Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Tumppi

Jäsenet
  • Content Count

    136
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

31 Excellent

About Tumppi

  • Syntymäpäivä 09.02.1980

Converted

  • Coopperi
    3160
  • Puolimaraton
    1.34
  • Maraton
    3.52

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tumppi

    Napapiiri-Jukola 2020

    Jukola-ennakointia maailmanmestari Jani Lakasen spekulaatioilla höystettynä, kesto 58 minuuttia:
  2. Viime syksynä ostamani Icebug Spritit ei kestäneet sen paremmin kuin Integratorit. Icebugeista hajosi kangasosat ihan kokonaan parinkymmenen lenkin jälkeen. Palasin sitten takaisin Integratoreihin. Täytyy varmaan vaan hyväksyä, että joutuu ostamaan kahdet suunnistuskengät joka kesä, jos haluaa suunnistaa pari kertaa viikossa. Tai ehkä täytyy olla tyytyväinen, kun kahden leikkauksen jälkeen akillesjänteet on siinä kunnossa, että pystyy juoksemaan hajalle kahdet kengät kesässä 😊
  3. Tumppi

    eCross tekee paluun

    Tänään juostiin eCross toisen kerran tällä toisella tuotantokaudella. Osanottajia vain 64, joista 22 lasten sarjoissa. Ilmeisesti kilpailevia tapahtumia on niin paljon, että eCross ei pärjää viime viikon Nuuksio Classicin ja ensi viikon Sipoonkorpi Trailin puristuksessa. Olisiko joku toinen ajankohta parempi, vai mitä pitäisi tehdä, ettei eCross kuihtuisi kokonaan pois?
  4. Tumppi

    Movescount

    Movescountissa taitaa olla jotain häiriötä juuri nyt. Minä synkronoin mittaristani lauantaina kaksi lenkkiä, mutta kumpikaan ei aluksi tullut näkyviin Movescountissa. Muutamaa tuntia myöhemmin ensimmäinen noista kahdesta lenkistä ilmestyi Movescountiin, mutta toinen ei näy vieläkään.
  5. Niin, eihän se sähköpöytä pakota seisomaan koko päivää. Minulla on tapana seistä vajaa tunti aamupäivällä ja toinen vajaa tunti iltapäivällä. Selälle paljon parempi kuin koko päivän istuminen, mutta ei kuitenkaan väsytä jalkoja.
  6. Kuminauhatreenissä vastusta voi säätää sillä, kuinka tiukalle sen nauhan vetää käsillä. Ja jos ollaan kuntouttamassa kipeää akillesta, niin ehkä kuormitusta ei tarvitsekaan olla yhtä paljoa kuin juostessa. Mietin vielä vastuksen suuruutta siltä kannalta, että sata varpaillenousua yhdellä jalalla tuntuu paljon raskaammalta kuin sata askelta juoksua, vaikka juoksussa tuleekin suuremmat voimat. Ero voisi johtua kontaktin nopeudesta: juostessa voima tulee akillesjänteen elastisuudesta, varpaillenousussa tai kuminauhajumpassa voima tulee pohjelihaksesta.
  7. Pohjetreeniä voi tehdä myös kotikonstein käyttämällä jumppakuminauhaa vastuksena. Onnistuu myös istuen.
  8. Jos sopivaa kenkää ei tahdo löytyä, niin yksi keino voi olla pienet korotuspalat kantapäiden alle (https://www.stadium.fi/naiset/naisten-kengat/kenkatarvikkeet/244825101/sidas.gel-heel-pad.blue). Ne nostavat kantapäät muutaman millin ylemmäs, jolloin kengän paine ei ehkä kohdistu juuri siihen "haastavaan" kohtaan.
  9. Tumppi

    Kangasala-Jukola 2019

    Yritän kyllä nukkua, mutta vaikeaa se on. 22 Jukolaa takana, mutta silti ennen juoksua jännittää liikaa, ja juoksun jälkeen menee muutama tunti, että pystyy rauhoittumaan. Korvatulpat tosiaan helpottaa nukkumista, ja pienikin torkahdus on parempi kuin ei mitään. Minulla tulee usein mahaongelmia, kun täytyy juosta aamuyöllä.
  10. Samaa ongelmaa on ollut mullakin Integratorien kanssa: kolme paria peräkkäin hajosi kolmen kuukauden käytön jälkeen. Nappulat irtoaa kokonaan ja nastat tietysti mukana. Aikaisemmin Integratorit kestivät minulla puolitoista vuotta. Syksyllä vaihdoin sitten merkkiä ja ostin Icebug Spirit7:t. Mutta niillä on vasta muutama lenkki takana, joten en osaa vielä sanoa, kestävätkö paremmin. Mallina tämä on ehkä vähän kapeampi kuin Integrator.
  11. Tumppi

    Movescount

    Saako Movescountista jotenkin kuvan, joka näyttäisi viikoittaiset harjoitustunnit tai -kilometrit vaikkapa viimeisen vuoden ajalta? Polar ProTrainer -ohjelmassa tuo oli aikanaan ihan perustoiminto, mutta Movescountista en ole onnistunut löytämään.
  12. Mikä tahansa uusi GPS-kello täyttää nuo vaatimukset. Itsellä Suunto Spartan Trainer, ja on toiminut suunnistuskäytössä hyvin.
  13. Tumppi

    Talvijuoksukengät ?

    DTS:llä olen juossut muutaman talven ja olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja sopii leveään jalkaan. Melko painavathan nuo ovat ja korkealla dropilla, eli sopivat akillesvaivaisille ja pitkille lenkeille, mutta kovassa vauhdissa tuntuvat vähän kömpelöiltä. Mainosten puhe "älynastoista" on täyttä höpöhöpöä: nastat eivät painu kumin sisään paljaalla asfaltilla juostessa.
  14. Ostin omaan Suunnon peukalokompassiini tuollaisen suurennuslasin, mutta en ole oikein oppinut käyttämään sitä. Suurennuslasilla näkee kyllä tarkasti pienen alueen, mutta heti kun haluaisi nähdä vähän isomman palan karttaa, niin suurennuslasi pitäisi kääntää pois tai siirtää kompassi sivuun. Ehkä siihenkin tottuisi, kun harjoittelisi, mutta toistaiseksi oma näkökyky riittää 1 : 10 000 kartan lukemiseen ilman suurennuslasia, kunhan malttaa pysähdellä pienipiirteisissä paikoissa. Huipuilla suurennuslasin käyttö johtuu varmaan siitä, että isoissa kisoissa pitkällä matkalla käytetään 1 : 15 000 karttaa, ja siitä ei sitten tahdokaan saada mitään selvää edes normaalilla näkökyvyllä. Kestävyydestä olen kuullut sanottavan, että sellaiset mallit kestävät paremmin, joissa on joustava kiinnitys peukaloremmin avulla. Joissain malleissa taas kiinnitys kompassiin on jäykällä tapilla, joka kuulemma katkeaa helposti.
  15. Korotuspalat kengissä kantapäiden alla yleensä helpottavat kipeällä akillesjänteellä liikkumista.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy