Jump to content
Juoksufoorumi.fi



hkultala

Jäsenet
  • Content Count

    449
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by hkultala

  1. hkultala

    Polar A360

    Onko tuossa askelmäärään perustuva matkanmittaus? Itse olen huomannut(V800n datoista, ei vain päänsisäistä mutua) että oma kadenssini on juostessa käytännössä vauhdista riippumatta aivan sama(86-88) ja säätelen vauhtia vain askeleen pituutta säätelemällä. Tällöin tuollainen askelmäärään perustuva "matkanmittaus" väittäisi minulla varmaan aina saman matkan riippumatta siitä juoksisinko tuntiin 9km vai 15km,
  2. Ei todellakaan, kaksi tärkeintä vaatimusta ei päde. Tuo stagesin hiilarimalli tuli yllärinä, ja voisi olla varteenotettava vaihtoehto, tosin oma osasarjani on edellistä, 2*10-vaihteista versiota, onkohan tuo sen kanssa yhteensopiva..
  3. Sisällä tehomittarillisella harjoitusvastuksella treenanneena on nähnyt kuinka kiva asia tehomittari on ja tekisi mieli hankkia tehoanturi myös pyörään itseensä että ulkona ajaessakin näkisi tehot ja pystyisi kisoissa paremmin polkemaan optimaalisella teholla. Tuntuu kuitenkin, että juuri omaan tarpeeseeni sopivaa anturia ei oikein ole markkinoilla, sen verran kuitenkin on ristiriitaisia vaatimuksia: 1) Haluan että anturi tukee sinihammasta. Rannekelloni käyttää sinihammasta eikä muurahaista, ja en ole vaihtamassa kelloani muurahaista käyttävään. Muutenkin tuntuu että m
  4. hkultala

    Polar V800

    Se, että juuri julkaistiin vielä uusi värivaihtoehto vihjaisi, että uutta mallia ei ihan heti ole tulossa, mutta uusia ominaisuuksia uudella softalla edelleen. Itse olen tyytyväinen tähän, vähän pelkään että siinä vaiheessa kun uusi korvaava malli tulee markkinoille, loppuu uusien ominaisuuksien tuominen V800:een.
  5. hkultala

    Pyöräpohdintaa

    Auttaapas, korkeampi geometria mahdollistaa aerotankojen olemisen ylempänä, ja siten vartalon kulman olemisen ei-niin-vaakatasossa. Tällöin niskaa tarvii taivuttaa vähemmän.
  6. Oli ennen tätä suojasäätä. Tosin joitain vähän huonoimpia kohtia oli että jos on useamamt sukset niin ehkä vielä kannattaa valita huonommat/halvemmat. Tietääkö kukaan mikä on tilanne kaupin ja kangasalan välillä? onko siellä jo latu/luistelu-ura?
  7. Eri lajit kehittää eri lihaksia eri tavalla, ja riippuen siitä, mitkä lihakset aktivoituu, voi ero samalla sykkelläkin olla selvä. Luistelutyylin hiihto ja pyöräily ottavat erittäin paljon etureisiin, mutta luisteluhiihto ottaa myös yläselkään koska siinä myös työnnetään käsillä. Kun etureisille tulee sama rasitus ja sama treeniefekti, voi pyöräilyssä syke olla 140 mutta luisteluhiihdossa esim. 155. Juoksussa ja pertsassa taas tulee enemmän rasitusta myös muille jalan lihaksille, mutta niissäkin erona taas se että pertsahiihto aktivoidessaan myös yläselän lihaksia nostaa sykken
  8. Taas on Runteq:llä osakeanti menossa, vielä pari viikkoa: http://www.runteq.com/runteq_round/ Zoi alkaa olla kehitetty täysin valmiiksi mutta pääomaa puuttuu ensimmäisen tuotantosarjan valmistuskustannuksien kattamiseen. 300 euroa on minimipotti millä voi tuon sijoittajaksi lähteä. Olisi sääli, jos lupaava tuote ja firma failaisi sen takia, että pääomaa ekan tuotantoerän valmistukseen ei saada. Itse sijoitin vuosi sitten pienen summan tuohon, vaikken aio tuotetta edes heti ostaa(koska tukee aluksi vain iOS:ää) Edellisessä osakeannissa oli osakkeen
  9. Bisneslogiikka lienee, että Joroisista on tarpeeksi pitkä aika että ehtii siitä toipua, mutta vedet on vielä lämpimiä. Mutta olisihan tähän toiminut viikkoa myöhäisempikin.
  10. hkultala

    Käringsund 2015

    Laitetaanpa oman kisaselostukseni myös tänne: Heti kotoa lähtiessä tuli tehtyä reissun ensimmäinen moka: Etuvanteeni jäi talon pihaan, autoon tuli lastattua pyörä ilman etuvannetta. Onneksi tämä tuli huomattua jo illalla eikä vasta pyörää vaihtopaikalle viedessä, joten oli aikaa kysellä lainavannetta, ja sellainen löytyi, tosin ihan normaali maantiepyörän vanne joka oli selvästi vähemmän aerodynaaminen kuin oma 60mm aerovanteeni. (olisi ollut tarjolla myös aerovanne, mutta se oli hiilarijarrukehällä enkä uskaltanut sitä käyttää omien alumiiniselle tehtyjn jarrupalojeni kanssa, etten vauriota l
  11. Eniten tulee ajettua pyöreillä, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät renkaat. Eniten tulee ajettua pyöreällä eturattaalla, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät rattaat, ja suurin osa ajokilometreistäni on kuitenkin "hyötyajoa" cyclocrossarilla. Sekä Ridean että qringin "ovaalius" on melko samalla tasolla. (Rotorin QXL:ssä ja Osymetric:ssä on sitten enemmän ovaliutta) Ja tässä vertailin vain rideaa ja q-ringiä keskenään, en pyöreätä ja q-ringiä. Voi olla myös että minulla Ridean vaikutus oli -1% pyöreään verrattuna ja q-ringin vaikutus +2% pyöreään verr
  12. Traineri on tacx flow. Eihän tuossa käytännössä 10% lisäystä ole vaan kaikkien intervallien keskitehossa vain n. 3% lisäys (310->~321) ja "melko monen sarjan jaksamistehossa" n. 6% lisäys. (310->~332), mutta nyt se suhteessa kevyempi alku teki helpommaksi lopussa polkea kovempaa. Tuossa tulee aika suuri vauhtipyöräefekti takapyörästä joten se rattaan muoto ei tuossa vaikuta siihen tehomittauksen luotettavuuteen kuten kampipohjaisissa mittareissa.
  13. Nyt on sitten vähän lisää dataa traineriltakin. Sufferfestin "Revolver" koostuu 16 kappaleesta minuutin kestävästä 9/10 tehon intervallista, joiden välissä minuutin lepo. Keväällä tein tuota yleensä 320 watilla. Heinäkuussa Ridean rattaalla pari kertaa tuli aloitettua polkemaan Sufferfestin "Revolver" siten että taso 9/10 on 310 wattia. Yhdellä kerralla hyydyin jossain n. 10 intervallin jälkeen, toisella kerralla jakosin juuri ja juuri loppuun, kaikki mehut tuli käytettyä. Tänään kävin päivällä juoksemassa 3km juoksukisan(joka meni huonosti), ja illalla n. 5 tuntia sen jälkeen kokeilin taas tu
  14. Tuuli oli nyt tänään hiukan pahempi, ja lämpötila kuumempi. Ja ennen lähtöä enemmän janoisempi ja hikisempi olo. Tuulessa edestakaisella reitillä suunnalla melko vähän väliä, kun toisen suunnan myötätuuli on toisen suunnan vastatuuli (paitsi että sivutuuli haittaa vähemmän). Noin lyhyellä matkalla ei hiilarivarastot voi loppua, anaerobista kynnystä vasten vedetään. Molempia päiviä edeltävät yöunet jäi hiukan lyhyiksi, n. kuuteen tuntiin. (mutta tarkoittanee sitä, että tänään oli enemmän kasautunutta univelkaa). Molempia suorituksia ennen nautin melko saman määrän kofeiinia(muodossa coca-cola).
  15. Kävin eilen polkemassa Rideoilla 26.6 km tempoajon, keskinopeus 35.0 km/h, aika 45:33. Tänään aamulla vaihdoin isoksi rattaaksi Q-ringin ja iltapäivällä kävin polkemassa saman uudestaan, keskinopeus 35.3km/h, aika 45.08, vaikka yhdessä risteyksessä jouduin hidastelemaan selvästi auton takia ja menetin muutaman sekunnin. Eli 0.3km/h, 25sek parannusta. Sykkeet oli nyt selvästi korkeammalla, mutta silti hapot ei tappaneet jalkoja, tuntuisi että q-ringeillä anaerobinen kynnys on ylempänä, suuremmilla tehoilla ja suuremmilla sykkeillä. Prosenteissa nopeudessa eroa siis n. 0.9%, minkä pitäisi tarkoi
  16. Onko jossain tallessa vanhan forumsoftan aikaiset blogit? En meinaa löytää mistää, ja tekisi mieli katsoa, mitä joskus monta vuotta sitten on tullut kirjoitelta.
  17. Taidat olla melko "kierroskone". Minulla aerobinen kynnys on n. 149, maratonin keskisyke yleensä n. 160, eli minulla huomattavasti VK:n puolella maraton. Toki riippuu vähän vauhdistakin, että kuinka paljon VK:n puolelle se menee, mitä hitaampi on, sitä kauemmin suoritus kestää ja sitä enemmän pitää vielä hidastaa sen takia että jaksaa, maailman huiput jotka vetää maratonin reiluun kahteen tuntiin voi vetää sen melko lailla samalla vauhdinjaolla/syketasolla kuin peruspulliainen juokse puolimaratonin. Olisikohan sinulla jotain sellaista ongelmaa, että nopeuden hidastuessa juoksutekniikkasi ja
  18. Triathlonpyörä on selvästi nopeampi kuin maantiepyörä, ja jos porukkalenkin porukka on sen verran tyhmää että alkaa triathlonpyörästä valittamaan niin se on heidän oma ongelmansa. Triathlonpyörällä on ihan yhtä turvallista ajaa letkasa kuin maantiepyörälläkin, kun ajaa häränsarvilta eikä aerotangoilta. Tosin 1200 euroa on vähän liian tiukka budjetti uudelle triathlonpyörälle, mutta käytettynä voi tuolla hinnalla löytyä ihan kohtalaisia yksilöitä. Muistaakseni Quintano Roo on about ainoa merkki joka tekee erikseen naisille suunniteltuja triathlonpyöriä, toki monella muullakin se ihan malliston
  19. Postaanpa kisaraportin tännnekin. Alunperin olin ottanut kunnianhimoisen 11 tunnin tavoitteen, mutta en silloin ihan tiennyt millainen reitti ja sää on. Edellinen ennätykseni oli viime vuodelta Nastolasta 11:39:10, melko mäkiseltä reitiltä. Valmistautumisen viimeiset vaiheet eivät menneet ihan hirveän suunnitelmallisesti tai optimaalisesti, viimeiset viikot kun olisi vielä voinut treenata kovaa olin Italiassa työmatkalla jossa ehdin vain kahtena päivänä treenaamaan kunnolla, ja kisaviikon maanantaina edellinen yli 10km juoksulenkki oli itseasiassa juostu edellisessä kisassa, 27 päivää ennen tu
  20. Vastausvaihtoehdoista puuttuu se nykyään melkein yleisin: Triathlon
  21. Ennen aamulenkkiä teetä ja kananmuna (ei mitään hiilaripitoista jotta toimii paremmin rasvanpolttotreeninä), mutta kananmunan rasvan pitäisi nimenomaan motivoida kroppaa polttamaan rasvaa kun sitä on saatavilla ja sen proteiinit suojelee lihaksia lihaskadolta. Aamulenkin jälkeen brunssina eilisillan grillailusta yli jäänyt pihvi, hiukan perunasalaattia ja lautasellinen puuroa. Iltapäivällä vähän leivonnaisia kyläillessä vanhempien luona. Illalla saunotaan juoden kolaa ja syöden makkaraa. Tällaista mökkielämä täällä.
  22. Taisi jäädä saavuttamatta tänä vuonna, Kuusijärvellä meni 2:28:49. No, ainakin ennätys parani parilla minuutilla, vaikkei ihan tavoitteeseen päässytkään. Voimarinteellä 5:03:10, eli tavoite tässä saavutettu. Tosin ehkä vielä yritys ahvenanmaalla rikkoa tuo 5:00. Voimarinteen reitti on siis selvästi mäkisempi, jonka takia siellä hitaampi aikatavoite.
  23. Kisapyörissäni oli puolentoista vuoden ajan isona limppuna Rotorin Q-ring, pikkulimpuna normaali pyöreä. >95% ajasta käytin tuota isoa. Tuossa reilu kuukausi sitten ostin Ridean ratassetin ja vaihdoin siihen. Ovaalius oli jonkin verran erisuuntainen kuin q-ringissä: Q-Ringissä on rattaalle 5 eri asentoa, maantiepyörälle suositellaan oletusasennoksi asentoa numero 3, TT-pyörälle asentoa 4 (koska tt-pyörässä penkki edempänä, jalka pystymmässä kuin maantiepyörässä), ja tuntuman perusteella voi tästä oletusasennosta sitten poiketa. Vertailin noita rattaita ja kiinnityspisteiden paikkoja ja tote
  24. hkultala

    Pyöräilykunto

    Harjoitusvastuksen wattimittarilla mitattu FTP-teho nousi talven aikana 27 wattia, mutta silti pyörä ei kulje juuri oikeastaan yhtään kovempaa kuin ennen, ainakaan perusmatkalla. Mikähän tässä nyt oikein mättää.. Pitäisi varmaan se tehomittari hankkia, että voisi vähän ihmetellä että millä teholla sitä tuolla ulkona tulee sitten oikein poljettua, että jättääkö sitä vaan mehuja käyttämättä. Â
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy