Jump to content
Juoksufoorumi.fi










ruiskarhu

Jäsenet
  • Content Count

    2 817
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

ruiskarhu last won the day on April 30 2018

ruiskarhu had the most liked content!

Community Reputation

2 227 Excellent

About ruiskarhu

  • Rank
    Vätys

Converted

  • 10km
    -----
  • Puolimaraton
    1.23.21 (Alicante 4/2018)
  • Maraton
    2.59.12 (Sevilla 2/2016)

Recent Profile Visitors

7 173 profile views
  1. ruiskarhu

    Pyöräilykunto

    Vaik tämä on pyöräilyyn liittyvä ketju, täytyy kommentoida, että kiva juoksijana huomata, että onhan @Spica juoksussa kehittynyt aivan helvetisti viime vuosina. En tiedä kuinka tarkka juoksumatka oli esim. Kuusijärven spinteissä, mutta vauhtia oli sielläkin joka tapauksessa.
  2. Tämä oli ihan hyvä huomio. Tuo = -merkki oli huono tuossa, enkä tarkoittanut tietenkään sykkeen olevan koko sydämen sähköinen toiminta. Esim. fysiologian opintojaksoilta on kyllä sydämen toiminnastakin jotain jäänyt mieleen. Kyl, esim. CorSense on ihan hyvä laite, vaik demokäyttöön tavalliseen "syke"mittaukseen. Joka tapauksessa sykevöitä tai elektrodeja melkein suosin urheiluun liittyvissä mittauksissa, liikutaan millä tasolla tahansa.
  3. Tietenkin voi olla. Useimmissa mittalaitteissa on jonkin verran epätarkkuutta. Ja tuo mainostettu PPG-rannesykemittaus on käytännössä pulssin painealloon tiheyden mittaamista (ymmärtääkseni sen tiedon avulla, että veri absorboi valoa enemmän kuin kudokset itsessään), ei sydämen sähköisen toiminnan (= syke) mittaamista. PPG on suht luotettava menetelmä sykkeen arviointiin / mittaukseen, jos kello on hyvin / ohjeiden mukaan ranteessa, ja tehdään suht tasaista suoritusta ilman nopeita muutoksia sykkeessä, mutta ilmeisesti erityisesti nopeat sykkeenmuutokset esim. lyhyissä intervalleissa saattavat mennä mittarilta ohi. Mikäli ko M430-mittariin voi liittää sykevyön, sen hankkimista kannattaa harkita. Polarin H10 on hyvä vaihtoehto. On mahdollista, että nuo syketasosi ovat oikeita. Oletko missään lajissa saanut sykkeitä huomattavasti korkeammalle samalla mittarilla? Sykkeet voivat olla osittain lajikohtaisia. Esim. itse olen sen verran huono fillarilla, että esim. maratonjuoksun keskisykkein fillarointi vaatii jo lähes täysvauhtista fillarointia.
  4. Haglundin kantapää vaivannut mulla keväästä lähtien. Kannasta joustamattomien nastakenkien käyttö määräjuoksuissa aiheutti luupatin. Vamma täysin paikallinen, jalkapohjan faskia, akillesjänne jne. kunnossa. Aamulla kipein, muutama askel auttaa jo vähän. Voltarenia kun älyttömin kipu. Muutoin juoksua sopivilla kengillä, enimmäkseen maastossa viimeaikoina. En tiedä voiko vastaavaa olla kantapään sivulla, ilmeisesti. @puujalka, tuo on totta. Esim. täysin flat initial contact -askel melkein mahdoton. Joko heel tai forefoot striken puolella se yleensä on. Jos heel, tärkeää että kulma olisi mahdollisimman pieni. Hiljattain tapasin Gait Up-firman kavereita, ja sain juosta sensorein lenkin. Tekivät ilmaisen juoksuanalyysin, jonka mukaan asiat on juoksussa ihan hyvin (esim. taloudellisuus, kadenssi, kontaktiajat, jne.), loivasta heel strikesta huolimatta. edit: se vielä, että Gait Up on ollut mukana sub2h -maraprojektissakin
  5. 4-5 x 80m tai joskus vähän enemmän matkaa kiihdytyksissä. Rentoja vetoja, joista viimeinen hieman kisavauhtia lujempaan vauhtiin kiihdyttäen. 10 min kevyttä yleensä ennen vetoja. Veto- tms. vauhtitreeniin verra voi olla 6 km, ja esim. maralle reilu 3 km (kevyemmin). Yksi veryttelyn idea on metabolian käynnistely, se kun ei toimi on / off -systeemillä. Kisan alun happivelkaa voidaan tällöin vähentää, ja glykogeeniä säästyy. Järkevintä lienee monessa tapauksessa myös aloittaa kisa tai vetosetti hieman hitaammin kuin tavoitevauhti. Tällöin jää happivelka vähäisemmäksi, ja ns. hapenkulutuksen steady-rate saavutetaan helpommin. Esim. WR-maratoonarit ovat siinä määrin hyvässä kunnossa, että hapenkulutuksen käyrä steady-ratelle on aika suora, eikä hetkellisessä happivelassa kauaa mennä. Huonokuntoinen voi aloittaa esim. cooperin liian vauhdikkaasti, steady-ratea ei saavuteta, happivelka kumuloituu hyvää vauhtia ja tulos jää heikoksi.
  6. Pk:ta juoksu-kävelynä mäkisillä reiteillä. Tuolla jo päässee aika pitkälle. Lihaksistonkin kuormittumisen huomaa viimeistään 2,5 tunnin kohdalla mäkiä noustessa.
  7. Jos joutuu ja kannattaa joskus mäkiä nousta kävellen, siinä droppi vaikuttanee enemmän, erityisesti jyrkissä mäissä. Esim. jos akilleksien kanssa ongelmia, zerot voivat sopia em. tarkoitukseen huonommin, koska venytystä tulee enemmän. En ole mikään trailrunner, mutta kaikenlaiseen juoksuun zerot tai mataladroppiset ja matalaprofiilisemmat sopivat itselle paremmin, eikä ongelmia ole mäkiä kävellessäkään.
  8. ruiskarhu

    Forerunner 235

    Tietääkseni Garmin Connect ja Polar Flow (jossa Polar Beat-harjoituksetkin näkyvät) ovat esim. Strava yhteensopivia. Ei ole kuitenkaan näistä Stravoista jne. kokemuksia. Movescount, Flow ja Connect sen sijaan ovat kaikki olleet käytössä.
  9. ruiskarhu

    Forerunner 235

    Yksi vaihtoehto on käyttää Polar Beat appia puhelimessa. Sykkeen seuranta ainakin onnistuu pelkällä sykevyöllä, kun valitsee tallenna sensoriin.
  10. Hyvä, että on ollut asiantunteva kaveri, ja tutkinut asiaa huolella, jotta voisit juosta. Luulen, että sulla vois olla mahdollista selvittää Terveystalolta ko henkilö, ja yrittää päästä hänen vastaanotolleen, mikäli vain tekee vielä fyssarin hommia jossain. @shredd en tällä viittaa tapaukseesi, mutta suht hyvä artikkeli siitä, kuinka vaikeaa kenkäsuosituksia voi olla antaa, mikäli vaatimuksena on vahva tieteellinen näyttö https://sportspodiatryinfo.wordpress.com/tag/wet-foot-test/ . Jos artikkelia lukee, kannattaa lukea tarkkaan, jotta ymmärtää, että myyttejä kumotaan, eikä esitetä niitä tosina. Ylipronaatio esim. ei ole läheskään aina syy tietynlaiselle kengälle. Eräs Haile Gebrselassie juoksi runsaalla ylipronaatiolla monta maratonin maailmanennätystä neutraalilla kengällä.
  11. Muistatko miksi tuota kenkää suositeltiin, liittyikö mahdolliseen (yli?)pronaatioosi, vai mistä on ollut kyse? Tarkoitan siis, että jalkojesi ja kenkäsuosituksen välillä täytyy olla jokin yhteys, jos fyssari on osannut hommansa. Vaihtoehto on sekin, että tuota kenkää sattumoisin suositeltiin aikanaan melkein kaikille. Kallis, mutta jalan omaa toimintaa (esim. pronaatiota) erittäin paljon rajoittava, enkä missään tapauksessa suosittelisi tuota, jos todella hyviä perusteluja ei olisi. Tärkeintä on hommata jaloillesi sopivat kengät, oli ne mitä merkkiä tai mallia tahansa. Jos fyssarikäynnistä jäi aikanaan jotain dokumenttia, voit yrittää hyödyntää niitä. Melkein suosittelisin uutta käyntiä juoksuun erikoistuneelle fyssarille jalka- / askelanalyysiin, koska olet leikkauksessakin aikanaan ollut.
  12. Mulla oli samaa vaivaa tänä keväänä, koska juoksin aika paljon joustamattomilla Icebugeilla tammi-maaliskuussa (reilu muutos oikeassa kantapäässä). NB 1400v5:sta oli hyviä kokemuksia marakenkänä, ja hommasin marakengiksi tänä keväänä 1400v6:t. Onnekseni oli hyvin tilaa kantapäille, vaikkakaan ei kantaosa älyttömän joustava ole. Kenkä on kuitenkin neutraali, kevyt ja nopea, matkoille vitosesta maratoniin, joten jos mahdollisuus käydä jossain testaamassa, suosittelen.
  13. Vuodelevossa esim. VO2max tippuu tosiaan vauhdilla jo viikoissa. Silti esim. 45 min päivittäisellä tai lähes kuntopyöräilyllä voi tätä tippumista hillitä jo merkittävästi. Yleisesti, liikunta ja sen hyödyt eivät tosiaan varastoidu, mutta 5-6 kk:n harjoittelulla voi kuntoaan nostaa jo siinä määrin, että vaikka se hieman kevyemmällä määrällä sitten tippuu, niin se saattaa olla lähellä sitä mistä aloitettiin, ellei jopa vähän edellä, riippuen millä kuntotasolla liikutaan. Tärkeää on tietysti käyttää vähäisemmät tunnit mahdollisimman järkevästi.
  14. Irvileuat laittaneet Iivon omaksi syyksi harhailun. Twitterissä Tuomo Salosen postaus tilanteesta. Juoksija seuraa pyöräilijää kuten yleensä on tapana. Liikenteenohjaus vaikuttaa tilanteessa aika ponnettomalta. Lööppikuvissa näkyvät keilat ym. ilmaantuivat paikalle myöhemmin iltapäivästä.
  15. Järjestäjä sysää vastuun tietty vielä pyöräilijälle, koska vastuutaho on täys lapanen. Perinteisiin on aina kuulunut, ettei tapahtuman järjestäjä ota vastuuta tällaisista epäonnisista tapahtumista.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy