Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Tumppi

Jäsenet
  • Content Count

    129
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by Tumppi

  1. Jos sopivaa kenkää ei tahdo löytyä, niin yksi keino voi olla pienet korotuspalat kantapäiden alle (https://www.stadium.fi/naiset/naisten-kengat/kenkatarvikkeet/244825101/sidas.gel-heel-pad.blue). Ne nostavat kantapäät muutaman millin ylemmäs, jolloin kengän paine ei ehkä kohdistu juuri siihen "haastavaan" kohtaan.
  2. Tumppi

    Kangasala-Jukola 2019

    Yritän kyllä nukkua, mutta vaikeaa se on. 22 Jukolaa takana, mutta silti ennen juoksua jännittää liikaa, ja juoksun jälkeen menee muutama tunti, että pystyy rauhoittumaan. Korvatulpat tosiaan helpottaa nukkumista, ja pienikin torkahdus on parempi kuin ei mitään. Minulla tulee usein mahaongelmia, kun täytyy juosta aamuyöllä.
  3. Samaa ongelmaa on ollut mullakin Integratorien kanssa: kolme paria peräkkäin hajosi kolmen kuukauden käytön jälkeen. Nappulat irtoaa kokonaan ja nastat tietysti mukana. Aikaisemmin Integratorit kestivät minulla puolitoista vuotta. Syksyllä vaihdoin sitten merkkiä ja ostin Icebug Spirit7:t. Mutta niillä on vasta muutama lenkki takana, joten en osaa vielä sanoa, kestävätkö paremmin. Mallina tämä on ehkä vähän kapeampi kuin Integrator.
  4. Tumppi

    Movescount

    Saako Movescountista jotenkin kuvan, joka näyttäisi viikoittaiset harjoitustunnit tai -kilometrit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta? Polar ProTrainer -ohjelmassa tuo oli aikanaan ihan perustoiminto, mutta Movescountista en ole onnistunut löytämään.
  5. Mikä tahansa uusi GPS-kello täyttää nuo vaatimukset. Itsellä Suunto Spartan Trainer, ja on toiminut suunnistuskäytössä hyvin.
  6. Tumppi

    Talvijuoksukengät ?

    DTS:llä olen juossut muutaman talven ja olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja sopii leveään jalkaan. Melko painavathan nuo ovat ja korkealla dropilla, eli sopivat akillesvaivaisille ja pitkille lenkeille, mutta kovassa vauhdissa tuntuvat vähän kömpelöiltä. Mainosten puhe "älynastoista" on täyttä höpöhöpöä: nastat eivät painu kumin sisään paljaalla asfaltilla juostessa.
  7. Ostin omaan Suunnon peukalokompassiini tuollaisen suurennuslasin, mutta en ole oikein oppinut käyttämään sitä. Suurennuslasilla näkee kyllä tarkasti pienen alueen, mutta heti kun haluaisi nähdä vähän isomman palan karttaa, niin suurennuslasi pitäisi kääntää pois tai siirtää kompassi sivuun. Ehkä siihenkin tottuisi, kun harjoittelisi, mutta toistaiseksi oma näkökyky riittää 1 : 10 000 kartan lukemiseen ilman suurennuslasia, kunhan malttaa pysähdellä pienipiirteisissä paikoissa. Huipuilla suurennuslasin käyttö johtuu varmaan siitä, että isoissa kisoissa pitkällä matkalla käytetään 1 : 15 000 karttaa, ja siitä ei sitten tahdokaan saada mitään selvää edes normaalilla näkökyvyllä. Kestävyydestä olen kuullut sanottavan, että sellaiset mallit kestävät paremmin, joissa on joustava kiinnitys peukaloremmin avulla. Joissain malleissa taas kiinnitys kompassiin on jäykällä tapilla, joka kuulemma katkeaa helposti.
  8. Korotuspalat kengissä kantapäiden alla yleensä helpottavat kipeällä akillesjänteellä liikkumista.
  9. Tumppi

    Brooks

    Brooks aikoo tuoda markkinoille 3D-skannauksen ja askelluksen mittauksen avulla personoitavat juoksukengät: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/juoksukenka-astuu-digiaikaan---joka-jalalle-jotakin/CYsFSbWw Suomalainen Left Shoe Company yritti samaa hommaa nahkakengille, mutta konkurssi tuli. Saa nähdä, onnistuuko Brooks paremmin juoksukenkien puolella. Karhulla oli aikanaan samantyyppinen idea Ortix-mallissa, ja tietysti yksilöllisiä pohjallisia tehdään monessa paikassa. Suomi ei varmaan ole ensimmäinen maa, johon Brooks tuo uuden tekniikkansa.
  10. Yleensä en kastele, mutta varsinkin talven aikana ne tuntuu kutistuvan, varmaan kuivan ilman takia. Oon tehnyt kastelun ihan niin, että kotona kengän kärkiosa vesihanan alle muutamaksi sekunniksi, pieni liraus vettä myös kengän sisään, annan imeytyä pienen hetken ja kaadan ylimääräiset pois. Sitten vaan muovipussiin ja kisoihin. Ei sitä vettä hirveän paljoa tarvitse, sen verran vaan, että kengän kärkiosan nahka on vähän kostea. Voihan ne kisapaikallakin kastella, vaikka juomapullosta tai jos löytää vesilätäkön niin astuu siihen.
  11. Suunnistusnastareita voi katsella vaikka täältä: https://www.suunnistajankauppa.fi/c6-nastarit-p1-fi.html ja täältä: http://www.icebug.fi/mallisto/ Kuivassa metsässä pärjää ilmankin nastoja, mutta märällä kelillä nastat on tarpeelliset. Pronaatiotuella ei ole metsässä juostessa merkitystä, kun jokainen askel on kuitenkin johonkin suuntaan vinossa epätasaisen pohjan takia.
  12. Tumppi

    Lahti-Hollola Jukola 2018

    Onneksi Jukola on kesäkuussa, silloin ei ole pilkkopimeää. Jos metsässä vierähtää useampi tunti, niin aurinko alkaa jo nousta :)
  13. Tietääkö kukaan, kuinka moneksi päiväksi eteenpäin GPS-kellot lataavat tuota "almanakkaa" eli satelliittien sijainteja? Eli kuinka usein kello kannattaisi synkronoida, että satelliitit löytyisivät aina mahdollisimman nopeasti?
  14. Tiejuoksua, hiihtoa, ja "kuivaharjoittelua" eli karttojen katselua, reitinvalintojen miettimistä ja viime kesän kisojen analysointia. Lumessa kahlaaminen tai lumikenkäily voisi toki olla hyvää kunnonkohotusta. Jotkut harrastelijatkin käyvät Portugal Orienteering Meetingissä talvella. Sprinttisuunnistuksen reitinvalintoja voi harjoitella Route Choice Gamella: https://www.routechoicegame.com/info.php
  15. Uutena mittari sammutti näytön, kun se oli jonkun aikaa täysin liikkumatta, vaikka pöydällä. Sitten pienikin liikahdus herätti näytön uudestaan. Tämä siis kellotilassa virran säästämiseksi. Nyt tuo näytön sammutus on loppunut. Näyttö on koko ajan päällä, ja akku tyhjenee nopeammin. Onko muut huomanneet tällaista? Johtuisiko jostain ohjelmistopäivityksestä, vai löytyykö tämä jostain asetuksista?
  16. Tumppi

    Päivän kevennys

    Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä.
  17. Uusi kirja suunnistuksesta ilmestymässä: Suunnista kuin mestari http://www.kestavyysurheilu.fi/suunnistus/18725-uutuuskirja-johdattaa-suunnistuksesta-kiinnostuneet-perustaidoista-aina-kilpasuunnistajan-ajatusmaailmaan-asti
  18. Tumppi

    Akillesvaiva

    Voisiko olla Haglundin kantapää? https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00124
  19. Yksi täti pyysi apua, kun se oli hiihtolenkin jälkeen jäänyt suksiinsa "jumiin": ei osannut avata siteitä Yritti avata sauvalla painelemalla, ja paikalla oli toinenkin nainen ratkomassa ongelmaa. Pääsin sitten neuvomaan, että side aukeaa nostamalla eikä painamalla. Tämä oli jo toinen kerta, kun minua pyydetään auttamaan samassa ongelmassa. En muista, oliko viimeksi sama nainen
  20. Teippaus tai nilkkatuki varmaan estää nyrjähdykset. Harjoittelemalla voi vahvistaa nilkkaa, jos jaksaa lähes joka päivä treenata: http://www.yths.fi/filebank/1752-NILKAN_LIIKEHARJOITTELU_vaihe2_031212.pdf
  21. Tumppi

    Suunnistus

    Jännä, ei minulla ole ollut suojalasien kanssa huurtumisongelmaa, vaikka on tullut suunnistettua pakkasellakin ja monet erilaiset lasit on ollut vuosien varrella käytössä. Nykyiset on Vapro-merkkiset. Ja en ole niin hyvä, että en koskaan joutuisi pysähtymään Joskus tulee suihkautettua huurtumisenestoainetta, mutta ei se tunnu kovin tarpeelliselta. Sadekelit ovat sitten ongelma, ei huurtumisen takia vaan koska laseihin tulee vesipisaroita ja sitten ei näe karttaa. Ja kun on tottunut, että ei tarvitse varoa silmiä, niin sateella on vaikea muistaa, että nyt pitäisikin nostaa käsivarsi kasvojen eteen tiheikössä.
  22. Taitaa olla viallinen näyttö. Jos olisi softabugi, niin kaikilla olisi sama ongelma. Olethan päivittänyt ohjelmiston uusimpaan versioon?
  23. Veikkaisin, että ongelma ainakin omalla kohdallani tulee siitä, että mittari pääsee vähän heilumaan ranteessa, vaikka sen yrittää vetää tosi tiukalle. Olen juossut nyt kolme lenkkiä, mittari eri kohdissa rannetta, ja mitattu keskisyke on aina hyvin lähellä kadenssia kertaa kaksi. (Kadenssille muuten molemmat mittarit antavat saman tuloksen, vaikka Polar mittaa sen kengästä ja Suunto ranteesta.) Mittarilla on varmaan vaikeuksia erottaa, mikä muutos optisessa mittauksessa johtuu sydämen lyönnistä ja mikä käden heilahduksesta tai askeleen tärähdyksestä. Mutta onneksi Spartan Traineriin saa yhdistettyä perinteisen sykevyön.
  24. Sykemittaus ranteesta paljastui käyttökelvottomaksi ainakin minun ranteellani. Tässä vertailu Suunnon rannemittauksen ja Polarin sykevyön välillä: Ensimmäiset 16 minuuttia Suunto antoi lähes 20 pykälää korkeamman sykkeen. Sitten ero pieneni, ehkä mittari liikahti vähän parempaan paikkaan ranteessa, mutta silti Suunto mittasi koko ajan vähän korkeamman sykkeen. Koko lenkin keskisyke oli Suunnon mukaan 154 ja Polarin mukaan 147. Jos jätetään ensimmäiset 16 minuuttia pois laskuista, niin keskisykkeet ovat 154 (Suunto) ja 149 (Polar). Lisäksi rannemittauksen tulos heilahtelee paljon enemmän kuin Polarin sykevyö. En kyllä odottanutkaan suurta luotettavuutta rannemittaukselta. Täytyy varmaan hankkia Suunnon sykevyö. Matkan mittauksen tarkkuus on hyvä. Suunto GPS antoi 19,04 km, Polar kenkämittari 19,32 km, ja Karttapaikasta mitattuna lenkki oli 19,3 km. Asensin myös Movescount Android-sovelluksen, ja lenkin siirto uudesta kellosta Movescountiin onnistui helposti. Mutta juoksu kulki hyvin, sehän tässä kuitenkin tärkeintä on :-)
  25. Kello tuli perille! Yön aikana oli lennätetty Brysselistä Kölnin ja Malmön kautta Vantaalle, ja UPSin kuriiri oli perjantaina jättänyt sen lähimpään noutopisteeseen. Kerosiini on liian halpaa, kun kelloja voidaan lennätellä ympäri Eurooppaa :-) Ensimmäinen lenkki takana, ei vielä valittamista. Ohjelmistopäivitys ja lenkin synccaus Movescountiin toimi hyvin tietokoneen kautta, kännykkäsovellusta en vielä kokeillut. Näytön kontrasti voisi olla parempikin, mutta kyllä tuosta selvää saa. Satelliitit löytyivät noin kymmenessä sekunnissa, ja GPS toimi tarkasti ainakin tuolla reitillä. Sykemittaus ranteesta tuotti hieman epäilyttävän korkeita lukemia. Ajattelin seuraavaksi juosta lenkin niin, että vanha Polar mittaa sykettä rinnasta ja uusi Suunto ranteesta. Katsotaan, tuleeko samanlaista käyrää.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy