Jump to content
Juoksufoorumi.fi


second

Jäsenet
  • Content Count

    701
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

253 Excellent

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Keskiajalla oli lämmintä. Pohjanmaalla oli tammia, nythän ne ovat vetäytyneet eteläsuomeen. Grönlantia viljeltiin. Mutta kun käyriä katsoo niin vauhdilla nousee lämmöt, varmaan kohta ollaan jo menossa keskiajan lämpimän jakson ohitse, silloin muutokset olivat paljon pidemmällä aikavälillä. Ei sillä etteikö ennenkin olisi ollut lämmintä mutta muutoksen kiivaus on nyt ihan eri tasolla. Siksihän tässä pitäisi tehdä jotakin seuraavien muutaman vuosikymmenen aikana, ennen kuin koko homma lähtee aivan villille laukalle.
  2. Oli Joe Roganin podcastin vieraana joku vuosi sitten. Aika mielenkiintoinen kaveri kuunnella, mieleen jäi irtaantuneisuus maailmasta, ei masentunut tai itsetuhoinen, vaan sellainen joka on sisäistänyt sen ajatuksen että koska vain elämänlanka voi katketa. EDIT: Jaa on näköjään ihan vastikään käynyt uudemman kerran Joe Roganin jututettavana.
  3. Viestini ei sinua kohti varsinaisesti ollut suunnattu, niissä vain oli sopivasti tarttumapintaa. Astetta filosofisempi kysymys. Ihanko tosiaan täällä ei pärjää ilman autoa? Auto reilu 100 vuotta vanha. Vanhimmat asumukset täällä on tuhansia vuosia vanhoja. Se on totta että nykyinen yhteiskuntarakenne ei ilman runsasta yksityisautoilua selviä, mutta mistä se taas kertoo? Onko koko rakennelma paska? En nyt ole koko yhteiskuntaa purkamassa mutta pikkuhiljaa olisi ehkä hyvä heräillä siihen että näin ei voi jatkua, ei mikäli on yhtään syytä olla huolissaan siitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mikään insinööriratkaisu (lue sähköauto, tuulivoima) ei ole riittävä jos yhteiskunta ja kulttuuri säilyy tämmöisenä kuin se on: etelään/pohjoiseen on lomalle päästävä, nopea päivävisiitti keski-euroopassa on ok, töihin 20+ kilometrin päähän ja illaksi kotiin, kauppojen hyllyt pitää notkua kaikenlaisesta, sähköä tuhlata huoletta, elämän on oltava helppoa ja sujuvaa. Yms yms yms yms yms. En tiedä onko suora vastaus mennä ajassa jonnekin 50-luvulle (informaatioteknologia säilyttäen). Mutta ehkäpä ihmisten elämä alkaisi muistuttaa tuota aikaa (+Facebook) enemmän kuin tätä päivää. Jokainen miettikööt onko se huono vai hyvä asia. Kovin kultaisesti sitä välillä muistellaan. Että ei se kestävämmin kuluttava yhteiskunta nyt välttämättä niin vieras ole. Näinhän se on, jos joku saastuttaa enemmän niin mitäs tässä sitten yritetään mitään, ollaan niin pieniä ja impotentteja ja huonoja. Kädet on jälleen taivaan puhtaat.
  4. Onhan ne ihmiset vielä myymättä. Tai no, miten tuonkin ottaa. On kyllä rahakeskeistä keskustelu täällä. Huomaa kyllä mitä pidetään kaikkein pyhimpänä asiana.
  5. Tässäpä se aikamme käsienpesu. Kun olen näin pieni/köyhä/ruma/vastenmielinen niin minun ei tarvitse välittää mistään mitään, muiden käsissä se on. Aina löytyy joku muu jota syyllistää. Tai sitten suurin osa asiaa tuntevasta tiedeyhteisöstä on väärässä. Sekin on näppärää. Tai sitten se on politiikkaa. Ja kädet on puhtaan valkoiset jälleen. Ja pari kertaa oli ihan liipaisimella ettei lähtenyt... Ihan hyvä että jotkut oikeasti osasi pelätä sitä että mitä tästä tulee, mm eräs neukkusukellusveneen upseeri oli ainoana kolmesta joka oli ohjusten laukaisua vastaan (ja tämä riitti siihen että ohjuksia ei laukaistu), kun joutuivat USA:laisten syvyyspommitukseen. …. Eikä tämä uhka ole vieläkään mihinkään lähtenyt. Sitten kun ilmastonmuutos pakottaa oikeasti isot kansavaellukset liikkeelle niin tuo nappi voi taas olla melko herkässä. Tätä ennen kyseessä on ollut vain vallasta, nyt alkaa olla kyse hengissä selviämisestä.
  6. Samaa mieltä. Voihan tuota itsekin koittaa diagnosoida ja hoitaa, mutta se venyttely itsessään vaan on vähän semmoista että kuten ylläolevat herrat sanovat niin se on vielä ensi kesänäkin, ja ehkä vielä pahempana kuin nyt. Kyllähän se venyttely toimii silloin kun tietää mikä on, mutta jos osaa sanoa vain että jalat on eriparia niin kovin pitkällinen analyysi tilanteesta ei vielä ole. Ja ongelmaa ei auta yhtään se että alaselkä- ja pakaravaivat tahtoo yleensä sekoittua keskenään ja se ongelmapiste saattaa olla muuallakin, etenkin pitkittyneissä vaivoissa tuppaa leviämään selkää ylöspäin ja jalkaa alaspäin. Jostakin pitäisi ehkä päästää triggerpiste auki, venyttää ja/tai aktivoida aliaktiivista lihasta. Voi olla lantion etu- tai takapuolella, lantion ylä- tai alapuolella. Voihan se löytyä toisestakin jalasta se ongelma (oikea pakara vaivaa -> vika on vasemmassa lonkankoukistajassa). Ja totta kai jossakin muualla kuin mihin sattuu, se kipupiste kun voi olla vain oire ongelmasta muualla. Esim heikot lonkankoukistajat (eli lantion etupuolella olevat) voivat vaikuttaa takapuolelle, ja etenkin psoas tuntuu suoraa selkäkipuna. Ainakin minulla jalkojen "eriparisuutta" on aiheuttanut juuri huonosti toimivat lonkankoukistajat kun toista jalkaa ei tahdo saada eteen eikä se tahdo pysyä tahdissa, mutta tämä tuskin on koko totuus. En ole minkään sortin ekspertti sitten minäkään, jonkin verran olen itseltäni diagnosoinut ja hoitanut erinäisiä vaivoja, mutta ammattilaiset olisi hoitaneet nuo paljon tehokkaammin ja vähäisemmällä lisävahingolla. itselläni homma oli siinä pisteessä että painonnostovyöllä kiristin lantion "kasaan" että pystyin lätkyttämään crosstrainerilla, SI-nivel oli ottanut vähän osumaa ja pitkittynyt. Ihan samaan tilanteeseen en suosittele päästämään. Toki ihan "kivojahan" noita on selvitellä ominkin päin, toipumisajat vaan venyy ja lisävahinkoakin voi tulla, esim minulla pullahti välilevy joka aiheutti omat "hauskuutensa".
  7. Minulla on oma itse (paskalla) muusiikintekosoftalla tehty 10min MP3-tiedosto jossa ilmoitan itselleni minuutit (esim 1,2,3,4 ja niin edelleen) ja puoliminuutit. Tosi näppärä jos ei halunnut kelloa vahdata, ja ainakin omasta mielestäni mm kovat intervallitreenit oli sikäli helpompia että kellon vahtaaminen loppui kun oma suloääni rääkäisi menossa olevan minuuttiluvun. Sitä tiesi milloin himmataan ja milloin taas kirmataan. Puoliminuuttisia harvemmin tarvitsi itsessään mutta ne antoi kiintopisteen sinne minuutin väliin. Sitten kun toistotoiminto oli päällä niin tuollahan meni jonkin 60min treenin helposti ja tiesi kokoajan minuutilleen missä ollaan menossa, toki vaatii että ykkösluokan matematiikka on edes välttävästi hallussa.
  8. second

    Tunnustan...

    Tämä on kyllä harvinaisen totta. Pikkuisen selkärankaa.
  9. Tässä minä nyt monttu auki mietin että oliko tämä sarkasmia vaiko mitä, sormikin hapuili tuon tykkäysnappulan yllä aika levottomaan tahtiin, saattoi siinä muutamat tykkäykset ja tykkäyksen poistot lähteä kun mietin että pitääkö tälle nyt itkeä vaiko nauraa, tykätä vaiko palkita. Vaikeaa on täälläkin päässä. Jos siis jäit ihmettelemään että tykkäyksiä satelee mutta mitään ei näy.
  10. Täytyy sanoa että nuo aminohappo hommat ei kamalasti vakuuta... Eiku niin, eihän niistä puhuttu mitään. Voiko 2010-luvun urheiluravitsemuksesta puhua mitään ilman tätä puolta, etenkin kun veganius ja punaisen lihan demonisointi on tapetilla? Mielestäni ei, mutta näköjään voi, ainakin kestävyysurheilun puolella. … Nyt voisi viitata hurjaan suomalaiseen kestävyysurheilumenestykseen mitä tässä viime aikoina on koettu... Ymmärrän kyllä että kun kuuntelijalta vaaditaan ravintopuolen aktiivista opiskelua tai ainakin kuuntelua niin tätä ei tehdä koska se herättää kuulijoissa lapsenomaisen 'mä en halua eikä mun tarvii!-reaktion, tätähän se suomalainen urheiluravitsemus etenkin kestävyysurheilun puolella tuntuu olevan. Toisaalta uutta ei opi jos tämän reaktion annetaan hallita julkista keskustelua.
  11. Siellä on nostovyöt, vetoremmit, kyykkykengät tai vetotossut, magnesiumit, polvisiteet, rannesiteet, kyynärsiteet, pyyhe. Juomapullo tai pikemminkin sheikkeri jossa joku treenilaturi. Buranaa tms kipulääkettä. Puhelin (ja kuulokkeet). Tuossa jotakin mitä ns. tositreenaaja kuskaa mukanaan. Samalla se toimii reviirin merkkaajana. Toki suurimmalla osalla se reppu on mukana jonkin muun syyn vuoksi joka ei minulle ole avautunut.
  12. Jeps. Tämä oli melkein ensimmäisiä juttuja jotka nuoriso- ja liikuntaopinnoissa tuli esiin kun puhuttiin liikuntakerhojen ohjaamisesta. Itsekin työhön tutustumisessa ennen opistoja tein just näin että huuto äänestyksellä aina valittiin joukkueet ja kyllä jälkeen päin on tullut mieleen erään pojan kasvot kun hänet valittiin aina viimeisenä. Pikkuisen kaihertaa.
  13. Sama taitaa koskea sitä mitä baltsu kirjoittaa, että kannattaako lukea vaiko ei? Ehkäpä sieltä baltsunkin rektaalista timangi silloin tällöin pullahtaa, mutta kun sieltä rektaalista pullahtelee aika paljon muutakin. Ei tässä nyt toki ole vara jeesustella itsekään. En tiedä sitten onko baltsu jäänyt työttömäksi vai mikä turhauttaa, mutta käsittääkseni (kun en lue) baltsulla on työjutut olleet aika hurjia nyt viime aikoina.
  14. Enpä tiedä sijoitatko minut tähän kastiin, mutta ääri-ilmiöt poikii ääri-ilmiöitä. Jos kaupataan ihmelääkettä niin siltä odotetaan sitten myös näyttöjä, 'extraordinary claims require extraordinary proofs'. Minun fanaattisuuteni on sitä että vaadin myöskin todellista näyttöä väitteiden tueksi. Erityisesti mitä tulee Parekin käyttämiin esimerkkeihin urheilumaailmassa ja erityisesti voimaurheilun maailmassa. Voimailu on tämän foorumin sokeapiste koska tämä on kestävyysfoorumi, joten Parek käyttää tätä sokeaa pistettä hyväksi koittaessaan julistaa paaston ilosanomaa... Ikävä kyllä minua kiinnostaa voimapuolen seuraaminen enemmän kuin kestävyyspuolen joten minun tehtäväkseni on tullut ampua alas villeimmät huhut ja oikoa väärät väitteet. Toki täytyy myöntää että kyllä niitä paastoavia aika korkealla tasollakin urheilevia aina silloin tällöin putkahtaa, että ei se nyt ihan täyttä paskapuhettakaan ole. Yksi ongelma on Dr. Fung joka on julistettu ravintopuolella ns guruksi joka puhuu vastoin tieteellistä näyttöä, eikä halua tarkastella objektiivisesti tutkimusdataa vaan pyöristelee sitä sopivalla tavalla puoltamaan paastoa. mm Lyle McDonald joka on iso nimi urheiluravitsemuspuolella ei pidä Dr. Fungia oikeastaan minään. Lyle on puhunut paaston hyvistä sekä myöskin huonoista puolista jo yli vuosikymmenen ja kirjoitti siitä kirjankin kehonrakennuspuolelle, miten ja milloin sitä voi käyttää. Tuskin Lylelläkään on koko totuus hyppysissä (ja kaiken lisäksi osaa olla todella loukkaava kommenteissaan) mutta ennemmin uskon ihmistä joka on arvostettu siellä missä ravitsemuksesta on vähän pakko tietääkin jos mielii menestyä. En epäile paaston tiettyjä hyötyjä, ja erityisesti jos halutaan hoikkaa kehoa ennemmin kuin suorituskykyä niin kyllähän tuo paastoaminen vain vakuuttaa tosi toimivalle ratkaisulle, ja se vaikuttaa varsin helpolle omaksua (saa syödä mitä haluaa kunhan syö tiettyyn aikaikkunaan). Ja tänä päivänä monella on ylipaino se ensisijainen ongelma, myöskin aktiivisten ihmisten keskuudessa, ja kyllähän se että painoa häviää joku 15kg vaikuttaa aika merkittävästi suorituskykyyn. Toinen juttu on sitten se että se normalisoi häiriintyneen vatsan toimintaa. Nämä kaksi on niin merkittäviä juttuja että ei niiden lisäksi hirveästi tarvitse enää esittää mitään 'sinusta tulee supermies!' väitteitä, ja niistä on itseasiassa vaan haittaa koska kuten tämä ketju on osoittanut niin ihmiset haistaa paska puheen, jopa internetissä. Toki onhan se huonokin julkisuus julkisuutta eikä topikki ole kuivunut kokoon kun kaikki hymistelee keskenään? Että paastohan tässä voittaa? Tässä on vähän sama kuin karppaus- tai vähärasvaisuus ruokavalioissa. Kun tietty makroravinne, kuten vaikka rasva, kielletään niin yksi iso kalorin lähde katoaa ja sitä on miltein mahdoton korvata esim hiilarilla. Paastossa tätä toimittaa aikaikkuna. Siksi ne toimii helpommin kuin normaaliin ravitsemukseen perustuva dietti… Toki ongelma on siinä että ei opita syömään tiedostavasti ja kun palataan normaaliin lautasmalliin niin ne kilot alkaa tulla takaisin. Mitään ei oikeastaan ole opittu, ei arviomaan annosten kokoa, ei omaa nälän tunnetta ja niin pois päin. Tai no, paastossa on sentään opittu se että voi olla syömättä pitkiäkin aikoja mikä ei huono juttu ole sekään.
  15. TomTomin multisportista en kyseistä ominaisuutta ole saanut esiin. Eli että ilman sovellusta pääsisi näkemään miten tavoitteet täyttyy. Vaan eihän tässä akkukaan kestä kuin maksimissaan 6-7 tuntia jos GPS:iä käyttää. pakko siis latailla. Joo ei kai se kilometrien seuraaminen niin maata kaatava asia ole, kyllä ne aika hyvin pyörii mielessä että paljonko on menty. Toki jos asian haluaa ottaa löysin rantein niin onhan se sitten toki niinkin että kiva kun kello hoitaa ajattelutyön, itse vaan juoksee. Toki näissä urheilukelloissa on just se vittumainen puoli että kun johonkin ominaisuuteen tykästyy niin tuntuu että ei toimi mikään jos juuri sitä ominaisuutta ei ole. Itsellä oli joku syy miksi mm polarin mittarit jäi hyllyyn ja päädyin TomTomiin. Älyttömälle se tuntui siksi että siihen mennessä kaikista 20€ markettimittareista se kyllä löytyi, mutta ei saatanallisen kalliista Polarista tai Suunnosta. Taisi olla se että pystyi tarkastamaan treenin aikaiset keskisykkeet kesken treenin tai joku semmoinen. Siihen aikaan tuntui aivan älyttömän keskeiselle asialle kun olin tottunut sitä katselemaan kun arvioin että miten kroppa pelaa ja lämpiää: intervalli-luonteista treenaamista jossa sykkeet sahasi jatkuvasti PK-alueella laidasta laitaan ja se yli, joten sen hetkinen tunne oli riippuvainen sen suhteen missä vaiheessa työ-lepo sykliä oltiin. No Tomtomin hankinnan jälkeen en kovin montaa kertaa sitä ole katsonut, koska se on vähän hankalasti saatavilla näkyviin... Huomannut että jos kroppa ei lämpiä niin sitten ei lämpiä, ja kyllä sen huomaa. Eli harvoin nuo ominaisuudet on niin tärkeitä ettäkö niitä ilman ei pärjäisi. Ps. Tällä hetkellä itselleni keskeisin on varmaan kalorilukema, tuossa Tomtomissa se on vaan sikäli paska että vain freestyle toiminta mittaa kalorinkulutusta suoraa sykkeestä ja se vaatii että GPS saa signaalin, kaikissa muissa se perustuu pääosin vauhtiin. Kiva kun loskaisella tiellä nastarenkailla vääntää pyörää eteenpäin hampaat irveessä niska limassa ja 16km/h on kovan työn takana. Ja sitten kello laskee kalorit kuin olisi kesäkeli ja alla maantierenkaat, päätyen siihen että tuommoinen kevyt pikku pyöritys, hyvä että treeniksi lasketaan. Tekisi taas mieli haistattaa insinöörille paskat. Samoin joku juoksumatto-toiminto jota käytän paljon jos/kun en jaksa GPS:iä odottaa on kyllä surullisen hupainen. 2 tuntia treeniä keskisykkeellä 145... Kalorin kulutus noin 1500kcal, mutta koska juoksumatto-toiminta mittaa juoksun omaista liikettä niin se laskee että juoksin noin 2km/h vauhtia joten kalorilukemat on noin 350-400... Ei ole älyvehkeitä ei, kyllä se ajattelu pitää noiden puolesta hoitaa.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy