Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Mauri

Jäsenet
  • Content Count

    131
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

15 Good

Converted

  • Coopperi
    3350
  • 10km
    0:41
  • Puolimaraton
    1:32
  • Maraton
    3:25

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Mauri

    Joroinen 2015

    Tuo kuvaamasi tilanne on juuri se mitä Joroisilla tapahtuu, eikä siinä minusta ole kilpailijoilla mitään tehtävissä. Järjestävät voisivat halutessaan antaa sakkoja ihan randomina kenelle tahansa ryhmän keskeltä, mutta jos ei anneta penaltia niin sitten ajetaan ryhmässä. Toiset hyötyy enemmän ja toiset vähemmän Joroisten pyöräruuhkasta. Toiset tahattomasti ja toiset tahallaan. Kovat pyöräilijät hyötyy suhteessa vähemmän, kuin sellaset jotka juuri pysyvät letkassa. Oli mullakin viime vuonna Joroisilla melkein 38km/h keskarit, enkä usko vähään aikaan saavan samoja keskareita missään muualla. Ja o
  2. Mauri

    Joroinen 2015

    Jos puolikkaalla pystyy ajamaan 38km/h soolona vielä juosta 21km päälle, niin voi huoletta mennä sm-tempoihin runttaamaan vk2/analla puolta lyhyemmän matkan. Eikä jää viimeiseksi.
  3. Mauri

    Joroinen 2015

    Jokavuotinen peesikeskustelu ☺ Tavallinen pulliainenkin painelee yli 36km/h keskareilla Joroisilla. Joroisten pyörävauhdeista ei voi kyllä paljon päätellä omasta pyöräkunnosta. Totuus valkenee kun menee tempokisoihin, jolloin Joroisten vauhdeista ei voi edes haaveilla. Tollasella 38-40km/h keskarilla voisi meinaan osallistua jo sm-tempoihin elitessä (44km), eikä jäisi edes viimeiseksi. Tänä vuonna jäi Joroinen väliin, mutta ehdottomasti Suomen ykköskisa, oli sitten peesausta tai ei.
  4. Mauri

    Ironman Frankfurt 2015

    Melkoinen zombierun oli toi juoksu ja 34% oli DNF/DNS mikä lienee myös jonkin sortin ennätys. Tässä analyysiä kisasta: http://www.coachcox.co.uk/2015/07/06/ironman-frankfurt-2015-results-and-analysis/ Ikävä homma toi kuolemantapaus. Hukkumistapauksista tai pyöräonnettomuksista olen kuullut aikaisemmin Ironman kisoissa, mutta kuumuuden takia menehtyminen (suolan puute) oli ensimmäinen mistä olen kuullut. Minusta järjestäjillä oli kuitenkin hyvin tarjolla suolaa yms. huoltopisteillä. Jotenkin itselle tuntuu vieraalta että itsestä voi ottaa noin paljon irti pitkässä kisassa, että saa itsensä tuol
  5. Mauri

    Ironman Frankfurt 2015

    Ironman takana ja maaliin pääsin. Tässä lyhyt raportti kisasta. Uinti: uinti ilman märkäpukua ja startti kuumassa ryhmässä 10min ennen isoa massaa. Oli virhe ilmoittautua aikaisempaan ryhmään, koska jo 1300m kohdalla alkoi nopeita uimareita tulla ohi oikealta, vasemmalta ja päältä. Tilanne paheni mitä pidemmälle uinti eteni. Olin päättänyt uida 200 käsivetoa vaparia ja 50 rintuintia, ja tuo suunnitelma piti jollain tasolla. Rintauinnissa tuli nieltyä vettä aika reippaasti kun veden pinta oli sen verta rikonainen. Aika 1:27, eli aika tarkkaan se mitä oli ennustanut, mutta töitä piti tehdä alust
  6. Mauri

    Ironman Frankfurt 2015

    Mukavasti nousee lämpötilaennuste mitä lähemmäs mennään. Nyt huomiselle luvattu 37C huippuja, lätäkkökin oli jo eilen 25C ja nousee vielä pari astetta huomiselle. Märkäpuku ei ole sallittu. Tuosta tulee itselle ainakin vartti lisää uintiaikaa. Oli tarkoitus kisata kaksi osaisessa asussa ja päällä valkoinen kompressio t-paita. Uinnissa pitää sääntöjen mukaan olla olkapäät paljaana, joten pelkillä speedoilla uintiin. Vaihdossa normi pyörä vaatteet päälle ja juoksuun omat vaatteet, kun pitäisi kuitenkin pukea vaihdoissa niin samalla vaihdan mukavimmat mahdolliset kuteet.
  7. Mauri

    Ironman Frankfurt 2015

    Enää viikko Frankfurtin starttiin. Foreca lupailee kisapäivälle 32C lämpöä, siinä voi kroppa olla ihmeissään kun Suomessa ei montaa kertaa ole tänä vuonna käyty edes yli 20 asteen. Märkäpukukieltokin voi olla mahdollinen, kun näyttäisi koko ensi viikko olevan hellettä. Mutta samapa se, parempi kuuma kuin kylmä :) Oma kunto on pieni arvoitus. Tänä vuonna treenimäärät on tullut jonkin verran alas viime vuodesta ja pitkät kovat treenit ovat olleet harvassa. Olen myös jättänyt kaikki juoksutapahtumat keväältä väliin ja ainoa kisastartti oli Vantaan perusmatkalla. Suomalaisia näyttäisi olevan viiva
  8. Mauri

    pirkan hiihto 2015

    Hyvä raportti ja onnitteut. Kiinnitin itse myös huomiota tuohon roskaamiseen, tyhjiä geelipaketteja oli ladun varret täynnä. Lumessa roskan näkyvät selvästi ja niihin kiinnittää huomiota, mutta en ole vastaavaa roskien luontoon heittämistä tavannut pyöräilijöiden keskuudessa, juoksijoista puhumattakaan. Monissa triathlon kisoissa roskaamisesta on rangaistuksena suorituksen hylkäys. Pirkan hiihto voisi ottaa käyttöön saman käytännön. Hiihtäessä on vaikea räpeltää geelipussien kanssa kun on sauvat kädessä, kun pahvimukiinkin tarttuminen oli vaikeaa. Mutta jos ei onnistu geelien asianmukainen
  9. Mauri

    pirkan hiihto 2015

    Onnittelut, hienosti vedetty. Aika hyvin olet opettaut kehosi käyttämämään rasvaa. Olisiko kuitenkin tossa Kyröskoskella loppunut hiilarit kokonaan ja keho siirtynyt puhtaasti rasvoille? Se voisi selittää nuukahtamisen. Tai miksi leipä ja keitto sen olisi aiheuttanut? Millasta kalorikulutusta sykemittari näyttää? Suunto näytti mulle kalorikulukseksi 4265kca, mutta menin aika korkilla sykkeillä. Toi tarkoittaisi 550g läskiä jos pelkästään rasvoilla menisi. Ekan kerran syke tippui kynnykselle 1:20h jälkeen. Ajattelin kokeilla ehdinkö lentokentälle kolmessa tunnissa, mutta en ehtinyt. Kyröskos
  10. Mauri

    pirkan hiihto 2015

    Tällä kertaa näyttäisi ennustukset menneen alakanttiin, eikä yöpakkasia ole näkynyt. Viimeisimmät tihkusateetkin tulivat ainakin Tampereella vetenä. Ei taida edes öisin olla pakkasta. Aamuisin kun menee ulos niin lämmin henkäys käy kasvoille ja suojan puolella on lämpötila. Maanantaina oli silti esim. baana Kaupista Niihanaman majalle vielä välttävässä kunnossa, vaikka muutamassa kohtaa olikin vain jäätä ja sen alla näkyi maata. Voin kuvitella että paikattavia kohtia tulee kokoajan lisää Pirkan uralla. Ei käy kateeksi järjestäjiä. Toivottavasti saavat uran hiihdettävään kuntoon. Joten tsem
  11. Mauri

    Sykeet hiihtäessä

    Samaa mieltä ja ymmärrän hyvin Isometsän kommenttia. Mitä enemmän treenaa sitä tärkeämpää on pitää kiinni harjoittelun sykealueista, jolloin sykemittarista on sekeää apua. Ihan huipulla erot ylikunnon ja huippukunnon välillä ovat pienet. Jos sykkeet laahaa tai on herkässä, niin se yleensä tarkoittaa jotain (esim. ei riittävän hyvin palautunut, kunto piikissä, tulossa kipeäksi tms.), ja se olisi hyvä huomioida treeneissä/levossa. Jos palautuminen on riittävää, ja kunto/vauhdit nousee vuosi vuodelta ilman sykemittaria, niin hieno homma. Tuskin sykemittarista suurta lisäarvoa silloin on.
  12. Mauri

    pirkan hiihto 2015

    Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että suurimmalle osalle ihmisistä tuo ei sovi. Olen monilla pitkillä lenkeillä huomannut kun keho menee rasva-aineen vaihdunnalle. Syke nousee 5-10 lyöntiä ja hetkellisesti tulee ns. heikko hetki. Syke nousee sen takia että rasvan muuttaminen energiaksi vaatii enemmän työtä kuin hiilihydraatin. Lisäksi olen kahteen kertaan ollut ketoosidietillä osittain juuri siksi että keho oppisi käyttämään myös rasvaa. Olen kuitenkin mennyt IM matkan ilman että energiat olisi loppuneet, riittää että pitää sykkeen aerobisella kynnyksellä, hiilarivarastot tankattu täyte
  13. Mauri

    pirkan hiihto 2015

    Ala-asteen traumat liikuntatuntien hiihdoista, huonoista suksista ja koulun hiihtokisoista ovat nyt selätetty ja ilmoittautuminen sisällä Pirkan hiihtoon V90km. Aikuisiällä opittu murtomaahiihto on edelleen melko onnetonta ja meno horjuvaa. Tarkoitus olisi käyttää tasatyöntöä niin paljon kuin mahdollista, ja säästää vapaantyylin hiihtämisessä rasittuvia lihaksia ylämäkiin. Syke tulee nousemaan kynnykselle siinä vaiheessa kun laitan monot kiinni suksiin, joten ilman hiilaria en reissusta selviä. Mukaan lähtee pullo vahvaa urheilujuomaa/maltoa ja tämän lisaksi jokaiselta huoltopisteeltä tarjo
  14. Mauri

    Vinkkejä uintiin

    Itselläni on pieni perusjumi yleensä pohjalla ennen uintitreeniä. Puolituntia menee vielä melko hyvin, mutta sitten alkaa jo olemaan lihaksissa "pumppi päällä" ja uinti muuttuu enemmän runttaukseksi. Pidänkin nykyää kesken uintitreenin lyhyen venyttelytauon ja sen jälkeen uinti taas helpottuu joksikin aikaa. Siinä vaiheessa kun huomaa ettei pysty enää uimaan hyvällä tekniikalla, niin kannattaako jatkaa väkisin tai nousta suosiolla altaasta venyttelemään? Olkapääkin vaivasi viime kesänä, ja kädestä lähti voimat täysin, mutta fyssarin ohjeilla venyttelin olkapään takakapselia. Netistä lö
  15. Juttelin muutama päivä sitten mestarin kanssa, ja sanoi että juoksi pisimmillään parin tunnin lenkkejä ja kerran viikossa. Tosin vauhtia oli 4min/km, jolloin matkaakin tulee se 30km. Itse koitan juosta pitkän n. 26km lenkin 3-4vko välein. Olen tuota treeniä pitänyt tärkeänä jalkojen iskutustreeninä, mutta myös kehittävänä treeninä. Lyhyemmät juoksut olen nyt talvella tehnyt sisäradalla tai juoksumatolla. Mutta melko vähän tulee talvikaudella juostua. Olen juossut maratonin syksyllä parina viime vuotena, ja juoksutreenit painottuvatkin triathlonin kisakauden jälkeiseen jaksoon.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy