Jump to content
Juoksufoorumi.fi


JH1

Jäsenet
  • Content Count

    191
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

49 Excellent

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Nurmijärvi

Converted

  • Coopperi
    3030 m
  • Puolimaraton
    1:38:45

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. JH1

    Reitinvalintatehtävä

    Näköjään "oikea" ratkaisu oikealta on lähes sama kuin mitä itse arvoin. Ojitetulla alueella en olisi mennyt kuviorajan läpi ja tiheikköön vaan pyrkinyt kuviorajaa pitkin pohjoiseen ja mäen takana olevalle polulle. Toki lennossakin tulee tehtyä pientä säätöä, kun näkee maaston kulkukelpoisuuden omin silmin ja urat.
  2. Osaatteko suositella kestävämpää nastaria kuin VJ Integrator? Vai onko sellaisia edes olemassa? Minulla Integratoreista toinen alkoi pudottamaan nappuloita nastoineen vuoden käytön jälkeen. No on kyllä muutakin kulumaa, mutta periaatteessa muuten ehjät.
  3. JH1

    Reitinvalintatehtävä

    Kiitos hyvistä vinkeistä. En ajatellutkaan mikä olisi reitinvalintani pimeässä. Kyllä silloin tiekierto kutsuu ja houkuttelevasti. Tiekierto voisi olla paikallaan myös silloin, jos on paljon ohitettavia edessä.
  4. JH1

    Reitinvalintatehtävä

    Kangasalan ratamestarien laatima tehtävä löytyy täältä: https://www.jukola.com/2019/2019/02/reitinvalintatehtava-1-kisapirtti/ Kuvan ensimmäinen väli ei ole kummallisempi: Pitkulaisen mäen suunnassa kohti notkoa ja sitten tiheikön jälkeen pitäisi saada kiinni kivistä tai hahmottaa mäenhuipun sijainti ja suhteuttaa kulku siihen nähden. Toinen väli tarjoaa valinnanvaraa. Rastien välinen linja leikkaa mäen, jonka takana on jyrkänteitä ja tiheää. Tämä mäki pitäisi kiertää vasemmalta tai oikealta. Oikea vaihtoehto tarjoaa traktorin uraa, mutta siellä on tiheikköä enemmän ja uran kulkukelpoisuus kysymysmerkki. Vasemmalla olisi käyrää enemmän ja jyrkemmin. Kiireessä ottaisin oikean vaihtoehdon eli traktorin uraa alas ojitetulle alueelle ja siitä kompassisuunnalla (no ojistakin näkee suuntaa) rinteeseen ja ylös. Sitten polkua pitkin pienen lammen kautta rastille. No ojistakaan ei etukäteen tiedä hidastavatko ne menoa minkä verran. Kertokaapaa, viisaammat, mikä olisi teidän valinta?
  5. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Viime vuoden Jukolan ankkuriosuus kävi tiheikkösuppamaastossa. Ilmeisesti joku toinenkin osuus kävi siellä, koska porukkaa oli valtavasti seisomassa ja maleksimassa joka suuntaan. Siellä arvailtiin ruuhkassa ollaanko tämän vai tuon supan reunalla. Eteneminen oli hidasta jo ihmispaljouden takia ja kyselijöitä riitti. Kärki ja ihan viimeiset eivät ehkä kärsineet tästä. Näkyvyys oli surkea ja joka paikka täynnä kiveä. Ihme että sieltä pääsi pois. Muuten ihan hyvä jyvät akanasta -maasto, mutta massatapahtumassa jonkinlainen pullonkaula. Tuon jälkeen vaihteen sai heittää ykköseltä kuutoselle ja silti suunnistaminen helpottui.
  6. Minä konttaan. Sitten hanska lattialle ja astun sen päälle, että pääsen ylös. Terassilaudoilla ei sitten ole niin väliä.
  7. JH1

    Kangasala-Jukola 2019

    Eipä tarvitse tänäkään vuonna metsässä olla yksin: Kangasala-Jukolaan on ilmoittautunut ennätysmäärä suunnistajia. https://www.jukola.com/2019/2019/02/kangasala-jukola-matkalla-osallistujaennatykseen/ Lajeja tulee ja menee - suunnistus on ja pysyy.
  8. Paikkakuntani suunnistusseura pitää nyt talvella erimittaisia, pituudeltaan 3 - 12 km olevia katusuunnistusratoja. Suunnistaminen voisi olla nyt vähän erilaista, koska osa rasteista on polkujen varsilla ja lunta on yli puoli metriä. No täytyypä katsoa käynkö kiertämässä.
  9. JH1

    Kompassi

    Jos näkö (en tarkoita ulkonäköä) ei ole enää sieltä parhaasta päästä, kannattaa hypistellä luupilla (lisävaruste) varustettua peukalokompassia. Luuppia ei kannata heti ostaa vain kokeilua varten, jos jollakulla kaverilla on sellainen näytettäväksi. Moskovalaisen luuppi vähän turhan pieni, mutta Suunnon kompasseihin löytyy isoa linssiä. Luuppi helpottaa kartan lukemista, mutta hämärtää vähän etäisyyksiä siltä osalta mikä on luupin alla.
  10. JH1

    Kompassi

    Levykompassilla minäkin aloitin harrastuksen, vieläpä sellaisella Suunnon parinkympin retkikompassilla. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että ei ollut paras idea. Lainasin Silvan levykompassia ja olin aivan myyty oikean suunnistuskompassin toimivuudesta. Ostin kuitenkin Silva Race Jet -peukalokompassin, koska sitä ei tarvitse hieroa joka rastilla (kiinteä rasia) eikä siinä ole mitään ylimääräistä (ei asteikkoa) varastamassa huomiota kartan ja maaston lukemisesta. Kiinteässä rasiassa on sekin hyvä puoli, että se ei pääse kääntymään kaatumisen tai osumisen seurauksena. Tein peukalokompassilla yhden oman harjoituksen ennen kuin uskaltauduin iltarasteille peukalokompassin kanssa. Enää en edes miettisi levykompassia. Peukalokompassi on yksinkertainen ja idioottivarma - siis kuin tehty minulle! Peukalokompassin etuna on nopeus, helppous ja se että kartta ja kompassi on vain yksi "paketti" ja pysyy näppärästi yhdessä kädessä. Sen kärjellä on helppo osoittaa tarkkaa paikkaa kartalla, esim. teitä ja polkuja juostaessa. Levykompassin etuna on ehkä tarkkuus, koska se on muodoltaan pitkulaisempi ja siksi sen asento on helpompi hahmottaa. Riskinä on se, että levykompassia käytettäessä tulee juostua kompassi kädessä sojottaen ja "kartta taskussa". Kilpasuunnistajat käyttävät molempia, mutta peukalomallinen näyttäisi suositummalta. Suosittelen, että lainaat jostain kiinteän rasian peukalokompassia ja teet pari suoritusta sillä. 20-rastisen A-radan aika saattaa parantua 10 minuuttia jo sillä, että neularasian hierominen jää pois.
  11. Jep. Kivikon kohdalla on jännät paikat, kun maassa on lunta; on ihan tuurista kiinni osuuko jalka kiven päälle, lipsahtaako sivuun vai putoaako se kivien väliseen syvään koloon. No suunnistustreeni lumisessa metsässä ei ehkä ole se turvallisin harjoituskeino, mutta käyrää tulee luettua eri tavalla koska esim. pienet polut eivät näy.
  12. Viime talvena tein lenkkejä jopa 20 cm paksussa lumessa, toki välillä oli tampattua polkuakin, mutta kunnon hankea tuli sellaiset lähemmäs 10 km. Meno on pehmeää, todella raskasta ja hidasta - upottavalla alustalla jalkaa pitää nostaa korkealle. Touhussa on vähän sellaista suunnistuksesta tuttua metsäjuoksun makua, mutta pito on melkoisen heikko nastareillakin. Luminen metsä on hieno paikka ja lyhyenkin poutakauden aikana hangelle ehtii ilmestyä paljon eläintenjälkiä. Lumikuorma painaa puidenoksat polulle ja niistä saa viilentävän lumipesun päälleen, kun jyrää esteradan läpi. Onko muita jotka juoksevat poluilla, vaikka lunta olisi kertynyt sinne vähän enemmänkin vai olenko foorumin ainoa kahlaaja?
  13. Maasto tarkoittaa luonnonvaraista aluetta tai paikkaa. Kysymys kuuluu onko juuri polun kohdalla alusta luonnonvarainen vai ei? Tai onko polku luonnollinen osa maastoa? Maastojuoksukisoissa juostaan leveitä ulkoilureittejä ja nurmikenttiä pitkin. Jotain keinotekoisia esteitä esim. heinäpaaleja voi olla, mutta alusta on kuitenkin tasaista ja melko kovaa. Näköjään maastojuoksussa kaikki on maastoa, mikä ei ole päällystetty asvaltilla. No onhan tapahtuuhan maastohiihtokin moottoritietä muistuttavilla alustoilla eikä umpihangessa. Polkujuoksussa reitti voi olla paljon kapeampi ja käytännössä epätasaisempi. Ainakin suunnistuksen kohdalla voidaan puhua oikeasta maastojuoksusta siltä osin kuin juostaan kunnon korvessa, mihin ihminen ei ole aikoihin kajonnut. Sieltä kun pääsee polulle, tuntuu kuin saisi siivet selkäänsä.
  14. JH1

    Talvijuoksukengät ?

    Pehmeä lumi jään päällä on aika pala purtavaksi useimmille nastajalkineillekin - varsinkin jos lunta on vähintään 10 senttiä. Parhaiten toimii sellainen jalkine, missä on melko harvat, mutta pitkät nappulat ja nappuloiden päässä tähtimalliset nastat. Silloin nasta painuu lumen läpi ja tähtimallinen nasta puree jäähän tulipalopakkasessakin (oma huom. pureutuu terassilaudoitukseenkin kuin tauti). Nappulan muoto vaikuttaa kuinka hyvin se auraa lumen pois edestä. Sileäpohjainen nastakenkä jää lumen varaan "leijumaan" eikä nasta ylety jäähän asti.
  15. Päätin kohottaa kuntoa ennen varusmiespalvelusta - aloitin niinkin ajoissa kuin kaksi viikkoa ennen palvelukseen astumista. Sillä tiellä ollaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy