Jump to content
Juoksufoorumi.fi










jarossi

Jäsenet
  • Content Count

    50
  • Liittyi

  • Last visited

Everything posted by jarossi

  1. jarossi

    Suunnistuksen aloittelu

    Kuukkelille, rohkeasti vaan Oulurasteille. Aloittelijoille kyllä annetaan opastusta rasteilla ja melko varmasti useimmilla seuroista löytyy, joku henkilö joka lähtee pariksesi ensimmäisellä kerralla mukaan, jos itse lähteminen arveluttaa. Käy vaan tutustumassa sivustolla http://www.oulurastit.net/ ja kysele vaikka siellä opasta mukaasi eka kerralle. Takaan että koukkuun jäät saat mukavan harrastuksen 2x/vko Oulun seudulla.
  2. kyllä haittaa, voisin ryhtyä täyspäiväiseksi urheilijaksi, jos joku maksaisi minulle X-summan/kk loppuelämäni ajan. Kyllä harjoittelu ja liikkuminen aina työn voittaa.
  3. Voisin heittää kysymyksenä mihin tarvitset massaa jos aiot kestävyyslajeja harrastaa. Mielestäni tarvittavan voiman hankinta kyllä onnistuu oikealla rytmityksellä harjoittelussa. Ja toisaalta kestävyyslajeissa tarvittavaa voimaa voi mielestäni (jopa paremmin) hankkia esim. ylämäkijuoksulla, porrasjuoksulla, pehmeällä alustalla juosulla, loikkimalla ja hyppimällä kuin salilla harjoittelemalla. Mutta jos tähtimet ovat muissa kestävyyslajeissa niin sitten vain puntille, mutta silloin kannattaa miettiä minkä verran kannattaa tai tarvitsee juosta.....valintoja..valintoja
  4. jarossi

    Talven juoksutreenit

    siinäpä se talven ongelma juuri on kun ei ehdi juoksemaan kun pukkaa talvilajit silloin päälle, no se näkyy kyllä sitten alkukesästä kun on juoksukunto niin huono että hengästyy heti.
  5. Katsotaan montako joukkuetta seura saa kasaan, mutta jospa viitos tai kuutosjoukkueesta paikka avautuisi, osuus on joku aamuauringon noustua.
  6. Sama juttu oli kallis tai halpa mittari ja olipa vyö sitten kostutettu tai ei. Ainakin minun Polarin mittari tekee aivan samaa, noin 5 ensimmäistä minuuttia. Mittari näyttää mitä sattuu eli juuri noita parinsadan lukemia. Enkä ole keksinyt tai kuulluut keinoa, jolla saisi oikeat lukemat heti alusta lähtien. Kertokaa kikkoja ken tietää , niin kokeillaan lisää.
  7. Sunnuntaina 3.6. Oulun seudulla pyöräillään, matkoina 60 km ja 120 km. http://www.ouluntarmo.fi/lupy/
  8. jarossi

    Treenikisoja

    Kempeleestähän minä olen ja sehän se ongelma täällä kaukana on ettei ole noita kisailuja. Juoksijan kalenteria selaillessa tämä innostus lähti, kun katsoin että Kokkolassa oli alkukesästä kuntosarja. Ajetaanko pyöräilyt yleensä asfaltilla, jos ei kutsussa muuta mainita, kun pyöränä ei ole kuin 20 v vanha harjoitusmaantiepyörä, maastopyörää ei ole. Ja kengänvaihto on ilmeisesti ainoa mitä siinä tarvitsee tehdä, onko niissä mitään peesausääntöjä sun muita. Ja lisenssejä tuskin kuntosarjoihin tarvitsee eli seuraan kuuluminen ei ole välttämätöntä ?
  9. jarossi

    Treenikisoja

    Vastaakohan joku tässä ketjussa uteluuni...eli jos kuntoilija kokeilisi duathlonia kuntosarjassa tulevana kesänä.....lähinnä olen kiinnostunut, varusteista ja kilpailun kulusta. Eli mitä muuta tarvitsen kuin pyörän ja lenkkarit....esim.. pyöräilykenkää, millaisella pyörällä sun muuta...kertokaa "ammattilaiset" jos vaikka innostuisin
  10. jarossi

    Lumi-/latutilanne

    Kempeleen Köykkyrissä (Oulun naapurissa) oli ainakin maanantai-iltana vallan hyvät luistelubaanat tähän aikaan alkutalvesta. Lunta riitti myös ylämäkiin, eikä purut paistaneet läpi.
  11. no jos Pekola on jäänyt eläkkeelle niin toivotaan että Hannus Matti jaksaa ilostuttaa meitä lukijoita erinomailla kirjoituksilla ja henkilö/persoona esittelyillä.
  12. jarossi

    Työmatkat juosten?

    kyllähän sitä juoksisi, rullaluistelisi ja pyöräilisi 16 km yhteen suuntaan, mutta kun työnantaja ei ole suostunut suihkukoppia laittamaan työpaikalle (kun ei sitä itse tarvitse). Mutta urputan asiasta niin kauan että otan t yövoiton asiaan.
  13. kyllä minä olen koskejon kanssa siinä mielessä samoilla linjoilla. Että kun puhutaan nopeusharjoittelusta, niin täytyy ensin selvittää mille matkalle itse tähtää. Eli 100 - 400 m juoksijan nopeusharjoittelu on aivan erilaista kuin vaikka 3000 - 10000 m tähtäävän saatikka sitten kilpakuntoilijan tai kuntoilijan. Eli tuolla pikajuoksupuolella sitä ei kannata tehdä kovin väsyneenä ja toisaalta siksihän se nopeus kehityy kun sitä tehdään jollain harjoituskausilla pääasiallisesti. Mutta eihän kestävyyslajin harrastaja voi tai kannata tehdä liian nopeuspainotteiosesti harjoitteluaan, koska silloin se pääasia kärsii eli kestävyyden ja siihen liittyvien ominaisuuksien harjoittelu. Ja varsinkin mitä pidemmälle matkalle tähtää, niin sen voi mielestäni ihan hyvin liittää muuhun harjoitukseen.
  14. samoin Polarin mittarilla nuo ongelmat eli kun lähtee suoraan lenkille...siis kävelystä juoksuvauhtiin. Luulisi olevan mittarin valmistajilla jotain mielenkiintoa tehdä vialle jotain, mutta ilmeisesti ei koska kaikki valittavat samaa ja useilla merkeillä. Eihän niillä mittarin anatamilla arvoilla, max, keskisyke ja energiankulutus ole sitten mitään arvoa...kun esim. ensimmäiset 5 min mittari näyttää mitä tahansa lukemia. Siinähän on aikamoinen ero jos lukemat takovat 180-190..kun niiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla 100 - 120 tasoa.
  15. millä välineellähän se maxarvo ihan oikeasti pitäisi mitata, jotta saisi luotettavan lukeman. Kyllä minunkin Polarini heittelee aina silloin tällöin yli 200 hetkellisiä arvoja ja todellusuudessa näppituntumani on että max.arvo on siellä 188 - 190 huitteilla.
  16. en, koska nyt reenataan jo talvilajeja varten ja juoksua tulee muutenkin niin vähän ettei tarvitse. Ens viikolla jäälle, jokohan pääsis.
  17. ihan vain käytännön osoittama ja missään tieteellisesti testaamaton tosiasia aikavertailuja tehtäessä ja tuloksia verratessa on kuitenkin. * suht paljon juossut ja kokenut juoksija: 10 km ja ½ maran tuloksia voi helpommin verrata toisiinsa kuin vähemmän juosseen henkilön testituloksia ja perustelen sitä seuraavalla. Kokenut juoksija osaa/uskaltaa/pystyy juokmaan kympin helpommin maksimi vauhtia kuin "aloittelija". Hän uskaltaa lähteä tarpeeksi reilusti matkaan ja pitämään tasaisempaa vauhti kuin aloittelija, joka useimmiten lähtee liian varovaisesti kympin testiin, koska on esim. puolikkaalla ja maratonilla tottunut siihen että hitaammasta alkuvauhdistakin voi "kiristää" loppua kohden (jos on varaa) ja tämä "kiri" vielä vaikuttaakin loppuaikaan. Mutta kympillä se vauhdi lisäys ei enää niin vaikuta loppuaikaan ellei lähde jo alusta omaan kuntoonsa nähden reipasta vauhtia liikkeelle ja osaa ja pysty sietämään suht.max vauhtia lähes koko kympin. Tämä ei tarkoita nyt sitä että haluaisin peloitella hölkkääjiä ja aloittelijoita pois kympin testistä, mutta tämä vain taustaksi siihen kun vertailette aikoja. Rohkeasti vaan kokeilemaan kykyjään eri matkoilla.
  18. taas tuli mielenkiintoinen pohdittava asia...ylimenokausi Silloin kun tuli juostua aktiivisesti ja ympärivuostisesti niin olen ortejun kanssa täyson samaa mieltä ja samoilla linjoilla. Minusta syksy on kaikkein mahtavinta aikaa juosta. Itse käytin samaa tapaa eli luemtuloon tuonne noin marraskuulle asti (kun pohjoisessa asuu), niin kilometrejä vaan ja rauhallisesti ja sitten talvella rauhallisemmin. Toki tuo malli ei minkään oppaan mukainen ole, koska eihän tavallisella hölkkääjällä mitään kilpailukautta talvella ole eli kyllähän höllääminen sydän talvella nosti varmaan kunnon paremmaksi silloin kun sitä ei välttämättä tarvinnut. Mutta kun kerran tykkään syksyllä ja alkutalvella juoksusta, niin miksi en saisi sitä silloin harrastaa.
  19. mukava aihe spekuloida...mutta minusta ensin pitää hieman setviä taustoja asialle. (en tosin ehtinyt lukea kaikkia kommentteja tähän hätään). Yleiskommenttina heitän että puolen tunnin parannus puolikkaalla vaatii sen 2-3 vuotta. Mutta sitten onkin niitä pärstäkohtaisia eroja, joita ei minusta voi mitenkään yleistää vaan tosilla ne toimivat toisilla eivät * ensinnäkin synnynnäiset avut, jos olet kestävyystyyppyiä niin tietysti aikaparannukset tapahtuvat nopeammin. * kilpailu/kuntoilutausta eli entinen kilpaurheilija pitkänkin tauon jälkeen parantaa tuloksiaan nopeammin * juoksutyyli /tekniikka...(2 h ajan vielä hiipii ja läpsyttelee, mutta 1 ½ h vaatii juoksijan askeleen) * ja tietenkin harjoittelun laatu ja määrä (myös lepo /palautuminen, ravinto, työ, ajankäyttö, perhe) sitten tietenkin ihan yleisenä kommenttina, harjoittelun ympärivuotisuus ja minun mielestäni vielä juoksun ympärvuotinen harjoittelu. Mitä kovemmalla tasolla ollaan. Itselläni kun en ehdi(tällä hetkellä) loka-maaliskuun jaksolla juoksemaan kuin satunnaisesti, niin on selvä että aikaparannuksia ei synny nopeasti ja ne painottuvat aina syyskesään. Ja muiden lajien harrastaminen ei ainakaan minun kohdalla nosta juoksukuntoa sen olen omakohtaisesti kokenut. Koska silloin kun juoksin ympärvuoden 5-8x/vko niin tulokset olivat luonnollisesti juoksumatkoilla kovia, mutta muiden lajien harrastamiseen ei silloin aikaa enää riittänytkään. eli yhteenvetona tulosparannukset 2h - 1 ½ h keskimäärin 2-4 v 1.40 - 1.30 mahdollista 1 v (ja perusteluna että tulloin ollaan jo sen verran kovalla tasolla että harjoittelu on oltava säännöllistä ja juoksupohjaista) tulipas pitkä juttu mutta katsotaan mitä se herättää muissa..tai sitten ei
  20. samoin tulipa kymppi juoksenneltua ja ihan mukava tunnelma ja reitti oli (se sataman kohta siellä "laiturin" reunalla..sen olisi voinut toisin toteutta, koska se ei toiminut) ja sitten ikuinen riesa nuo km-laput, niihin voisivat järjestäjät hieman panostaa...eihän niistä ole mitään hyötyä, jos eivät kohdallaan ole kuten nyt. 10,2 km sain minä Karttatieltä mitattuna...eli senkinhän voisi reilusti ilmoittaa, todellisen matkan eikä aina yleensä tasakilometrejä. Eihän se juoksun arvoa yhtään laske, jos ilmoittaa todellisen oikean matkan, jos ei sitä halua tasata tasakilometreihin, joka ei kylläkään mikään mahdottomuus ole (en tiedä yritettiinkö nyt koska lähtö ja maali eivät olleet ihan samassa kohdassa). Mutta muutoin täys kympin arvoinen tapahtuma ja kelihän oli mitä paras urheiluhousukeli (siis syyskuun lopussa näillä leveysasteilla, ennennäkemätön)
  21. Kymppi oli ensin tarkoitus tulla Kempeleeseen tulla tempasemaan, mutta pojalla samaan aikaan suunnistuskisat, niin menee tietenkin edelle, joten taitaa jäädä tällä kertaa väliin. Mutta tuota Kärkkäisen Kärkeä hieman syyskuun puoliväliin suunnittelin eli jos jollain kokemusta reitistä niin kertokaa.
  22. pahvilaatikoissa ovat varastossa osa...ja just mietinnässä että jos Sotkasta uuden vitriinin hankkisi edellisten viereen. Saa sitten paappana niitä kiillotella ja tehdä tilaa uusille killuttimille 1st.gif
  23. niin se välillä lyö kovia lukemia....mutta sittenhän esim. keskisykelukemalla ei ole mitään merkitystä, näin ainakin itse ajattelen...kun välillä saattaa löydä isoja lukuja, mutta minulla myös toisin päin..eli saattaa näyttää liiaan alhaisia
  24. jarossi

    Mitä seuraavaksi?

    olisi todella, koska minulla ainakin on kaikkien mittareiden kanssa ongelmia tuon vyön kanssa. Vai onko sydämeni sitten niin outo...että välillä ei saa kontaktia "vyöhön".
  25. ja vielä tuohon kysymykseen osallistumisesta Sm-maratonille, niin käsittääkseni sinun täytyy edustaa jotain SUL:n alaista seuraa, jotta voit osallistua Sm-kilpaan ja sitä myöten tulee myös tuo lisenssin hankkiminen jonkun seuran nimissä, koska henkilönä et lisenssiä hankkiä kuten tuolla jo mainittiin.
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy