Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Tumppi

Jäsenet
  • Content Count

    143
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

32 Excellent

About Tumppi

  • Syntymäpäivä 09.02.1980

Converted

  • Coopperi
    3160
  • Puolimaraton
    1.34
  • Maraton
    3.52

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ei ole ihan näin yksinkertaista. Kuolleisuus riippuu voimakkaasti siitä, minkä ikäisiä sairastuneet ovat. Jos virus pääsee vanhusten hoivakoteihin, niin kuolleisuusprosentti nousee.
  2. Paras mittakaava on tällainen ikuisuuskysymys. Periaatteessa kartoittajan pitäisi yleistää niin, että karttaa pystyy lukemaan 15 000 mittakaavassa ilman suurennuslasia. Käytännössä kartoitustyö on mennyt siihen, että hyvänäköinen pystyy lukemaan 10 000 karttaa ja vanhuksille joudutaan tekemään suurennos 7 500:aan. HS:n Iltarasteilla saa valita 10 000 tai 7 500 mittakaavan. Itse otan aina 10 000, koska se on kuitenkin kisoissa käytössä, niin samalla täytyy harjoitella. Joskus ostin peukalokompassiin suurennuslasin, mutta en oppinut sitä käyttämään, koska sillä näkee vain pienen palan karttaa kerrallaan ja luupin joutuu aina kääntämään pois edestä, kun haluaa nähdä laajemman alueen. Viime kesän Jukolan kartta oli tosiaan hyvin pelkistetty, mutta mielestäni jo liikaa. Jatkuvasti tuli mieleen, että eikö tätäkään notkoa tai kiveä tosiaan ole kartalla. Yksi virhekin tuli sen takia, että mäessä ei ollut kartalla mitään luettavaa, vaikka maastossa oli paljon muotoja.
  3. Oireiden perusteella tuo toinen sairastuminen saattoi olla koronavirus. Se voisi selittää hitaan kuntoutumisen. Ei kai tuossa auta kuin ottaa kevyemmin ja antaa elimistölle lisää aikaa parantua.
  4. Vaikka käyttäisi levykompassia, niin silti täytyy opetella "peukalotekniikka", eli peukalo pidetään kartalla siinä kohdassa, missä ollaan menossa. Kun tuon välttämättömän tekniikan oppii, niin peukalokompassin käyttö onnistuu melkein automaattisesti. Mielestäni levykompassi on paljon vaikeampi oppia.
  5. Suosittelen Active Ankle -nilkkatukea (https://www.rehaboteket.fi/ortoosi/nilkkatuet/nilkkaortoosi-active-ankle-t2), samoja saa myös Suunnistajan Kaupasta. Itse käytän sitä kaikissa suunnistuksissa ja polkujuoksuissa. Sopii myös melko kapeaan kenkään, toisin kuin monet muut nilkkatuet. Parilla ensimmäisellä lenkillä tuntui vähän jäykältä, sitten siihen tottui.
  6. Elävien eläinten myynnin lopettaminen vaatisi, että Kiinaan rakennetaan valtavasti lisää kylmäsäilytystilaa ja hankitaan kylmäkuljetusautoja, joilla liha kuljetetetaan teurastamoilta. Ja sitten pitäisi vielä jotenkin tuottaa sähköä niille kaikille kylmäkoneille. Kiinassa on niin paljon ihmisiä, että niitä jääkaappeja ja sähköä tarvittaisiin ihan järjettömän paljon.
  7. Tumppi

    Napapiiri-Jukola 2020

    Ei nyt ihan kokonaan. Ainakin Espoon Suunta järjestää kuntorasteja periaatteella: Tulosta kartta itse ja käy juoksemassa yksin, rastit maastossa viikon ajan. https://espoonsuunta.fi/2020/03/13/kuntosuunnistukset-kiintorasteina-30-4-asti/
  8. Tumppi

    Napapiiri-Jukola 2020

    Jukola-ennakointia maailmanmestari Jani Lakasen spekulaatioilla höystettynä, kesto 58 minuuttia:
  9. Viime syksynä ostamani Icebug Spritit ei kestäneet sen paremmin kuin Integratorit. Icebugeista hajosi kangasosat ihan kokonaan parinkymmenen lenkin jälkeen. Palasin sitten takaisin Integratoreihin. Täytyy varmaan vaan hyväksyä, että joutuu ostamaan kahdet suunnistuskengät joka kesä, jos haluaa suunnistaa pari kertaa viikossa. Tai ehkä täytyy olla tyytyväinen, kun kahden leikkauksen jälkeen akillesjänteet on siinä kunnossa, että pystyy juoksemaan hajalle kahdet kengät kesässä 😊
  10. Tumppi

    eCross tekee paluun

    Tänään juostiin eCross toisen kerran tällä toisella tuotantokaudella. Osanottajia vain 64, joista 22 lasten sarjoissa. Ilmeisesti kilpailevia tapahtumia on niin paljon, että eCross ei pärjää viime viikon Nuuksio Classicin ja ensi viikon Sipoonkorpi Trailin puristuksessa. Olisiko joku toinen ajankohta parempi, vai mitä pitäisi tehdä, ettei eCross kuihtuisi kokonaan pois?
  11. Tumppi

    Movescount

    Movescountissa taitaa olla jotain häiriötä juuri nyt. Minä synkronoin mittaristani lauantaina kaksi lenkkiä, mutta kumpikaan ei aluksi tullut näkyviin Movescountissa. Muutamaa tuntia myöhemmin ensimmäinen noista kahdesta lenkistä ilmestyi Movescountiin, mutta toinen ei näy vieläkään.
  12. Niin, eihän se sähköpöytä pakota seisomaan koko päivää. Minulla on tapana seistä vajaa tunti aamupäivällä ja toinen vajaa tunti iltapäivällä. Selälle paljon parempi kuin koko päivän istuminen, mutta ei kuitenkaan väsytä jalkoja.
  13. Kuminauhatreenissä vastusta voi säätää sillä, kuinka tiukalle sen nauhan vetää käsillä. Ja jos ollaan kuntouttamassa kipeää akillesta, niin ehkä kuormitusta ei tarvitsekaan olla yhtä paljoa kuin juostessa. Mietin vielä vastuksen suuruutta siltä kannalta, että sata varpaillenousua yhdellä jalalla tuntuu paljon raskaammalta kuin sata askelta juoksua, vaikka juoksussa tuleekin suuremmat voimat. Ero voisi johtua kontaktin nopeudesta: juostessa voima tulee akillesjänteen elastisuudesta, varpaillenousussa tai kuminauhajumpassa voima tulee pohjelihaksesta.
  14. Pohjetreeniä voi tehdä myös kotikonstein käyttämällä jumppakuminauhaa vastuksena. Onnistuu myös istuen.
  15. Jos sopivaa kenkää ei tahdo löytyä, niin yksi keino voi olla pienet korotuspalat kantapäiden alle (https://www.stadium.fi/naiset/naisten-kengat/kenkatarvikkeet/244825101/sidas.gel-heel-pad.blue). Ne nostavat kantapäät muutaman millin ylemmäs, jolloin kengän paine ei ehkä kohdistu juuri siihen "haastavaan" kohtaan.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy