Jump to content
Juoksufoorumi.fi










vmakinen

Jäsenet
  • Content Count

    11
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good
  1. Haluaisin tehdä pidempiä (5-15 km) lenkkejä vähän haastavammassa maastossa (Pirkan Hölkkään valmistautuessa), mutta lähiseudut on kovin tasaista ja lyhyiden pururatapätkien sahaaminen kyllästyttää. Onkos raadilla vinkkejä hyvistä maastoreiteistä Turku-Kaarina -alueella? -veikko
  2. Mulla nousee myös kevyessäkin hölkässä sykkeet 160 tuntumaan ja ylämäessä tai vauhdin noustessa 180+ ei ole ollenkaan ihmeellinen (*. Sinun tavoin stressasin paljon, ettei puolikas mene näillä sykkeillä, mutta pelko osoittautui turhaksi. Paavo Nurmen puolikkaan juoksin keskisykkeellä 180 (maksimi 191) aikaan 2:11. Eli et missään nimessä saa jättää sykkeiden takia kisaa juoksematta! :) -veikko *) 32v, 190cm, 85kg, melko säännöllistä kuntourheilua takana vuosi, sitä ennen monen vuoden tauko.
  3. Nytpä heräsi ensikertalaisille kysymys kisojen jänisjuoksioiden juoksutahdista, kun pitäisi valita mihin porukkaan uskaltaa mukaan :) Juokseeko tietyn tavoiteajan jänis mahdollisimman tasaista vauhtia koko pätkän vai jotenkin nousujohteisesti? Tämä kysymys siksi, että jos juoksu on nousujohteista, voi ehkä valita pykälää kireämmän jäniksen ja katsoa miten jaksaa tahtia kiristää. Jos taas mennään tasavauhtia koko pätkä, ja valitsee liian nopean joukon, voi tulla noutaja jo alkupuoliskolla. Paavo Nurmen puolikkaalle ollaan menossa, jos matkalla tai tapahtumalla on asiaan jotain vaikutusta. -veikko
  4. Uusimmassa Juoksija-lehdessä (4/2012) oli juttu ns. ylipitkistä, eli yli 3 tunnin harjoituksista matalalla sykkeellä. Lajeiksi ehdotettiin sauvakävelyä, vaellusta tai fillarointia. Harjoituksen hyödyt tehtiin kyllä selväksi, mutta jutusta jäi kuitenkin sellainen kuva, että ylipitkät harjoitukset ovat jotenkin riskaabelia puuhaa ja pitäisi sijoittaa selkeästi kisakauden ulkopuolelle. Kirjoittajan mukaan "juoksun herkkyys voi kärsiä". Kuinka kisa- tai tulosorientoitunut pitää oikeasti olla, että täytyy välttää ylipitkiä harjoituksia? Avatkaapa aloittelijalle myös vähän tätä "herkkyyttä", että tiedä mitä tarkkailla pitkän sauvakävelyn jälkeen ;) -veikko
  5. Itse ostin juuri tänään irtonumeron ruokakauppareissulla ja kivasti löytyi kaltaiselleni aloittelevalle harrastajallekin asiaa. Luen jatkossakin, mutta vasta sen paperilehden ostettuani huomasin, että se on saatavissa myös iPadille, ja sieltä nappasinkin heti pykälää vanhemman numeron. Kestotilaajaksi tuskin alan, koska lukuinto vaihtelee ja irtonumerot saa niin helposti iPadillä. -veikko
  6. Tuo hölkän ja kävelyn yhdistely - joko sykerajoilla tai minuuttirajoilla - on todella hyvä tapa aloittaa, ja muutenkin pitää mielessä, että kaikki tossun liike kehittää - myös se kävely. Mä sorruin nuorempana aina siihen, että tuijotin vain juostuja kilometrejä, ja esimerkiksi talven tauon jälkeen niitä oli todella vaikea saada kasaan. Se taas vie motivaation, kun ei tule onnistumisen tunnetta. -veikko
  7. Eiköhän tässä ala hahmottumaan se, että mun "hillitty" tankkaaminen etukäteen on kuitenkin ollut liiallista ja ennen kaikkea liian lähellä itse juoksua. Viimeisenkin tunnin aikana ennen starttia olen vielä hörppinyt suullisen silloin, toisen tällöin. Pitää siis vielä harjoitella sitäkin. Kiitoksia vastanneille!
  8. Olen valmistautumassa Turun Paavo Nurmi puolimaratonille ja alan todella huolestua, miten selviän matkasta ilman rakon tyhjentämistä. Kevään muutamille pitkille lenkeille (12-15km / 1h20min-1h40min) olen koittanut tankata hilliten, käyn vessassa juuri ennen lenkkiä ja matkan aikana olen ottanut vain pari suullista urheilujuomaa pienen geeliannoksen päälle. Silti jo kympin jälkeen alkaa tulemaan pissahätä ja lenkin jälkeen marssin suoraan vessaan. Toisaalta pelkään tosissani myös nestehukkaa pitkällä lenkillä. Mikä neuvoksi? Itse kisareitiltä löytyy useampikin WC, mutta eipä sitä haluaisi suunnitella juoksuaan niiden mukaan. -veikko
  9. Osaatko kertoa tai löytyykö jostain vertailu miten tuo nykyään myytävä T4d eroaa vanhasta mallista? -veikko
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy