Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Anders

Jäsenet
  • Content Count

    124
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

12 Good
  1. Moro. 90kg mätisäkki etsii vakaita ja liukkaita vaparin suksia, mielellään Tampereelta / lähialueilta. Jäykkyyttä ja painealueiden etäisyyttä saisi olla, jotta toimisi hiukan napakammallakin alustalla ja olisi vakaa hiihtää, mutta ei välttämättä tarvitse olla mikään superoptimoitu kovalle, koska tarkoitus olisi koittaa yhdellä suksiparilla pärjätä. Kaikki ehdotukset kuunnellaan mieluusti. Side: pilot Kiitos, Antti knuutila.antti.t@student.uta.fi
  2. Eka täysmatka kanssa takana lahdessa, olihan se aikamoista sorvaamista. Itekkin meinasin hölkötellä pienen oikasun siellä lampialueella, mutta toisen harhamatkan korjasi katselija, ja toisen huomasin itse. Sen verran vintti pimeenä tuli mentyä, ettei ihme, että välillä meni vähän sekavaksi. GPS- jäljeltä piti oikein tarkistaa, ja oli sentään oikein mennyt lopulta kaikki. Mun mielestä myös pyöräosuudella oli yksi vähän huonosti merkattu kohta. Paluumatkalla kun reitti kääntyi pyörätiellä sinne oikealle alas juuri ennen siihen taajamaan saapumista, oli vähän huono kyltitys. Siinä kohti oli pari pyöräilijää kokonaan pysähtyneenä levittelemässä käsiään kun saavuin paikalle. Kuuseen oli viritetty semmionen suoraan kyltti kyljelleen, joten siitä ei voinut olla yhtään varma, onko se vaan kaatunut. Varsinkin, kun reitti ei tullut sitä kautta, vaan kiersi menomatkalla maantietä pitkin. Itseisarviointi omasta tekemisestä (ajat noin aikoja) Uinti 1h30min Pyörä 6h15min Juoksu 4h40min Kokonaisaika 12h38min. Uintireeniä tälle vuodelle ehkä noin 15km, viime vuonna noin sama, ja en omaa lajin kanssa sen kummemmin historiaa, eli tämä meni ihan perusuimataidolla, mikä on satunnaisesta uinnista kertynyt. Vauhti oli luonnollisesti hidas, ja se oli ennakkoon odotettavissakin. En ollut ikinä noin pitkää uintia tehnyt, puolimatkakin on tuntunut jo melko karsealta. Tämä meni kuitenkin hitaudestaan huolimatta oikein mukavasti. Jostain syystä aallokko ei haitannut itseäni juurikaan, sain ihan mukavan hengitysrytmin pidettyä, ja suunnistaminen tuntui sujuvan helpommin kuin on ennen sujunut. Ehkä siksi, että tajusin vasta ottaa kiintopisteitä poijujen takaisesta maastosta, jotka näkee aika paljon helpommin ja nopeammin kuin kaukana olevan poijun (joka on saman värinen kun suuri määrä edessä meneviä uimalakkeja) Pyöräilyssä huomasin, että en ollut riittävän tottunut aeroasentoon. Noin 120km meni tosi mukavasti, sen jälkeen alko vähän nyppiin, ja loppu 30km oli todella tuskaa. Niska, hartiat ihan lukossa, päätä jomotti, keskivartalo puutunut. Tässä vaiheessa tapahtui jo pieni henkinen luovuttaminen. Loppumatkasta ajattelin, että en jaksaisi polkea enää 42 kilometriä, miten jaksaisin sen juosta? Ajattelin, että leikki jää kesken. Ennen vaihtoa mietin, miten olen helposti luovuttavaa sorttia. Aina kun mennään vähän epämukavuusalueelle, niin hanskat on menossa tiskiin. Nyt ajattelin, että tällä kertaa en luovuta. Tätä sankarillista "minä taistelen"- tunnetta kesti pari minuuttia, sitten taas tuttu epätoivo ja luovutusmieliala hiipi taas paikalle. Piti keksiä jotakin muuta psyykkaan. Ajattelin sitten, että jos nyt jätän kesken, joudun ensivuonna uudestaan tähän paXXXXn, joten parempi nyt kärsiä tavalla tai toisella tämä läpi. Ajattelin, että vedän tossut jalkaan, ja tunnustelen kierroksen. Suunnitelma oli, että jos pystyn jotenkin hölkällä tulemaan puoliväliin, niin sitten voin vaikka kävellä loppuun. Yllätyksekseni koko juoksun aikana ei tarvinnut kuitenkaan kävelyaskelia ottaa, huoltopisteitä lukuunottamatta. Viimeselle vitoselle sain nostettua vauhtia, koska olin lukenut kelloa tokkurassa väärin, ja luulin, että en ehdi mitenkään alle 13h. Maalissa oli kyllä tyytyväinen olo. Tuntu mukavalta, että noin pahasta kanveesista saikin itsensä vielä toimintakykyiseksi. Matkan aikana koitin tsempata muita parhaani mukaan, ja huomasin, että loppua kohden myös muilta tullut tsemppi alkoi tuntua entistä mukavammalta. Eikä sovi myöskään vähätellä yleisöstä tullutta kannustusta, kyllä se vähän lisää virtaa, ja nostaa mielialaa. Juoksussa noin pari kilsaa ennen kierroksen loppua, missä käännytään oikealle rannasta kohti huoltopistettä, kökötti isäukkoni kameran kanssa meuhkaamassa ja mölyämässä itselleen ominaiseen tapaan. Kuulemma muutamakymmenen henkilöä oli sitten maalialueella käynyt erikseen kiittämässä tsempistä, joten kai se kaikille hyvää tekee saada vähän positiivista kannustusta siinä vaiheessa, kun meno alkaa maistuun puulta. Mutta hieno kokemus kokonaisuudessaan.
  3. Anders

    chippi hankaa

    http://www.wiggle.co.uk/compressport-timing-chip-strap/ Itse käytän omaa sträppiä, monessa saa sen chippiosan irti ja laitettua tuohon, tai sitten sen ohuemman tarranauhan saa pujotettua tuon päälle. Ei nyt juuri tuota näköjään ole tuolla, mutta vastaavia löytynee alan putiikeista, omani maksoi pari euroa.
  4. http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?35772-Falun-2015/page6 Tuolla onkin jo kohta sadan viestin verran keskustelua näistä karnevaaleista.
  5. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    Mä oon levittäny pohjaliisterin raudalla, jäähdyttänyt kunnolla, ja pintaliisterin (esim universal wide sotkettuna jollakin muulla) laittanut myös raudalla suht nopeella vedolla. Tuntuu, että kerrokset pysyy ihan ok ominaan noinkin. Ainakin on toiminut ihan hyvin, joten taidan pysytellä tässä tekniikassa. Ite oon tykännyt hiihtää liisterisuksella. Voidepesän profiili lienee melko jyrkkä, koska liisteröin samalle matkalle kun purkitankin, eikä ikinä ole juuri kahnannut. Tarkoittanee toki myös sitä, että purkkialuetta voisi vähän jatkaa.
  6. Microgrippi ei taida olla zero-suksi, joten ei sitä pidä lähteä karhentelemaan. Sitä vastoin puhdistus voiteenpoistolla on paikallaan.
  7. Anders

    pirkan hiihto 2015

    Kyllä se mun korvaan kuulostaa oudolta, että voisi mennä esimerkiksi viisi tuntia syke 80%max ilman että koneessa on hiilareita. Jokainen toki omalla tavallaan, ja itehän sitä oman kroppansa toiminnan parhaiten tuntee. Pitkiksiä on tullut juostua kyllä tyhjillä tankeilla ilman matkan aikaista energiaa, eikä sippausta sillon ole tullut, mutta sykkeet onkin pidetty väkisin tosi alhaalla, että pääsis rasvoille. Omassa tankkauksessa teen sen virheen, että syön aivan liikaa. Kolmen päivän all you can eat saattaa päätyä suorituksen aikaiseen bajamaja-reissuun. Tarvis koittaa ottaa tällä kertaa Pirkan tankkaukseen järki päähän.
  8. Tästä ei suorana käy ilmi, kuinka paljon painoa suksen päälle on tulossa, mutta hyvässä lykyssä voi löytyä halvallakin, koska eivät välttämättä ole niin kysyttyjä. Esim. eilen törmäsin yhteen fischerin rcs- pariin, mikä oli skiselectorin mukaan mukaan 118kg+-5, ja hinta oli varmaan jotakin 150.
  9. Ite lähdössä kanssa pirkan pertsalle. Tuli mieleen, että kun mukana on tuttuja mukanaolomielessä autolla, niin voisikohan sitä jättää varuiksi toiset sukset, ja harkita vaihtoa esim. lentokentällä. Jos pito jäätyy / keli muuttuu radikaalisti yms, niin olisi siellä valmiiksi lauhemman kelin voitelulla sukset. Onko moinen ns. sallittua (vrt monet juoksutapahtumat, joissa on kiellettyä ottaa vastaan täydennystä varustukseen)?
  10. Heippa! Etsinnässä luikkarisetti otsikossa mainitulle painoluokalle (hiihtäjän pituus 167). Samaan syssyyn hankinnassa siis monot noin 38-38,5 kokoa. Sidejärjestelmällä ei väliä. Myös entry levelit, käytön jälkeä omaavat, siteettömät, ja vanhat setit huomioidaan edulliseen hintaan toki. Nyt käyttöä vailla olevat vermeet verkkokellarista liikenteeseen. :) Sijainti Tampere / lähialueet tai Oulu, niin sovitus + nouto onnistuu. Pistähän mailia tai soittele, knuutila(piste)antti(piste)t@student(piste)uta(piste)fi 0neljä0-neljä14viisi444 Kiitti!
  11. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    Onko sulla NIS- suksi/side? Jos kyllä, koita ottaa sidettä pari napsua eteenpäin. Mitä tohon jäähdyttelyyn tulee, niin ite pistän pehmeemmät voiteet hetkeks pakkaseen ennen laittamista. Esim. viimekerran voitelu (noin nollakeli, uutta lunta satanut aamulla). Alle sininen liisteri raudalla, ohuesti. Sitten suksen jäähdyttäminen ulkona, ja päälle pakkasessa käynyttä holmenkollenin punasta (-1 - +2) kolme kierrosta. Tossa välissä toi jäähdyttäminen on ainakin tarpeen, muuten menee ihan sekasin kerrokset. Toi punanen on niin pehmee, etten ainakaan ite saa sitä hyvin ilman pientä jäähdyttämistä. Tän päälle meni vielä kerros Rode multigrade violettia, ja pintaan lopulta sipasu terva 0:aa. Latu oli paikoin liippainen, paikoin pöperöluminen. Pito oli hyvä, Lenkin aikana ajauduin paikkaan, missä oli vähemmän hiihdetty, ja pöperölunta oli paljon. Tällöin tarrasi lumet vähän kiinni, mutta lähti kyllä hiihtämällä irti. Hankalaan keliin nähden oli yllättävän onnistunut (itsekään kun en mikään maestro ole, vaan opettelija.) Yhessä vaiheessa joku herra tuli kysymään lontooksi, että "excuse me, my skis are slipping very badly all the time, but you seem to have a perfect grip. What have you put on your skis!?" Kaiken kaikkiaan alkaa kyllä kuulostaan siltä, että suksen profiili on tosi vaikeahiihtoinen sinulle.
  12. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    Niin ja lumisateelle ei kannata ainakaan hirvittävän paksua tälliä laittaa, koska se kerää helpommin sen lumen vaan itseensä. Eli jos sulla on nyt siellä jo valmiina pehmeitten voitteitten klunssi siellä, niin puhdistaisin ja lähtisin kokeileen ujosti tuolla universal purkilla, ohkasia kerroksia jokunen suoraan hiottuun pohjaan. Ammattilaiset sitten varmaan tekis erilailla :)
  13. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    No vaikka nuo universalit on mun silmissä ehkä ei niin hyviä, niin kyllä niilläkin varmasti hiihdettävä pito pitäisi pakkaskeleillä löytyä. Kannattaa muuten aina hiihdellessä kysellä kanssahiihtäjiltä, että mitä ovat laittaneet pohjiinsa, jos näyttää että suksi ei lipsu ollenkaan. Auttaa hahmottamaan jatkossa aika paljon, että minkälainen pitovoitelu millekin kelille olis passeli.
  14. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    Toi lumisade on aina haastava muuttuja. Eilen illalla olin aika samanlaisessa kelissä, tosin pakkasta pari astetta vähemmän, mutta pakkaslumisade oli aika tiheää. Suksissa oli pari kertaa hiihdetty rode multigrade viola (Nord Europe snow : -3°/-5°, Kind of snow : new or at begin of transformation) ja hyvin se piti, vaikka vähän pelkäsinkin. Itsekään en mikään mestari ole, mutta lähtisin kokeileen sitä sun vihreetä rexiä jonka päälle sitten sipasin kerroksen jotakin pakkastervaa (jos saatavilla/hankittavissa, niin vaikka start sininen). Ja suksen jäähdyttäminen luonnollisesti ennen hiihtoa.
  15. Anders

    Voiteluohjeita kaivataan

    Toi vihreä rex (joka on muuten -8-15 välille, aiemmin tuli esiin jokkut pienemmät luvut?) on mun mielestä ollut tosi pitävä jo alle kasinkin pakkasissa, mutta tuossa kympin hujakoilla jo ihan seinä. Oon laittanut sitä pelkältään ilman pohjavoiteita hiomapaperilla karhennettuun pohjaan noin kolme kertaa koko pitoalueelle ja sen jälkeen pari kertaa vähän lyhentäen. Pito on ollut hyvä. Viimeksi kun pakkanen kiristy, mulla oli vasta laitettuna neljä kerrosta rode multigrade violettia, laitoin pari ohutta kerrosta sen päälle tuota vihreetä, ja seinäpito oli. Mun mielestä jos on: A) pakkasta yli kymmenen B) latu hiihdetty ja ei sada lunta C) suksi ei ole liian jäykkä D) pohjassa vaikka tuo vihree rex tai pehmeempi pinnotettuna sillä ja sukseen ei saa pitoa, niin varmistaisin myös potkutekniikkaa. Monasti näkee, että hiihtäjillä lipsuu potkuissa suksi pahasti, mutta sitten kuitenkin suht kovat mäet päästään komeesti ylös. Mäissä tehdään kovemaa jalkatyötä ja monasti vähän kuin automaattisesti se potku tälläytyy kohtisuorasti alaspäin latuun päin, kun taas sitten tasamaalla potkaistaan taakse, eikä kunnolla alas.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy