Jump to content
Juoksufoorumi.fi


ruiskarhu

Jäsenet
  • Posts

    3 076
  • Liittyi

  • Days Won

    8

ruiskarhu last won the day on April 30 2018

ruiskarhu had the most liked content!

Recent Profile Visitors

8 375 profile views

ruiskarhu's Achievements

  1. UEFA teki kaikkensa, mutta onneksi jalkapallo voitti. Vähiin käy lajit, joissa urheilusuoritus on keskiössä, ei välineet, tuomarit, saati aitiopaikkalaisten päätökset. Kestävyysjuoksu on tässäkin mielessä hieno laji.
  2. Tietysti. Ja nyt on foliohattu päässä näitä foorumin juttuja lueskellessa. (en viitannut aikaisemmalla postauksellani omaan maskin käyttööni, vaan siihen mitä hyötyä voi olla siitä, että rokotesuojaa vailla oleva koronaterve käyttää FFP2/3-maskia)
  3. Terve voi suojata FFP2/3-maskilla omaa terveyttään, jos rokotesuojaa koronaa vastaan ei vielä ole. Toki helpointa on välttää esim. Venäjälle matkustamista ja ylipäänsä ihmismassoja. Oma lukunsa on sitten ne ketkä eivät usko evoluutioonkaan. Heitä ei suojaa mikään, paitsi vaikkapa se rohto mikä pelasti tutun syövältä. Onneksi ovat kuolemattomia, eivätkä suojaa miltään tarvitsekaan.
  4. Poiķkeuksellisen lämmintä on tainnut olla jo 3 viikkoa, joten itsellesi lopulta sallimasi kevennys on osunut siltä osin sopivaan ajankohtaan. Muilta osin, treenisi on ollut systemaattista ja erittäin tuloksellista jo vuosia, joten omia rajojaan haettaessa pienet vaikeudet ovat olleet lopulta vain ajan kysymys. Karsisin pienemmät välitavoitteet ja esim. muut tulevat asiat trikauden jälkeen ainakin aluksi pois mielestä. Ne voivat kuormittaa tällä hetkellä enemmän kuin tuoda treeni-intoa.
  5. Toki juoksun alussa on sitten vielä kardiorespiratorinen viivekin, mikä voi selittää osan kysytystä ilmiöstä. Ei liity kylläkään välttämättä enää 1 ja 5 km syke-eroon, sillä em. viive on tyypillisesti 2-3 minuuttia, riippuen intensiteetistä ja kuntotasosta. Huipuilla hapenkulutuksen kinetiikka on tehokkaampaa kuin normihölkkääjällä.
  6. Pitäiskö pitkästä aikaa postata blogiin kuulumisia, juoksutavoitteista jne..... en tiedä kiinnostaisko ketään tuoreehkon liikuntafysiologin löpinät? Joka tapauksessa, hyvää juhannusta, pysykää hengissä ja liikkeessä.

  7. @villea Tietääkseni T1D:lle altistavia HLA-geenimuotoja on 15/100 suomalaisista ja 1/100 sairastuu. Tarvitaan alttius ja jokin tekijä, virus tms. ja sairaus puhkeaa joillekin. Aika paljon tutkitaan tätä ja tiedetään koko ajan lisää.
  8. Tsemiä teille Seppo! Tosiaan, T1D on ja pysyy, eikä ainakaan vielä lähde kirveelläkään. Sen kanssa voi kuitenkin pärjätä ihan hyvin. Uskallan tämän todeta reilun 28 vuoden omakohtaisella kokemuksella.
  9. Ei ole aivan älyttömästi jännitettävää kolmosen alituksessa, jos kunto ajoittuu marapäivälle edes jotenkin, eikä peruskestävyys ole liian heikolla tasolla, suhteessa hyvään suorituskykyyn lyhyemmillä matkoilla. Suurin riski on koheltaa taktisesti.
  10. Täällä vaikuttaa olevan hyvää keskustelua edelleen. Luin ketjun läpi. Jos juoksuvauhtien kehitys merkitsee, kannattaa keskittyä enemmän juoksuun. Jos tavoitteena on terveyden ja hyvinvoinnin ylläpito, juoksun pk-vauhdilla ei ole älyttömän suurta merkitystä, liikunnan monipuolisuus merkkaa enemmän. Edellä olikin jo mainintaa siitä, ettei juostusta pk-vauhdista voi suoraan vetää johtopäätöksiä juoksijan kapasiteetista juosta lujaa. Jos ketjun aloittaja kuitenkin pk-vauhtia aikoo nostaa, kiinnittäisin huomiota askelfrekvenssiin. Se on suoraan yhteydessä vauhtiin ja usein myös juoksun taloudellisuuteen. Pk:n vauhti ei voi olla hyvää tasoa, jos frekvenssi on merkittävästi alhaisempi kuin esim. vk-vauhdeilla. Myöskään sykkeet ei pysy tällöin alhaalla, kun harppoo alhaisemmalla frekvenssillä hyvää pk-vauhtia. Helpompaa tai vähintäänkin energiatehokkaampaa on nostaa frekvenssiä kuin pidentää askelta, jos siis tavoitteena on lisätä juoksuvauhtia. edit: kadenssi -> (askel)frekvenssi
  11. Oisko ollut ikääntynyt metsästäjä, jolla näkökään ei ole enää ihan sillä tasolla mitä vuosikymmeniä sitten metsästäessä vielä oli. Siinä luodikolla sitten tähtäili paikallaan olevaa, aikaisemmin havaitsemaansa lintua, joka sitten olikin juomaan tai kavereitaan venaamaan pysähtynyt maastopyöräilijä trendikkäässä mustassa kypärässä. Liikenteessäkin on semmosia ikäihmisiä ketkä ajavat autolla läpi taajaman täsmälleen samaa vauhtia, risteyksistä ja suojateistä välittämättä, näkemättä ja kuulematta paljoakaan. Tämä on kuitenkin systeemin vika lähtökohtaisesti, eikä verrattavissa rattijuoppojen tekemisiin. Kannatan toki kaikkien toimeliaisuutta, mutta esim. metsästys tai autoilu ei kaikille välttämättä sovi. Olen metsästänyt ja kävellyt nuorena metsissä siinä määrin, että tiedän mistä siinä on kyse, joten turha närkästyä kommentistani. On hyvinkin mahdollista, että ko onnettomuus oli vahinko, ja lintua tähdättiin, mutta ihmiseen osuttiin. Systeemivialta hieman vaikuttaa tämäkin.
  12. Se on just noin kisanaikaisen tankkauksen osalta, jos ennen kisaa lihaksiston ja maksan glykogeenivarastot ovat edes enemmän täynnä kuin tyhjät. Reilu tunti pitäisi tuolloin mennä puokinteholla suht helposti enimmäkseen lihaksen omin varastoin. Jos varastot täynnä, mitään ongelmia ei pitäisi olla, jos jättää kaikkien lyhkäsempien matkojen ennätykset kisan alkuvaiheilla juoksematta. Maksa sit vielä jeesaa noin 4-6 geeliä vastaavalla varastoidulla glukoosilla ja tuottaa lisäksi stressihormonien vaikutuksesta kokoajan lisää, joten terveellä veren glukoosikaan ei pahemmin horju. Jos edes vähän juo, se jeesaa mikäli nestettä menetään tosi paljon, tai jos ilma on kuivaa.
  13. Maratonin Suomen ennätyksiä ei hesan kärripoluilla juosta. Juoksijat arvostanevat aikoja juostessaan sitä mitä katumaratonit muualla tarjoavat. Liikenteeltä suljettuja leveitä suoria teitä, hyvin vähän käännöksiä, aika lailla flattia reittiä, samantasoisia muita juoksijoita ja kannustusta. Ehkä ennen kaikkea sitä, että maratonia arvostetaan esim. muualla Euroopassa aivan eri lailla. J Holmenin SE on Rotterdamista ja R Lemettisen Lontoosta, ja esim. A Nummela on lukuisia kertoja juossut Valenciassa ennätystään kohentaen.@sk tuorein tulos pyörätiemaralta on mielestäni helvetin kova hänen omaan tasoonsa verrattuna, tais olla ennätys. Helpompaa olisi ollut tehdä tulosta esim. Vantaalla, joka menee hesan maran edelle heittämällä. Ei sielläkään mahdottoman leveää tiestöä ole tms, muttei tarvitse autoja ja ratikoita siinä määrin ihmetellä mitä hesan maralla. Esim. Vantaan ja Jyväskylän maratonit ovat oikeammin mitoitettuja ympäristöönsä, ja reittejä on mietitty juoksun kannalta. Hesassa maraton järjestetään siten kuin se on mahdollista muuta toimintaa häiritsemättä. Siksi se ei voi olla aikojen juoksuun optimaalinen tapahtuma, mikä selittänee osaltaan myös vähenevää kiinnostusta tapahtumaa kohtaan.
  14. Onnea!!! Tuosta ajasta lähtee ens vuonna enemmän kuin 2,5 - 3 tuntia. Alle 21 tuntiin menee vähintään ku yhtä hyvin treenaat ku maralle viimeksi.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy