Jump to content
Juoksufoorumi.fi



tuomasnu

Jäsenet
  • Content Count

    1 214
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by tuomasnu

  1. 2000 km juoksua vuodelle 2020 täyttyi juhannuksena sunnuntaina. Ei ole ennen mennyt alle puolen vuoden.
  2. 1000 km juoksua tälle juodelle täyttyi juuri.
  3. Minun mielestäni ei ole häpeä juosta hitaasti. Jos jotakuta kuitenkin oikein kovasti hävettää, niin onhan sellainenkin mahdollisuus, että ei raportoi asiasta ollenkaan someen. Silloin on paljon vähemmän hävettävää, sillä silloin asia tullee vain satunnaisten vastaantulijoiden tietoon. Ja kuitenkin hyvin harvoin olen nähnyt vastaantulijoiden kellottavan tuntemattomien kilomertivauhteja. Jos tällaista kuitenkin tapahtuu, on varmaankin sitten parempi valita sellaiset juoksupaikat ja ajankohdat, ettei kukaan huomaa. Luulisin että häpeä on melko turhaa, jos kukaan ei tiedä asiasta. Paitsi voihan tietenkin olla, että on joku korkeampi voima, joilta hitaat lenkit eivät jää koskaan näkemättä. Tuskin Hänenkään edessä häpeillä tarvitsee.
  4. 110 km juosten viikossa maksimit. Ei tahdo mies kestää enempää, eikä kestä kyllä tuotakaan jos ei ole kunnossa.
  5. Hetkellisiä vaivoja ja vähäisiä. Ei mitään siihen verrattuna, kun ei pystynyt ennen operaatiota yhtään lenkkiä juoksemaan miettimättä nivuskipua. Ja siis eihän tässä sentään viittä vuotta ole ollut välissä. Kolme.
  6. pertun viestiä lukiessa tuli mieleen, että ne tuntemukset mitä minulla toisinaan on, saattaisivat olla juurikin tuollaista hermosärkyä. Se on vähän sellainen sähköttävä kipu, jolloin tuntuu että kävely pitää lopettaa siihen paikkaan ja jalka pitää vain suorana. Vaikea selittää tarkemmin.
  7. Tässähän tarjoutuu mahdollisuus saivarrella siitä, että nopeudesta puhuttaessa kyse on aina keskinopeudesta. Hetkellistä nopeutta ei varsinaisesti ole olemassakaan, vaan kyse on aina keskinopeuden raja-arvosta aikavälin lähestyessä nollaa. Vaikka tämä on saivartelua, se selittää osin sitä miksi "hetkellinen" nopeus on kelloisa epätarkka. Jos lyhin aikaväli on esim 1 sekunti, ei kahdessa perättäisessä sijainnin mittauksessa tarvi olla paljonkaan heittoa, kun nopeuteen tulee jo iso virhe. Toki näitä korjaillaan erilaisilla algoritmeillä, jotka pienentävät virhettä.
  8. Tartuin Black Friday tarjoukseen, kun Garmin Vivoactive 3:a myytiin hintaan 129 €. Vanha FR610 tosin toimii edelleen. ja sillekin on ehkä vielä käyttöä. Muutaman päivän kokemuksella jään lähinnä kaipaamaan näitä ominaisuuksia vanhasta kellosta: - Ääni/ piippari, jota voi käyttää vetotreenien tahdittamiseen (Vivoactivessa ei ole ääntä ollenkaan!). Aivan ehdoton apu, kun haluaa juosta tasavauhtista radalla ja näin ollen tulen niihin käyttämään jatkossakin vanhaa kelloa. - intervallitreenien luonti suoraan kellosta - toinen nappi väliaikojen ottamiseen Lisäominaisuuksinahan tuossa sai kaikenlaista sälää mm. terveystietojen tarkkailuun, sekä barometrisen korkeudenmittauksen ja isoimpana juttuna synkronointi suoraan puhelimeen. Paljon myös kaikenlaista tarpeetonta, jolle pidemmän päälle ei taida olla käyttöä. Tuskin pidemmän päälle haluan että kaikki puhelimen ilmoitukset puskevat kelloon. Treeneissä käytän talvella sykevyötä. Rannemittaus on toiminut arjessa hyvin.
  9. OK. Vaiva hellitti lähes kokonaan silloin 2016 muutama kuukausi operaation jälkeen. Kun kyse oli tähystysleikkauksesta, niin ei ole tullut mieleenkään että operaatio olisi jonkinlainen riski. Sen jälkeenhän sai periaatteessa liikkua heti, mutta juoksusta toki pidin taukoa muutamia viikkoja. Hyvin pian olin jälleen valmis juoksemaa kisoja aina maratoniin asti. Maratonennätys jäi tosin tuollon vuonna 2016 ja sen jälkeenkin rikkomatta, mutta syyt olivat muualla. Sittemmin olen juossut vaihtelevasti hyviä ja vähän parempiakin kausia, siten että nyt vuonna 2019 olen suurinpiirtein samassa ennätyskunnossa kuin olin vuonna 2014, ennen tuota vaivaa. Rasitusvammojakin on toki ollut, mutta ei nivusissa. Tänä vuonna sama nivunen on kyllä muutamaan otteeseen muistutellut itsestään ja mieleen on muistunut kirurgin sanat siitä, että operaation voi tehdä vain kerran. Olen oma-aloitteisesti ja omin ideoin käyttänyt tukena kineesioteippiä (...saa vähän sheivata, että onnistuu... ;)). Uskon että teippi auttaa, mutta mitään varmaa näyttöä asiasta ei ole. Taukoja ei ole tarvinut nyt juoksusta sen takia pitää (paitsi ehkä paivän tai pari) ja vaiva on hellittänyt aina viikossa tai parissa. Saattaa kyllä tulla joskus melko yllättäin aika vihloviakin kipuja, jotka tavallaan lyövät jalan kävellessä ihan "tilttiin", mutta ihme kyllä juoksua se ei ole juurikaan haitannut. Ei edes kisoja. Pientä venyttelyä yritän aina muistaa tehdä ja toki jos alkaa vaivata, niin vähennän rasistusta. Tiedostan myös, että jos uusiutuu samalle tasolle kuin tuolloin 2015, niin sitten voi olla että juoksut on juostu. Mutta turhapa sitä on ennakkoon murehtia. Ehdottomasti kannattaa mennä operaatioon, jos pääsee!
  10. tuomasnu

    Talvijuoksukengät ?

    On ollut sellainen mielikuva, että Suomen markkinoilla ei ole ollut aikaisemmin ns. halpis nastalenkkereita. Nyt huomasin, että ainakin Tokmanni (ja oliko joku toinenkin, ehgä Budgetsport?) näyttäisi myyvän nastareita hintaluokassa noin 40 €. Olisikohan noista vaihtoehdoiksi sellaiselle, joka kokee tarvitsevansa nastoja vain harvoin, eikä halua maksaa nastalenkkareista yli satasta?
  11. Aktia on tutkitusti ja tunnetusti maan kovatasoisin maantiekymppi, joka on alunperin lähtenyt testijuoksusta. 40 minuutin ajalla pääsee niukasti 100 joukkoon, mutta siitä huolimatta tilaa on kaiken tasoisille. Järjestelyt toimii ja "turha" karnevaalimeininki on karsittu pois. Ei kannata odottaa kisapaitoja tai osakilpailukohtaisia palkintoja tms. Aktiassa juostaan ajoista ja sijoituksista, joita sitten voi vuosi toisen jälkeen vertailla ja tehdä johtopäätöksiä oman ja kisakavereiden kunnon tasosta. Mukana kahdeksatta vuotta.
  12. Kiitos ja anteeksi sk! Sain sinulta tosi paljon apuja, kun 20 km kohdalla sain sinut uudelleen kiinni. Ei ollut paukkuja vetohommiin kun oli täysi työ tuossakin vauhdissa. Ihan hyvältähän se näytti ja pystyit kuitenkin melkoisen tasaiseen vauhdinjakoon. Vähän huonoon väliin jäit, kun edellä mennyt letka pääsi karkuun. Jäin sitten lopulta 50 sekuntia. Halonenhan ei ole esim. SM-kisoista kiinnostunut. Ei kuulu mihinkaan seuraan, eikä siten ole edes edustusoikeutta. Oman polkunsa kulkija.
  13. En nyt varsinaisesti tätä kohtaa ja Seppoa tarkoittanut, vaan 13 km kohtaa, jossa letka oli varmaankin 8 henkeä ja OssiK keulilla.
  14. Meni päivän tavoitteen osalta vähän tiukalle: 2.59.57 brutto. Seppo taisi kadota näkökentästä toisella kierroksella. Tuli kuitenkin uran toiseksi paras aika keväällä 2014 juostun enkan jälkeen.
  15. Onnittelut! Tuli aika selväksi jo ekalla kierroksella, että nyt ollaan vahvoilla. Juoksu näytti kelpolta ja oli hyvä porukka. Hienosti maltoit pitää tavoitevauhdin ja peesit, etkä lähtenyt kelimaan. Mm. OssiK taisi tehdä jonkinmoisen aputyön vetämällä tuulisia pätkiä. (niinkuin kisan jälkeen todettiin: jonossa mentiin ja tyhmin oli keulilla...)
  16. Erittän varmasta lähteestä kuulin, että numerolappu on jo haettu.
  17. Kolme ei ole vielä mitään.
  18. Suomessa Vantaa on se todennäköisin maraton missä on sopivaa alle 3 h porukkaa. Alle 3 h juoksijoiden määrässä Vantaan Maraton on jo jokunen vuosi sitten ohittanut HCM:n ja kun HCM:n kehityssuunta on tiedossa, niin epäilenpä että pysyvästi. Noin 15 juoksijaa 2.55 ja 3 h välillä ei tietenkään vielä takaa hyviä porukoita, joten onhan tuossa riski että osan matkasta joutuu menemään yksin. Mutta kun on tarpeeksi päätä ja jalkoja, niin kyllä osa matkasta tulee varmasti Sepollakin tarvittaessa ilman apuja. Siihenkin pitää varautua.
  19. Tuskin tarvii juosta yksin, jos ei joku keuli. Tiedän ainakin kaksi muuta nimeltä mainitsematonta, jotka lähtevät melko tarkkaan samalla suunnitelmalla... tai no, ehkä ehkä lähemmäs 4.15 olis parempi kuin 4.10. (ja näin kun kirjoitan, niin huomataan sitten jossain 5 km kohdalla että on menty 4.05.... 😉 ). Ehkä hyvä merkki on 4 km, joka on Jehovien jälkeen keskellä suojatietä. Siinä ei saisi olla liikaa alle 17 min. Puolikkaan jälkeen ollaan sitten isompien voimien hallussa, eikä suunnitelma kata ihan sinne asti. Sellainen on oma mielipide ja havainto, että reitin hitain puolisko osuu välille 3 - 8 km, ja väli 8 - 3 km on enempi sellaista rentoa laskettelua poislukien muutamat mutkat. Tosin jos tuulee vastaan, niin 2-3 km on paha. Esim ekalle juomapaikalle tultaessa juostaan monta sataa metriä loivaan ylämäkeen, vaikka sitä ei välttämättä asiaa ajattelematta huomaa.
  20. tuomasnu

    Hoka One One

    Juoksin Clifton 4 tossuilla lokakuusta 2018 elokuuhun 2019 noin 1400 km. Askeleeni kuluttaa oikeasta jalasta takaa ulkokulmaa ja olihan tuo selvästikin hieman liikaa (kuva). En suosittele juoksemaan näin loppuun. Kun kengästä on sentti pois kulutuspintaa, niin siinä alkaa askeleen kulma muuttua ja vaarana on rasitusvammat. Cliftonien paksut pohjalliset olivat kuitenkin tässä vaiheessa vielä tosi hyvät ja ne saivat jatkaa elämäänsä addun kengissä, joiden omat pohjalliset olivat painuneet paperinohuiksi.. Nyt on Rinconit käytössä reippailla lenkeillä ja koska niissä on aika vähän kulutuspintaa, niin veikkaan että niillä ei pysty juoksemaan kuin reilut 500 km. 100 km jälkeen kuluminen näkyy niissä jo selvästi tuossa samassa kohdassa.
  21. Viimeisimpiä naisten aitajuoksukisoja katsellesa palautui mieleen 80-luku ja Bryggare. Ei tainnut Atro koskaan olla tilastojen kärkipäässä, mutta tahtoa menestyä arvokisoissa oli sitäkin enemmän. Jopa niin paljon, että hopeat ja pronssit olivat aikamoisia pettymyksiä. Tahtolaji? Naisaitureiden osalta on hieman fiilis on sellainen, että kauden parhaat kisat tuli jo juostua. Toivottavasti olen väärässä.
  22. Sen verran kadenssista, että maantie- ja maastojuoksukisoissa on tullut nimenomaan jyrkimmissä pitkissä YLÄMÄISSÄ testailtua erilaisia tekniikoita ikäänkuin "loikkimisesta" tiheään "sipsuttamiseen". Jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä kadenssin hetkellistä nostoa ja olen konkreettisesti huomannut miten se yleensä on hyvin helpon tuntuista ja siitä huolimatta usein menen ylämäen kilpakumppaneita selkeästi kovempaa. (todennäköisesti myös voimia säästyy). Lyhyisiin kumpareisiin sen sijaan tuntuisi muutama terävä loikka purevan paremmin. Asiaan toki vaikuttanee myös kevyt ruumiinrakenteeni. Kova vauhti ja liian hidas kadenssihan tarkoittaa käytännössä "liian pitkää" askelta, joka on virhe silloin kun askel ei tule alle vaan liikettä vastaan eteen.
  23. Samanlaisia kokemuksia. 10 km merkki muistaakseni tuli ihmeen ajoissa ja 21 km merkiltä maaliin taisi olla 1,3 km tjsp. Puolikkaalla kellon heittoa joku +250 m, mikä sinänsä on ihan normaalitasoa, mutta yllätti tuo lopun pituus.
  24. Mäkiä en kokenut kovin pahoiksi, mutta mutkia oli turhan paljon, eikä yleensä pystynyt näkemään mitä mutkan jälkeen on tulossa. Kun väsy tulee, vaatii todella keskittymistä, että vauhti pysyy myös mutkan jälkeen. Pätkiä juostiin myös karkealla sepelillä, jossa huonoimmassa tapauksessa olisi olleet nilkat vaarassa. Miinusta tulee myös kilometrimerkkien sijoittelun epämääräisyydestä. Kun ei mutkikkalla reitillä ollut luottoa omaan kelloon, ei oikein tiennyt missä mennään. Merkeissä saattoi olla yli 100 metriä heittoa suuntaan ja toiseen. Asialla ei tietysti ole niin hirveästi väliä, jos ei ennätyksistä juokse, mutta kuuleman mukaan jänistelykin oli ollut mainitusta syystä vaikeaa. Juomingeista varmaan aina riittää keskusteltavaa, mutta minulla meni puolimaratonvauhdissa juominen ISOISTA urheilujuomamerkin pahvimukeista sananmukaisesti poskelleen. Tai oikeastaan enimmäkseen paidalle, eli 30% juomasta suuhun ja loput ohi... ;). Onneksi ei ollut kuuma sää. Myös sellainen tuntuma jäi, että muutamat bajamajat kisakeskuksessa ulkona eivät olisi olleet pahitteeksi. Pitkät vessajonot ennen starttia näytti ainakin naisilla olevan. Mutta kokonaisuutena ihan OK tapahtuma ja oma juoksukin täytti odotukset vaikkeat lähtökohdat huomioiden.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy