Jump to content
Juoksufoorumi.fi


hkultala

Jäsenet
  • Content Count

    449
  • Liittyi

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About hkultala

  • Syntymäpäivä 06.11.1979

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Asuinpaikka
    Herwood, Tampere
  • Interests
    Triathlon, Suunnistus

Converted

  • Coopperi
    3333
  • 10km
    39:43
  • Puolimaraton
    1:26:21
  • Maraton
    3:12:48
  • Tavoite
    Ironman 11:00

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. hkultala

    Polar A360

    Onko tuossa askelmäärään perustuva matkanmittaus? Itse olen huomannut(V800n datoista, ei vain päänsisäistä mutua) että oma kadenssini on juostessa käytännössä vauhdista riippumatta aivan sama(86-88) ja säätelen vauhtia vain askeleen pituutta säätelemällä. Tällöin tuollainen askelmäärään perustuva "matkanmittaus" väittäisi minulla varmaan aina saman matkan riippumatta siitä juoksisinko tuntiin 9km vai 15km,
  2. Ei todellakaan, kaksi tärkeintä vaatimusta ei päde. Tuo stagesin hiilarimalli tuli yllärinä, ja voisi olla varteenotettava vaihtoehto, tosin oma osasarjani on edellistä, 2*10-vaihteista versiota, onkohan tuo sen kanssa yhteensopiva..
  3. Sisällä tehomittarillisella harjoitusvastuksella treenanneena on nähnyt kuinka kiva asia tehomittari on ja tekisi mieli hankkia tehoanturi myös pyörään itseensä että ulkona ajaessakin näkisi tehot ja pystyisi kisoissa paremmin polkemaan optimaalisella teholla. Tuntuu kuitenkin, että juuri omaan tarpeeseeni sopivaa anturia ei oikein ole markkinoilla, sen verran kuitenkin on ristiriitaisia vaatimuksia: 1) Haluan että anturi tukee sinihammasta. Rannekelloni käyttää sinihammasta eikä muurahaista, ja en ole vaihtamassa kelloani muurahaista käyttävään. Muutenkin tuntuu että muutaman vuoden päästä kaikki käyttävät sinihammasta ja muurahainen jää unholaan. 2) En halua maksaa anturista tonnia. Mielummin siellä 500 euron hintaluokassa. 3) En halua pyörän napaan tulevaa anturia, koska ajan välillä eri vanteilla. 4) Omistan useamman pyörän, olisi kiva että anturin voisi helpolla vaihtaa pyörästä toiseen. Tämä käytännössä onnistuisi vain napaan tulevalla tai polkimissa olevalla mittarilla. Tästä vaatimuksesta voin kuitenkin antaa periksi, tärkeintä on että anturi on kisapyörässä. 5) Pyörässäni on tällä hetkellä SRAM Red-hiilarikammet. Kampiin jälkiasennukseni asennettavien anturien ei luvata toimivan hiilarikampien kanssa. Kampiin tulevan anturin kanssa pitäisi siis vaihtaa kammet halvempiiin. Tosin samalla ne voisi vaihtaa myös lyhempiin. Jääkö tässä mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa ne kammet halvempiin että saa vaatimukset 1-3 täytettyä ja antaa periksi lopuista? Polkimeen tulevat anturit on kaikki siellä tonnin hintaluokassa. Odottelin ensin watteam powerbeatia kun aluksi lupasivat että toimisi hiilarikammilla mutta sitten peruivat tämän lupauksen.
  4. hkultala

    Polar V800

    Se, että juuri julkaistiin vielä uusi värivaihtoehto vihjaisi, että uutta mallia ei ihan heti ole tulossa, mutta uusia ominaisuuksia uudella softalla edelleen. Itse olen tyytyväinen tähän, vähän pelkään että siinä vaiheessa kun uusi korvaava malli tulee markkinoille, loppuu uusien ominaisuuksien tuominen V800:een.
  5. hkultala

    Pyöräpohdintaa

    Auttaapas, korkeampi geometria mahdollistaa aerotankojen olemisen ylempänä, ja siten vartalon kulman olemisen ei-niin-vaakatasossa. Tällöin niskaa tarvii taivuttaa vähemmän.
  6. hkultala

    Tampereen ladut

    Oli ennen tätä suojasäätä. Tosin joitain vähän huonoimpia kohtia oli että jos on useamamt sukset niin ehkä vielä kannattaa valita huonommat/halvemmat. Tietääkö kukaan mikä on tilanne kaupin ja kangasalan välillä? onko siellä jo latu/luistelu-ura?
  7. Eri lajit kehittää eri lihaksia eri tavalla, ja riippuen siitä, mitkä lihakset aktivoituu, voi ero samalla sykkelläkin olla selvä. Luistelutyylin hiihto ja pyöräily ottavat erittäin paljon etureisiin, mutta luisteluhiihto ottaa myös yläselkään koska siinä myös työnnetään käsillä. Kun etureisille tulee sama rasitus ja sama treeniefekti, voi pyöräilyssä syke olla 140 mutta luisteluhiihdossa esim. 155. Juoksussa ja pertsassa taas tulee enemmän rasitusta myös muille jalan lihaksille, mutta niissäkin erona taas se että pertsahiihto aktivoidessaan myös yläselän lihaksia nostaa sykken helposti korkeammalle kuin juoksu silloin kun jalkojen rasitustaso on sama.
  8. Taas on Runteq:llä osakeanti menossa, vielä pari viikkoa: http://www.runteq.com/runteq_round/ Zoi alkaa olla kehitetty täysin valmiiksi mutta pääomaa puuttuu ensimmäisen tuotantosarjan valmistuskustannuksien kattamiseen. 300 euroa on minimipotti millä voi tuon sijoittajaksi lähteä. Olisi sääli, jos lupaava tuote ja firma failaisi sen takia, että pääomaa ekan tuotantoerän valmistukseen ei saada. Itse sijoitin vuosi sitten pienen summan tuohon, vaikken aio tuotetta edes heti ostaa(koska tukee aluksi vain iOS:ää) Edellisessä osakeannissa oli osakkeen hinta liian korkea(80 euroa), että ymmärrän hyvin, mikseivät saaneet pottia kasaan, ja se peruuntui, mutta tässä hinta on paremmin kohdallaan, 60e/osake. Nyt muutama teknoleluista kiinnostunut juoksija mukaan tuohon että saavat tuotteen markkinoille. Onhan tuo riskisijoitus, mutta siitä voi myös saada rahansa joskus moninkertaisena takaisin, jos firma alkaa menestyä.
  9. hkultala

    Täysmatka Suomessa 2016

    Bisneslogiikka lienee, että Joroisista on tarpeeksi pitkä aika että ehtii siitä toipua, mutta vedet on vielä lämpimiä. Mutta olisihan tähän toiminut viikkoa myöhäisempikin.
  10. hkultala

    Käringsund 2015

    Laitetaanpa oman kisaselostukseni myös tänne: Heti kotoa lähtiessä tuli tehtyä reissun ensimmäinen moka: Etuvanteeni jäi talon pihaan, autoon tuli lastattua pyörä ilman etuvannetta. Onneksi tämä tuli huomattua jo illalla eikä vasta pyörää vaihtopaikalle viedessä, joten oli aikaa kysellä lainavannetta, ja sellainen löytyi, tosin ihan normaali maantiepyörän vanne joka oli selvästi vähemmän aerodynaaminen kuin oma 60mm aerovanteeni. (olisi ollut tarjolla myös aerovanne, mutta se oli hiilarijarrukehällä enkä uskaltanut sitä käyttää omien alumiiniselle tehtyjn jarrupalojeni kanssa, etten vauriota lainattua vannetta) Kisapaikka oli todella kivan oloinen paikka, ja vaikka uinti oli meressä se oli todella suojainen poukama joka näytti paljon pienemmältä kuin useimmat järvet missä kisoja on tullut uitua. Kaikki oli myös mukavan lähellä, vaihtoalue pieni yms. Kisan hintaan sisältyi pastabuffet edellisenä iltana. Kisainfot yms. pidettiin tosiaan suurinpiirtein n. 2.1 kielellä, suomeksi 0.9x, ruotsiksi 0.9x ja englanni Uintireitti kiersi ensin 3 keltaista poijua, sen jälkeen yhden punaisen poijun, ja taas yhden keltaisen poijun. Käytännössä näistä vain toinen keltainen poiju sekä punainen poiju olivat "rajoittamassa reittiä" muiden poijujen jäädessä reitin "sisäpuolelle"; Alussa ei kannattanut suunnistaa keltaista poijua kohden vaan suoraan kohti niemenkärkeä, jonka jälkeen pystyi kääntymään kohti toista keltaista poijua. Ja toisen keltaisen poijun jälkeen ei kannattanut uida suoraan kohti kolmatta keltaista poijua, vaan kohti erään luodon reunaa, koska punainen poiju oli sen takana. Tätä en ekalla kierroksella tajunnut vaan uin aivan liikaa sitä kolmatta keltaista poijua kohden, mistä tuli lisämatkaa. Viimeinen poiju oli sitten melkein suoraan punaisen poijun ja erään pakolla kierrettävän laiturin kanssa samassa linjassa, joten sekään ei rajoittanut reittiä, mutta helpotti kyllä suunnistusta Itselläni uinti meni inasen odotettua hitaammin, osasyynä juuri ekan kierroksen sähläämiset suunnistuksen kanssa, uintiaika vaihtoportille asti mitattuna 00:37:14, vedessä vietetty aika vähän alle 37 minuuttia. Vaihdossa minua odotti oma urheiljuomasekoitukseni, joten minua ei tässä kisajärjestäjien juomanpuute haitannut, enkä edes tiennyt siitä. Samoin pyörässä oli kiinni omat juomapulloni, joista toisessa omaa "energiamömmöä"(supervahvaa urheilujuomaa lisähiilarilla sekä pienellä määrällä proteiinia terästettynä, melkein kuin geeliä) ja toisessa urheilujuomaa. Vaihto meni aikaan 1:38 joka oli melko nopea, ottaen huomioon että oikeasti laitoin pyöräkengät jalkaani vaihdossa, tosin Voimarinteellä olin päässyt vielä inasen nopeampaan vaihtoaikaan. Vaihdossa juomaa naamaan, numerolappuvyö päälle, kypärä päähän, geeliä taskuun( ja pyöräilysandaalit jalkaan, sukkia en käyttänyt. Voimarinteellä tosin vaihtoalueella tarvi juosta lyhemmän matkan mikä hiukan selittää vaihtoaikojen eroa. Pyörä alkoi loivilla ylämäillä, ja heti alkukiihdytyksessä taisin tehdä yhden ohituksen, saattoi toisella olla kengät vielä irti jaloista ja itse pystyin heti pyöräilyn alusta polkemaan kunnolla kun olin tehnyt vaihdon oikeasti vaihtoalueella. Tällä kertaa otin aiempiin puolimatkoihini nähden poikkeavan pyöräilystrategian että en säästellyt ylämäissä, vaan laskin, että kllä ne maitohapot ehtii kuitenkin poltella pois loppumatkan aikana ja parempi sitä hiilaria on kuluttaa ylämäissä joissa siitä lisätehosta saa suurimman hyödyn, sen sijaan että yrittäisi polkea tasaisella inasen nopeammin. Olin alunperin pitänyt tavoitevauhtina 34km/h mutta olin luullut että reitti on tasaisempi, ja tuulikin taisi hiukan tuntua vauhdissa, tästä 34km/h keskivauhtitavoitteesta luovuin hyvin pian. Reitti ei siis ollut erityisen mäkinen mutta ei se tasainenkaan ollut, sellaista "normaalitasoa", ehkä samaa luokkaa kuin Vantaa tai inasen mäkisempi kuin Joroinen, selvästi tasaisempi kuin Voimarinne. Pyöräily oli edestakainen joten omaa vauhtiaan pystyi hyvin vertaamaan muiden vauhteihin vertaamalla millä kohtaa kukakin tulee vastaan. Päivän yllärit pyöräilyssä oli että kaksi minua vähemmän treenannutta kaveria tulivatkin selkä edellä vastaan, olivatkin uineet minua kovempaa, sekä se, että yksi minua selvästi pyöräilyssä kovempi kaveri otti kaulaa vain muutaman sadan metrin verran per kierros. Pyöräilyssä taisin ohittaa 11 muuta kilpailijaa ja kolme meni minusta ohi, aika 2:43:44. Mittarini mukaan pyörä oli reilut puoli kilometria ylimittainen, keskinopeus n. 33.2km/h. Sitten vaihdossa vaan kypärä pois, pyörä telineeseen ja pyöräsandaalien tilalle triathlonlenkkarit, joissa erikoisnauhat, Tämän kului siirtymineen aikaa 50 sekuntia. Geeliä ei ollut kulunut pyöräilyssä, mömmöni oli riittänyt, joten geeliä ei tarvnnut mättää taskuun tässä vaiheessa. Juoksu lähti melko vauhdikkaasti n, n. 13.5km/h (4:30/km) vauhdilla, mutta pikkuhiljaa vauhti alkoi hyytyä n. 4:45km/h (12.7km/h) luokkaan. Tässä vaiheessa oli selvää, että Voimarinteen 1:33:50-tasoista juoksua ei ole luvassa, ja että viiden tunnin alitus tekee tiukkaa. Juoksukin oli yllättävän mäkinen, erityisesti kääntöpaikan luona, mäkeä oli melkein yhtä paljon kuin voimarinteellä. Juuri ennen ekan kierroksen loppua ohitin minua kovempaa polkeneen kaverini, ja olin "matkaseurueemme ykkönen". Juoksussa tuli mentyä aika monesta muustakin ihmisestä ohi, mutta ei tiennyt varmuudella, keitä ohitti kierroksella ja keistä meni oikeasti ohi. 14 kilometrin kohdalla laskin, että jos lopun pääsen yli 13km/h (alle 4:20/km) vauhdilla, voisi vielä 5 tunnin alitus olla mahdollinen, mutta laskin pieleen siinä että joko mittarini mittasi parisataa metriä pieleen tai reitti oli pari sataa metriä ylimittainen, ja kolmannen kierroksen lopussa tajusin että maaliin onkin 200 metriä eli n. minuutti enemmän kuin mitä olin laskenut, ja viisi tuntia on varmasti saavuttamattomissa. 17 kilometrin kohdalla alkoi sitten tuntua siltä, että seinä iskee, ja juokseminen muuttui raskaammaksi. 12km/h(5min/km) vauhdin pitäminen alkoi olla työn takana, ja yksi kilometri menikin tätä hitaammin. Kun maaliin oli alle kilometri, aloin puristaa loppukiriä, ja kyllä sitä vähän irtosi. Kierroksen lopussa olevassa loivassa ylämäessä tuli laskeskeltua, että kunnollisella loppukirillä on mahdollisuuksia ainakin omaa ennätystä (5:03:10) parantaa mikä antoi motivaation kiristää loppukiriä, ja loppukirin viimiset vaiheet irtosivat aika hyvin vaikka seinä oli alkanut iskeä vain 4 km aiemmin. Ajaksi lopulta 5:02:51 eli 19 sekunnin parannus voimarinteeseen nähden. Maalissa odotti kolaa powerade-pulloissa sekä oma palautusjuoma repussani. Olin varautunut siihen, että kisajärjestäjiltä ei kuitenkaan saa mitään proteiiniputoista, joten olin ottanut oman lisäproteiinilla terästetyn palautusjuomani mukaan. Suurin yllätys oli kuitenkin kun kävin kysymässä sijoitusta ikäryhmässäni(M35) ja selvisi, että olin voittanut sarjani, m. minuutin erolla seuraavaan ja kahden minuutin erolla kolmanteen. Kakkoseksi tullut oli itseasiassa viettänyt uinti- pyörä- ja juoksuosuuksilla yhteensä vähemmän aikaa kuin minä, mutta oli tehnyt yli minuutin hitaammat vaihdot, eli voitin nopeiden vaihtojen ansiosta. Tämä oli minulle ensimmäinen kultamitali triathlonkisasta, sarjassani oli siis seitsemän osallistujaa, vaikka tavoiteaika ei mennytkään rikki, olen hyvin tyytyväinen sijoitukseni takia ja puolikkaan ennätys kuitenkin parani sen 19 sekuntia :) Ja kaikilla tuntui menevän hitaammin kuin mitä olivat "odottaneet" joten reitti oli haastavampi kuin mitä odotettiin. Yleistä vielä kisasta ja kisajärjestelyistä: Paikka oli todella kiva, ja "huonot liikenneyhteydet" käytännössä johti siihen että porukka viipyi kilpailualuella pidempään kisan jälkeen eikä lähtenyt heti ajamaan kotiin mikä oli hyvä asia ja paransi tunnelmaa selvästi. Järjestelyissä ei tosiaan kaikki mennyt ihan putkeen, lähinnä noiden juomien osalta mutta minua tämä ei haitannut, koska minulla oli riittävästi omaa energiaa mukana, ja luulisin että oppivat tästä ensi vuodeksi. Toisaalta järjestelyt olivat joiltain osin myös erinomaiset, kun kyseessä on pikkukisa niin aikataulujen suhteen kaikki on paljon helpompaa, ilmoittautuminen onnistuu myös viime tingassa ja kaikki on jotenkin "ystävällisempää ja persoonallisempaa" kuin massatapahtumissa. Pyöräilyn ja juoksun reitti oli hyvin selkeä, ei ollut eksymisvaaraa, uinnissakaan ei varsinaista eksymisvaaraa ollut mutta optimaalisen reitin valinta ekalla kierroksella ei ollut triviaalia, uinnin reitinopastus olisi voinut olla ehkä vähän selkeämpi. Tästä kisasta jäi kuitenkin selvästi "ensi vuonna tänne uudestaan"-fiilis.
  11. Eniten tulee ajettua pyöreillä, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät renkaat. Eniten tulee ajettua pyöreällä eturattaalla, koska cyclocrossarissani ja maantiepyörässäni on pyöreät rattaat, ja suurin osa ajokilometreistäni on kuitenkin "hyötyajoa" cyclocrossarilla. Sekä Ridean että qringin "ovaalius" on melko samalla tasolla. (Rotorin QXL:ssä ja Osymetric:ssä on sitten enemmän ovaliutta) Ja tässä vertailin vain rideaa ja q-ringiä keskenään, en pyöreätä ja q-ringiä. Voi olla myös että minulla Ridean vaikutus oli -1% pyöreään verrattuna ja q-ringin vaikutus +2% pyöreään verrattuna, tai ridean vaikutus -2% pyöreään verrattuna ja q-ringin vaikutus +1% pyöreään verrattuna, eikä että qring on 3% parempi kuin ridea tai pyöreä. Ja tässä verrattiin anaerobista kynnystä sekä vielä sen yli menevää tehoa, ei pidemmän matkan kuntoa. On hyvin mahdollista, että kun qringeillä saa enemmän tehoa irti anaerobisella kynnyksellä, saa myös käytettyä lihasten hiilarivarastot nopeammin eikä pidemmällä, hiilarirajoitteisella matkalla hyötyä ole tai se on selvästi pienempi. http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/osymetric-chainrings-do-they-work-28044 Tuolla myös sanotaan syy, miksi jotkut vaihtaneet pois ovaaleista rattaista: Etuvaihtaja toimii niiden kanssa huonommin ja riski ketjun putoamiseen etuvaihdetta vaihtaessa on selvästi suurempi. Maantieajossa jossa ajetaan mäkisempiä reittejä kuin triathlonilla ja käytetään etuvaihtajaa useammin tämän merkitys on suurempi kuin triathlonilla, jossa tasaisilla reiteillä voi ainakin kompaktikammilla ajaa melkein koko matkan isolla limpulla. Itsekin olen kokenut samaa ongelmaa, asennettuani uuteen tt-pyörääni q-ringin viime vuonna en ehtinyt säätää etuvaihtajaa riittävästi ja minulta Joroisissa putosi ekalla 20 kilometrillä ketjut 2 kertaa, jonka jälkeen en siinä kisassa uskaltanut ollenkaan vaihtaa pikkurattaalle ja runttasin kaiki mäet ylös isolla rattaalla. Käyttämällä selvästi lisää aikaa vaihteiden säätämiseen tuon kisan jälkeen sain nastolaan säädöt suurinpiirtein kuntoon, eikä siellä ongelmia ollut, mutta jäin todella ihmettelemään, että millaisilla säädöillä suuremman ovaaliuden omaavat osymetric:t tai qring QXL:t oikein saa vaihtajan kanssa toimimaan..
  12. Traineri on tacx flow. Eihän tuossa käytännössä 10% lisäystä ole vaan kaikkien intervallien keskitehossa vain n. 3% lisäys (310->~321) ja "melko monen sarjan jaksamistehossa" n. 6% lisäys. (310->~332), mutta nyt se suhteessa kevyempi alku teki helpommaksi lopussa polkea kovempaa. Tuossa tulee aika suuri vauhtipyöräefekti takapyörästä joten se rattaan muoto ei tuossa vaikuta siihen tehomittauksen luotettavuuteen kuten kampipohjaisissa mittareissa.
  13. Nyt on sitten vähän lisää dataa traineriltakin. Sufferfestin "Revolver" koostuu 16 kappaleesta minuutin kestävästä 9/10 tehon intervallista, joiden välissä minuutin lepo. Keväällä tein tuota yleensä 320 watilla. Heinäkuussa Ridean rattaalla pari kertaa tuli aloitettua polkemaan Sufferfestin "Revolver" siten että taso 9/10 on 310 wattia. Yhdellä kerralla hyydyin jossain n. 10 intervallin jälkeen, toisella kerralla jakosin juuri ja juuri loppuun, kaikki mehut tuli käytettyä. Tänään kävin päivällä juoksemassa 3km juoksukisan(joka meni huonosti), ja illalla n. 5 tuntia sen jälkeen kokeilin taas tuota "Revolver"ia polkea. Koska arvelin juoksun tuntuvan vielä jaloissa, lähdin samalla 310 watin teholla kuin millä heinäkuussa oli juuri ja juuri mennyt. Tuntui kevyeltä, ja 7 intervallin jälkeen lisäsin tehon 320 wattiin. Tuntui vieläkin kevyeltä, joten 9. intervallin jälkeen lisäsin tehon 330 wattiin, sillä seuraavat 6 intervallia, ja viimeiseen nostin tehon 340 wattiin koska mehuja oli hyvin jäljellä. Pyöräkunnon ei tässä kuukaudessa olisi pitänyt erityisemmin kasvaa, välissä ei paljoa kovatehoista pyörätreeniä, ja yksi ironman, ja juoksu tuntuu nyt kulkevan inasen huonommin kuin heinäkuussa. Joten vaikuttaisi siltä että rattaalla selvä vaikutus, qringillä saan itsestäni selvästi enemmän irti ilman että hapot tappaa. Pikkuratas on vielä Ridea joten pitää joskus reilun viikon päästä polkea vielä sama treeni pikkurattaalla, ja kokeilla kuinka sillä jaksaa.
  14. Tuuli oli nyt tänään hiukan pahempi, ja lämpötila kuumempi. Ja ennen lähtöä enemmän janoisempi ja hikisempi olo. Tuulessa edestakaisella reitillä suunnalla melko vähän väliä, kun toisen suunnan myötätuuli on toisen suunnan vastatuuli (paitsi että sivutuuli haittaa vähemmän). Noin lyhyellä matkalla ei hiilarivarastot voi loppua, anaerobista kynnystä vasten vedetään. Molempia päiviä edeltävät yöunet jäi hiukan lyhyiksi, n. kuuteen tuntiin. (mutta tarkoittanee sitä, että tänään oli enemmän kasautunutta univelkaa). Molempia suorituksia ennen nautin melko saman määrän kofeiinia(muodossa coca-cola). Eli näkisin että suurin osa näistä satunnaistekijöistä oli pikemminkin eilisen kuin tämänpäiväisen puolella, ainoaksi isommaksi tuntemattomaksi satunnaistekijäksi jää se, että miten eilinen 45min suoritus vaikutti tämänpäiväiseen kuntoon, haittasiko jos palautuminen oli kesken vai herättelikö eilinen vaan kroppaa "kisavireeseen". Mutta toki tietysti päivä- ja suorituskohtaisia vaihteluita aina on.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy