Jump to content
Juoksufoorumi.fi

ruiskarhu

Jäsenet
  • Content Count

    2 720
  • Liittyi

  • Last visited

  • Days Won

    8

ruiskarhu last won the day on April 30

ruiskarhu had the most liked content!

Community Reputation

1 905 Excellent

About ruiskarhu

  • Rank
    Vätys

Converted

  • 10km
    -----
  • Puolimaraton
    1.23.21 (Alicante 4/2018)
  • Maraton
    2.59.12 (Sevilla 2/2016)

Recent Profile Visitors

6 870 profile views
  1. Ihan älytön vitsi tuo kilpailukalenteri. Ei yhtään IAAF:n kisaa tänä vuonna? Liekö Aki Nummelankaan maratonennätys tilastokelpoinen, jos ei ole kilpailukalenterissa ollut kisaa.
  2. Pääosin juoksijat lienevät fiksua porukkaa (ilmeisesti koska juostessa on aikaa funtsia asioita). Silti ketjun aloittajan havainnot ovat tosia. Esim. täällä foorumilla moista ilmenee. Tyytymättömyys omaan tekemiseen lienee monessa tapauksessa tiedostamattomana syynä muitten mollaamiseen. Kuten jo edellä mainittiin, juoksu tai liikunta ylipäänsä eivät ole silti ainoita elämän osa-alueita millä tätä ilmenee. Terveysliikkujille lähtee ns. respaa, mikään pakko ei ole todellakaan raastaa, varsinkaan joittenkin hyväksynnän vuoksi. Ja jos enemmän tosissaan harrastaa, niin jokainen omalla tasollansa.
  3. ruiskarhu

    SPARTATHLON 28-29.9.2018

    Onkohan jo monta pitsaa tilannut juoksun aikana, kahvit ja kakut tietty sit tuotu vielä palanpainikkeeksi. Vai oliko Ultra Marathon Man fiktiota ;). No on mielenkiintoinen henkilö ja juoksupromoottori joka tapauksessa. Ns. respaa menee multa vähän enemmän kuitenkin Jurekille. Käyttäytyy ilmeisesti vähän eri tavalla, eikä Spartathlonin kolme voittoa putkeen ole huonosti. Erityisrespat siitä, että ehti olla vegaanina jo vuosia ennen kuin juoksi nuo voitot (ehkä siksi voitti?).
  4. ruiskarhu

    Kehittymispotentiaali?

    Mulla toimi aikanaan hyvin se, että aamu- ja iltatreenejä oli 1-2 päivänä viikossa (esim. ti ja to), enintään kolmena (ma, ti, to). Yhden treenin päivinä pystyi tekemään riittävän pitkiä perustreenejä maratonia ajatellen, ja pitkis tietysti oli myös ohjelmassa. Ohjelma mahdollisti hyvät viikkokilsat (115-125), vaikka ois ollut yksi lepopäivä viikossa. Ei ole siis pakko mennä joko tai linjalla, jos on juoksua hieman pitempään harrastanut. Täytynee keväällä taas testata tämmöistä 8-9 juoksutreeniä /vko ohjelmaa, kun maralle valmistautuu. Vois tietty vähän lisätä aktiivisuutta (treenifrekvenssi) jo syksy-talven pk-kaudella.
  5. ruiskarhu

    SM-maraton 22.9.2018, veikkaus

    Veikkausvoittaja taitaa olla Ruba, ja jos oikein ynnään 21 pistettä. Molemmat voittoaikojen pisteet meni multa tämän veikkaajan nerokkuuden vuoksi, oli järkevää jättää sekuntiluvut pois (no tasaminuuteissa niitä ei tarvita).
  6. ruiskarhu

    SM-maraton 22.9.2018, veikkaus

    Vähän muutoksia. Vahva fiilinki, että Nieminen juoksee 3. SM-voittonsa maralla. Nummela lienee kunnossa, tuulenpuuskat alkaa silti jossain vaiheessa nakertaa. Voittoaika tuo 2.22.45. Nieminen, Nummela, Rauma Sää on aika sama mitä 2015, joten naisten voittoaikaa vähän paremmaksi 2.36.41. Miettinen voi olla hyvässäkin kunnossa, mut eka maraton ja tuulenpuuskat aiheuttaa sen, että juoksu voi loppua ennen maalia. Vainio, Tuominen, Kosonen
  7. ruiskarhu

    SM-maraton 22.9.2018, veikkaus

    Nummela, Nieminen, Rauma Vainio, Miettinen, Tuominen 2.22.45 2.39.05
  8. Tässä aiheeseen vähän liittyvä tutkimus junnumiesjuoksijoiden harjoittelusta. Topi on tietysti jo mies, ja harjoittelu lienee sen mukaista vähitellen. Näillä junnuilla kelvollista tekemistä jo, kun VO2max keskimäärin lähes 80 ja 14-alkuista vitosta juoksevat. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/170533
  9. ruiskarhu

    Alle 2:40

    Ilmeisesti ihan kelvollisesti sujui ;). Onnittelut!
  10. Tätä just tarkoitin. Esim. virkistäytyminen hölkätessä maisea ihaillen on hyvä tavoite. Jos enimmäkseen rasittaa mieltä, on hyvä vaihtaa lajia.
  11. Ei ole kokemusta vielä tavoitteen puuttumisesta, ja voi olla, että muutaman vuoden päästäkin on vähintäänkin terveydellisiä tavoitteita.
  12. ruiskarhu

    Liikenneraivo pyöräteillä

    Liikkujissa ja heidän asenteissaan lienee suurimmat haasteet. Todettava kuitenkin samalla, että eivät liikenneratkaisut Suomessa mitään järjen riemuvoittoja useinkaan ole. En syytä liikennesuunnittelijoita, varmaan pakotettuina hölmöjä ratkaisuja tekevät. Savonmaaltakin löytyy muutamia helmiä. Esim. kevyenliikenteenväylä on laitettu menemään erään firman pihan läpi. Tai siis väylä loppuu firman pihaan, se on ainut tie seuraavalle suojatielle tai samalla puolella jatkuvalle kevyenliikenteenväylälle. Tuossa liikkuu siis kävelijät, pyöräilijät, koiraihmiset ja arviolta toistakymmentä firman autoa tai työkonetta päivän aikaan. Kevyt liikenne voi tietysti mennä viereistä katua autojen seassa tuon pätkän, jos pihalla on liikaa firman liikennettä. Ei voi ymmärtää.
  13. ruiskarhu

    Välähdys alkusyksyn treeneistä

    Joskus kun blogisivun loin, totesin, että kirjoitan joskus treeneistäkin. No tässä lyhyt semmone löpinä. En tiedä tarkkaan mitä hain muutaman päivän treenisetillä, mut oli mukava tänään viimeisen loppunostokilsan jälkeen hetki nuutuneena ihmetellä maailman menoa ja todeta, että peruskunto ei ainakaan ole aivan surkeaa tasoa, kun määrää kestää akuutisti suht hyvin. Semmoisenkin huomion tein, että 10k:n vähän alivireisetkin kisajuoksut ovat tehneet hyvää, sillä normi marateho tuntui hieman korkeista sykkeistä huolimatta suht mukavalle, lukuunottamatta viimeistä kilsaa, jossa sai jo vähän itseään motivoida pitämään vauhtia yllä. No ko viimeinen kilsa meni kuitenkin 4.06, joten tyytyväinen olin 5k loppunostoon, joka alkoi @TeroYK:lle (joka oli poikansa kanssa lenkillä) huudellessa, että lähdetään joskus juoksemaan, ja tuosta ekaan helppoon alamäkikilsaan lasketellessa (4.08). Tuon jälkeen homma vakavoitui kilsoille 2, 3 ja 4, joista huonoin taisi olla eniten vastatuulta, loivaa nousua ja hiekkapätkää sisältänyt toinen kilsa (4.15). Vielä tässä voi olla keväätä vastaava suorituskyky löydettävissä. Torstai - sunnuntai, aika tarkkaan 72 tuntiin kertyi treeniä suht hyvin (87,12 km): to 25,15 km @ 5.02 min/km, 5 km nosto @4.39 min/km + 1,44 km @ 5.30 min/km. pe 14,17 km @ 5.02 min/km + 0,35 km @ 4.46 min/km kevyt. la 14,13 km @ 4.45 min/km, Kuopion maran 10k:n reitti vauhtileikittelynä < 45 min + hölkkää. su 30,03 km @ 5 min/km, ks 77% HRmax (max 94% HRmax), 2h30min (25 km @ 5.11 min/km, ks 75% HRmax (max 85% HRmax) + loppunosto 5,03 km @ 4.11 min/km, ks 90% HRmax (max 94% HRmax)) + 1,85 km @ 5.48 min/km. Viikko kahdella lepopäivällä 102,9 km. Ensi viikolla ainoat treenit, joissa alakynnyksen yli tehot, ovat torstain 3x4k 3min pal. Jyväskylän puolikasta varten (toimi hyvin keväällä ennen puolikasta) ja viikonlopun pitkiksen loppunosto. Muuten kevyttä määrää.
  14. ruiskarhu

    Kisaraportteja sieltä sun täältä

    Mitätöin viime viikkoisen ennätyksen, kun reitin mitasta ei ole tietoa. Saattoi vastata alle 39 min juoksua, joten sentään 5s/kilsa lienee ollut edistystä Turun juoksuun. No nyt keskityn pidemmille matkoille, ja 10k ennätystä yritän sitten enemmän tosissaan joskus myöhemmin.
  15. ruiskarhu

    Kadenssi vs. syke

    Tietysti ko mittaustavan validiteetista (mittaako sitä asiaa mitä on tarkoitus mitata) ja reliabiliteetista (ovatko mittaukset ns. enimmäkseen tasalaatuisia) kertovat tutkimukset kiinnostaa, jos niitä on tehty. Noin yleisesti, kyllä liikerata häiriintyy esim. 10k:n juoksussa aina kun mittari ilmoittaa kilsan täyttyneeksi ja lukemaa sitten ihmettelee hetken kellosta. Sitten on energia- ja juomatankkaukset jne. mutta jos ei ole suurta toiminnallista ongelmaa hartioissa tms. mikä sitten vaikuttaa esim. loppumatkasta, niin mittaustapa lienee keskimäärin vähintäänkin sinnepäin.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy