoja, juoksutuloksia, harjoituskertojen määriä ja kilometrimääriä joihin on aiemmin tottunut. Esimerkiksi saatettaisi päätyä tekemään aamupäivällä 3x300m 60 sekuntiin (palautus 75sek) ja illalla 2000m @4.00/km.
  3. Perjantaina höntsäilin pururadalla. Radan varressa oli pari lintua syömässä jotain, ne oli noin 10-20cm korkuisia, ja juoksivat sitten metsän puolelle. Sitten kuulin takaa vähän isomman linnun lentoonlähdön ääniä pusikosta. Olkapään korkeudelta vasemmalta lenti ohitseni joku tämmönen teeri/metso-tyylinen lintu, ja laskeutui noin viiden metrin päähän eteeni. Sitten se alkoi kääntyä kohti, joten minäkin käännyin ja muutaman askeleen jälkeen poikkesin metsän puolelle, kun siinä kasvoi harvakseltaan ohuita mäntyjä. Se lintukin lenti metsän puolelle metrin korkeudella, ja laskeutui noin 10 metrin päähän. Siitä se lennähti takaisin pururadalle, ja siinä vaiheessa katsoin parhaaksi spurtata takaisin tulosuuntaan aika kovaa. Vielä se lintu tuli jostain vasemmalta ohi ja kaartoi etuoikealle, kauemmas kun sinne mahtui lentämään. Eli ne pienemmät oli sen poikasia, ja siksi se hätisti lenkkeilijän muualle. No eipä siinä mitään, hyvä ettei se tarrannut kynsillään kiinni, vaikka halutessaan olisi voinut tehdä niin. Silleen ihan järkevä lintu.
  4. huh huh

    Cooper

    Kyllä tuo Cooperin testin tuloksista nähty kunnon aleneminen on varmaan jonkinmoinen huolenaihe puolustusvoimissa. Kun katsoin puolustusvoimien työpaikkailmoituksia, niin kahdessa niistä oli toiveena 2300m tulos Cooperin testissä. Ne on jotakin insinöörin tehtäviä. Ihme kyllä, että tällaista vaaditaan vielä vuonna 2020. Saattaahan siellä työntekijät joutua kuntotestiin ihan vuosittain. Mitenhän olisi, jos jossakin yksityisessä yrityksessä hakijoilta vaadittaisi vaikka 3000m tulosta Cooperissa. Tai 2500m. Tai puolimaraton alle kahden tunnin esimerkiksi.
  5. Joo kyllä muilla hiihtäjillä kestäisi aika paljon pitempään tuo 10km juokseminen. Muutama vuosi sitten Stina Nilsson juoksi maantiellä jotain 38 minuuttiin ja sai kuitenkin 30km olympiapronssia 2018. Mäkäräinen juoksi kymmenen vuotta sitten ehkä 39 minuuttiin, mutta ei ollut virallinen reitti enkä tiedä juoksiko ihan täysillä. Oli se kyllä syksyllä se juoksu. Monella muullakin varmaan asettuisi 37-40 minuuttiin se juoksutulos, mutta hehän ovatkin hiihtäjiä eikä juoksijoita. Stina Nilsson 18-vuotiaana 3000m 11.43. Eli Cooperin testissä reilut 3000m, hyvänä päivänä 3100.
  6. Ja 40 sekuntia lähti pois viime vuoden ajasta. Melkoinen parannus. Harmi kun ei tänä vuonna ole EM-kisoja, ja kai tuolla olisi päässyt olympialaisiinkin. En kyllä osaa sanoa miten ne rankingit olisi järjestyneet, varsinainen raja huipuille olisi ollut 31.25 eli 15 sekuntia olisi siihen.
  7. huh huh

    Cooper

    Hieno video, realistisen tuntuinen. Mutta en nyt silti ole kovin vakuuttunut siitä, tarvitaanko tuolla hyvä kuntoa ellei ole suorittavassa portaassa. Toisaalta ammattisotilaiden keskuudessa varmaan on takaraivossa sellainen ajatus, että maanpuolustusvalmiuden kannalta olisi hyvä kuntoilla. Tavallinen aines tuskin sillä motivoi itseään lähtemään salille tai lenkille, vaan motiivit on muunlaiset. Kyllä nuo upseerit haluaa yleensä päästä helpolla. Ja harjoituksetkin pidetään fyysisesti keveinä, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Ihan muutamia yksittäisiä kilometrejä hiihdetään ja muuta semmosta. Pitkälti luotetaan moottoriajoneuvojen kyytiin kaikissa tilanteissa. En sitten tiedä, onko miten valmistauduttu siihen jos tie onkin tukossa, kalustoa ei ole käytettävissä tai on muita esteitä. Täällähän saattaa olla ko. ammattikunnan edustajia paikalla.
  8. Kiitos tiedosta. Aikamoinen yllätys, vaikka Pulli onkin nopea ja sporttinen tyyppi, ja ennenkin hypännyt yli 8m. Olishan se Johaugin juoksu kiinnostavaa nähdä, mutta järjestäjillä on oikeus myydä kisat maksukanaville. Joten taitaa jäädä näkemättä.
  9. Oli varmaan tarkemminkin tietoja, kun sama toimittaja kävi Jyväskylässä tekemässä sen jutun 5km testijuoksusta. Siellä on kai juteltu noista. Juoksija-lehden lukijat on lukeneet sen Ruotsin 1500m ennätyksen tehneen juoksijan harjoittelusta. Hän ainakin teki kahdesti päivässä vetoja tms., oliko kaksi kertaa viikossa.
  10. Aika loistava aloitus moukarinheittäjillä. Olis luullu että Tervo heittää 66m ja Kangas 72m. Hienoa kehittymistä.
  11. huh huh

    Cooper

    Niinhän sitä luulisi, mutta itselläni on jopa päinvastaisia havaintoja. Joku saattaa kuntoilla ja olla sen takia väsynyt työpaikallaan. Jos on vaikka käynyt lenkillä ja sitten menee 10h iltavuoroon. Tai illalla käy hiihtämässä ja heräää aikaisin aamulla, niin kyllähän se monesti väsyttää. Sen sijaan ne tavalliset "heebot" jotka ei koskaan kuntoile, ne vaikuttaa pärjäävän oikein mukavasti töissään. Eikös siellä muut tee ne raskaammat hommat. Autolla ajaa jonnekin möläyttämään pari käskyä ja lähtee pois. Taitaa niillä olla hommat suurimmalta osin aikataulujen suunnittelua, palavareita, raportointia ja seurannan tekemistä.
  12. huh huh

    Cooper

    Cooperin testistä puheen ollen: raja 2600m, tulos tai ulos. Kadettikurssin johtaja ei anna armoa korkeakoulun hakijoille Cooperin testissä: "Absurdia, ettei tästä selvitä" Vähän hassua kun tuossa ammatissa ei tarvita minkäänlaista kuntoa, mutta koulutusvaiheessa sitä tarvitaan.
  13. Välillä ollut mielessä pitää usean viikon hyppynarujakso jossakin vaiheessa. Eli ehkä sitten kun seuraavan kerran on akillesjänne tai pohje kipeytynyt. Jos sillä saisi vahvistettua pohkeita ja jänteitä. Toisaalta, juostessahan niiden pitäisi vahvistua muutenkin. Sitten jos juoksun ja työpaikalla seisoskelun lisäksi tekisi jotain hyppynarua tai muuta, niin oliskohan se jo liikaa.
  14. Eikös tuo kunto riittäisi 3400-3500 metriin. Vielä jos uskaltaa piikkareilla juosta... Lyhyet palautukset ollu 1000m vedoissa. Jäin vähän miettimään, että onkohan tarkoituksena siis kehittää myös hiihdon nopeutta. Ainakin se on hyvä idea tehdä rohkeasti näitä vähän vauhdikkaampia juttuja juoksuradalla, eikä vaan peruslenkkejä.
  15. Peiponen 34.09. Viime syksynä 33.46. Manninen 34.34. Paremmin kun kahtena edellisenä kesänä.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy