Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Hejkki

Jäsenet
  • Content Count

    72
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

34 Excellent

Converted

  • Coopperi
    3160
  • 10km
    44:33

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jos olisin Keskinen. Miljoonamaraton. 1milj palkintorahoja. Useita palkintoja jotka arvotaan suhteessa omaan aikaan. Voittajat saa eniten arpoja moninkertaisesti hitaampia tai vaikka sen miljoonan. Jokaisesta sekunnista sitten alkaa arpojen määrä vähenemään ja hitain saa vaikka yhden arvan. Tämä laittaa kaikkien yrittämään ja osallistumaan. Sitten tietokone arpomaan miljardien arpojen joukosta. Hyvällä tuurilla osuu niin kuin miljoonapilkistä. Paremmalla paremmat mahdollisuudet. Huonommat pärjää tuurilla.
  2. Lievästi ylipainoisena hölkkäilijä-suunnistajana testannut kumpaakin menetelmää. Ja lyhyen kokemuksen perusteella maksimivoima on salilla hyötysuhteeltaan paljon parempi. Kestovoimapainoitteisella harjoittelulla en havainnut mitään hyötyä. Talven punttia 1-2krt vko ja keväällä sitten tuntee jaloissa miten maastossa juoksu sujuu. Maksimivoiman on tarkoitus jalostua kestovoimaksi. Maksimivoimalla tarkoitetaan 3-5 toistoa pitkin palautuksin, eikä loppuun asti eli aina vähän varaa. Kestovoima on jumittavaa ja hidastavaa joten siksi sitä vain lajinomaisesti. Maksimipainotteisella jalostuminen tapahtui aika nopeasti. Kestävyyspainoitteisesti harjoittelemalla lähtötaso oli ok muttei kehitystä havainnut. Joskus rapakuntoisena kävin salilla ja silloin kesto ja bodaustoistot perusvoiman saamiseksi eli peruskuntovaihe oli tärkeä ennen maksimiperusvoimaa. Nyt kun tulee kestävyysurheilua jaloille niin voi hypätä suoraan maksimivoimaa tekemään. Juoksun ja voimaharjoittelun yhdistäminen on hankalaa. Varmaan vuorotteleva painotus auttaa. Voimaharjoitus on hermostollisesti rasittava harjoitus joten sen pitäisi rytmityksessä huomioida.
  3. Hejkki

    Kangasala-Jukola 2019

    Hankalaa juosta avausosuutta kun jonot ei osu kohille ja 1 rastille muutama epävarma kävelee rastille päin ja 2 rastille matkalla yksin. 2 kävi menin just samoin kuin Södertäljelle samassa kohtaan sitten letkaan kun hiipii mieleen epävarmuus, että yksin todennäköisesti väärässä. Sitten loppua kohti varmemmin omaan suunnistukseen luottaen. Tuntee itsensä liian hitaaksi tuone avaukseen, mutta sentään yksi GPS mies jäi taakse.
  4. Suomalaisia ei toivottavasti ikinä nouse huipulle kun asenne otetaan peruspenkkiurheiljoilta, joka laskee vain mitalit. Seuraan mielelläni jos vaikka toisiksi viimeinen maailman parhaiden joukossa. Juoksussa pitäisi ottaa asenne niin kuin tenniksessä tai golffissa jossa 100 listalla on jo huippu. Säälittäväää on että panostetaan vain EM kisoihin ja MMn ei oteta vaikka pääsisi. Ihan kuin olisi lian vaikean senior racen sijaan joku white race ja black race ja panostetaan sinne helppoon missä numeroissa menestyy. No harmi että Afrikka menestyy ja tämä vain siksi että siellä ei ne isot rahat liiku. Uganda nousuut jo kovaan huippuun ja Burundi ja Tansania lähelle. Maastojuoksussa tämä ylivoima korostuu. Oli huippuradat. Enemmän mäkeä niin tulee eroa maastojuoksun ja ratajuoksun välille. Ajat hitaammat kuin arvelin. 10.240km oli ilmoitettu aika.
  5. Horttia tuleekin sitten enemmän.
  6. 37 vuotiaana UKK kävelytestissä tuli tulokseksi keskinkertainen kunto. Coopperissa meni 3200.
  7. Tota voi kokeilla treenata riskirajoilla ja varmuuden vuoksi vähän yli niin alkaa kummasti pinna kiristyy ja mielialat heittelee ja seinät kaatuu. Reilu keventely auttaa.
  8. 90 luvun lopussa yksikään ei kävellyt. Aloitus Cooperissa huonommat sai 1700m ja olivat ihan yritttäneet. Itse olin kesällä "huomaamatta" lihonnut ja kuulin olevani isomaha joka aloitti kovaa mutta ei hyytynytkään 2830m meni . Muutama parin kilometrin maksimitreeniä ennen armeijaa niin tuolloin kulki vaikka peruskunto oli melko huono. Muutama vuosi sitten liikuntamyllyssä oli joku vemppaosasto tekemmässä testiä. 8 varusmiestä joista 2 juoksi, 1 hölkkäsi ja 5 meni löysän letkeää marssia kävellen ja naureskellen.
  9. Itsellä ainakin 2cm pituuseroa enkä käytä korotusta juostessa. Lenkin jälkeen mielummin käytän. Hoka clifton sallii nyt juosta enemmän asfaltilla. Hyvä päkiävaimennus niissä. Korotus ei noihin oikein mahtuisi.
  10. Kamworor juoksi 15-20km 13:01 niin ei ihme, että muut putos.
  11. Viimeksi oli huippukisa kun Kamwaror kaatui startissa. -Hän on poissa pelistä, sanoi selostaja. Mitä vielä, pujotteli porukkaa ja rallatteli kilometrin päästä joukon kiinni. Paineli jossain vaiheessa karkuun juosten kympin välin 28 pintaan. Lopussa oli hillitön vastatuuli joka huononti aikaa. jotain 59.10 tais olla aika.
  12. Humpuukia. Märkä ei haittaa, nastoja tarvii vain poluilla. Melkein ihan sama mitkä kengät peruskuntolenkeillä, jos osaa juosta liukkaalla miten sen sanoisi - muuttaa askellusta löysemmäksi. Pitemmän päälle jatkuvat liukkaat kelit aiheuttaa jumia. Cliftonit menee aina paitsi tuossa ennen joulua oli tosi liukasta jäätä. Meni silloinkin kevyt pk juoksu mutta lipsui tosi paljon. Ennen juoksin Asics Cumuluksella joka piti liukkaammallakin jäällä ja niihin sai hyvin vaikka villasukan. No onhan se Ladakin lämmin talviauto. Niissä vaan heikkeni vaimennus talvella liikaa. Bostonit menee vaikka VK lenkeillä sillä niissä on huippupito. Eli Hokat ei pidä jäällä niinkuin Adidas. Lumella Cliftonit taas pitää yllättävän hyvin. Mutta Cliftonit on hyvät kengät. Ekat lenkit oli kuin suossa juoksisi. Tuntui liaalta vaimennukselta eikä pystynyt rullavaan juoksuun (Tiedoksi jos testaat ennen ostopäätöstä). Muutaman lenkin jälkeen kenkä asettui rullaavaksi ja on ihan huippukenkä tälläiselle rakenteellisesti raajarikolle. Jalat kiittävät.
  13. Kulomäki on kai Vantaan suurin. Takapolun, kaakon suunnan metsästä, on 50m korkeusero ylätasanteelle.
  14. Oli CF Sm-kisoissa yllättävän heikkoja juoksutuloksia. Paras juoksi liki 13min 3000M. On lajin kuva tosiaan muuttunut kun kovakuntoisin ei päde kestävyydessä. (Vrt 10ottelijat kohtuu kovia juoksemaan 1500M). Treenaamalla hieman kestävyysjuoksua pääsee huipputuloksiin kyseisen lajin osalta haittaamattamuuta harjoittelua. Lihasmassan kasvatus juoksulla ei taida onnistua kuin pikajuoksussa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy