Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r

JH1

Jäsenet
  • Content Count

    245
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

63 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Nurmijärvi

Converted

  • Coopperi
    3030 m
  • Puolimaraton
    1:38:45

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sellaiset n. 150 kertaa piti suunnistaa ennen kuin löysin ensimmäisen punkin iholta tai oikeastaan bongasin sen vasta lattialta, kun riisuin kotona vaatteita. Ei ollut kiinnittynyt eikä edes kylläisen näköinen. Elämä siis jatkuu vielä ainakin toistaiseksi. 😂 Muuten, suunnistamisen on pakko olla todella epäterveellistä, koska siitä tulee hyvä fiilis ja siihen jää niin kovasti koukkuun.
  2. Ilmoittautuminen Nyt olisi hyväkulkuista ulkoilureittiä tarjolla Kiljavan ja Rajamäen suunnalla. 👍 Saunaan ja uimaan pääsee myös ja lounaskin sisältyy hintaan.
  3. Kuntorasteilla kangasmaastossa mulla meni reilu 7 kilometrin rata EMIT-leimauksella keskinopeudella 7 min 40 s per kilometri. Tässä ei siis ollut viitoituksia, mutta jonkin verran polkuja, toisaalta myös tiheikköä. Pummeja ei tullut yhtään ja aika lailla maksimisuoritus minulle tutuhkossa maastossa. Pari kunnon pummia tiputtaisi kilometrivauhtia, mutta hyvällä suorituksella en olisi ihan viimeinen. Maailman huiput tykittävät kuitenkin huimaa kyytiä hankalassakin maastossa ja silti näyttää siltä, että he juoksevat metsässä rauhallisesti. Arvokisoissa leimaaminen on helpompaa ja nopeampaa kuin kuntorasteilla, koska kuntorasteilla leimasin roikkuu joskus narun päässä tai on piilossa puunrungon toisella puolella. Asia voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta kilometrillä voi olla monta rastia ja leimauksessa kuluvat hukkasekunnit kertaantuvat.
  4. Tämän vuoden MM-pitkällä matkalla Norjassa miesten voittajan kilometrivauhti oli 5:25, mutta viimeiseksi sijoittuneen vain 12:10. Naisissa vastaavat lukemat ovat 5:54 ja 14:55. Vauhtiskaala on siis melkoisen laaja. Kun ottaa huomioon, että kisoissa luukutetaan juoksuosuuksia alussa, mahdollisessa läpijuoksussa ja lopussa (ts. varsinaista suunnistusta ei ole niin pitkästi kuin kilometrit antavat ymmärtää), ei noita hitaimpien vauhteja voi pitää ihan älyttömän kovina. Toki hitaimmat lähtevät ensimmäisenä ja silloin on turha odottaa hyvää vetoapua takaa tulevilta ja hyvä että näin onkin. Oletteko koskaan miettineet miten pärjäisitte MM-kisoissa, jos starttaisitte ensimmäisenä? 😊Tulisiko paljon kilpailijoita ohi?
  5. Käytin eilen iltapäivällä harvinaisen tilaisuuden hyväksi ja kävin juoksemassa, kun lämpötila oli +33 astetta. Varjopaikoissa oli vilpoista, mutta auringonpaisteessa lämmin. Lämpimässä tulee pidettyä vauhtia, että jäähdytys pelaa. Ihan ok oli juosta, mutta lenkki oli tällä kertaa vain n. 10 km ja ilmankosteus ei mitenkään korkea. Suunnistaminen tuossa lämpötilassa olisi varmasti ollut hikistä puuhaa. 🙂 Juoksuun vaikuttaa se onko ollut koko päivän lämpimässä vai ilmastoidussa tilassa eli kaikki eivät starttaa samalta viivalta.
  6. JH1

    2 x SI korttia lainaan?

    Kysäisepäs paikkakuntasi suunnistusseuralta. Ainakin jäsenilleen luulisi lainaavan, mutta pitäisi kyllä löytyä sen verran "sponssia", jos joku on MM-kisoihin menossa.
  7. JH1

    Maastojuoksukengät

    Sellainen kommentti reilun puolen vuoden käytön jälkeen, että Fellraiserit eivät ole siinä mielessä ihan oikeat maastojuoksukengät, että kosteikon läpijuoksun jälkeen ne ovat aikamoiset pesusienet tai ainakin tuntuma on sellainen. Kyllä oikea suunnistusnastari on ihan eri haka, kun vesi ja kura lentää. Fellraiserin pohja on sen verran muovinen, että se lipsuu märällä asvaltilla ja kivellä. Harvemmin märällä asvaltilla on ollut samanlainen sutimisentunne ponnistusvaiheessa. Hiekalla ja savessa Fellraiser ihan hienosti ja pohjat tuntuvat kestävän kilometrejä. Hintaansa nähden ihan nappiostos.
  8. Käsite pieni on kovin venyvä, mutta ei se haittaa. 😊 Nuo pari pientä juoksutapahtumaa jotka aikaisemmin mainitsin ovat sellaisia, että osallistujia on n. 10 - 20.
  9. Nimenomaan hyvään juoksutapahtumaan ei tarvitse houkutella juoksijoita em. konsteilla.
  10. Vaaksinjärven valtaus (Nurmijärvi, Röykkä) - noin 4 kilometrin spurtti hiekkatietä, polkua ja kapeaa mutkittelevaa asvalttitietä Vaaksinjärven ympäri. Nousua on jonkin verran varsinkin loppumatkasta - ajankohta alkusyksy - palkintoja ropisee 🙂 Palojoen yöjuoksu (Nurmijärvi, Palojoki) - useita matkavaihtoehtoja, pisin 10 km - asvalttia ja hiekkatietä, tasainen reitti, opasteet löytyy - lähtö illalla, kun vielä on lämmin - juottopiste löytyy (ainakin viime kerralla) - ei ajanottoa eikä kiirettä
  11. Laitetaanpa tähän ketjuun listaa pienemmistä juoksutapahtumista joihin olette osallistuneet. Vedetään raja niin, että juoksutapahtumalla pitää olla järjestäjä (kaverien kesken sovittu kimppalenkit eivät ole sellaisia). 🙂
  12. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Juomarasteja ei kannata käyttää suunnistamiseen, koska niiden paikka ei välttämättä ole juuri niin kuin ennalta on karttaan piirretty tai koko juomarastia ei edes ole kartassa. 50 metrin heitto juomarastin sijainnissa voi joissakin maastotyypeissä aiheuttaa suunnistajalle harmaita hiuksia, jos poistuu juomarastin kohdalta metsään. Siinä pään sisällä kipinöi, kun ei saa mistään kiinni, vaikka piti olla tarkka paikka.
  13. Tämän viikon iltarasteille (6,4 km) osui tuloksista päätellen näköjään ihan oikeita kilpasuunnistajia mikä on mielenkiintoinen tilaisuus verrata omaa vauhtia tällaisena keski-ikäisenä muutaman vuoden suunnistaneena kuntoilijana. Maasto oli monipuolista (kalliota, kangasta, tiheikköä, aukkoa). Karkea jakauma meni siten, että: - N. 40 minuutin porukassa 2 suunnistajaa - N. 50 minuutin porukassa 5 suunnistajaa - N. 60 minuutin porukassa n. 10 suunnistajaa - loput 29 hitaampia. Kyseisessä maastossa kuntosuunnistajilla tahtoo palaa aikaa vähintään tunnin verran, niin minullakin. Kärkisuunnistajien väliajoista paistaa se, että virheitä ei tehdä ja kovaa mennään silti. Mulla tuli yksi epävarma jakso rastia lähestyttäessä (vauhti hidastui, pieni koukku) ja yksi selvä virhe (lyhyt väli, suhteellisen iso koukku) mikä tiputti ko. rastivälin väliajan melkein viimeiseksi ja sijoituskin romahti monta sijaa, kun aikaa paloi näihin n. 6 minuuttia. 😊 No oli mulla aika hyviä sijoja useammalla rastivälillä ja ikäkin painaa enemmän. Kuntorastilla suunnistaminen alkaa heti lähdöstä ja uria en nähnyt ainuttakaan enkä muitakaan A-radan suunnistajia, koska lähdin ensimmäisten joukossa radalle. Todella kiva mennä ja fyysisestikin mainio päivä! 👍 Toisaalta kevyesti nouseva jalka voi olla huolestuttava merkki siitä, että suunnistuksen puolella tökkii ja siksi mennään osakaasulla. Viimeiseltä rastilta maaliin oli metsäautotietä ja näköjään meikäläinen pärjää suunnistuksessa paremmin silloin, kun ei enää tarvitse suunnistaa. Ehkä olen enemmän kuntojuoksija. Virheet kun saisi pois, tulos paranisi selvästi. Erityisesti avokallion pienet kiemurat vaatii minulta lisää tarkkuutta kartan lukemisen osalta (tämä on kyllä parantunut selvästi, mutta vauhti on mitä on...) Kangasmaastoissa on tullut virheettömämpiä suorituksia ja siitä kello tykkää. Suunnistusrutiinia kun saisi sen verran lisää, että voisi juosta hieman kovempaa ja pitää vauhtia yllä. Näköjään 1 kerta viikossa kuntorastikaudella kehittää suunnistustaitoa hitaasti.
  14. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Muista ankkuriosuudelta yhden juomarastin, joka näkyi rastille kaarrettaessa alempana tien varressa. Ei se kuitenkaan ihan rastilla kuitenkaan ollut ja käsittääkseni juomapisteitä on pyritty viemään pois varsinaisilta rasteilta. Ilmeisesti sun joukkuekaverilla on vain ollut sietämätön jano. 🥛🙂 Monilla saattaa väsymys tehdä sen, että osuuden lopussa ajatus pätkii ja vain maali siintää mielessä...
  15. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Lähdöstä tai vaihdosta K-pisteelle pitäisi olla yksi nopeimmista väleistä, mutta yhteislähdössä startanneilla se voikin olla kaikista hitain. Saa aika pitkään tehdä ohituksia ennen kuin letka menee riittävää vauhtia, jopa ankkuriosuuden puoliväliin asti. Siinä ajassa kärjestä startanneet ovat jo kaukana edellä. Mutta se on Jukolaa se. 🙂 Tv-lähetyksen perusteella suunnistajien rastityöskentely hidastuu nopeasti, kun aivan terävin kärki on mennyt ohi. Leimaamiseen ja rastilta lähtöön kuluu ylimääräisiä sekunteja, vaikka ruuhkaa ei ole. Niistä tulee minuutteja, joilla kärjelle jäädään osuudella.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy