Jump to content
Juoksufoorumi.fi

second

Jäsenet
  • Content Count

    569
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

111 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Käytännössä sama saadaan kun korvataan rasva hiilarilla. Perusajatus on se että jompaa kumpaa ei juurikaan käytetä, siksi kumpikin tapa laihduttaa toimii hyvin (toki keskeistä on se että proteeinia nautitaan runsaasti! tämä tahtoo unohtua). Käsittääkseni kroppa itseasiassa seuraa kehoonsa saamia makroja ja siksi muunmuassa hiilihydraatista saatavaa energiaa on vaikea korvata rasvalla. Tai toisin päin. Koska kropalla on katto sille minkä verran se kutakin makroa haluaa, eli pelkät kalorit ei ratkaise näläntunnetta. Toki se on mielenkiintoinen kysymys että jos kaveri elää muutamankin vuoden hyvin äärimmäisellä dietillä niin missä kunnossa etenkin vähän-rasvaisen ruokavalion syöjä on? Noin niinkuin yleiskuntonsa puolesta. Pakollisia rasvoja tarvitaan muistaakseni muutama gramma päivässä, eli se ei ole paljoa se, mutta luulen että ihokin alkaa jo oireilemaan yms... Vaan tuskin se hirveä rasvan mättäminen kovin tervettä on, etenkin kun pyöräilijät yleensä kuluttaa kaloreita aivan jumalittomat määrät koska treenimäärät on korkeita!
  2. Kerran noin innokkaana olet niin tsekkaapas vaikka kyseisen lajin maajoukkuerajat, perusterve alkaa olemaan aikalailla niillä huitteilla. Ymmärrän että kaikilla meillä on haasteensa, mutta juoksusta tässä kuitenkin oli kyse. Ei pyörätuolikelauksesta, tai miksi ikinä sitä kutstutaankaan.
  3. Invalidelta, esimerkiksi pyörätuolipotilailta, voi kysyä tätä asiaa.
  4. Näissä muuten kannattaa olla todella varovainen kun käsitellään naisia. Naiset ovat ihan oma maailmansa mitä tulee kuukautiskiertoihin ja muuhun. Miehet on pirun paljon helpompia tutkia koska hormoonallisesti ovat tosi stabiileita, naisilla on valtavaa vaihtelua kuukautiskiertojen yms tekijöiden mukaan, tämän takia heillä testiajankohdat yms pitäisi olla tarkasti tiedossa. Tämä on asia jolle ei aiemmin hirveästi ole siunattu ajatuksia tai vaivannäköä ja voi vääristää tuloksia todella paljon. En tutkimusta lukenut, eikä minulla ole aiheesta oikein mitään ajatuksia, mutta sen mitä silmäilin läpi niin ryhmät olivat usein sekaryhmiä, naisia hieman vajaa puolet. Eli periaatteessa tutkimukseen osallistuneista joku 20-40% on täyttä arpapeliä miten kroppa milloinkin toimii, jos noita ei ole kontroloitu tarkemmin kuin miehiä. En todellakaan itse ole tieteentekijä/lukija (ja yhä vähemmän haluaisin sellainen edes olla), mutta tämmöinen ongelma on minu kartalleni pärähtänyt ihan viime kuukausien sisään. Lyle McDonald joka on aika arvostettu tutkija kirjoitti aiheesta kirjan jota youtubesta löytyvistä haastatteluissa käsittelee ja se mikä kuva jää on tosiaan se että kun fysiologisissa tutkimuksissa on naisia mukana niin tutkimuksen teolta vaaditaan aivan toisenluokan standarteja kuin jos siinä olisi vain miehiä. Tästä harvemmin ollaan tietoisia.
  5. En BMI:tä tuosta summauksesta löytänyt (ehkä olen tyhmä/sokea) mutta tämä jäi ihmetyttämään (ehkä olen tyhmä/sokea): HC on siis korkea hiilihydraattinen ja LCKD on keto. Mikä ihmetyttää on nuo nopeudet tuossa 100km testissä joka tehtiin sekä alussa että lopussa, HC ryhmä on mennyt paljon nopeampaa, km tahti ollut siis 1.13min/km? Ketoryhmällä 4:07min/km? Vai luenko väärin? Aivan hirveä ero, 4:07min/km on noin 14km/h. 1,13 taas joku 48km/h. Siis aivan toiselta planeetalta nuo nopeudet. En kyllä pyöräilytermejä tunne, eli ehkä jokin jää nyt välittymättä meikäläiselle asti. Toisaalta onkin mielenkiintoista jos isot kehonkoostumuksen muutokset eivät näkyneet tuossa 100km:llä tutkimuksen loppupuolella, keto-ryhmä kun laihtui melkein 6 kiloa... Eli käytännössä nollatutkimus.
  6. second

    Paastoaminen

    Kyllä, kun minä ensin osoitin että et tiedä yhtään voimaurheilijaa joka paastoaisi ja menestyisi, vaikka annoit ymmärtää muuta ja tarjosit väärää tietoa. Kuten edellisessä viestissä esille toin. No nyt meillä on jos kaksi nimeä, Ronda Rousey ja Kohei Uchimura, jotka bongasin tuosta linkkisi sisällöstä. Minä olen vuosikausia kuunnellut voimapuolen ravintoeksperttien juttuja... Vedät asiat aavistuksen yksioikoiseksi. Aminohappojen ja hiilihydraatin saamisessa on tietyt ikkunat jotka paastossa ei toteudu mitenkään, vaikka kaloreita saisikin. Tämä väittämä ui niin vahvasti sekä käytännön kokemusta että teoriatason tietoa. Ja kun tuolla suunnalla käytäntö näkyy siinä ketkä nousevat mitalleille, nouseeko voimatasot progressiivisesti yms. Videon kaveri nyt ei mikään järin vahva ole, maastaveto 500 paunaa, eli 225kg. Minä, saman kokoisena kaverina, vedän maasta melkein samanverran (viimeisin 4x180kg), vaikka olen myös kestävyysurheilija enkä missään mielessä voimanosto-vahva. Jos puhutaan oikeasti kovasta kaverista meidän kokoisessa porukassa niin lähes 300kg pitäisi vetää. Ainakin yli 260kg.
  7. second

    Paastoaminen

    Ilmeisesti kuvittelet että olen sinun paastoasioistasi kovastikin korjaillut. Olen pääasiassa korjannut sinun väittämiäsi siitä että voimaurheilijat saavat riittävästi ravintoa paastossa ja että se soveltuu niin kestävyys-kuin voimaurheiluunkin. Minä aloin vaatimaan nimiä (tai Tak hoiteli kestävyysuhrielijat ja minä voimaurheilijat). Yhden ultraajan löysit, mutta muuten olet joutunut myöntämään ettet tiedä voimaurheilusta yhtään mitään, toisin kuin ensi alkuun väitit. Eikä GSP:kään paastonnut huipulle noustessaan tai siellä ollessaan, vasta kun terveys petti. Tässä esimerkki käyttäjä Parekin ajatuksen juoksusta: Kun aloin utsimaan nimiä niin: Että näin. Ymmärtänet että luotto vähän kärsii. Toinen oli sitten tuo hampurilais juttu. Johon oli pakko tarttua. Googlesta löytyy semmoisiakin väittämiä kuin että "paska on hyvää". Maailman huipulla urheilevat syövät PALJON laadukasta hiilaria päivässä ilman mitään ongelmia vuosikymmenien ajan. Saat linkittää -ihan-mitä-haluat- mutta käytäntö pyyhkii niillä väittämillä perseensä. Tämä sinulla ongelmana jatkuvasti väittämissäsi, hirveästi hehkutat mm hormonitasojen muutoksia, mutta tunnettu fakta on se että hormonipitoisuudet ei itsessään kerro vielä mitään mistään muuta kuin sitä että ne muuttuu. Se miten ne näkyy käytännössä on se mikä on tärkeää. Täytyy myöntää että tästä ei nyt meikäläiselle papukaijamerkkiä jaeta. Olet julistanut hiilihydraatit paskaksi. Meikäläisen moka ja tästä pahoittelut.
  8. second

    Paastoaminen

    Jeps. Sen verran täytyy täydentää tuohon omaan esimerkkiini liittyen että koko leipäannoksen kokonaiskalorit on 1500 kcal, normaalisti yksi leipä koostuu seuraavista tuotteista: 25g leipäsiivu, 4-6g voita, vajaa 20g juustoa, karkea keksiarvo tuosta tulee 150kcal per leipä. Puhtaasti leivästä, 250 grammaa, itsessään tulee siis hiilaria vain 100g ja kaloreita vain 570kcal. Jos oikea kestävyysurheilija olisin niin hiilihydraatin saantia pitäisi nostaa reilusti ja proteiinin saantia vähentää (noin 2-2,5gramma per painokilo, 1-1,5 grammalla pärjäisi). Nimenomaan, koska poimin vastauksistasi karkeat virheet. Tämä on totta, ehkä tämä jossakin vaiheessa käy tylsäksi.
  9. second

    Paastoaminen

    No miksi sitten vaadit että minun pitää lukea ne artikkelit jos niitä kerran tänne mitään "omaa tietämystäsi" (=aivopieruja) lisäämättä tänne linkität ja referoit? Sinun tekstistähän se oleellinen sitten pitäisi ilmetä eikä minun ole tarvetta niitä sinun linkityksiäsi edes vilkaista, nyt kuitenkin heti kun johonkin sinun tekstistä tarttuu kriittisesti niin heti olet vaatimassa että ne sinun linkitykset pitäisi lukea. Tässä on lievää kehäpäätelmän makua. Voit toki heittäytyä uhrin asemaan oppimatta tästä höykytyksestä mitään uutta ja väittää että sinä olet puhdas pulmunen ja kaikki vaan ymmärtää väärin. Onhan se aina mahdollista. Mielenkiintoisia asioita olet opiskellut ja ihan kesästä asti! Tehkää ihmiset tietä, meillä on täällä tohtoritason herrasmies joka tietää kaikesta kaiken! Minun 6-7 vuoden ravintopuolen "opiskeluni" eivät siinä paina yhtään mitään. Ennustan että ei montaa viestiä mene kun tämäkin vaiva vuodetaan julki.
  10. second

    Paastoaminen

    Tämä on minun mielestä muuten helvetin hyvä summaus siitä mikä ravinto- tai ylipäätään tieteellisessä keskustelussa on ongelmana. Ravintopuolen tohtorit väittävät jopa kykenevänsä lukemaan alan tutkimuksia siten että näkevät tekstin taakse ja kykenevät asettamaan tekstin oikeaan valoon. Itse omaan liian (postmodernistisen) filosofisen kannan että ihan uskaltaisin uskoa että hekään pääsisivät totuuden lähteille, tämän vuoksi mm paasto jakaa jossakin määrin mielipiteitä. Mutta epäilemättä tieteellinen data värittyy tohtoritason ihmisille aivan toisessa valossa kuin maallikoille ja ainakin he ovat tietoisia siitä mitä ongelmia on siinä kun tutkimuksia lainaillaan ja niihin vedotaan. Tämän takia omalta kohdaltani en luota juurikaan lukemaani tutkimusdataan muuten kuin siinä roolissa että se kumoaa muiden maallikoiden esittämiä väittämiä. Esim se että eräs paastotutkimus osoitti että testo- ja kasvuhormoonitasot tippui paastoajilla suhteessa verrokkiryhmään mutta siitä huolimatta paastajat laihtuivat läskistä enemmän kuin lihaksista verrattuna verrokki ryhmään, asia johon monet ovat takertuneet (=eli siihen että muutokset hormonitasoissa kertoisivat yhtään mitään mistään, olipa kyseessä sitten paasto tai normaaliruokavalio). Eli karkeasti sanottuan pyrin osoittamaan että tieteellinen tutkimus ainakin maallikon näkökannalta on hyvin epäluotettavaa ja siitä vedettävät johtopäätökset ristiriitaisia. Ja subjektiivissa kokemuksissa on juuri se huvittava piirre että ne tuppaavat ajan oloon muuttumaan. Huomaan esim omalla kohdalla että minulla on aika erikoisia ajatuksia menneistä tapahtumista ja tuntemuksista, jos satun tarkastam,aan harjoituspäiväkirjoja vaikka 5 vuoden takaa niin pääsen aivan toisenlaiseen käsitykseen sen hetkisitä tuntemuksista kuin mitä on kirjattu ylös. Kumpi sitten on oikea? Sen hetkinen tunne ja havainto, vaiko tämän hetkinen emotionaalisesti ja ajallisesti etääntynyt mutta jossakin määrin viisaampi havainto? Ei ihan helppo kysymys. Jotkut väittävät tuntevansa kroppansa niin hyvin että tietävät jos jotakin muuttuu, eli elämäntavat ovat niin stabiilit että muuttujia on helppo kontrolloida... No urheilun huipulta heitä ehkä muutama löytyy (esim huippu bodarit usein ovat pakko-oireisia kontrollifriikkejä), mutta normaaliväestön suhteen on niin paljon tiedostamattomia muuttujia että subjektiivinen kokemus on aika hatara todiste mistään. Ja sehän se ihmiselon suola onkin, tajuta omasta menneisyydestään sekä nykyisyydestä aina uusia ja uusia puolia. Ehkäpä aivan kuoleman kynnyksellä Absoluuttinen Totuus viimein paljastuu, en kyllä pidättäisi hengitystä tuonkaan puolesta.
  11. second

    Paastoaminen

    No sinun viestissäsi oli tarttunapintaa johon tarttua (eli lueteltu viikon aikana syödyt ruoka-aineet suht koht yksityiskohtisesti). Muiden lausahdukset olivat enemmän tai vähemmän ympäripyöreitä, esim kun 6 kertaa päivässä syövä sanoo että syö pelkästään hampurilaisia niin tilanne on "aavistuksen" erilainen kuin jos on joku 6 tunnin aikaikkuna jona syödään vaikka 2 BiGMac hampurilaista. Vaatis huomattavasti tarkempaa purkua sen suhteen että miten se päivän ravitsemus tapahtuisi 6 kertaa syövällä. Esim GrigoriSoiros jakoi yhden pitsan pitkin päivää ja sanoi että pikemminkin laihtuisi, josta olen yhtä mieltä miehen fyysisen habituksen tuntien. Näin lyhyen dokumenttipätkän naisesta joka oli syönyt pari vuosikymmentä pelkästään sipsejä, normaalipainoinen nainen ja ulkoisesti terveen näköinen... Että kaikkea kun voi syödä ja ainakin ulkoisesti näyttää terveelle. En olisi uskonut että tuokin onnistuu mutta uskottava on. Maailma kun on ihmeellinen paikka. Joo en olekaan kommentoinut juurikaan linkkejäsi, koska harsimista riittää jo siinä mitä ihan itse tuot esille. Minun osaltani kommentointi vähenisi kummasti jos et jakaisi omaa "tietämystäsi" vaan pitäytyisit siinä mitä niissä artikkeleissa sanotaan. Toki voisin aina linkittää päinvastaisia tutkimustuloksia ja artikkeleita, mutta se on saatanan tylsää touhua se. Ja toisin kuin voisi vaikuttaa niin en edes paaston vastainen ole, huippu-urheilussa ei nähtävästi toimi, mutta tavallisen ihmisen elämässä ihan toimiva tapa painonhallintaan. On niitä kyllä muitakin enkä hirveästi innostu paaston hehkuttamisesta ylitse muiden. Kumma homma että minun sanomisiani ei kukaan ole suuremmin ollut ampumassa alas, niin ei ole zenmäisesti joutunut niitä puolustamaan. Outoa. Mitäkähän tuo johtuu? Varmaan pitää katsoa peiliin.
  12. second

    Paastoaminen

    Et näköjään vieläkään kyennyt siirtämään itseäsi tauolle topikista (ainakin yksi päivitys tämän jälkeen on jo tullut), mutta jos nyt kykenet sen verran jäähdyttämään itseäsi että pääset irtaantumaan niin suosittelen ihan vaikka nyt ravintopuolen perusteiden opiskelua: Jätät kun kungfut tauolle ja ihan perusteisiin käyt käsiksi. Kaikessa näkee että sinulla on puhdasta mutu-tuntumaa mitä tulee kaloreihin tai makroihin ylipäätään, jotka on kuitenkin sitä ravintopuolen perustetta. Puhut mitä sylki suuhun tuo, esim tuon pitsan ja hampurilaisen sisällön suhteen, jotka pitäisi jo jonkinlaisilla perustiedoilla kyetä hahmottamaan. Esiinnyt jonkinlaisena tietäjänä, mutta et vaan onnistu vakuuttamaan, et niin millään. Vähän sama kun koitit väittää että urheilijatkin paastoavat... No, yhden ultraajan pystyit sentään lopulta heittämään ilmoille. Minä ja Tak kumpikin koitettiin kyllä utsia niitä nimiä mutta nimeämättä jäi niin kestävyys- kuin voimaurheilijoitakin. George Saint Pierren esimerkkikin meni reisille. Kaikki muu menikin sitten perseeleen. On onneksi sitten tajusit että ei se paasto huippu-urheilissa nähtävästi toimikaan, eikäsiitä kannata pahemmin huudella. Osoittaen sen että et oikeasti tiedä mitä jauhat ja sinun väitteesi osoittautuvat toistuvasti paikkaansa pitämättömiksi. Kuvittelet että kaikki naureskelevat vain paastolle. Oletko hetkeksikään pysähtynyt miettimään että sinä et paastoa edusta missään mielessä kovinkaan hyvin. Iso osa väitteistäsi on osoitettu paikkaansa pitämättömiksi ja täten sekin mikä pitäisi paikaansa menettää luotettavuutensa... Olisiko tämmöinen mahdollista? Että ehkä me emme olekaan niitä jotka on se ongelma vaan ehkä se ongelma katsoo sieltä peilistä takaisin?
  13. second

    Paastoaminen

    Jeps. Yksi iso juttu on että paasto voi vakauttaa suoliston tilaa, esim just jos on ongelmia suoliston tulehdustilojen kanssa. Tätä on muutaman seuraamani asiantuntijat korostaneet, eli sillä saadaan tervedytettyä ruuansulatuselimistö ja on sikäli hyvin tärkeä pitää mielessä. Siksi sitä ehdotetaan esim ylimenokaudella kokeiltavaksi, kun ei tarvitse pelätä suorituskyvyn romahtamista. Ei tuon kokeilusta itsellekään haittaa olisi. Oireita ei ole, mutta eihän tuo iso juttu olisi viikon paastoakaan kokeilla.
×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy