Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Rach

Jäsenet
  • Content Count

    75
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

Converted

  • Maraton
    5:19
  1. Viime talven menin Feelmaxeilla, joiden sisään puuvillasukat alle ja ohuesta langasta kudotut villasukat niiden päälle. Tuolla setillä ei -15 pakkaslumessa seistä kuin minuutti pari korkeintaan. Mutta juosta voi vaikka pari tuntia.
  2. Aika pomminvarma kaava saada Hb nousuun jo muutamassa viikossa: 1. Viljat ja maidot veks 2. Poroa ja muuta punaista lihaa, sisäelimiä ym. 3. Paljon kasviksia: salaattia, nokkosta, vihanneksia, marjoja ym. 4. Chlorella-levää esim. ruokalusikallinen päivässä Tällä kaavalla hemoglobiini saattaa nousta yli 150 lukemiin melko lyhyessäkin ajassa. Toki geenejä on vähän erilaisia, joillakin ihmisillä on luonnostaan matala Hb, vaikka muita anemian oireita ei esiintyisi. Hemoglobiinihan yksistään ei vielä kerro koko totuutta tosta rauta-jutskasta. Jotkut lääkärit tuijottaa vain hemoglobiinia ja lyö rautavalmisteet kehiin, jos on matala Hb.
  3. Pahoittelut tulkintavirheestä tuossa maidon ja leivän vertauksessa! Ja pointti tuossa geneettisestä sopeutumisesta oli se, että ihmisen geenit ovat ilmeisesti aika lailla samanlaiset kuin joskus 40 000 vuotta sitten. Maitotuotteita ei ole ollut vielä kovinkaan pitkään kehissä, mutta varsinkin nykyajan käsitelty maito on varsin tuore tapaus, mitä mihinkään sopeutumiseen tulee.
  4. Pahoittelut vain, että tää ketju lähtee vähän offtopicin puolelle! Mutta siis, kyllä nykyajan maito on äärimmäisen pitkälle prosessoitu maitotuote, joka on aika kaukana siitä, mitä lehmän utareesta tulee. Et varmaan tarkoita, että muutamassa kymmenessä vuodessa olisi tapahtunut jotain geneettistä sopeutumista tälle komponenteista kasatulle maitotuotteelle? :tongue: Geneettinen sopeutuminen tapahtuu erittäin hitaasti ja muutamassa sadassa vuodessa ei tapahdu vielä mitään (tästä pääsisi kätevästi lempiaiheeseni vehnään.) Maidon käsittelystä varsinkin homogenointi eli rasvapalleroiden pilkkominen nanometrien kokoisiksi pisaroiksi aiheuttaa monenlaista ongelmaa, sillä äärimmäisen pieninä partikkeleina suolistosta pääsee verenkiertoon erilaisia kasvutekijöitä ja hormoneita, joiden ideana on siis kasvattaa se vasikka. Laktoosi-intoleranssi vaikuttaisi myös olevan aika monipiippuinen juttu, sillä esim. tosi moni keliaakikko on huomannut ruokavaliomuutoksen jälkeen sietävänsä maitoa. Eli tällöin ongelman aiheuttikin viljojen gluteeni (tai muut viljan jutut). Toisaalta moni laktoosi-intolerantti pystyykin nauttimaan raakamaitoa tai -juustoja, joiden sisältämät maitohappobakteerit pitävät yllä suoliston tervettä bakteerikantaa. Pastöroidussa tuotteessa eläviä bakteereita ei taida juurikaan olla. UHT:stä nyt puhumattakaan... Mielestäni maitotuotteita voi silloin tällöin käyttää, jos ne ei aiheuta ongelmia. Tunnen kyllä urheilijoita, jotka juovat lähes 2 litraa rasvatonta maitoa päivässä. Ai niin, ja kalsiumin lähteenä maito on ilmeisen huono, sillä maito happamoittaa kehoa ja siten varsinainen kalsiumin saanti heikkenee. Liian hapan keho joutuu puskuroimaan pH:ta luiden sisältämästä kalsiumista ja pidemmän päälle tuloksena on osteoporoosi. Ruokajuomana se on myös huono, sillä se sekoittaa kalsiumin ja magnesiumin välistä suhdetta, jolla taas on todettu olevan merkittävä rooli sydäntaudin kehittymisessä. Tuo Vm60:n suhtautuminen maitoon niin, että eihän se nyt sentään niin prosessoitu ja huono juttu ole kuin leipä herättää kysymyksen: mihin tarvii kumpakaan? Tuo että verrataan kahta huonoa asiaa ja todetaan toisen olevan parempi kuulostaa korvaani ihan täysjyvältä. :smile-new: Aina kun Iltalehtien ja muiden valtamedioiden terveys-sivuilla hehkutetaan täysjyvän terveellisyyttä, jutun takana on jokin tutkimus, jossa on todettu täysjyvän olevan terveellisempi kuin verrokkiryhmän mussuttamat croissantit ja patongit. Täysjyvän terveysväittämät eivät suurimmksi osaksi pidä paikkansa. Kumoan ja perustelen nyt muutaman väitteen, mitä Wikipedia (= THL ym.) esittää täysjyvästä: 1) "Täysjyvä on merkittävä hiilihydraattien, kuitujen, vitamiinien ja hivenaineiden lähde. Sillä on suuri ravintotiheys eli suhteessa sen sisältämään energiamäärään siitä saa runsaasti eri ravintoaineita, kuten hivenaineita ja vitamiineja, jotka ovat elintärkeitä elimistön hyvinvoinnille." Suuri ravintotiheys verrattuna mihin? Patonkiin? Berliininmunkkiin? Verrataanpa muutamaa ravintoainetta vaikka mustikkaan: Jälkiuunileipä 100 kcal (= 38,5 g) sisältää: kuitua 5,85 g, kaliumia 162 mg, magnesiumia 37 mg, kalsiumia 11 mg, fosforia 115 mg, rauta 1,6 mg, folaatti 20,8 ug. Mustikka 100 kcal (= 227 g) sisältää: kuitua 7,5, kaliumia 250 mg, magnesiumia 20,45 mg, kalsiumia 43,18 mg, fosforia 45 mg, rautaa 1,4 mg, folaattia 26 ug. Okei ehkä vähän kärjistetty esimerkki. Mutta samankaltaiset tulokset tulee vähän kaikista kasviksista tai marjoista, johon vertais. Mielenkiintoista on myös huomata, että esim. paljon puhuttua kuitua ruisleivässä onkin vähemmän kuin mustikassa. Siis kaloria kohden. Lisäksi suurin osa ruisleivän kuidusta on liukenematonta. Täysjyvä sisältää fytiinihappoa, joka muodosta kelaatteja eri mineraalien kanssa (rauta, sinkki, magnesium, kalsium ym.). Tällöin nämä ravinteet eivät imeydy kovinkaan hyvin. 2) "Täysjyvän hiilihydraatit ovat pitkäketjuisia. Ne pilkkoutuvat hitaammin ja energiaa vapautuu elimistöön pidemmän aikaa. Tämä yhdessä täysjyvän kuitujen kanssa auttaa hallitsemaan verensokeritason vaihtelua. Lisäksi täysjyvävilja auttaa ylläpitämään veren tervettä glukoosi- ja insuliinitasoa." Hitaammin kuin mikä? Patonki? Täysjyvää on tutkittu ja todettu (myös Suomessa), että energia imeytyy siitä nopeasti. THL:n suosittelema 6-9 palaa ruisleipää päivässä on melkoinen läjä leipää (jo liukenemattoman kuidun määrä), ja en lähtis kyllä niiden turvin "ylläpitämään veren tervettä glukoosi- ja insuliinitasoa." Diabetesluvut on räjähtäneet käsiin Suomessakin ja silti suositellaan lisättävän täysjyväviljan määrää. 3) Wikipediassa ei lue gluteenista tai lektiineistä mitään, mutta useissa tutkimuksissa on osoitettu niiden olevan haitallisia suurelle osalle ihmisiä. Ilmeisesti jopa 80 % ihmisistä muodostaa vasta-aineita viljojen proteiineja kohtaan! Varsinkin vehnä vaikuttaisi olevan aika melkoinen veijari... Mikäli aihe kiinnostaa, niin kannattaa lukea esim. tämä Tiede-lehden threadi aiheesta: http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/viljojen-gluteeni-huumeiden-listalle-t39451.html Siellä Neonomide-nimimerkkinen hahmo blastaa aika kovaa. Ja syystä. Taustalla ei ole yksi tai kaksi tutkimusta, josta voisi hätäisesti kyhätä tällaisen viljavastaisen "uskonnon". Loppukaneettina voisin heittää vaikka sellaista, että mikäli kärsii jostain pikkuvaivoista kuten allergiat, atooppinen ihottuma, astma (ok, ei ihan pikkuvaiva), epämääräiset vatsavaivat, anemia, väsymys jne. Ja syytä ei oikein saa selville, kannattaa kokeilla esim. kuukauden ajan viljatonta ruokavaliota. Parikymmentä vuotta antihistamiineja ja kortisoneja ym. oireiden hoitamiseen saattaa johtaa johonkin isompiin ongelmiin kuten autoimmuunisairauksiin. :moody: Mikäli siellä siis viljat alunperinkin aiheutti niitä ongelmia... Itse en helposti usko mihinkään huuhaaseen. Mutta kun on 20 aiempaa kesää heinän siitepölyjä niistänyt ja ehkä n. 5 talvea selvinnyt kortisonivoiteen avulla, niin näitä juttuja saattaa alkaa miettiä ja tutkia sen jälkeen kun huomaa selvän eron ruokavaliomuutoksella. Vaikka lääkärikin aikoinaan vakuutteli, että ruokavalion ja näiden ongelmien välillä ei ole yhteyttä, niin todella vaikea olisi uskoa, että kysymys ois puhtaasta sattumasta. T. ex-allergikko ja -atoopikko
  5. Joo, pahoittelut vaan tosta, että kirjoitin Guestina aiemmin. Halusin vastata tähän ketjuun, mutta eipä tullut äkkiä salasana mieleen muutaman kuukauden tauon jälkeen.. Mutta anyways, tota mieltä kyllä oon, mitä kirjoitin. Lehmän maito ei käsittääkseni kovinkaan monen luonnonkansan ruokavalioon kuulu. Maasai-heimon ruokavalio toki koostuu enimmäkseen lehmän verestä ja maidosta, mutta tuleeko muita kansoja mieleen? Suomessa ja Pohjoismaissa on varmaan jotain mukautumista tapahtunut, koska meillä on vähemmän laktoosi-intolerantteja kuin vaikkapa Afrikassa tai Aasiassa, joissa valtaosalle maito ei sovi. Hapatetut maitotuotteet sopii monesti maitoa paremmin. Jotain näyttöä on siitä, että maito aiheuttaisi mm. insuliiniresitenssiä ja aknea. Ruokajuomana maito heikentää tiettyjen mineraalien kuten raudan tai magnesiumin imeytymistä. En näe mitään syytä, miksi aikuisen ihmisen tulisi juoda litratolkulla toisen nisäkkään maitoa, joka on vielä pitkälle prosessoitua. Onhan se halpa proteiininlähde, mutta siihenpä se sitten jääkin. UHT-maito taitaa muuten säilyä muutaman kuukauden huoneenlämmössä. Onks normaalii? :tongue:
  6. Kokeilisin lisätä ruokavalioon paljon klorofylliä eli lehtivihreää sisältäviä aineita. Parhaita taitaa olla mikrolevät Chlorella ja Spirulina. Jos rautaa saa ruuasta tarpeeksi, mutta hemoglobiini on silti matala, niin rauta ei ilmeisesti vain imeydy hyvin. Kokeilisin tällöin pari viikkoa kokonaan ilman vilja- ja maitotuotteita.
  7. Kannattaa kokeilla kookosvettä! Ainakin allekirjoittaneelle tuntuisi olevan se paras urheilujuoma. Sitä voi halutessaan myös laimentaa ja kannattaa ehdottomasti juoda se tosi kylmänä! Lämpimänä maistuu ihan vehkeelle... Löytyy ekokaupoista ja isoista marketeista (ainakin Helsingissä Kampin supermarket).
  8. Kalajoella on perinteisesti järjestetty myös Tynkä-maraton Tyngänkylällä (n. 10 km sisämaahan päin). Vaihtoehtoina on 4,2 km lenkki tai puolimaraton. Aika hauska idea! :)
  9. Kookosvesi + lähdevesi + ripaus hyvää suolaa on sellainen urheilujuoma, että oksat pois!
  10. Rach

    ITB-jänteestä

    Laitetaas vaikka tän ketjun jatkoksi. Tuli mieleen tuossa, että voisikohan ITBS olla yhteydessä juoksukenkiin niin, että kapealestinen kenkä, joka ei anna jalkaterän leventyä ja liikkua vapaasti, voisi olla osasyynä oireen syntyyn? Juoksin maratonin vain 3kk valmistautumisella 2008 (en välttämättä suosittele...), kenkinä oli jotkut Asics Nimbus tai vastaavat. Koskaan harjoitellessa ei ITB-jänne vaivannut, jotain muuta pientä toki saattoi olla. Mutta maratonin jälkeen on vasemmassa jalassa ajoittain vaivannut tuo kipeytyvä polvi/pohje. Varsinkin maratonin jälkeisinä kuukausina ei pystynyt muutamaa kilometriä pidempää lenkkiä juosta ilman että meni kävelyksi. Nyt hoksasin yhtäkkiä, että viime kesänä ITB ei vaivannut, kun juoksin tuollaisilla huarache-sandaaleilla, jotka siis antavat jalkaterän liikkua ihan vapaasti. Ilmojen kylmetessä syksyllä käytin vanhan mallin Feelmaxeja, jossa on ehkä hieman kapea lesti jalkaani. Jossain vaiheessa ITBS ilmestyi taas. Jonkinlaisia lenkkejä pystyi sentään käymään pitkin talvea. Nyt muutama viikko sitten aloin käydä ihan avojaloin juoksemassa ja tänään oli vuorossa viides lenkki. Juoksin puoli tuntia ilman mitään ylimääräisiä tuntemuksia polvessa! Viikko sitten kävin sadesäällä 45 min Feelmaxeilla. Sama vanha virsi taas toistui n. viimeisen 5 min aikana. Muutaman viikon kuluttua jalkapohjien iho varmaan kestää tuollaisen 45 min lenkin avojaloin. Raportoinpa sitten lisää, josko ITBS taas ilmestyy. Tällä hetkellä on kyllä sellainen kutina, ettei välttämättä ilmesty. :)
  11. Rach

    Läskikerho

    Makeanhimo siinä missä muutkin himot on täysin normaalia. Joskus tekee mieli suklaata ja joskus salamipizzaa tai grilliruokaa. Jos haluaa luoda itselleen mahdollisimman tylsän olon, niin voihan noihin yrittää jotain porkkanaa tai salaattia puputtaa, mutta ei se vain toimi, vaan suklaata ym. tekee vielä enemmän mieli! Jossain oli juttua jopa, että pelkkä tietyn ruuan ajatteleminen valmistaa vatsahapot ja entsyymit vatsassa sopivaksi. Sitten jos sinne tunkeekin jotain lehtisalaattia, niin ei ole ihmekään, että pettymys on suuri. Makeanhimoa tai suolaisen+rasvaisen himoa ei tarvitse mielestäni yrittääkään kitkeä, vaan tarjota jotain parempia vaihtoehtoja. Esim. suklaa->raakasuklaa (jota muuten ei edes tee mieli mättää määräänsä enempää, mistä lie johtuu), grillimättö->avokado+ruususuola (toimii oikeesti!), karkit->mulperimarja.
  12. Rach

    Läskikerho

    Suosittelen suklaan korvaamista raakasuklaalla. Se on yhtä hyvää kuin tavallinen suklaa, vaikkakin vähän eri makuista. Raakasuklaa sopii useiden lähteiden mukaan hyvin painonpudottajille ja omakin kokemus vastaa tätä: vaikka suklaata vetää napaan reilustikin, niin kiloja ei kerry vaan päinvastoin aineenvaihdunta ym. tuntuisi toimivan tehokkaasti! Ainut huono puoli raakasuklaassa on sen korkea hinta. Sitä voi kuitenkin tehdä myös itse, jolloin pääsee halvemmalla! Lisää tietoa esim. http://raakasuklaa.com/wordpress/
  13. Raudanpuute saattaa johtua myös gluteeniyliherkkyydestä. Eli vaikka rautaa tulisikin ruuasta, se ei imeydy kunnolla viljojen ärsyttämästä suolesta. Myös ruokailun yhteydessä nautittu maito heikentää raudan imeytymistä, kun taas C-vitamiini tehostaa sitä. Tässä tulee kuitenkin huomioida, että c-vitamiinipillereiden askorbiinihappo ja c-vitamiini ovat kaksi eri asiaa. Eli c-vitamiini kannattaa nappien sijaan nauttia aina luonnollisista lähteistä: marjat (varsinkin ruusunmarja, tyrni), hedelmät, kasvikset ym. Mikäli matalan ferritiinin lisäksi esiintyy epämääräisiä vatsaoireita tai muuta, kannattaa ehkä kokeilla, miltä tuntuu olla pari viikkoa viljattomalla ja maidottomalla ruokavaliolla! Viljoissa ja maidossahan ei ole mitään elintärkeää, mitä ei muistakin lähteistä saisi.
  14. Rach

    Feelmax Osma

    Eräs helpoimpia tapoja "telakoitua" on ehkä se, että siirtyy normaalilenkkareista minimalistikenkiin ja ilmoittautuu samalla maratonille muutaman kuukauden päähän. Oma kokemukseni on, että minimalistisen juoksutekniikan oppiminen kannattaa ajatella pitkänä prosessina (maraton vaikkapa vuoden päähän) ja tosiaan aloittaa käytännössä melkein nollasta. Ei ole ollenkaan hullumpi idea kävellä pelkästään ensimmäiset pari viikkoa! Tosin asfaltilla on mielestäni hieman tympeä kävellä Feelmaxeilla, juokseminen on paljon kivempaa. Ekat juoksulenkit voisi sitten olla vaikka 5-10 min mittaisia! Siihen n. 10 % lisäys joka viikko (ajassa tai matkassa). Vuosia lenkkareilla juossut ei tietysti näitä neuvoja yleensä ota korviinsa, vaan rytkäisee heti alkuun peruslenkin - tai ainaki niin pitkän kuin pohkeet sallivat. Voi tietysti olla, että kipeitä pohkeita lukuunottamatta muuta vaivaa ei esiinny, mutta on erittäin todennäköistä myös hankkia itselleen rasitusvamma kuten metatarsaaliluun rasitusmurtuma! Siitä toipuminen viekin sitten muutamasta viikosta aina pariin kuukauteen (nimim. viikko nilkuttaen ja reilu kuukauden juoksutauko)! Jalkaterät kyllä tottuvat juoksuun ajan kanssa. Siispä malttia peliin! Minimalistisen juoksun oppiminen on erittäin mielenkiintoinen ja hauska prosessi, jonka aikana juoksutekniikka kehittyy ja oppii kuuntelemaan itseään aivan uudella tavalla! Kannattaa kokeilla myös täysin avojaloin juoksemista, se on erittäin hauskaa ja siinä ei ainakaan aluksi tule tehtyä ylilyöntejä, kun jalkapohjan iho ei vielä kestä määräänsä enempää.
  15. Hah.. Ei tässä varmaan mitään firmaa olla perustamassa! Kiitoksia toki kehuista! Liikeideaa noissa kyllä näinä aikoina varmaan olisi. Senhän huomaa juuri tuosta sandaalien valmistajien merkittävästä kasvusta. Mutta tuote pitäisi olla sellainen, että narut ei paina tai sandaalit kääntyile, ja toisaalta tuota 60-luvun sisuskumia lienee vähän harvassa nykyään. Voin kyllä suositella kaikkia kokeilemaan juoksua myös ihan paljain jaloin! Yllättävänkin lähellä sandaaleilla juokseminen on paljain jaloin juoksua! Tekniikka on ihan sama, mutta tuntuma avojaloin on vielä parempi. En muista aiemmin huomanneeni vaikkapa että varjossa asfaltti on aika paljon viileämpää kuin auringossa. Asfalttia tulee myös silmäiltyä ahkerammin kuin sandaaleilla juostessa. Näillä virgin-jalkapohjilla ei mielellään astu vaikkapa lasin tai terävän kiven päälle. Jalkapohjien iho kesti ensimmäisellä lenkillä hyvin 15 min. Tänään kävin 20 min ilman ongelmia. Luulisin, että kuukauden parin päästä pystyy jalkapohjien puolesta juoksemaan jo helposti yli tunninkin lenkkejä. Ellei sitten muuta kremppaa ilmesty = vasen itb..
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy